Gjest Adobyen Skrevet 7. oktober 2022 #4561 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.08): Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? Anonymkode: 19b7a...38b Det kommer an på dialekten det. Grimstad på sørlandet har veldig utpreget bruk av e-uttale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4562 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.08): Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? Anonymkode: 19b7a...38b Det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Skriftspråk og talespråk er ikke det samme! Dessverre alt for mange som mener det i for stor grad. "Men jeg sier ikke d i stod, hvorfor skal jeg skrive det?".... er det mulig? Anonymkode: 41cbc...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4563 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vet jo ikke at du heter Sætre. Og selv om du skriver Sætre betyr det ikke at du utaler det likt som kjeksfabrikanten Anonymkode: afe99...408 Vet du at jeg ikke heter Sætre? Javell. Anonymkode: 19b7a...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4564 Del Skrevet 14. oktober 2022 Denne typen feil bør man ikke gjøre når man skriver som yrke. Anonymkode: 70428...8d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4565 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.55): Det eksisterer helt sikkert noen dialektale forskjeller, men det er også mye "ungdomsspråk". Sæd er eksempel på et ord som ikke er annerledes på noen dialekt, men mange har enten lært ordet ved å lese det eller ved å høre andre uttale det galt, og tror dermed at sÆd er korrekt uttale. Anonymkode: 70428...8d2 Sæd uttales med æ i størstedelen av Nord-Norge, det gjør også væske og veske. Du kan ikke si at alle andre gjør feil bare fordi du selv uttaler et ord på en annen måte. Det er for øvrig både dialektale og sosiologiske faktorer som spiller inn når ord uttales på ulike måte, det er ikke bare din uttale som er riktig. Anonymkode: 229e7...fbb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4566 Del Skrevet 14. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Sæd uttales med æ i størstedelen av Nord-Norge, det gjør også væske og veske. Du kan ikke si at alle andre gjør feil bare fordi du selv uttaler et ord på en annen måte. Det er for øvrig både dialektale og sosiologiske faktorer som spiller inn når ord uttales på ulike måte, det er ikke bare din uttale som er riktig. Anonymkode: 229e7...fbb Du har rett i at sæd med uttalt æ er vanlig, men det er et svært nytt fenomen, og sånn sett en talefeil, litt som sjole og sjino. Den skyldes at ordert sjelden blir uttalt (fordi det er litt tabu), og ungdommen tror det skal uttales med æ fordi de kun har sett det skrevet eller hørt det sagt av andre unge. På sikt kan det nok være denne formen det blir sidestilt eller erstatter den tidligere uttaleformen, men enn så lenge er det "feil". Forskjellige uttale av veske og væske har jeg aldri i mitt liv hørt, verken i Nord-Norge eller andre steder. Kan du finne et eksempel på det f.eks. i media? Eller fortelle konkret hvilke byer eller sosiale lag som gjør forskjell på disse ordene? Anonymkode: 8abcc...639 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. oktober 2022 #4567 Del Skrevet 15. oktober 2022 Ugh! Jeg leser det nesten daglig her inne på KG... forbausende mange personer skriver "invistere" og ikke "investere", som det faktisk heter! 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4568 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 19.11): Hva mener du med hvem sin? Hvem sin ball er det? Er det feil? Anonymkode: 48ffe...f04 Klart det er feil. Anonymkode: 95e17...fa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4569 Del Skrevet 24. oktober 2022 Så akkurat ei dame i ei strikkegruppe som skriver at hun «blir vond i armene». Det heter ikke det!!!! Anonymkode: 95e17...fa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4570 Del Skrevet 24. oktober 2022 "Jeg spiser femten kringler til dagen." Til dagen? Hva er dette for preposisjonsbruk? Er det en dialekt der det er vanlig? Anonymkode: 8abcc...639 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4571 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 11.33): Du har rett i at sæd med uttalt æ er vanlig, men det er et svært nytt fenomen, og sånn sett en talefeil, litt som sjole og sjino. Den skyldes at ordert sjelden blir uttalt (fordi det er litt tabu), og ungdommen tror det skal uttales med æ fordi de kun har sett det skrevet eller hørt det sagt av andre unge. På sikt kan det nok være denne formen det blir sidestilt eller erstatter den tidligere uttaleformen, men enn så lenge er det "feil". Forskjellige uttale av veske og væske har jeg aldri i mitt liv hørt, verken i Nord-Norge eller andre steder. Kan du finne et eksempel på det f.eks. i media? Eller fortelle konkret hvilke byer eller sosiale lag som gjør forskjell på disse ordene? Anonymkode: 8abcc...639 Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske. En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der. Anonymkode: 229e7...fbb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4572 Del Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske. En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der. Anonymkode: 229e7...fbb Jeg har heller ikke hørt noen uttale sæd med e, har bodd flere steder i Norge. Væske og veske uttales med æ, har aldri hørt noen uttale veske med e. Forskjellen kommer frem i konteksten man bruker ordet i. Anonymkode: 5603e...b38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4573 Del Skrevet 25. oktober 2022 Og jeg har aldri hørt noen uttale hverken sæd, væske, bevæpne eller andre av disse ordene, med Æ-lyd. Hadde nok sperret opp øynene om en østlending uttalte slike ord med Æ-lyd. Anonymkode: a66e7...44f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4574 Del Skrevet 25. oktober 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske. En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der. Anonymkode: 229e7...fbb Du er bare fascinert fordi du ikke skjønner noen ting. At en vokal uttales forskjellig i forskjellige dialekter er helt normal allofonisk variasjon. Ingen sier noe på det. Det folk sliter med å tro på, er at det eksisterer en fonemisk forskjell her, som ikke skyldes at folk tror ordet skal uttales slik det skrives. Anonymkode: 8abcc...639 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4575 Del Skrevet 26. oktober 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Og jeg har aldri hørt noen uttale hverken sæd, væske, bevæpne eller andre av disse ordene, med Æ-lyd. Hadde nok sperret opp øynene om en østlending uttalte slike ord med Æ-lyd. Anonymkode: a66e7...44f Da får du komme til meg på skøyen. Jeg kan bruke Æ der Anonymkode: afe99...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4576 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 9.34): Jeg er ganske sikker på at du troller, men altså: Væske og veske uttales helt likt, på alle dialekter. Anonymkode: 8abcc...639 På min dialekt (trøndersk) sier vi væske, med Æ, Jeg fyller kjølevæske (med Æ) på bilen, og det gjør alle jeg har vokst opp med, og naboer, sjefen - alle trøndere jeg vet om. Veske er noe en trønder har over skuldra (evt. i hånden). Væske kan vi nok søle på oss, men den bæres sjeldent i snor over skuldra. Anonymkode: 1b78c...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4577 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): På min dialekt (trøndersk) sier vi væske, med Æ, Jeg fyller kjølevæske (med Æ) på bilen, og det gjør alle jeg har vokst opp med, og naboer, sjefen - alle trøndere jeg vet om. Veske er noe en trønder har over skuldra (evt. i hånden). Væske kan vi nok søle på oss, men den bæres sjeldent i snor over skuldra. Anonymkode: 1b78c...203 Begge uttales da væske på trøndersk Anonymkode: 41cbc...8fa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4578 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge uttales da væske på trøndersk Anonymkode: 41cbc...8fa Væsk mente jeg Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #4579 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begge uttales da væske på trøndersk Anonymkode: 41cbc...8fa Sant nok, både "vesk" og "væsk" vil være trøndersk. Kommer litt an på hvor i Trøndelag man er fra, vil jeg tro. Men vi tømmer ikke kjøleveske på bilen. Anonymkode: 1b78c...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 28. oktober 2022 #4580 Del Skrevet 28. oktober 2022 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå