Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Når det blir antatt at alle snakker samme dialekt. Som for eksempel Glava sin landsdekkende kampanje for noen år siden, "rull'n ut". Prøv å uttale det på vestlandet ...

Det var vel Totendialekt. Det var en fra Vazelina bilopphøggers, Eldar Vågan, som var med i den.

Edit: Kom på etternavnet nå.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg grønn over folk som skriver.uten mellomrom etter og ikke bruker stor bokstav i starten av setninger!det er irriterende folk,slutt med det!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det var vel Totendialekt. Det var en fra Vazelina bilopphøggers, Eldar Vågan, som var med i den.

Edit: Kom på etternavnet nå.

Ja, på tv. Men de brukte samme slagordet i mange andre sammenhenger, uten at noen fra Toten og omegn var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Jeg irriterer meg grønn over folk som skriver.uten mellomrom etter og ikke bruker stor bokstav i starten av setninger!det er irriterende folk,slutt med det!

Se på ditt innlegg, frøken!!

Jeg hater når folk skriver stor bokstav midt i en setning:

Norge for Nordmenn!

Han er Jomfru.

Jeg snakker litt Fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på ditt innlegg, frøken!!

Jeg hater når folk skriver stor bokstav midt i en setning:

Norge for Nordmenn!

Han er Jomfru.

Jeg snakker litt Fransk.

Ja, innlegget ble skrevet slik som et eksempel på hvor irriterende det er å lese slike setningen ;) Beklager, glemte :sarkasme:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge for Nordmenn!

Det er vel en ganske stor bevegelse som kaller seg det, og forsvarer bruken av stor N på nordmenn ved at de ønsker å heve ordets betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oslo folk og deres evner til å bruke "henne" hvor det skal være "hun". Henne sover????! HUN SOVER, DIN ØSTLANDSFAEN!! Vi har mange merkelige uttale måte i Stavanger regionen også, men "henne sover"?

Og ikke minst: Lasj? Lasj!"!!=??? Det heter LaRs!! RS blir ikke SJ bare fordi du ikke kan skarre på den fuckings R'en! Den blir heller ikke stum! Dritt folk.....

Anonym poster: d8a41c95b9798dd62dbafe595d48d325

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Oslo folk og deres evner til å bruke "henne" hvor det skal være "hun". Henne sover????! HUN SOVER, DIN ØSTLANDSFAEN!! Vi har mange merkelige uttale måte i Stavanger regionen også, men "henne sover"?

Og ikke minst: Lasj? Lasj!"!!=??? Det heter LaRs!! RS blir ikke SJ bare fordi du ikke kan skarre på den fuckings R'en! Den blir heller ikke stum! Dritt folk.....

Er du egentlig så sint fordi du ikke greier å unngå orddelingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har ikke noe slekt fra indre Østfold. Alt er fra Oslo og det er bare han i familien hans som sier skjule. Han sier det med sånn kjempetykk, bred l, ikke Østfold-l som de sier i Halden, men mer Hedmark-l. Sånn kjempetykk som når de sier kvalm. Æsj, er så stygt å høre på når han sier schurrrlllle koppen! Ikke at dialekten er stygg, men det minner meg om han. Har for øvrig aldri hørt noen andre si det og jeg har venner og bekjente både i Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark og Oppland.

Jeg skjønner at du har problemer med fyren, og derav ordet, men hvis du ikke har hørt "skjule" av noen som bor i Hedmark og Oppland tror jeg rett og slett bare dere har snakket om feil ting :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var vel Totendialekt.

Der begikk du en av de mest irriterende skrivefeilene jeg vet om. Det heter totendialekt, fordi språkbetegnelser har liten forbokstav i norsk. (Eventuelt kan man i slike sammensetninger skille de to leddene ved hjelp av bindestrek, og da skal det selvfølgelig være stor forbokstav: Toten-dialekt.)

Anonym poster: 34f032624eab96d15557655abf63575f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg skjønner at du har problemer med fyren, og derav ordet, men hvis du ikke har hørt "skjule" av noen som bor i Hedmark og Oppland tror jeg rett og slett bare dere har snakket om feil ting :fnise:

Mulig det, men HAN ER FRA OSLO OG INGEN FRA OSLO SIER SKJULE TIL SKYLLE!!!!!! Sorry at jeg roper, men les nå hva jeg skriver da!!!!! Og mine venner fra Hedmark og Oppland har ingenting med drittsekken å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Lars uttales "Lasj" på østlandet/trønderlag fordi dialektene der alltid lager "sj"-lyd når r og s står sammen. Det er hverken mer feil eller mer riktig enn å skarre på r'en.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Mulig det, men HAN ER FRA OSLO OG INGEN FRA OSLO SIER SKJULE TIL SKYLLE!!!!!! Sorry at jeg roper, men les nå hva jeg skriver da!!!!! Og mine venner fra Hedmark og Oppland har ingenting med drittsekken å gjøre!

Forstår ikke hvorfor det faktum at mannen er en drittsekk til stadighet blir brukt som argument? :klo:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Forstår ikke hvorfor det faktum at mannen er en drittsekk til stadighet blir brukt som argument? :klo:

Skjønner du ingenting eller? At jeg syns skjule til skylle er så stygt er jo fordi det minner meg om han som nesten ødela hele livet mitt og han er en satans drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ingenting eller? At jeg syns skjule til skylle er så stygt er jo fordi det minner meg om han som nesten ødela hele livet mitt og han er en satans drittsekk.

Jeg tror vi alle har skjønt det nå...

Nå kan vi gå videre. Dette er en tråd om skrivefeil, ikke eksen din.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle har skjønt det nå...

Nå kan vi gå videre. Dette er en tråd om skrivefeil, ikke eksen din.

Word. Det viser jo at folk her er mer opptatte av å være irriterte og få utløp for dette, enn å faktisk diskutere språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Word. Det viser jo at folk her er mer opptatte av å være irriterte og få utløp for dette, enn å faktisk diskutere språk.

Ja, men denne tråden ble opprettet for å få ut litt frustrasjon når det gjelder språk, og det er kjedelig om denne tråden skal bli som de andre trådene om skrivefeil. Les HI, det er slik tone tråden burde ha.

Anonym poster: 8cfa38e28373a92cc55d32919ccb0bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men denne tråden ble opprettet for å få ut litt frustrasjon når det gjelder språk, og det er kjedelig om denne tråden skal bli som de andre trådene om skrivefeil. Les HI, det er slik tone tråden burde ha.

Anonym poster: 8cfa38e28373a92cc55d32919ccb0bed

Greit nok, men det rart at man skal gå inn for å begrense enhver form for språklig diskusjon utover "når folk sier "dems", får jeg lyst til å stikke ut øya mine", selv i en såkalt frustrasjonstråd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå må du slappe av. Det du skrev, som jeg svarte på var: "Har for øvrig aldri hørt noen andre si det og jeg har venner og bekjente både i Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark og Oppland."

"Skjule" er en helt normal måte å si skylle på, i områder både i Hedmark og Oppland. Det var det jeg kommenterte på, jeg bryr meg veldig lite om den språklige bakgrunnen til eksen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Sorry trodde du mente at jeg hadde skrevet at han var fra Hedmark eller Oppland. Uansett syns jeg skjule til skylle er stygt og det må jeg få lov til. ;) Ekstra stygt fordi det er så dårlige minner kanskje, men jeg hadde syntes det var stygt uansett. Særlig med sånn kjempetykk l. Schurrrllllllle. Og jeg har aldri hørt noen andre si det nei, men mulig de Hedmarkingene og Lillehamringene jeg kjenner snakker pent da. :P Uansett er det merkelig at eksen sier skjule når både han og familien gjennom generasjoner er fra Oslo og alle vennene hans er fra Oslo. Han kjenner omtrent ikke et menneske utenfor Oslo. Jeg er også fra Oslo og har aldri hørt noen si noe i nærheten av det en gang. Hva er galt med å si skylle liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...