Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk som oppfører seg som og smykker seg med tittelen "grammatikknazier"

... som skriver "grammatikk" med én m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker uttrykket selv, men heter det ikke "-nazist" på norsk?

Jeg haaaaater formuleringer som "gaver til han"! Jeg uttaler det inni meg som "til haahn". Det heter "til ham"! Vi kan si det, man ikke skrive det. Det reklameres ennå ikke for "gaver til hun" - heldigvis - men det er nok ikke lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haaaaater formuleringer som "gaver til han"! Jeg uttaler det inni meg som "til haahn". Det heter "til ham"! Vi kan si det, man ikke skrive det. Det reklameres ennå ikke for "gaver til hun" - heldigvis - men det er nok ikke lenge til!

Jo, det kan man faktisk. Han er blitt likestilt med ham, og er helt korrekt å skrive.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være konsekvens, må vel alle kroppsdeler kalles med engelske betegnelser?

Mener du "hvis man skal være konsekvenT?"

Anonym poster: d5c6ea4e26d49541349d55fea51136ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmm... "nobody likes a besserwisser"... noen ganger er det best å bare spille dum. Men det ER surt å ha det riktige svaret, og så er det ingen som anerkjenner det!

The story of my life.

Jeg er pedantisk og ser feil overalt, og korrigerer skrivefeilene til andre hele tiden, ikke høyt, da, har da litt sosiale antenner.

Jeg morer meg litt og tenker "ha ha" når jeg ser noen som liker å tro at de er smarte bommer kraftig og ikke ser feilen de gjør.

Anonym poster: 7a68aee6839cb95854ef5b6b4e970c42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg hører OFTE "spennendes", "han er så irritabel", "et strikk", "speilen" osv. Dette er ord jeg aldri har brukt, jeg har alltid sagt spennende, irriterende, en strikk og et speil. Likevel har jeg begynt å lure siden jeg hører det omtrent hver dag på jobben. Hva er det som er riktig?

Jeg synes det høres rart ut med et strikk, speilen og spennendes, men hvis det er riktig, så får jeg vel tvinge meg til å begynne å si det ...

"Han er irritabel" er ikke feil å si, men hvis personen erstatter ordet "irriterende" med ordet "irritabel", så er det helt klart feil.

Anonym poster: 7a68aee6839cb95854ef5b6b4e970c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Ang besserwisser,i påsken havnet jeg i en diskusjon om tomat er frukt eller grønnsak. Hadde jeg bare hatt dekning, så skulle jeg ha googlet det, men turte ikke krangle på det da. Fem mot én er noe jeg ikke gidder å legge opp til på hyttetur. :ler:

On topic: "Venninde" brukt av folk som har behov for å vise at de er viktige. Det heter "venninne"! :bond:

Red.: Autokorrekt rettet meg slik at jeg fikk skrivefeil. Tar forbehold om flere. (Det er noe dritt å skrive fra mobil!)

Endret av Sprinkles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Ang besserwisser,i påsken havnet jeg i en diskusjon om tomat er frukt eller grønnsak. Hadde jeg bare hatt dekning, så skulle jeg ha googlet det, men turte ikke krangle på det da. Fem mot én er noe jeg ikke gidder å legge opp til på hyttetur. :ler:

Du veit hva man sier: "Knowledge is knowing that a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad." Mao - tomat er botanisk sett en frukt, men den brukes som grønnsak. (Med forbehold at den egentlig er et bær, jeg har gått i den fella før.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være konsekvens, må vel alle kroppsdeler kalles med engelske betegnelser?

Mener du "hvis man skal være konsekvenT?"

Jeg tror hun mener det, men det er også helt riktig å uttrykke det på den måten Arabella gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Melis er ikke det samme som glasur. Melis er finmalt sukker. Veldig mange sier man har melis på kaker når de mener glasur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg haaaaater formuleringer som "gaver til han"! Jeg uttaler det inni meg som "til haahn". Det heter "til ham"! Vi kan si det, man ikke skrive det. Det reklameres ennå ikke for "gaver til hun" - heldigvis - men det er nok ikke lenge til!

Jo, det kan man faktisk. Han er blitt likestilt med ham, og er helt korrekt å skrive.

Er det sant, er det fælt!

Det er faktisk sjokkerende at så mange tror det er er feil å bruke han som objektform. Det er heller ikke sånn at "det har blitt likestilt" som om det skjedde i går (jeg sier ikke at det nødvendigvis er det du sier, "store my") - det har vært likestilt siden 1938.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått nok av folk som bruker "i så fall" hvor de egentlig burde brukt " i hvertfall"...

Anonym poster: 83d38434e0ec79c4a8aab413ab712100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest20

Har fått nok av folk som bruker "i så fall" hvor de egentlig burde brukt " i hvertfall"...

Anonym poster: 83d38434e0ec79c4a8aab413ab712100

I hvert fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg irriterer meg grønn over alle særskrivingsfeilene jeg ser daglig. Det er umulig for meg å skjønne hvorfor noe så enkelt kan være så vanskelig for mange.

Endret av Fiskekake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...