Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordeom eller fordetom er ikke ord i det norske språket! :nei:

Jeg ser ganske ofte at folk skriver det, både her på KG og andre steder. Hvis jeg googler "fordeom" får jeg mange treff, men det er først og fremst fra forum, blogger eller sosiale nettverk.

Edit: Rettet opp en trykkfeil

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en av mine store synder. I min kamp mot orddelingen så setter jeg sammen ord som ikke skal settes sammen. Tydeligvis ;)

Særskriving :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ansikt når jeg ser noen som forkorter nachspiel til narch: :(

Anonymous poster hash: 3d22e...bcb

eller nasj, nars, narsj, nasch osv osv. Helt grusomt! Det heter nach/nachspiel og vors/vorspiel.

Anonymous poster hash: 4a136...d22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest crazycatlady

Vet ikke om det er nevnt før, men folk som sier stevning når de mener stemning. "Hun lagde dårlig stevning", "jeg får julestevning av skomakergata" STEMNING OG STEVNING ER TO FORSKJELLIGE ORD MED ULIK BETYDNING!!!! :kjempesinna:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke akkurat skrivefeil, men er det bare jeg som irriterer meg når folk sier "kan du lukke opp vinduet?"

Gaaaah, blir så irritert over sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som trodde "Onomatopoetikon" var det lengste ordet i det norske språket :klo:

Har du ikke vært med hviskeleken med ordet "høyesterettsjustitiarius"?

Anonymous poster hash: 0cb38...674

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat skrivefeil, men er det bare jeg som irriterer meg når folk sier "kan du lukke opp vinduet?"

Gaaaah, blir så irritert over sånt!

... Skyldig :(

Jeg klikker av "mest sannsynligvis". Tror samtlige kollegaer sier det, og SKRIVER det til kunder. Det er feil, er det ikke? Det er vel enten "sannsynligvis" (helst dette?) eller "mest sannsynlig"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Skyldig :(

Jeg klikker av "mest sannsynligvis". Tror samtlige kollegaer sier det, og SKRIVER det til kunder. Det er feil, er det ikke? Det er vel enten "sannsynligvis" (helst dette?) eller "mest sannsynlig"?

Nei, men det virker som om enkelte her ikke vet hva de snakker om.

Anonymous poster hash: c015e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det virker som om enkelte her ikke vet hva de snakker om.

Anonymous poster hash: c015e...621

Jeg mener altså det å lukke opp vinduet ;)

Anonymous poster hash: c015e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener altså det å lukke opp vinduet ;)

Anonymous poster hash: c015e...621

Nå skjønte jeg ingenting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjønte jeg ingenting :P

Det er ikke feil å si "å lukke opp et vindu". Det er bare mange i denne tråden som ikke vet hva de snakker om.

Anonymous poster hash: c015e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil å si "å lukke opp et vindu". Det er bare mange i denne tråden som ikke vet hva de snakker om. Anonymous poster hash: c015e...621

Lukke er vel ganske synonymt med stenge? Man kan ikke stenge opp et vindu, man åpner det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er selvfølgelig ikke feil. Det er helt vanlig i norsk.

Selv om det er vanlig å si det, så betyr det ikke at det er rett! Mange som sier "når jeg var liten" også, men det blir ikke noe mer riktig av den grunn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er vanlig å si det, så betyr det ikke at det er rett! Mange som sier "når jeg var liten" også, men det blir ikke noe mer riktig av den grunn!

Jo, faktisk, dersom det er vanlig å uttrykke noe på en bestemt måte, så er det faktisk riktig. Det er til og med dette som avgjør om noe er riktig eller galt - at de aller fleste med samme morsmål mener at det er rett, altså.

Og når det gjelder "når jeg var liten" er det selvfølgelig feil i henhold til de offisielle reglene Språkrådet kommer med, men det er allikevel riktig i mange sammenhenger, ettersom det er en helt vanlig formulering. (Og så må man selvfølelig ta stilnivå med i betraktning; om man jobber i bank og skriver brev til kundene, eller om man skal skrive en tørr forskningsrapport, eller tilsvarende, bør man jo forholde seg til Språkrådets anbefaling, og bruke "da" i tilsvarende tilfeller. Men om man skriver på KG eller FB, eller i andre fora med en mer ledig stil, er det helt på sin plass å bruke "når". Spesielt i og med at det er dette som er dominerende i talespråket hos de aller fleste.

Anonymous poster hash: 34f03...75f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk, dersom det er vanlig å uttrykke noe på en bestemt måte, så er det faktisk riktig. Det er til og med dette som avgjør om noe er riktig eller galt - at de aller fleste med samme morsmål mener at det er rett, altså.

Og når det gjelder "når jeg var liten" er det selvfølgelig feil i henhold til de offisielle reglene Språkrådet kommer med, men det er allikevel riktig i mange sammenhenger, ettersom det er en helt vanlig formulering. (Og så må man selvfølelig ta stilnivå med i betraktning; om man jobber i bank og skriver brev til kundene, eller om man skal skrive en tørr forskningsrapport, eller tilsvarende, bør man jo forholde seg til Språkrådets anbefaling, og bruke "da" i tilsvarende tilfeller. Men om man skriver på KG eller FB, eller i andre fora med en mer ledig stil, er det helt på sin plass å bruke "når". Spesielt i og med at det er dette som er dominerende i talespråket hos de aller fleste.

Anonymous poster hash: 34f03...75f

Mener du at det er "mer" rett å si "lukke opp..." enn "åpne opp..."?

Jeg synes forøvrig at selv på kvinneguiden og facebook skal man skrive språklig korrekt, og at "når jeg var liten" ikke sømmer seg noe sted, jeg dør litt inni meg hver gang jeg hører det..:(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Isabelle

Hvorfor skriver så mange "forsovet" i stedet for forsåvidt? Den feilen får jeg vondt av.

Det er jo noe som heter forsovet. F eks "Jeg har forsovet meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...