AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3341 Del Skrevet 5. april 2019 På 3.4.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev: Trådtittel på Kvinneguiden:Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære henne opp? Riktig er:Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære den opp?Han/ham/hun/henne brukes om personer, mens den/det brukes om ikke-menneskelige vesener, livløse gjenstander og abstrakter. [Et unntak: for ordet barn brukes det]. Dette gjelder ikke for nynorsk, der brukes han/ho (henne) i samsvar med grammatisk kjønn (katten, han er flink, og musa, ho gjer skade). I intetkjønn blir det likt i bokmål og nynorsk: insektet, det stikker. Anonymkode: 0bba2...8b7 Ingen vedtatte språkregler får meg til å si "den" om kattepusen min. Anonymkode: ecd9d...075 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3342 Del Skrevet 5. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen vedtatte språkregler får meg til å si "den" om kattepusen min. Anonymkode: ecd9d...075 Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår. Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det. Anonymkode: 0bba2...8b7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3343 Del Skrevet 6. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår. Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det. Anonymkode: 0bba2...8b7 Jeg er selv relativt opptatt av å føre et godt og presist språk. Det fremmer god kommunikasjon og gir et generelt godt inntrykk. Likevel synes jeg du fremstår som firkantet og med tendenser til å være et språklig petimeter ved å kommentere kjønnsbenevning i dette tilfellet. Det gir ikke et generelt godt inntrykk. Det er et gode å kunne skille mellom formell og uformell kommunikasjon. Kvinneguiden og andre nettfora består i all hovedsak av uformell kommunikasjon. Det vil da ofte være mer naturlig å nevne katten sin ved 'hun' eller 'han' fremfor 'den', hvilket ville være mer naturlig i en mer formell form som en artikkel eller avhandling. Beklager, jeg er uenig i at å benevne katten sin ved 'henne' fremfor 'den' på KG, gir noe som helst inntrykk av avsenders modenhet. Anonymkode: 77d0f...cbb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 6. april 2019 #3344 Del Skrevet 6. april 2019 Nå har jeg sett så mange skrive «helvette» her inne at jeg til slutt ble usikker og slo opp i ordbøkene på nett. Det heter helvete, ikke helvette! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #3345 Del Skrevet 6. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår. Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det. Anonymkode: 0bba2...8b7 Da er du en den/det i mine øyne. En katt er mer enn en den, katten er enten en han eller hun og en burde si enten han/henne med mindre kjønnet er ukjent. I mine øyne og en god del andres vil du være overlegen. Et menneske som tror det er bedre enn andre. Usj... Anonymkode: 7cc88...7d5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. april 2019 #3346 Del Skrevet 7. april 2019 På 5.4.2019 den 17.12, AnonymBruker skrev: Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår. Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det. Anonymkode: 0bba2...8b7 Helt enig at fremstår som litt kald, dersom man kaller katten sin for "den". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3347 Del Skrevet 13. april 2019 Kan folk slutte å kalle brystvorte for nippel? Nippel har en annen betydning på norsk. Irriterer meg også at folk går rundt og sier "basically" hele tiden. Et nytt fyllord som overraskende mange slenger inn i setninger på norsk. Anonymkode: 7e239...dd0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3348 Del Skrevet 13. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan folk slutte å kalle brystvorte for nippel? Nippel har en annen betydning på norsk. Irriterer meg også at folk går rundt og sier "basically" hele tiden. Et nytt fyllord som overraskende mange slenger inn i setninger på norsk. Anonymkode: 7e239...dd0 Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystovorte er bare stygt og ekkelt å si. Anonymkode: b3c23...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3349 Del Skrevet 13. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystvorte er bare stygt og ekkelt å si. Anonymkode: b3c23...a22 Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, heter det. Mot den som er stolt av sin dumhet, er det enda mer håpløst. Anonymkode: 0bba2...8b7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3350 Del Skrevet 13. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan folk slutte å kalle brystvorte for nippel? Nippel har en annen betydning på norsk. Irriterer meg også at folk går rundt og sier "basically" hele tiden. Et nytt fyllord som overraskende mange slenger inn i setninger på norsk. Anonymkode: 7e239...dd0 Hva er en nippel egentlig da? Anonymkode: 48ffe...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3351 Del Skrevet 13. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystovorte er bare stygt og ekkelt å si. Anonymkode: b3c23...a22 Så finn opp et nytt ord: brystrose, for eksempel. La oss alle her på KG begynne å bruke brystrose. Nipler er noe du finner på biler og annet. Anonymkode: dabc2...b52 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 13. april 2019 #3352 Del Skrevet 13. april 2019 Jenta på 4 år som fortalte at ho hadde " ekstrem" på hendene ( eksem skulle det vera da) Men DEN er jo berre søt da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3353 Del Skrevet 13. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er en nippel egentlig da? Anonymkode: 48ffe...f04 Anonymkode: 7e239...dd0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3354 Del Skrevet 13. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, heter det. Mot den som er stolt av sin dumhet, er det enda mer håpløst. Anonymkode: 0bba2...8b7 Vel, har mest sannsynlig høyere IQ enn deg, så viss du regner «dumhet» som i at jeg har lav IQ tar du nok feil Heldigvis er de fleste enige med meg, og heldigvis er brystvorte et ord som nesten aldri bli brukt. Nippel❤️ Anonymkode: b3c23...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3355 Del Skrevet 13. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, har mest sannsynlig høyere IQ enn deg, så viss du regner «dumhet» som i at jeg har lav IQ tar du nok feil Heldigvis er de fleste enige med meg, og heldigvis er brystvorte et ord som nesten aldri bli brukt. Nippel❤️ Anonymkode: b3c23...a22 *Det skrives hvis. Viss er noe helt annet. Anonymkode: 155df...8d5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 13. april 2019 #3356 Del Skrevet 13. april 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, har mest sannsynlig høyere IQ enn deg, så viss du regner «dumhet» som i at jeg har lav IQ tar du nok feil Heldigvis er de fleste enige med meg, og heldigvis er brystvorte et ord som nesten aldri bli brukt. Nippel❤️ Anonymkode: b3c23...a22 Google nippel hvis du faktisk vil vite hva det er og hva det brukes til. Brystvorte heter "nipple" på engelsk. Endret 13. april 2019 av Arabella 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3357 Del Skrevet 13. april 2019 Flirter dere fremdeles i denne tråden? Anonymkode: e239a...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frostrose Skrevet 13. april 2019 #3358 Del Skrevet 13. april 2019 "Vi er eksklusive", som i at man er kjærester/ikke går ut med andre. Eksklusiv er noe helt annet på norsk! Jeg ser og hører dette over alt! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3359 Del Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, Frostrose skrev: "Vi er eksklusive", som i at man er kjærester/ikke går ut med andre. Eksklusiv er noe helt annet på norsk! Jeg ser og hører dette over alt! https://snl.no/eksklusiv Anonymkode: e239a...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frostrose Skrevet 13. april 2019 #3360 Del Skrevet 13. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://snl.no/eksklusiv Anonymkode: e239a...a6c Det står ikke noe som motbeviser det jeg skriver der. Jeg har fått svar fra språkrådet om dette tidligere, men klarte dessverre å slette e-posten. De hadde ikke hørt denne bruken av ordet, men skrev at det uansett ble feil å bruke det slik. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå