Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 3.4.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Trådtittel på Kvinneguiden:
Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære henne opp?  Riktig er:
Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære den opp?
Han/ham/hun/henne brukes om personer, mens den/det brukes om ikke-menneskelige vesener, livløse gjenstander og abstrakter. [Et unntak: for ordet barn brukes det].

Dette gjelder ikke for nynorsk, der brukes han/ho (henne) i samsvar med grammatisk kjønn (katten, han er flink, og musa, ho gjer skade). I intetkjønn blir det likt i bokmål og nynorsk: insektet, det stikker.

Anonymkode: 0bba2...8b7

Ingen vedtatte språkregler får meg til å si "den" om kattepusen min. 

Anonymkode: ecd9d...075

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vedtatte språkregler får meg til å si "den" om kattepusen min. 

Anonymkode: ecd9d...075

Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår.  Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Språket du fører er ganske avgjørende for hvordan du oppfattes i andres øyne; du velger i stor grad selv hvordan du framstår.  Andre ønsker heller å gi et voksent inntrykk, men dem om det.

Jeg er selv relativt opptatt av å føre et godt og presist språk. Det fremmer god kommunikasjon og gir et generelt godt inntrykk. 

Likevel synes jeg du fremstår som firkantet og med tendenser til å være et språklig petimeter ved å kommentere kjønnsbenevning i dette tilfellet. Det gir ikke et generelt godt inntrykk. 

Det er et gode å kunne skille mellom formell og uformell kommunikasjon. Kvinneguiden og andre nettfora består i all hovedsak av uformell kommunikasjon. Det vil da ofte være mer naturlig å nevne katten sin ved 'hun' eller 'han' fremfor 'den', hvilket ville være mer naturlig i en mer formell form som en artikkel eller avhandling.

Beklager, jeg er uenig i at å benevne katten sin ved 'henne' fremfor 'den' på KG, gir noe som helst inntrykk av avsenders modenhet.

Anonymkode: 77d0f...cbb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett så mange skrive «helvette» her inne at jeg til slutt ble usikker og slo opp i ordbøkene på nett. Det heter helvete, ikke helvette

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du en den/det i mine øyne. En katt er mer enn en den, katten er enten en han eller hun og en burde si enten han/henne med mindre kjønnet er ukjent. I mine øyne og en god del andres vil du være overlegen. Et menneske som tror det er bedre enn andre. Usj...

Anonymkode: 7cc88...7d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Helt enig at fremstår som litt kald, dersom man kaller katten sin for "den".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan folk slutte å kalle brystvorte for nippel? Nippel har en annen betydning på norsk. Irriterer meg også at folk går rundt og sier "basically" hele tiden. Et nytt fyllord som overraskende mange slenger inn i setninger på norsk.

Anonymkode: 7e239...dd0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan folk slutte å kalle brystvorte for nippel? Nippel har en annen betydning på norsk. Irriterer meg også at folk går rundt og sier "basically" hele tiden. Et nytt fyllord som overraskende mange slenger inn i setninger på norsk.

Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystovorte er bare stygt og ekkelt å si.

Anonymkode: b3c23...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystvorte er bare stygt og ekkelt å si.

Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, heter det. Mot den som er stolt av sin dumhet, er det enda mer håpløst.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en nippel egentlig da? 

Anonymkode: 48ffe...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, jeg er skyldig på begge områder. Kommer aldri til å slutte og si nippel. Brystovorte er bare stygt og ekkelt å si.

Så finn opp et nytt ord: brystrose, for eksempel. La oss alle her på KG begynne å bruke brystrose.

Nipler er noe du finner på biler og annet.

Anonymkode: dabc2...b52

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta på 4 år som fortalte at ho hadde " ekstrem" på hendene ( eksem skulle det vera da) Men DEN er jo berre søt da ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en nippel egentlig da? 

Anonymkode: 48ffe...f04

image.png.95f8e39476ea201c70eb943b856883ff.png

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, heter det. Mot den som er stolt av sin dumhet, er det enda mer håpløst.

Vel, har mest sannsynlig høyere IQ enn deg, så viss du regner «dumhet» som i at jeg har lav IQ tar du nok feil :) Heldigvis er de fleste enige med meg, og heldigvis er brystvorte et ord som nesten aldri bli brukt. Nippel❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, har mest sannsynlig høyere IQ enn deg, så viss du regner «dumhet» som i at jeg har lav IQ tar du nok feil :) Heldigvis er de fleste enige med meg, og heldigvis er brystvorte et ord som nesten aldri bli brukt. Nippel❤️

*Det skrives hvis. Viss er noe helt annet.

Anonymkode: 155df...8d5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Google nippel hvis du faktisk vil vite hva det er og hva det brukes til. Brystvorte heter "nipple" på engelsk. 

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi er eksklusive", som i at man er kjærester/ikke går ut med andre. Eksklusiv er noe helt annet på norsk! Jeg ser og hører dette over alt! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Frostrose skrev:

"Vi er eksklusive", som i at man er kjærester/ikke går ut med andre. Eksklusiv er noe helt annet på norsk! Jeg ser og hører dette over alt! 

https://snl.no/eksklusiv

Anonymkode: e239a...a6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://snl.no/eksklusiv

Anonymkode: e239a...a6c

Det står ikke noe som motbeviser det jeg skriver der. Jeg har fått svar fra språkrådet om dette tidligere, men klarte dessverre å slette e-posten. De hadde ikke hørt denne bruken av ordet, men skrev at det uansett ble feil å bruke det slik. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...