Gå til innhold

Følge fartsgrenser = sinke


Orbis

Anbefalte innlegg

Jeg er også relativt fersk på veien, har hatt kortet siden mai'11. Jeg blir fortsatt stressa når jeg kjører og har biler liggende bak meg.. Nå når jeg skal på E6, hender det ofte at jeg henger meg på rekker med biler, som ofte kjører kanskje 10-20 km/t mer enn speedometeret mitt viser, slik at jeg slipper å bli "sinkeren". Hender det at politiet stopper slike rekker? Jeg satser ofte på at de ikke gjør det, fordi det blir vanskelig å ta så mange tenker jeg, men jeg tar sikkert feil der?

Anonym poster: 871de145544476d642136cdc84d28dd3

De kan ta de men sjelden de gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja! Mine spyler tre ganger når jeg trykker og kommer ut tre steder så det fyker alltid ut bakover! Til pass for de som klistrer seg oppe i meg!

HaHa! For det var jo ekstremt slemt... Gratis vindusspylervæske te de bak =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt noensinne, tror jeg. Hvilken rolle spiller det om du kjører med flyt i det du blir tatt av politiet og får en saftig bot? :klo:

Jeg er forøvrig enig i at man hvis man kjører i en lengre kø, skal henge på, selvom det skulle gå litt over fartsgrensa (til en viss grad). Men å si at man kjører etter flyt, i det man henger seg oppi noen som følger fartsgrensa og irriterer seg over denne, det blir bare for dumt. Hadde du kjørt etter flyt, så hadde du jo "fløtet" med bilen foran, ikke ergret deg over den.

Anonym poster: 27df8a50629a322d59b1dd0c54c8c4af

Om du har 100 på nåla i ei 80 sone, så kan du trekke fra 8-10% så har du i realiteten en fart på 90-92, så har politiet en sikkerhetsmargin de trekker fra i tillegg så blir du målt til 86-87 så gidder de ikke stoppe deg engang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa! For det var jo ekstremt slemt... Gratis vindusspylervæske te de bak =)

Jeg personlig syntes hvertfall det er sykt irriterendes å stå bak en bil som kjører på for harde livet med spylevæske så det treffer litt her og der på min rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Sprute med spylevæske er jo bare latterlig :ler:

Er jo så vidt det treffer ruta bak uansett...og alt man oppnår er noen som kanskje bruker vinduviskerene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syntes hvertfall det er sykt irriterendes å stå bak en bil som kjører på for harde livet med spylevæske så det treffer litt her og der på min rute.

Why? Hvis han foran vil bruke opp all spylervæska for å irritere så vær så god =P Trur aldri jeg har vært borti det...

Folk sku bare vært helt ærlige og tuta eller gitt fingeren, mye lettere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt det ikke bare er meg som opplever dette. Var ute på motorveien med kjørelærer i går, og havnet bak en annen kjøreskolebil. Vi kjørte begge nøyaktig 100 km/t, og ble forbi kjørt av alt og alle. Tilogmed bobiler måtte forbi! Både jeg og kjørelærer ble ganske overasket over hvor tydelig det var i går at folk gir blaffen i fartsgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg som opplever dette. Var ute på motorveien med kjørelærer i går, og havnet bak en annen kjøreskolebil. Vi kjørte begge nøyaktig 100 km/t, og ble forbi kjørt av alt og alle. Tilogmed bobiler måtte forbi! Både jeg og kjørelærer ble ganske overasket over hvor tydelig det var i går at folk gir blaffen i fartsgrenser.

Ja, ja...farta på speedometeret eller farta på gps? Det er to vidt forskjellige ting.

Det er også sånn at speedometeret ditt kan vise ytterligere feil idet du legger om dekk, pga dimmensjonen, den ene eller andre veien. Mange tar ikke høyde for det, men kjører etter det speedometeret viste i feilmargin på gps eller fartsmåler langs veien den ene gangen de sjekket. Er slett ikke sikkert det stemmer lenger, gitt.

Og ja, jeg blir dritirritert hvis jeg ligger bake ei sinke som kjører i 70 i 80-sonen når jeg skal rekke toget til jobb. Man får sjekke speedometeret sitt skikkelig, og gjerne legge seg inntil 5 km over fartsgrensen så sant den er over 80 (under holder jeg også meg nokså nøyaktig til fartsgrensen), for det er ikke farlig, altså. Noe annet er det selvsagt hvis det er glatte veier, da er det en selvfølge at man avpasser farten etter forholdene, og de som da ligger og presser og skal forbi, de er bare idioter som man bør ignorere, og når de fyker av veien håper jeg de ikke skader andre enn seg selv.

Her jeg bor må jeg passe på å ikke kjøre til feil klokkeslett på morgenen, for da veit jeg at jeg før eller siden kommer til å ta igjen den asiatiske dama i den grønne bilen som aldri kjører fortere enn i 60, uansett vær og kjøreforhold. Veiene er gode her, med lange, slakke svinger, men det er såpass mye møtende trafikk at man ikke har sjans til å foreta en forbikjøring. Jeg får magesår og hjerteinfarkt av den kjerringa, og jeg har virkelig kjent på lysten til å presse henne av veien! :sur:

Ikke vær så snerpete på veien, dere, og sjekk speedometeret skikkelig! Sinker er nesten farligere i trafikken enn de som kjører for fort, for de skaper så sinnssykt mye irritasjon, og farlige situasjoner!

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja...farta på speedometeret eller farta på gps? Det er to vidt forskjellige ting.

Det er også sånn at speedometeret ditt kan vise ytterligere feil idet du legger om dekk, pga dimmensjonen, den ene eller andre veien. Mange tar ikke høyde for det, men kjører etter det speedometeret viste i feilmargin på gps eller fartsmåler langs veien den ene gangen de sjekket. Er slett ikke sikkert det stemmer lenger, gitt.

Og ja, jeg blir dritirritert hvis jeg ligger bake ei sinke som kjører i 70 i 80-sonen når jeg skal rekke toget til jobb. Man får sjekke speedometeret sitt skikkelig, og gjerne legge seg inntil 5 km over fartsgrensen så sant den er over 80 (under holder jeg også meg nokså nøyaktig til fartsgrensen), for det er ikke farlig, altså. Noe annet er det selvsagt hvis det er glatte veier, da er det en selvfølge at man avpasser farten etter forholdene, og de som da ligger og presser og skal forbi, de er bare idioter som man bør ignorere, og når de fyker av veien håper jeg de ikke skader andre enn seg selv.

Her jeg bor må jeg passe på å ikke kjøre til feil klokkeslett på morgenen, for da veit jeg at jeg før eller siden kommer til å ta igjen den asiatiske dama i den grønne bilen som aldri kjører fortere enn i 60, uansett vær og kjøreforhold. Veiene er gode her, med lange, slakke svinger, men det er såpass mye møtende trafikk at man ikke har sjans til å foreta en forbikjøring. Jeg får magesår og hjerteinfarkt av den kjerringa, og jeg har virkelig kjent på lysten til å presse henne av veien! :sur:

Ikke vær så snerpete på veien, dere, og sjekk speedometeret skikkelig! Sinker er nesten farligere i trafikken enn de som kjører for fort, for de skaper så sinnssykt mye irritasjon, og farlige situasjoner!

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

I all verden så hissig?

Ja GPS sa at vi kjørte i 100. Kjørelærer ringte tilogmed til den andre skolebilen og hørte hva de sin sa, for han var overasket over at alle, til og med bobilen som sagt kjørte forbi. Så vi fikk dobbeltbekreftet at vi fulgte fartsgrensen.

Ja, sinker er ikke noe bra, men det er ikke sinker det er snakk om i denne tråden, det er snakk om folk som følger fartsgrensen, ikke kjører i 70 i 80 sona. Jeg blir rett og slett sjokkert over alle de livsfarlige forbikjøringene jeg har sett bare i løpet av den korte tiden jeg har kjørt. På greie veier med to felt følger jeg fartsgrensen, men folk tar alikevel livsfarlige forbikjøringer og suser videre langt over grensa. Er dette folk som deg kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden så hissig?

Ja GPS sa at vi kjørte i 100. Kjørelærer ringte tilogmed til den andre skolebilen og hørte hva de sin sa, for han var overasket over at alle, til og med bobilen som sagt kjørte forbi. Så vi fikk dobbeltbekreftet at vi fulgte fartsgrensen.

Ja, sinker er ikke noe bra, men det er ikke sinker det er snakk om i denne tråden, det er snakk om folk som følger fartsgrensen, ikke kjører i 70 i 80 sona. Jeg blir rett og slett sjokkert over alle de livsfarlige forbikjøringene jeg har sett bare i løpet av den korte tiden jeg har kjørt. På greie veier med to felt følger jeg fartsgrensen, men folk tar alikevel livsfarlige forbikjøringer og suser videre langt over grensa. Er dette folk som deg kanskje?

Haha du vet du kan kjøre 10% over uten å bli stoppet av politiet sant? Så i 80 sone kan man kjøre i 88, pluss at speedometeret viser 5 for mye, så man kan lovlig kjøre i 93 i 80 soner.

De som skaper farlige situasjoner er sinker som ikke klarer å tilpasse seg, og fast bestemt kjører i 75 (det vil si 70 med speedometerfeil) i 80-soner, slik at de irriterer alle bak. Selv holder jeg på med øvelseskjøring, og hvis det i ligger bare en bil bak meg slipper jeg med en gang forbi, selv om jeg "alltid" kjører 15/20 km over grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha du vet du kan kjøre 10% over uten å bli stoppet av politiet sant? Så i 80 sone kan man kjøre i 88, pluss at speedometeret viser 5 for mye, så man kan lovlig kjøre i 93 i 80 soner.

De som skaper farlige situasjoner er sinker som ikke klarer å tilpasse seg, og fast bestemt kjører i 75 (det vil si 70 med speedometerfeil) i 80-soner, slik at de irriterer alle bak. Selv holder jeg på med øvelseskjøring, og hvis det i ligger bare en bil bak meg slipper jeg med en gang forbi, selv om jeg "alltid" kjører 15/20 km over grensen.

Så du som ikke engang har førerkort skal komme å belære oss som faktisk kan kjøre bil?

Politiet har en sikkerhetsmargin på 3 km/t på sine LASER-apparater, som gjelder uansett om de måler i 50-sonen eller 100-sonen. Ikke 10%. Og jeg kjenner faktisk til folk som har blitt vinket inn pga. målinger på 4-5 km/t over grensen.

Du virker forresten lite klar for å slippes ut på veiene alene med det første med de holdningene du fremviser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne kjøre under fartsgrensen, men da får man være flinke til å slippe folk forbi! Det å "skryte på seg" kø synes jeg høres helt merkelig ut.

Fartsgrenser betyr max fart, men også at man skal tilpasse farten føreforholdene. Kjører man for sakte og skaper unødvendige farlige situasjoner så kan man også få bot.

De aller, aller fleste speedometere viser feil. Dvs. at man faktisk kjører saktere enn speedometeret viser.

Jeg er for å ta hensyn. Både de som vil kjøre for fort å bryte fartsgrensen må ta sikre forbikjøringer, men de som velger å kjøre for sakte bør også vise hensyn og slippe folk forbi!

Jeg bor langs E6 på Østlandet og gjennomsninttsfarten er 10 km UNDER fartsgrensen fordi folk ikke skjønner at sitt eget speedometer ikke viser rett. Utrolig irriterende.

Anonym poster: 79fca68873c91119a5fa97de56651e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

De bør ikke bare vise hensyn og slippe forbi, de SKAL gjøre det.

Man kan bli straffet om man nekter å slippe forbi folk fordi man da skaper en trafikkfarlig situasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ei trafikksinke, for eg ligg som oftast 5-10% over fartsgrensa i henhold til det speedometeret syner. Men dei får no berre halde på, dei som masar, eg har alltid køyrd varsamt, og har også køyrd ulykkesfritt og fartsbotfritt i snart 20 år. Herregud er eg så gammal!?

Jeg har kjørt ulykkesfritt og uten bot i 26 år og er ikke en sinke, men følger flyten. Så det går fint an uten å sinke resten ;-)

Anonym poster: 79fca68873c91119a5fa97de56651e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som ikke engang har førerkort skal komme å belære oss som faktisk kan kjøre bil?

Politiet har en sikkerhetsmargin på 3 km/t på sine LASER-apparater, som gjelder uansett om de måler i 50-sonen eller 100-sonen. Ikke 10%. Og jeg kjenner faktisk til folk som har blitt vinket inn pga. målinger på 4-5 km/t over grensen.

Du virker forresten lite klar for å slippes ut på veiene alene med det første med de holdningene du fremviser.

Nei, det du sier her er feil. Politiet har et større slingringsmonn i 80-100-soner enn de har i 70 og under. Selvsagt.

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det du sier her er feil. Politiet har et større slingringsmonn i 80-100-soner enn de har i 70 og under. Selvsagt.

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Etter brukerveiledningen for LASER-apparatene er det godkjent å ha sikkerhetsmargin på 3 km/t i målinger mellom 0 og 320 km/t.

http://nrk.no/conten...rveil_laser.pdf, se side 9.

Siterer også fra et intervju med UP: "- Vi har en sikkerhetsmargin på 3 km/t på hastigheter opp til 100 km/t. Deretter er det tre prosents sikkerhetsmargin, dvs ca 4 km/t, forteller Utrykningspolitiet."

http://kortreist.fjo...rticle14106.ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det du sier her er feil. Politiet har et større slingringsmonn i 80-100-soner enn de har i 70 og under. Selvsagt.

Nei, 3 km/t er riktig, men det er forskjell på slingringsmonnet de er pålagt å ha pga. tekniske årsaker, og det de har fordi de ikke rekker eller gidder å stoppe flere. I 100-sone kan de f.eks. ikke sette opp en kontrollpost og vinke inn alle som kjører for fort, og derfor stopper de sjelden noen som kjører under 120-130.

Anonym poster: c0c0b54153cc22306db0944b803b9ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at mange ikke har forstått konseptet med fartsgrenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange stressa personer på veiene. Tror ikke de egentlig skjønner hvor lite de sparer på å kjøre agressivt (eller offensivt/effektivt som de selv ville kalle det).

Folk skifter fullstendig personlighet når de setter seg i bilen (alene). Da forsvinner all høflighet og det meste av intelligensen senkes for mange.

Ikke bare opptrer de idiotisk i trafikken, men de skal jammen forsvare tullekjøringa i alle anonyme diskusjonsforum på nett også...

Jeg har lite problem med å takle at bilen foran kjører 10-20 prosent under fartsgrensa. Jeg holder fornuftig avstand til bilen foran uansett. Det gir alltid best flyt i stedet for rykk og napp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at mange ikke har forstått konseptet med fartsgrenser.

Helt enig.

De har liksom glemt at fartsgrense betyr maks hastighet. Ikke minimumshastighet :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...