Gå til innhold

Følge fartsgrenser = sinke


Orbis

Anbefalte innlegg

Vi damer kjører jo bare til og fra barnehagen og kanskje Rema 1000 på torsdager :jepp:

Men dere som sitter og regner ut prosenter,- man kan kjøre 7,64% prosent raskere i 80-sona, 5,89% raskere i 60-sona, and so on. Hvorfor tar dere sjansen? Mye styr for noe som faktisk ikke er 100% sikkert. Og hvorfor gidder dere egentlig? Jeg mener.. Har ikke dere knapt nok med tid fra før av? Har dere notert opp på en lapp og hengt den i fronruta sånn for å holde styr på det, eller sitter dere og regner mens dere kjører?

Og sparer dere egentlig så himla mye tid på det? Hvorfor ikke bare regne med at dere blir liggende bak tre-fire lusekjørere og heller stå opp seks minutter før om mårran? Han kommer fram tidsnok han foran også, selv om han kjører i fartsgrensa ;)

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

Nå er ikke jeg irritert på de som holder fartsgrensa, da, jeg er irritert på dem som ligger 5-10 km under. Det er sykt mange av dem, og de skaper farlige situasjoner. Hvorfor skal jeg stå opp før om morran for at de skal lusekjøre? :klo:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speedometeret mitt er oppjustert med 10%, så jeg ligger alltid 10% over fartsgrense på speedometeret, slik at jeg kjører på grensen.

Min erfaring er at bilister som kjører aggressivt gjør det nesten helt uavhengig av om trafikken følger fartsgrensen eller ikke.

Personlig irriterer jeg meg mer over manglende blinklysbruk enn at noen kjører litt under fartsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen, jeg holder meg i fartsgrensa (veit at speedometeret mitt viser litt for mye og kjører som oftest deretter). Er så irriterende og ikke minst skremmende når folk kjører helt oppi rævva på bilen min på veiene, får så lyst til å bråbremse for å gi dem en lærepenge! Blir så irritert på dem som kjører aggressivt i trafikken, det er jo farlig! Opplevde for en ukes tid siden at en bil kjørte forbi meg i rasende fart i 40-sone ved en barneskole, trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg irritert på de som holder fartsgrensa, da, jeg er irritert på dem som ligger 5-10 km under. Det er sykt mange av dem, og de skaper farlige situasjoner. Hvorfor skal jeg stå opp før om morran for at de skal lusekjøre? :klo:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Hmm...for å være føre var? Du kan i det minste gjøre ditt for å rekke fram i tide? La meg formulere det sånn da: Hvorfor skal vi som kjører i fartsgrensa bli skvist av veien fordi DU har dårlig tid?

Og da jeg skrev lusekjørerer så burde jeg selvsagt skrevet "lusekjørere", for du leste tydeligvis ikke resten av setningen ;)

Speedometeret mitt er oppjustert med 10%, så jeg ligger alltid 10% over fartsgrense på speedometeret, slik at jeg kjører på grensen.

Min erfaring er at bilister som kjører aggressivt gjør det nesten helt uavhengig av om trafikken følger fartsgrensen eller ikke.

Personlig irriterer jeg meg mer over manglende blinklysbruk enn at noen kjører litt under fartsgrensen.

Du, det er jeg enig i. Noen har bare den kjørestilen tror jeg.

Og ja, blinklys! Da kan vi snakke om flyt i trafikken da! Særlig i rundkjøringer!

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...for å være føre var? Du kan i det minste gjøre ditt for å rekke fram i tide? La meg formulere det sånn da: Hvorfor skal vi som kjører i fartsgrensa bli skvist av veien fordi DU har dårlig tid?

Og da jeg skrev lusekjørerer så burde jeg selvsagt skrevet "lusekjørere", for du leste tydeligvis ikke resten av setningen ;)

Og du leste tydeligvis ikke hva jeg skrev, for det handlet om lusekjørere som ligger 5-10 km under fartsgrensa, ikke fartsgrensa. ;) Veldig mange gjør det, jeg opplever det hver eneste dag. Spør du politiet, så misliker de nok den kjørestilen framfor dem som ligger 5-10 km over - i 80-sone og høyere, vel å merke.

Du, det er jeg enig i. Noen har bare den kjørestilen tror jeg.

Og ja, blinklys! Da kan vi snakke om flyt i trafikken da! Særlig i rundkjøringer!

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quotet feil i innlegget over, og det så jo sykt klønete ut. :roll:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quotet feil i innlegget over, og det så jo sykt klønete ut. :roll:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Les innlegget mitt igjen du kjære deg.

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævlig hardcore, jeg bryter fartsgrensen hver dag.

Jeg også, ligger alltid 5 kg over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet ditt ser ikke ut som om du har 5 kilo for mye. :D

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt igjen du kjære deg.

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

Oj, oj, noen har tydeligvis litt tungt for det. :)

Altså, du skrev følgende: Hvorfor skal vi som kjører i fartsgrensa bli skvist av veien fordi DU har dårlig tid?

Jeg har aldri kritisert dem som ligger på fartsgrensen i det jeg har postet her, jeg har kritisert dem som ligger 5-10 km under. Dem er det skremmende og irriterende mange av. Har du forstått det nå, eller trenger du ytterligere forklaringer?

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg irritert på de som holder fartsgrensa, da, jeg er irritert på dem som ligger 5-10 km under. Det er sykt mange av dem, og de skaper farlige situasjoner. Hvorfor skal jeg stå opp før om morran for at de skal lusekjøre? :klo:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

5-10 km under fartsgrensa er ikke lusekjøring.

Begrepsforvirring.

Å kjøre konstant 60 i 80-sone kan jeg være med på er lusekjøring (så sant det gjøres i flere minutter og oppover...).

Men igjen - fartsgrense betyr maks tillatte hastighet og er ingen påbudt hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-10 km under fartsgrensa er ikke lusekjøring.

Begrepsforvirring.

Å kjøre konstant 60 i 80-sone kan jeg være med på er lusekjøring (så sant det gjøres i flere minutter og oppover...).

Men igjen - fartsgrense betyr maks tillatte hastighet og er ingen påbudt hastighet.

Hvor i huleste får du den definisjonen fra? Ditt eget hode? Klart det er luskjøring når man ligger i 70-75 i 80-sone, på tørre, fine veier! Hvorfor i all verden tror du fartsgrensen er satt til 80? :klaske:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tror du fartsgrensen er satt til 80? :klaske:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Fordi man ikke skal overskride 80 km/h.

Slik var det i allfall da jeg kjørte opp, og jeg tror absolutt ikke den definisjonen er endret siden.

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i huleste får du den definisjonen fra? Ditt eget hode? Klart det er luskjøring når man ligger i 70-75 i 80-sone, på tørre, fine veier! Hvorfor i all verden tror du fartsgrensen er satt til 80? :klaske:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Fartsgrensa er satt til 80 fordi det anses som farlig og uforsvarlig å kjører fortere. Det er ei maksgrense.

Å kjøre i 70 er 13,5% langsommere og det har jeg vanskelig for å sammenligne med ei lus.

Å kjøre i 75 er bare 6-7% langsommere. Langt i fra noe lusekjøring.

Hva slags lus er det du tenker på som går/kjører nesten like fort som deg selv?

Finner du noe i vegtrafikkloven som sier at man i 80-sone må holde seg i 80 pluss-minus 2 km/t ?

Neppe...

5-10 km under fartsgrensa er misforstått hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ikke skal overskride 80 km/h.

Slik var det i allfall da jeg kjørte opp, og jeg tror absolutt ikke den definisjonen er endret siden.

Er veldig mange som tror 80 er NEDRE grense, ja... Ikke rart de irriterer seg da :)

Anonym poster: bd76a9188115acd5f55f6454dad15725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri innbilt meg at fartsgrensen er nedre grense. Det er virkelig lov å bruke hode ti trafikken, altså. Er det 80, bare, fine veier og ellers god sikt, så holder man 80 i 80-sonen, selvfølgelig gjør man det. Og gjør man ikke det, så er man en sinke, og til fare og irritasjon for omgivelsene. Spør en hvilken som helst politimann fra UP hvem han setter mest pris på, og som han mener utgjør minst fare i trafikken - bilisten som ligger i 80-85, eller bilisten som ligger i 70-75 i 80-sonen?

http://www.dagbladet.no/2009/07/13/nyheter/innenriks/trafikk/ko/7174165/

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/01/24/politiet-stoppet-kvinne-som-kjoerte-sakte

Selvsagt skal man avpasse farten etter forholdene, og jeg har selv vært sjokkert over idioter som ligger i 100 på motorveien uansett føre og sikt. Er det fine forhold bør man legge seg på fartsgrensen, og ikke under. Det er ikke lov til å være til hinder for andre, nemlig.

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Sogn, gjerne en kilometer eller to fra siste fergekai, finner man fortsatt ett og annet gammelt skilt med en pil som peker på en busslomme: "Slipp køen forbi"*. Slike skilt burde stått overalt. Somling er ikke noe problem om somleren klarer å tenke på andre også. Men da ville hun kanskje ikke ha somlet til å begynne med...

*på koselignorsk, men det kan jeg ikke. "Slepp køo forbi, jau jau"?

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ikke skal overskride 80 km/h.

Slik var det i allfall da jeg kjørte opp, og jeg tror absolutt ikke den definisjonen er endret siden.

Det er faktisk ulovlig å sinke trafikken også så lenge føret er bra! Synd de ikke tar flere for dette, men vet om en del tilfeller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...