Gå til innhold

Følge fartsgrenser = sinke


Orbis

Anbefalte innlegg

Du var den nerden i klassen min som pleide å minne læreren på å gi lekser, er du ikke? :jepp:

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Hva har dette med hovedtema å gjøre? :klo:

Ditt innlegg er avsporing. Håper noen tar seg av det.

Anonym poster: ce982e40f197f9da93d65d2c6f1f5cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg hadde kjøpt min første bil så stusset jeg over at "alle" lå rett bak meg og mange tok forbikjøring men tenkte at det antakelig var fordi jeg nesten nettopp hadde tatt lappen og var nøye med fartsgrensene. Men så oppdaget jeg når jeg kjørte forbi et skilt med fartsmåler at bilen min viser ca 10 km/t for lite! Det samme har andre fartsmålere vist så det var ikke bare den ene. Jeg viste at biler kan vise litt for lite men 10km/t er ikke så normalt. Sa da begynte jeg å kjøre litt fortere og folk lå ikke lenger like mye "i rumpa" på meg og tok ikke like ofte forbikjøring. Men ligger heller litt under fartsgrensa enn over, vil ikke få bot og vil prøve å få mindre skader om jeg kræsjer.

Anonym poster: e32e4537e0ee77817c0450ebbf2c02ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør akkurat så raskt som du føler for.

Bare ikke ligg i venstrefelt på en motorvei (dobbelt felt)

Jeg er kanskje ikke den som holder fartsgrensen, men jeg ligger hvertfall ALDRI oppi ræven på bilen foran meg. Holder rett avstand.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også relativt fersk på veien, har hatt kortet siden mai'11. Jeg blir fortsatt stressa når jeg kjører og har biler liggende bak meg.. Nå når jeg skal på E6, hender det ofte at jeg henger meg på rekker med biler, som ofte kjører kanskje 10-20 km/t mer enn speedometeret mitt viser, slik at jeg slipper å bli "sinkeren". Hender det at politiet stopper slike rekker? Jeg satser ofte på at de ikke gjør det, fordi det blir vanskelig å ta så mange tenker jeg, men jeg tar sikkert feil der?

Anonym poster: 871de145544476d642136cdc84d28dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til fartsgrensen jeg også. Sykt irriterende med biler som skal klistre seg i rompa di når man faktisk kjører i forhold til fartsgrensen. Da spyler jeg vinduene slik at det fyker på bilen bak meg..

Hvis spylerne dine går over bilen er de feil stilt og du bruker mye mer enn du behøver.

Anonym poster: 310c7d85189af88cb6df36720d2fd5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Bare å holde fartsgrensen! De fartsvina får seg en tankevekker når politiet står rundt svingen og har fartskontroll. DA er de ikke like tøffe lenger som kjørte i 95 i 70-sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Så hva er folks meninger om fartsgrenser? Holdere dere dem eller ligger dere over/under?

Hvilken fart andre biler holder bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Det er viktigere med flyt i trafikken, at de som ligger lavere enn grensa er flinke til å slippe forbi andre som holder fartsgrensa og at man ikke kjører ujevnt...altså man trenger ikke bremse ned for hver eneste sving :roll: Holder med å slippe litt på gassen og kjøre i normal fart istedenfor å bremse ned som at alle svinger kommer overraskende på

Endret av Funky Punk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rister litt på hodet av de som kjører forbi meg i 80 km/t (fartsgrensen), like før en 60-sone...

Samme med de som kjører forbi, bare for å skulle ligge like foran meg, uten å øke farten, og det er jo enda mer sjarmerende med de som kjører forbi, blir liggende like foran, og som da kjører så sakte at jeg må kjøre forbi de igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på all den bremsingen i svinger :klo: . Har ikke folk lært å slippe littegrann opp på gassen ved inngangen til en sving. Det holder jo i massevis så fremt det er greie føreforhold. Vel har vi mye svinger i dette landet, men alle er da vitterlig ikke svinger á la Trollstigen.

Hadde forresten en notorisk "65 kjører" foran meg da jeg dro på handletur i dag. Jepp, veien har 80 sone og det lå ikke snø på veien :krangle: . Da blir selv jeg småirritert over "lusekjøringa".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festligste jeg vet på 4-felts motorveg, er når det er strekker med 1 fil med nedsatt fartsgrense (f.eks. pga bompengeinnkrefing, eller under vegarbeid) som går direkte over til 2 filer med 100. Som en av få holder jeg fartsgrensa på disse strekkene, og siden jeg attpåtil kjører en liten bil blir jeg oppfattet som en sinke. (For ordens skyld, jeg har kontrollert speedometeret mot GPS'en, vet hvor stor misvisningen er, og kjører deretter.)

Resultatet er at med en gang det blir 2 filer suser bilene bak forbi meg, men de tenker ikke over (evt. gir f.. i) at jeg også er i ferd med å akselerere kraftig for å komme opp i 100. Dermed slenger de seg inn rett foran meg, og jeg må bremse opp igjen. (Ekstra festlig er det når de deretter legger seg i 90-95, så jeg faktisk kjører forbi dem igjen ...)

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at trafikken flyter for fort. Hadde flyten gått i henhold til fartsgrensene, så hadde man ikke behøvd gjøre seg til lovbryter for å beholde den flyten. Problemet oppstår når mange bestemmer seg for at "Fartsgrense er for duster" og kjører deretter.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at du TS og dere andre med henne,er av fåtallet, for flertallet kjører med flyt,og ligger nødvendigvis ikke eksakt på fartsgrensen. De få gangene det kommer en "jeg må holde fartsgrensen bil" foran meg så irriterer det meg ja, og køen blir lang bak meg. Da blir jeg liggende der som en dust, for vi vet jo alle at det er bli nr 2 som lager køen, når den ikke kjører forbi bil 1, fordi fåtallet vil kjøre forbi 2 biler! (unntagen på landeveier med laaaaange strekninger da)

Å kjøre med flyten, er at da er det best flyt i trafikken, ikke at vi kjører som noen idioter!

Hilsen ei har kjørt mye i mange år :-)

Anonym poster: c72c74f0b71992c594a8069f342efe07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometer er stilt for å ta hensyn til maks felgstørrelse. I realiteten kjører du 8-10% under fartsgrensa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speedometer er stilt for å ta hensyn til maks felgstørrelse. I realiteten kjører du 8-10% under fartsgrensa.

Det er vi faktisk flere som har bemerket allerede. Dvs. vi har sagt ifra at vi er klar over det, og tar hensyn til det. Så det er ikke det som er problemet.

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at du TS og dere andre med henne,er av fåtallet, for flertallet kjører med flyt,og ligger nødvendigvis ikke eksakt på fartsgrensen. De få gangene det kommer en "jeg må holde fartsgrensen bil" foran meg så irriterer det meg ja, og køen blir lang bak meg. Da blir jeg liggende der som en dust, for vi vet jo alle at det er bli nr 2 som lager køen, når den ikke kjører forbi bil 1, fordi fåtallet vil kjøre forbi 2 biler! (unntagen på landeveier med laaaaange strekninger da)

Å kjøre med flyten, er at da er det best flyt i trafikken, ikke at vi kjører som noen idioter!

Hilsen ei har kjørt mye i mange år :-)

Anonym poster: c72c74f0b71992c594a8069f342efe07

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt noensinne, tror jeg. Hvilken rolle spiller det om du kjører med flyt i det du blir tatt av politiet og får en saftig bot? :klo:

Jeg er forøvrig enig i at man hvis man kjører i en lengre kø, skal henge på, selvom det skulle gå litt over fartsgrensa (til en viss grad). Men å si at man kjører etter flyt, i det man henger seg oppi noen som følger fartsgrensa og irriterer seg over denne, det blir bare for dumt. Hadde du kjørt etter flyt, så hadde du jo "fløtet" med bilen foran, ikke ergret deg over den.

Anonym poster: 27df8a50629a322d59b1dd0c54c8c4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi faktisk flere som har bemerket allerede. Dvs. vi har sagt ifra at vi er klar over det, og tar hensyn til det. Så det er ikke det som er problemet.

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

Kan ikke se noen som har gitt teknisk forklaring på hvorfor det er slik. Så hva er poenget ditt? TS oppga at h*n kjørte "fartsgrensa" uten at jeg kan se at det betyr annet enn å ha "rett hastighet" på speedometeret. Om du er TS kan du jo evt informere om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også relativt fersk på veien, har hatt kortet siden mai'11. Jeg blir fortsatt stressa når jeg kjører og har biler liggende bak meg.. Nå når jeg skal på E6, hender det ofte at jeg henger meg på rekker med biler, som ofte kjører kanskje 10-20 km/t mer enn speedometeret mitt viser, slik at jeg slipper å bli "sinkeren". Hender det at politiet stopper slike rekker? Jeg satser ofte på at de ikke gjør det, fordi det blir vanskelig å ta så mange tenker jeg, men jeg tar sikkert feil der?

Anonym poster: 871de145544476d642136cdc84d28dd3

Edit: 10-20 km/t mer enn fartsgrensen er*

Er det noen som vet om man kan bli stoppa i fartskontroll selv om man kjører mange biler etter hverandre?

Anonym poster: 871de145544476d642136cdc84d28dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fartsgrensa, ligger gjerne ca 5-8 over på speedometeret, siden fartsmålere sier det er riktig.

Jeg gidder ikke ta sjansen på å få bot på å kjøre for fort, det er ekstremt sjeldent jeg har det så travelt uansett.

Om jeg ligger i en lang rekke så prøver jeg å holde følge med han foran, men går det for fort ift fartsgrensen så gjør det meg ikke noe å være sinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: 10-20 km/t mer enn fartsgrensen er*

Er det noen som vet om man kan bli stoppa i fartskontroll selv om man kjører mange biler etter hverandre?

Nei, da må politiet ta inn alle, og så lenge det ikke er trafikkfarlig gjør de ikke det. Annet enn hvis det er UP, da må de ta inn alle som måles over med laseren, men de pleier ikke stå på motorveien akkurat.

Anonym poster: 310c7d85189af88cb6df36720d2fd5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noen som har gitt teknisk forklaring på hvorfor det er slik. Så hva er poenget ditt? TS oppga at h*n kjørte "fartsgrensa" uten at jeg kan se at det betyr annet enn å ha "rett hastighet" på speedometeret. Om du er TS kan du jo evt informere om det.

Poenget mitt er at du ser ut til å avfeie det faktum at flere av oss opplyser at vi har sjekket speedometeret opp mot GPS, fartsmålere etc. og vet hvor stor feilvisning vi har i forskjellige hastigheter. Vi ligger altså ikke og daffer langt under fartsgrensa uten å vite om det, slik du så ut til å insinuere. Likevel opplever vi å bli sett på som sinker fordi vi faktisk følger fartsgrensene.

Mulig du ikke mente å insinuere dette, men det var sånn jeg oppfattet innlegget ditt.

Hvorfor speedometeret viser feil ser jeg ikke på som viktig i denne sammenhengen, hovedsaken er at det gjør det og at man er klar over det.

(Jeg er ikke TS, men jeg skrev innlegget du siterte.)

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...