Gå til innhold

Følge fartsgrenser = sinke


Orbis

Anbefalte innlegg

De bør ikke bare vise hensyn og slippe forbi, de SKAL gjøre det.

Man kan bli straffet om man nekter å slippe forbi folk fordi man da skaper en trafikkfarlig situasjon

Hvis jeg tar igjen noen biler i høyre felt i 70-sone og legger meg ut til venstre (to-felts vei) og bruker litt tid på forbikjøring, f.eks. 20-30 sekunder - si det ligger 8-10 biler i høyre felt som holder fartsgrensa omtrent.

En typisk situasjon på Trondheimsveien i Oslo dette her.

Ingen biler i venstre felt unntatt meg.

Så går det 10 sekunder fra jeg legger meg ut til det kommer en gjøk som kjører alt for fort og følgelig kommer pressende opp i ræva på meg og kommer alt for nære før han bremser (deg?).

Er jeg tullingen da?

Selvfølgelig ikke. Og jeg hindrer deg heller ikke. Du må faktisk regne med å vente litt med å presse deg videre. Det er tross alt mye og variert trafikk på denne strekningen og mange av og påkjøringer så trafikkbildet endres hele tiden.

Hvem skaper farlige situasjoner her?

Så klart den pressende tufsen i bilen bak. Ikke si noe annet.

Han irriterer seg selv med oppførselen, det er hele sannheten.

Total forbikjøringstid ble naturligvis ikke 20-30 sek som tenkt og under normale omstendigheter skulle man fint kunne ligge i venstre felt en stund til man finner passende lomme. Selv om man har lagt seg ut i "klar bane" så kan jo andre lenger frem legge seg ut også og da blir det ikke like lett å finne utveier.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig.

De har liksom glemt at fartsgrense betyr maks hastighet. Ikke minimumshastighet :-)

Nei, det betyr bare at man av og til må betale fartsskatt hvis man vil kjøre fortere.

Anonym poster: c0c0b54153cc22306db0944b803b9ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler i venstre felt unntatt meg.

Så går det 10 sekunder fra jeg legger meg ut til det kommer en gjøk som kjører alt for fort og følgelig kommer pressende opp i ræva på meg og kommer alt for nære før han bremser (deg?).

Er jeg tullingen da?

Selvfølgelig ikke. Og jeg hindrer deg heller ikke. Du må faktisk regne med å vente litt med å presse deg videre. Det er tross alt mye og variert trafikk på denne strekningen og mange av og påkjøringer så trafikkbildet endres hele tiden.

Dette er typisk på flerfeltsveier, og det er dårlig flyt å drive og feltsurfe. Politiet liker det heller ikke, siden det egentlig ikke er lov og det skaper farlige situasjoner. Når jeg legger meg i venstre har jeg gjerne en rekke jeg skal forbi, noen lastebiler osv, så da ignorerer jeg de bak som ikke greier å lese hele trafikkbildet.

Og det er slett ikke du som er tulling, jeg ligger stort sett 10km over i venstrefeltet, og får fortsatt dyre tyske biler som presser rompa mi. De artigste er de som gjør det i hurtiggående kø på morgen/ettermiddag, da ligger de og presser, selv om jeg ligger 3 sek bak bilen foran meg igjen, og det er en hel rekke i begge/alle tre felt, så de hadde ikke kommet seg noen vei selv om jeg la meg inn.

Anonym poster: 310c7d85189af88cb6df36720d2fd5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som ikke engang har førerkort skal komme å belære oss som faktisk kan kjøre bil?

Politiet har en sikkerhetsmargin på 3 km/t på sine LASER-apparater, som gjelder uansett om de måler i 50-sonen eller 100-sonen. Ikke 10%. Og jeg kjenner faktisk til folk som har blitt vinket inn pga. målinger på 4-5 km/t over grensen.

Du virker forresten lite klar for å slippes ut på veiene alene med det første med de holdningene du fremviser.

Føler jeg kan en god del en de eldre tullingene som verken klarer å tråkke på gasspedalen eller bruke blinklyset.

Jeg har kjørt motocross, atv og gokart i mange år, så ikke bli stor i kjeften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg kan en god del en de eldre tullingene som verken klarer å tråkke på gasspedalen eller bruke blinklyset.

Jeg har kjørt motocross, atv og gokart i mange år, så ikke bli stor i kjeften ;)

Tekniske kjøreferdigheter er overhodet ikke det samme som at du er en god sjåfør, det skal nemlig litt mer til. Den holdningen du viser her inne lover ikke godt for at du blir det siste, selvom du har kjørt før.

Anonym poster: 27df8a50629a322d59b1dd0c54c8c4af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å trakke på noens tær.

Men dere som slavisk holder fartsgrensen, gjør dere det for å være en lovlydig borger, eller at det er hva farten burde være på den strekningen dere kjører?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener ikke å trakke på noens tær.

Men dere som slavisk holder fartsgrensen, gjør dere det for å være en lovlydig borger, eller at det er hva farten burde være på den strekningen dere kjører?

For min del er det primært for å være en lovlydig borger. Det finnes mange rare fartsgrenser her i landet, men når de nå en gang er fastsatt slik de er så skal de følges inntil noen tar til vettet og får dem endret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekniske kjøreferdigheter er overhodet ikke det samme som at du er en god sjåfør, det skal nemlig litt mer til. Den holdningen du viser her inne lover ikke godt for at du blir det siste, selvom du har kjørt før.

Anonym poster: 27df8a50629a322d59b1dd0c54c8c4af

Holdninger som at man ikke gidder å slippe folk forbi så lenge man kjører i fartsgrensen er det som skaper en dårlig sjåfør, ikke at man liker å kjøre fort hvis det er forhold for det.

Er også forsket mye på bilulykker, og de har komt fram til at treige sjåfører ofte også er dårlige sjåfører, som skaper farlige situasjoner og oftere er i ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ungene til skolen i morges, og som vanlig ble jeg liggende bak en sinke. Begge veier, faktisk. På veien til lå farta på mellom 60 og 70, og hjem igjen mellom 70 og 75. Fartsgrensen er 80, og det er tørre, bare og rette veier. Dette skjer omtrent daglig, så det finnes en god del av dere, og dere er jævlig irriterende!

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er selvsagt bare der det er mulig å kjøre forbi de ligger nesten på fartsgrensen. Heldigvis er det snart MC-sesong, da fyker man raskt forbi sånne køer og får fri bane en god stund.

Anonym poster: c0c0b54153cc22306db0944b803b9ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ungene til skolen i morges, og som vanlig ble jeg liggende bak en sinke. Begge veier, faktisk. På veien til lå farta på mellom 60 og 70, og hjem igjen mellom 70 og 75. Fartsgrensen er 80, og det er tørre, bare og rette veier. Dette skjer omtrent daglig, så det finnes en god del av dere, og dere er jævlig irriterende!

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

Så lurer jeg på hvor mye du tapte på det?

Hadde du ikke noe mer interessant å bruke hjernen til enn at de foran burde kjøre fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange stressa personer på veiene. Tror ikke de egentlig skjønner hvor lite de sparer på å kjøre agressivt (eller offensivt/effektivt som de selv ville kalle det).

Folk skifter fullstendig personlighet når de setter seg i bilen (alene). Da forsvinner all høflighet og det meste av intelligensen senkes for mange.

Ikke bare opptrer de idiotisk i trafikken, men de skal jammen forsvare tullekjøringa i alle anonyme diskusjonsforum på nett også...

Jeg har lite problem med å takle at bilen foran kjører 10-20 prosent under fartsgrensa. Jeg holder fornuftig avstand til bilen foran uansett. Det gir alltid best flyt i stedet for rykk og napp.

Jeg sparer 3-4min til jobb om jeg får kjøre som jeg ønsker kontra å ligge bak ei sinke, og det på en strekning på 12-13km.

Så om jeg sparer 7minutter hver dag og jobber 220 dager så er det over 1500minutter som igjen er 25 timer.

Samme når jeg kjørte strekningen Trondheim - Haarlem(nederland) på ca 2200km, kjørte som "folk" nedover og brukte 22 timer, med litt hjemlengsel så gikk turen hjem glatt på 16 timer :)

Samtidig så er det mye mer spennende å kjøre fort vettu ;P

Og ja jeg vet jeg er et mareritt langs veien :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å trakke på noens tær.

Men dere som slavisk holder fartsgrensen, gjør dere det for å være en lovlydig borger, eller at det er hva farten burde være på den strekningen dere kjører?

Jeg gjør det fordi jeg ikke gidder å få bot. (Jeg ligger litt over når forholdene tilsier det, men holder meg innenfor politiets slingringsmonn.) Grenser som 40 holder jeg alltid, fordi det er så utrivelig å kjøre over skolebarn.

Anonym poster: 310c7d85189af88cb6df36720d2fd5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lurer jeg på hvor mye du tapte på det?

Hadde du ikke noe mer interessant å bruke hjernen til enn at de foran burde kjøre fortere?

Poenget er ikke hvor mye jeg tapte på det (i hvert fall ikke i dag, for i dag skulle jeg ikke rekke toget), poenget er at 60-75 er altfor sakte i en 80-sone på bare, fine veier, og at sinker som det lett skaper farlige situasjoner, fordi de irriterer sine medtrafikanter med kjøringen sin. Noen skal kanskje rekke noe, man er gjerne ikke ute og kjører bil en tidlig morgen for å slække og kose seg, titte seg litt rundt og sånn - man skal noe, og vil gjerne dit man skal uten å bli hindret og forsinket av idioter som tror at de er fullstendig alene i verden, eller i hver tall på veien, og ikke gidder å ta hensyn til sine medtrafikanter. Hvis du ikke forstår hvor sykt irriterende det er å ligge 15-20 km under fartsgrensen pga en dust som lever i sin egen verden, så har du et problem, altså. Og hvis du er en av dem som oppfører seg sånn på veien, så bør du levere tilbake førerkortet ditt.

Anonym poster: 3a9331627a8025e3f034e1e6ced66cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førerskolen lærte jeg helt konkret "kjør fartsgrensen + 10 km/t, da er du ingen sinke og innenfor marginene for kontroll". Det gjør jeg den dag i dag.

Her hos oss er det også et stykke Europavei som var bygd til 90. Siden har fartsgrensen blitt redusert til 70 via noen år med 80. Dette fordi mange svaktenkte tror at fartsgrensen gjelder på is også. Folk kjører likevel i speedometer-100 nå når veien er god. Om sommeren, når veien flommer over av hvite bobilkasser fra utlandet, varierer farten mellom 45 (faktisk, dessverre) og 70.

Så det er i bunn og grunn helt tilfeldig hva folk kjører. Dessuten har dette landet nesten ikke politi att, og de er både late og begrenset i sin virksomhet av bl.a. arbeidsmiljøloven. Så lær deg de par punktene hvor de kan stå i skuddår, ellers slapp av.

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Statens Vegvesen er fart en avgjørende faktor i nesten alle ulykker. De som har måttet bråbremse vet at bilen som regel stopper mye senere enn man skulle ha trodd. De som ikke vet kan bruke en halv time her:

http://m.youtube.com/user/vellikin/videos?client=mv-google&hl=en&gl=US

...og da blir også den andre hovedfaktoren tydelig: Dumskap og/eller manglende konsentrasjon. Som tidligere påpekt så finnes det veier hvor det er helt greit å kjøre for fort. Teknisk sett er det mye slingringsmonn. Men bruk hodet og tilpass deg trafikk og føreforhold!

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satan. Jeg har akkurat kjørt forbi en lasermåling i 60-sone med 75km/t på speedometeret. Har egentlig bare 6-7km/t i avvik i 80. Blir nok bot, spm er hvor mye? Pleier da å holde fartsgrensen, men nå var jeg helt inn i en sang jeg hørte på P3 og fulgte ikke med på farten...faenskap!

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan. Jeg har akkurat kjørt forbi en lasermåling i 60-sone med 75km/t på speedometeret. Har egentlig bare 6-7km/t i avvik i 80. Blir nok bot, spm er hvor mye? Pleier da å holde fartsgrensen, men nå var jeg helt inn i en sang jeg hørte på P3 og fulgte ikke med på farten...faenskap!

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

Om du ikke mener en fotoboks så hadde de stoppet deg der og da om du kjørte for raskt, er jo ikke sikker på at de faktisk klarte å fange opp bilen din med laseren.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? De stå i en busslomme, ingen som vinket inn biler like etter. Det hadde vært strålende å slippe en bot på 4000kr nå, selvsagt.

Anonym poster: d9b242491c0e13d21819f4987d54bcbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensene i dag er tilpasset damer i trafikken da, som kjører lite og korte streninger, så for oss med litt mer avanserte ferdigheter er det helt ok å kjøre litt fortere.

Vi damer kjører jo bare til og fra barnehagen og kanskje Rema 1000 på torsdager :jepp:

Men dere som sitter og regner ut prosenter,- man kan kjøre 7,64% prosent raskere i 80-sona, 5,89% raskere i 60-sona, and so on. Hvorfor tar dere sjansen? Mye styr for noe som faktisk ikke er 100% sikkert. Og hvorfor gidder dere egentlig? Jeg mener.. Har ikke dere knapt nok med tid fra før av? Har dere notert opp på en lapp og hengt den i fronruta sånn for å holde styr på det, eller sitter dere og regner mens dere kjører?

Og sparer dere egentlig så himla mye tid på det? Hvorfor ikke bare regne med at dere blir liggende bak tre-fire lusekjørere og heller stå opp seks minutter før om mårran? Han kommer fram tidsnok han foran også, selv om han kjører i fartsgrensa ;)

Anonym poster: afe656611267ca0c6b66b9f0bc801ef9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...