Gå til innhold

Følge fartsgrenser = sinke


Orbis

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at du ser ut til å avfeie det faktum at flere av oss opplyser at vi har sjekket speedometeret opp mot GPS, fartsmålere etc. og vet hvor stor feilvisning vi har i forskjellige hastigheter. Vi ligger altså ikke og daffer langt under fartsgrensa uten å vite om det, slik du så ut til å insinuere. Likevel opplever vi å bli sett på som sinker fordi vi faktisk følger fartsgrensene.

Mulig du ikke mente å insinuere dette, men det var sånn jeg oppfattet innlegget ditt.

Hvorfor speedometeret viser feil ser jeg ikke på som viktig i denne sammenhengen, hovedsaken er at det gjør det og at man er klar over det.

(Jeg er ikke TS, men jeg skrev innlegget du siterte.)

Anonym poster: 5eff67766b18ba499b782bc8f0f90293

Du virker fremdeles å ikke forstå hverken det første innlegget jeg skrev (som selvsagt var et svar til TS og ikke til deg slik du virker å innbille deg), samt at jeg ikke snakker om gud og hverman men om TS (siden dette er TS sitt spørsmål og TS sin tråd).

Så nei, hva du gjør er for meg revnende likegyldig så i henseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nimmel

Så hva er folks meninger om fartsgrenser? Holdere dere dem eller ligger dere over/under?

Jeg ligger i nøyaktig fartsgrense ved 70 og lavere, mens over så ligger jeg 5-10 km fortere. Selvsagt kommer det også an på værforholdene og trafikkforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er nødvendigvis ingen sinke om man følger fartsgrensene, men tror gjennomsnittsnordmannen (inkludert meg selv) har en tendens til å ligge ca. 10, om ikke mer over fartsgrensene. Tar jeg igjen noen ligger jeg ikke og trykker helt opp i baken på den foran da jeg vet hvor utrolig irriterende (og farlig) det er. Det som derimot irriterer meg er de som konsekvent ligger 10-20 under, og ikke slipper forbi andre som viser at de gjerne vil forbi. Det er ofte da de potensielt farlige situasjonene oppstår.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(siden dette er TS sitt spørsmål og TS sin tråd).

Naturlig nok. Var ganske unødvendig å påpeke det!!

Anonym poster: b165a6faf9a20d1168335d80d0d0e61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg har Gps og jeg ligger som regel 5-10 over i de høye fartsgrensene, men holder fartsgrensen i de lave.

Speedometeret viser ca 5 km for lite hos meg.

Jeg tenker at det er ok å ligge litt over, men noen ganger er det for lite for noen. Da får de bare kjøre forbi, plager ikke meg, for er alltid noen som har dårlig tid uansett.

Hoper det seg opp bak meg så slipper jeg forbi. Syns det er skummelt med biler og spesielt trailere som legger seg tett opp i ræva på meg.

Uansett, irriterer meg mer over sinkene som ikke vet at man skal se i speilene, for hadde de visst det så hadde sevel sett den milelange køen bak dem. Eventuelt så gir de faen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er nødvendigvis ingen sinke om man følger fartsgrensene, men tror gjennomsnittsnordmannen (inkludert meg selv) har en tendens til å ligge ca. 10, om ikke mer over fartsgrensene. Tar jeg igjen noen ligger jeg ikke og trykker helt opp i baken på den foran da jeg vet hvor utrolig irriterende (og farlig) det er. Det som derimot irriterer meg er de som konsekvent ligger 10-20 under, og ikke slipper forbi andre som viser at de gjerne vil forbi. Det er ofte da de potensielt farlige situasjonene oppstår.

Jeg har Gps og jeg ligger som regel 5-10 over i de høye fartsgrensene, men holder fartsgrensen i de lave.

Speedometeret viser ca 5 km for lite hos meg.

Jeg tenker at det er ok å ligge litt over, men noen ganger er det for lite for noen. Da får de bare kjøre forbi, plager ikke meg, for er alltid noen som har dårlig tid uansett.

Hoper det seg opp bak meg så slipper jeg forbi. Syns det er skummelt med biler og spesielt trailere som legger seg tett opp i ræva på meg.

Uansett, irriterer meg mer over sinkene som ikke vet at man skal se i speilene, for hadde de visst det så hadde sevel sett den milelange køen bak dem. Eventuelt så gir de faen.

Jeg ligger også et stykke over fartsgrensen hvor grensen er 70+ og irriterer meg både over de som er sinker og de som vil opp i bagasjerommet mitt.

Kjører ganske ofte mellom vestlandet og østlandet (over Hardangervidda) og får fnatt av sjåfører som ikke bruker speilet når de burde se at bilen bak (jeg) har tatt betydelig innpå dem og gjerne vil forbi. Da bør man ta hensyn til det og slippe bilen bak forbi der hvor det passer.

Jeg gjør det selv ved første og beste anledning om bilen bak meg ønsker å holde høyere fart enn det jeg gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kalkunkrøll

Fartsgrensene i dag er tilpasset damer i trafikken da, som kjører lite og korte streninger, så for oss med litt mer avanserte ferdigheter er det helt ok å kjøre litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævlig hardcore, jeg bryter fartsgrensen hver dag.

Hvor forferdelig! Hver dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Holder meg til fartsgrensen jeg også. Sykt irriterende med biler som skal klistre seg i rompa di når man faktisk kjører i forhold til fartsgrensen. Da spyler jeg vinduene slik at det fyker på bilen bak meg..

Gratis spylevæske på vinduet?Takk! :)

Men fra spøk til revolver. Jeg kjørte riktignok fort da jeg var yngre, men på mine eldre dager med virkelige voksenutgifter, hus, regninger og egen bil så sitter jeg å sjekker drivstoff-forbruket kontinuerlig. Jeg er sannsynligvis en større fare for trafikken der jeg taktisk triller og gasser i nedover og oppoverbakker. Dersom du ser en fyr som såvidt kommer seg over kneika på motorveien, men i nedoverbakken bygger opp fart til 130-140 så er det meg!

Fra spøk til ALVOR så tipper jeg snittfarten på motorveiene rundt Oslo utenom rushen ligger på en reell hastighet på cirka 110. Og det er ikke så gæernt. Husk at speedometeret viser 5-6 over og at politiet har en ekstra margin på cirka 10%. Så om du kjører i 125 på speedometeret i 100-sona, så blir du mest sannsynlig ikke stoppet. Og det er heller ikke på motorveiene det skjer dødsulykker. At folk kræsjer litt i rompa på hverandre, det skjer. Men svært få dør. Det er i mine øyne mye viktigere å holde fartsgrensen på småveier hvor det kan være syklister, gående, barn osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Hvor forferdelig! Hver dag?

Jeg tror aldri jeg har kjørt noe sted uten å bryte fartsgrensen med minimum 1km/t. Enten har jeg kjørt for sakte eller så har jeg kjørt for fort. Vanskelig å treffe NØYAKTIG 60km/t til enhver tid med mindre man bruker cruisekontrollen da. Men den hater jeg, så dropper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til ALVOR så tipper jeg snittfarten på motorveiene rundt Oslo utenom rushen ligger på en reell hastighet på cirka 110. Og det er ikke så gæernt. Husk at speedometeret viser 5-6 over og at politiet har en ekstra margin på cirka 10%. Så om du kjører i 125 på speedometeret i 100-sona, så blir du mest sannsynlig ikke stoppet. Og det er heller ikke på motorveiene det skjer dødsulykker. At folk kræsjer litt i rompa på hverandre, det skjer. Men svært få dør. Det er i mine øyne mye viktigere å holde fartsgrensen på småveier hvor det kan være syklister, gående, barn osv.

Nemlig, på motorvei er det oftest flere felt, og i allfall i Osloområdet, så der er problemet i praksis lik null. Jeg hygger meg i fartsgrensefart i høyre felt, mens "jordmorskyssen" fyker forbi i venstre, og så svipper jeg ut og forbi hvis jeg havner bak noen som ligger godt under fartsgrensen og peller meg raskt tilbake i høyrefila igjen.

Det er på små, svingete veier ute i distriktene problemene oppstår, for der er det ikke mulig å komme seg forbi. Resultatet blir at jordmorskyss blir liggende bak og irritere seg over oss som holder fartsgrensen, men vi kan ikke gjøre noe med det for ikke er det plass til å kjøre forbi, og svært mange steder må man kjøre i kilometervis for å finne et sted å kjøre ut for å slippe forbi om man nå skulle bli så lei av maset at man velger den løsningen. Samme elendigheta oppstår med "hattkaill'n" som kjører i 60 i 80 sonen, og han tenker ikke en gang på å kjøre ut og slippe forbi noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått nesten 5000 i bot og to prikker, forsøker jeg å holde meg til fartsgrensen (5 km over pga bilens innstillinger) eller maks tyve km over i 100-sonen. Jeg vet at jeg synder litt innimellom siden jeg synes det er forferdelig kjedelig å kjøre bil og vil fort frem, men jeg vet jo også at man uansett ikke kommer så mye fortere frem.. Og følger vel kanskje farten til de andre om vi er flere på landevei og de ligger litt for fort, fremfor at det skal føre til skumle forbikjøringer forbi meg i enda høyere fart.

Hold deg til fartsgrensene du, TS, det er ikke noe å hente på å kjøre for fort.

Anonym poster: 823812bd98e8d044e298a6a5cd17ccae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis spylevæske på vinduet?Takk! :)

Men fra spøk til revolver. Jeg kjørte riktignok fort da jeg var yngre, men på mine eldre dager med virkelige voksenutgifter, hus, regninger og egen bil så sitter jeg å sjekker drivstoff-forbruket kontinuerlig. Jeg er sannsynligvis en større fare for trafikken der jeg taktisk triller og gasser i nedover og oppoverbakker. Dersom du ser en fyr som såvidt kommer seg over kneika på motorveien, men i nedoverbakken bygger opp fart til 130-140 så er det meg!

Dette er noe av det mest irriterende; folk som ikke kjører jevnt og med flyt. Det er typisk at noen kjører dritsakte en periode, og med en gang det kommer en plass man kan få kjørt forbi, så trår de på gassen. Synes også at det er slitsomt å ligge bak når det går sånn i rykk og napp.

Anonym poster: 823812bd98e8d044e298a6a5cd17ccae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Dette er noe av det mest irriterende; folk som ikke kjører jevnt og med flyt. Det er typisk at noen kjører dritsakte en periode, og med en gang det kommer en plass man kan få kjørt forbi, så trår de på gassen. Synes også at det er slitsomt å ligge bak når det går sånn i rykk og napp.

Anonym poster: 823812bd98e8d044e298a6a5cd17ccae

Er veldig klar over det, og derfor gjør jeg ikke det. Jeg får heller la drivstoff-forbruket svi om jeg havner i en slik situasjon. I dag tidlig ble jeg nesten drept fordi et nek la seg inn rett forran og slapp gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også omtrent på fartsgrensen, eventuelt såvidt over. Har sjekket farten mot gps/farsmålere langs veien, så vet hvor mye jeg skal korrigere mot speedometeret.

Om trafikken ligger inntil 10 km over fartsgrensen - og veien er god og oversiktelig prøver jeg å følge på. Hater virkelig å ligge først i køa. Går det noe fortere får folk heller kjøre forbi.

Det er imidlertid ytterst sjelden jeg gidder å slippe folk forbi ved å kjøre inn i busslommer etc. når jeg kjører i fartsgrensen. Unntaket er om det er milevis mellom egnede forbikjøringsstrekker.

Anonym poster: d78ca7d3e4fd6a6102f42765e5070599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det er imidlertid ytterst sjelden jeg gidder å slippe folk forbi ved å kjøre inn i busslommer etc. når jeg kjører i fartsgrensen. Unntaket er om det er milevis mellom egnede forbikjøringsstrekker.

Anonym poster: d78ca7d3e4fd6a6102f42765e5070599

Det finnes mange måter å slippe forbi folk på. Man kan senke farten bittelitt og bare legge seg litt ut mot høyre for å vise biler bak at de kan kjøre forbi. Man kan også la være å øke hastigheten på rette strekker og senke hastigheten på uoversiktlige strekker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes mange måter å slippe forbi folk på. Man kan senke farten bittelitt og bare legge seg litt ut mot høyre for å vise biler bak at de kan kjøre forbi. Man kan også la være å øke hastigheten på rette strekker og senke hastigheten på uoversiktlige strekker

Ja, det er jeg enig i! I situasjoner der jeg har biler bak meg, og vi kommer til et strekke godt egnet for forbikjøring bruker jeg på å sakke litt på farten. Det koster meg ingenting.

Anonym poster: d78ca7d3e4fd6a6102f42765e5070599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg er ei trafikksinke, for eg ligg som oftast 5-10% over fartsgrensa i henhold til det speedometeret syner. Men dei får no berre halde på, dei som masar, eg har alltid køyrd varsamt, og har også køyrd ulykkesfritt og fartsbotfritt i snart 20 år. Herregud er eg så gammal!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å ligge i venstre felt under 25 km/t under fartsgrensen...

Ikke tro at du kan bruke opp til 2 sek på å finne ei ledig luke i høyre felt...

...til det er det alt for mange kjekkaser bak rattet her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holder meg til fartsgrensen jeg også. Sykt irriterende med biler som skal klistre seg i rompa di når man faktisk kjører i forhold til fartsgrensen. Da spyler jeg vinduene slik at det fyker på bilen bak meg..

Det er jo bare digg, gratis spylervæske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...