Gå til innhold

Alenemødre svindler mest


Gjest Abra

Anbefalte innlegg

Drøyt. Som noen andre har vært inne på tidligere, er dette med avhengighet av ymse former for sosialhjelp noe som gjerne "går i arv". Er ikke så mye snakk om det her i Norge, men i England vet jeg at det er et tema som stadig er oppe til debatt (hele familier som går på sosialhjelp generasjon etter generasjon). Med andre ord er det ikke bare skadelig for ungene med den dårlige inflytelsen fra slike mødre med hovedomsorg, men det er heller ikke gunstig for samfunnet som helhet.

Dersom det er slik du sier, at evnen til selvforsørging ikke spiller noen rolle i barnefordelingssaker, er det et tema som absolutt bør opp og frem i den offentlige diskurs.

Helt enig.

I England ser man nå familer der ingen har vært i jobb i opptil flere generasjoner (det er laget en dokumentar om det). Det er også en veldig bra doku som heter "Growing up poor" som viser endel av hverdagen og bakgrunnen til noen unge arbeidsledige. Du ser jo hvor de kommer fra og hvor de er på vei. De har ingen forbilder, de har ingen fremtid. De har ingen som pusher de eller som kan hjelpe de med lekser eller jobbsøking.

Barn som vokser opp med en mor som baserer sin økonomi på trygd og stønader har et dårligere utgangspunkt enn andre barn. Det er fakta.

Jeg er helt enig i at økonomi burde være et moment i barnefordelingssaker.

Endret av Løvetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En jeg kjenner var "alenemor" da hun gikk under utdannelse.

Faren skrev seg på adresse,post, etc. til en i familien, mora fikk overgangsstødnad og sånt.

De bodde sammen som helt vanlig. Nabolaget viste vel ikke at de ikke var registrert på ulik adresse, bare barnehagen som kunne vite dette, sa hun i allefall.

De gjorde det for å ha råd til at mora fikk utannelse, altså høyere utdanning, ikke vgs. Mora jobbet deltid i tillegg.

Som noen skrev i begynnelsen:Det er IKKE alenemødrene som har skylda for denne typen svindel. Det er jo de som later som at de er alene. Get it?

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som ikke betaler bidrag er noen jævler som ikke fortjener å se ungene sine.

Mødre som svindler finnes ikke. De bare får det de har krav på, og gud forby de skulle måtte jobbe fordi hun er jo aaaaleeene.

Men jøss, ro deg ned! Dette er under din verdighet, for jeg vet du har mer mellom ørene enn dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I statistikken går alle under samme navn... Det er de 25% som svindler og utnytter systemet og barnefar som gir "alenemødre" et dårlig rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøss, ro deg ned! Dette er under din verdighet, for jeg vet du har mer mellom ørene enn dette!

Du vet at dette får blodet mitt til å bruse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er litt farlig å dra alle over samme kam da det faktisk finnes mange som ufrivillig havner i vanskelige situasjoner når det gjelder mann og barn og dette er forhold som i stor grad handler om tillit til et annet menneske. Det er urettferdig at de som gjør sitt beste og følger lover og regler dømmes nord og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot kvinner som lurer systemet, og menn for den sakens skyld. Og det skriver jeg ett eller annet sted i denne tråden, uten at jeg forventer at du skal finlese alt. Men hvis alternativet er å fjerne all støtte for å forsikre oss at det ikke blir misbruk, så er jeg imot det fordi det vil ramme altfor hardt de som faktisk trenger den. :)

Mitt forslag er en slags borgerlønn for alle, barn og voksne så kan alle mennesker leve de livene de ønsker selv.

En borgerlønn for eksempel på 80 000 kroner i året for unger, 120 000 for ungdommer og 200 000 for alle voksne.

Denne borgerlønnen kunne erstatte alle trygder og gjort samfunnet rettferdig. Da kan man velge om man skal være alenemor eller bo sammen med en annen og ha dobbel inntekt.

ps, det er venstre som fremmet forslag om borgerlønn, jeg synes bare tanken er verdt å diskutere for å eliminere enhver form for misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, men det er litt farlig å dra alle over samme kam da det faktisk finnes mange som ufrivillig havner i vanskelige situasjoner når det gjelder mann og barn og dette er forhold som i stor grad handler om tillit til et annet menneske. Det er urettferdig at de som gjør sitt beste og følger lover og regler dømmes nord og ned.

Helt enig med deg.

Men jeg mener også at OS og andre støtteordninger til "aleneforeldre" er en antikvarisk størrelse. Samfunnet har endret seg, familiekonstellasjoner har endret seg og kvinner har nå like rettigheter og jobb-/utdanningsmuligheter som menn. Stønadene vi snakker om er fra tiden en kvinne ikke hadde noe å gå til.

Jeg synes det er så utrolig feil at en familie med èn voksen i husstanden kan ha krav på full inntekt fra NAV, mens en familie med to voksne ikke har krav på noe. Skjevfordelingen skjærer meg i øynene. Og det er jo akkurat derfor folk later som om de er skilte- fordi det lønner seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det forbannet mye fordømmende sludder! Man kan fint ha et forhold og ha et barn sammen så lenge man ikke bor under samme tak. Det er regler.

Og til alle som er så imot overgangsstønad, hva er alternativet og konsekvensen? Tenk over det, og se for dere at vi går flere tiår tilbake i tid med unger på barnehjem eller andre oppbevaringsanstalter.

Det finnes flere kategorier for "alenemødre", og det er bare et fåtall som tilhører gruppen som er typisk for serier som "Unge mødre" og rosabloggere.

Det provoserer at det er alt som skal til for at dere misunelige og selvsentrerte undermålere hiver dere på for å steine de som er lovlige mottakere at de velferdsgoder alle har vært med på å bestemme at vi skal ha. For alt dere vet er finnes det mottakere som har betalt mere i skatt enn det dere har tjent. Og hva får dere til å tro at dere kan mene at akkurat DERE er verdig de stønader dere måtte trenge, men ikke andre?

Det burde vært langt strengere regler fr overgangsstønad. Jeg vet om flere som sa opp jobben da de ble gravide, gikk over på overgangsstønad og all mulig støtte mens de tok høyere utdannelse. Staten dekket absolutt alt og de levde flott under studiene.

Dette var altså folk som faktisk hadde fast jobb.

Provoserende, rett og slett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meget provoserede. Så hvorfor får ikke politikerene øyene opp for denne snyltingen? Da har de god råd og ødsler ut penger. Men det er vi som betaler alenemødrenes shoppinghysteri. Vi som jobber og skatter. Hver mnd tar de over 8000 kr av lønnen min i skatt, det gir lønn til ei lat alenemor som suller hjemme. DA blir jeg sur. + de øker alle avgifter på vei, eiendom, vann/kloakk, tv og mye annet BARE fordi flere og flere lever på OVERGANGSSTØNAD. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!

Anonym poster: 69bac62c6ae4ba1b62a4e2bb055e37d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, desverre. Mor kan være skamsnylter, men så lenge ungene har tak over hodet (uavhengig av hvem som betaler) så er alt såre vel... Det er jo derfor vi har de ordningene, for at mor skal slippe å ha egen inntekt for å forsørge sine egne unger,

Dessverre? Så du mener at dette grunnlaget alene bør være nok til å sikre far hovedomsorgen? Du er altså ikke særlig opptatt av det enkeltes barn ve og vel. For du skjønner at fedre og mødre kan være i ulik grad skikket til å ha hovedomsorg? Barn kan ha sterkere tilknytning til den ene o.l. Men du mener at så lenge mor trenger støtteordninger så er det far som bør ha barna. Fascinerende. Og mye annet som jeg ikke skal skrive her av hensyn til vanlig folkeskikk og høflighet.

Anonym poster: 0a0d51bbb46ebea1c2709b254a227257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Mener selvsagt ikke at "den rikeste" skal få hovedomsorgen, men evnen til å forsørge med egen inntekt bør ihvertfall være et kriterie for å kunne får hovedomsorgen for barna. Altså, et minstenivå av egen inntekt (slik man allerede har når det gjelder det å hente hjem en ektefelle fra utlandet). Blir jo helt feil å gi hovedomsorgen til noen som ikke har en jobb en gang.

Halloooooooooo?

For barns tilknytning betyr jo ingenting. I følge din logikk kan en far som har jobbet 12-15 timer per døgn mens mor har vært hjemmeværende med barna få hovedomsorgen for barna ved et brudd, fordi mor ikke har jobb... Hun har prioritert barna og lagt egen karriere til side fordi mannen jobber mye. Seriøst? Eller hvordan skulle denne "forsørgerevnen" kartlegges?

Anonym poster: 0a0d51bbb46ebea1c2709b254a227257

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er altfor lett å lure systemet. Det verste er at flere politikere ser på dette med de øyner at slik skal det være. Lenge leve alenemødre. La far betale i dyre dommer til mødre som får snylte fra de og andre kvinner og menn som betaler sin skatt. Lettlurte systemer for kvinner som dette er tydeligvis politisk korrekte blant enkelte . Jeg har mistet skattemoralen. Gjør mange nok det ender vi som Hellas. Vi bruker penger på piss som alenemødre som spekulerer og skaper et negativt inntrykk av en gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangstønad utgjør 13 687 kr pr. måned og dette trekkes det skatt av. Den finner at dette vil lønne seg framfor jobb bør vurdere å få seg noe annet og gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er IKKE alenemødre det er snakk om som svindler!!!!!!

Det er PAR som lurer NAV til å tro man ikke er sammen for å motta stønad. Og 13687kr eller 0 kr så er det ikke tvil om hva som er mest penger....

Men jeg mener det er riktig å støtte de som sitter med sleneomsorg for barn, slik at de kan omstille seg. Man blir veldig lite fleksibel i forhold til jobbtider, overtid osv. dersom msn sitter med omsorgsoppgaven alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er IKKE alenemødre det er snakk om som svindler!!!!!!

Det er PAR som lurer NAV til å tro man ikke er sammen for å motta stønad. Og 13687kr eller 0 kr så er det ikke tvil om hva som er mest penger....

Men jeg mener det er riktig å støtte de som sitter med sleneomsorg for barn, slik at de kan omstille seg. Man blir veldig lite fleksibel i forhold til jobbtider, overtid osv. dersom msn sitter med omsorgsoppgaven alene.

Jo jo, å drive med adressetriksing er jo i henhold til lovverket svindel. Men hele gruppen av aleneforsørgere bli jo stemplet som svindlere, enten det dreier seg om barnebidrag eller offentlige støtteordninger og det høres ut som at den gjengse oppfatning er at de får barn for å slippe å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Overhode ikke overrasket over at det er unge alenemødre som utgjør den største gruppen.

Derimot er jeg overrasket over omfanget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"Fiktivt samlivsbrudd er den mest utbredte måten å svindle på, samt å ikke melde fra dersom man får ny samboer. Hvorvidt mottaker av overgangsstønad har samboer er ofte vanskelig for saksbehandlerne å kontrollere." Sakset fra artikkelen.

Det et ikke alenemødre som svindler, det er unge par!

Er også sjokkert over omfanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre? Så du mener at dette grunnlaget alene bør være nok til å sikre far hovedomsorgen? Du er altså ikke særlig opptatt av det enkeltes barn ve og vel. For du skjønner at fedre og mødre kan være i ulik grad skikket til å ha hovedomsorg? Barn kan ha sterkere tilknytning til den ene o.l. Men du mener at så lenge mor trenger støtteordninger så er det far som bør ha barna.

Anonym poster: 0a0d51bbb46ebea1c2709b254a227257

Det har jeg aldri sagt. Det er din egen tolkning.

Men har du to foreldre som er rimelig like så er det helt klart at barnet burde bo hos den som faktisk klarer å forsørge seg selv, kvinne som mann.

Tenk deg da... En kvinne, godt utdannet med godt betalt, fleksibel jobb. Svært god bostandard i et rolig bolistrøk. Mann, uutdannet, tar strøjobber, mye sykmeldt, har gått arbeidsledig det siste året. Bor trangt i leid bolig. Må ha supplerende sosialstønad for å få hverdagen til å gå rundt.

Begge to elsker barnet sitt. Nå leker vi at du er damen og at mannen er din eks. I retten får mannen full omsorg og du kun samvær annenhver helg og hver onsdag. Du har sett hvordan mannen bor, du vet hvor dårlig råd han har, du vet at du har mye mer ressurser ann han og mer å tilby ungen.

Ville du vært fornøyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...