Gå til innhold

Alenemødre svindler mest


Gjest Abra

Anbefalte innlegg

Det hjelper ikke ungene at begge av forelderene er forpliktet til å bidra HVIS det finns inntekt. Derfor finns det slike ordninger, og de er ikke for foreldrenes skyld, det er for ungene!!!

ja, men her er det jo snakk om foreldre som misbruker ordningen og svindler staten. Det er ikke snakk om at trygden for alenemødre skal forsvinne - men at man setter seg opp som aleneforsørger når man ikke er det for å få mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne av meg er fra Thailand, og hun fortalte meg at alle thaivenninnene hennes lyver og oppgir at de ikke bor med barnefaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men her er det jo snakk om foreldre som misbruker ordningen og svindler staten. Det er ikke snakk om at trygden for alenemødre skal forsvinne - men at man setter seg opp som aleneforsørger når man ikke er det for å få mer penger.

Hvis det finnes noen måte å hindre at en ikke kan utnytte systemet så er jeg helt for det. Men for å finne ut hvordan forhold foreldre EGENTLIG har må man lure i buskene og ha razzia i boligen for å sjekke tannbørster osv videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes noen måte å hindre at en ikke kan utnytte systemet så er jeg helt for det. Men for å finne ut hvordan forhold foreldre EGENTLIG har må man lure i buskene og ha razzia i boligen for å sjekke tannbørster osv videre.

Jeg har ikke sagt noe om det? Det bare virket som du synte det var helt greit fordi det uansett " bare en av foreldrene som faktisk er forpliktet til å forsørge barnet." Noe jeg rettet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overrasket at du prøver å være frekk, men jeg kan forsikre deg om at det biter ikke på! Og du kan forresten ta deg en titt i speilet selv...

Jeg har valgt å ikke få barn til jeg har økonomi til å få barn. =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke overraskende. Husk at når en først blir alenemor så har man ikke særlig god moral. Da er det ikke lange veien til svindel.

Anonym poster: 9321ba2bb6ea8bdfcde94a2c1c964268

Dette må jo være tidenes beste idiot-innlegg. 3 fordømmelser i 2 korte setninger! :hoppendeglad:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig billigere? Spør av nysgjerrighet jeg, utleieprisene er jo skyhøye for tiden.

Jeg vet ikke sikkert og jeg skal ikke blande meg så mye. Men hvis man studerer (og har barn under åtte) tror jeg man vil tjene på å bo alene. Overgangsstønaden - som man kan få i tre år (eller mer hvis NAV godkjenner) er etter satsene fra 1. juli 2012 13 687 kroner per måned hvis du får full (reduseres etter lønn). I tillegg er det vel andre/større ytelser man får som alene? Så hvis man leier noe til 6000,- vil man jo fortsatt gå i pluss.

edit: Man må jo skatte da - men regner med at man ikke skatter over 6000.

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det at folk leier seg hus for å ha en fiktiv adresse tror jeg er meget sjeldent. Det vanlige er vel at de melder flytting til familie eller venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke få barn til jeg har økonomi til å få barn. =)

Jeg skal være så grei at jeg avstår fra å kommentere akkurat det ytterligere.

Men disse økonomiske støtteordningene er for ungenes skyld. Og det er altså foreldren(e) som må ta vare på dem til de er gamle nok til å ta vare på seg selv.

Jeg er ikke mottaker av slike trygdeytelser selv, men jeg syns det er for dumt å lange ut mot enkeltgrupper i samfunnet uten å være tilstrekkelig opplyst. Hvorfor ikke irritere seg over at betydelige summer av skattepengene våre f.eks. går til designermøbler, svindyre kunstverk og stygge keramikkboller slik at en kan ha noe å hvile øynene på på møterommene i regjeringskvartalet...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtteordningene er for barna, men det vi ser er at barna blir et instrument for å utløse støtteordningene. Det er dypt umoralsk både ovenfor barna og ovenfor resten av samfunnet.

Kvinner utgjør ikke langt fra 100% av stønadsmottakere, og av de så regner de med at hver 4. får urettmessige utbetalinger. Det er utrolig mange! Mer enn jeg hadde trodd.

Og ja; det lønner seg å være "enslig" forsørger kontra f.eks å jobbe i et lavtlønnet yrke eller leve på ordinær studiestøtte. Det er ikke de ressurssterke som svindler her.

Lav sosial status går i arv (ikke alltid, så du trenger ikke skrike høyt om dette ikke gjelder deg), og barn som vokser opp med foreldre som ikke jobber og/eller mottar stønader vil selv lettere komme i samme situasjon. Derfor mener jeg det er imperativt at de ser og opplever at arbeid og utdanning lønner seg.

Alle stønader til "enslige" forsørgere bør fjernes og de, alenemødrene og de få -fedrene, bør henvises til NAV og søke sosialstøtte som andre barnefamilier som ikke klarer å fø seg selv.

Endret av Løvetanten
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så grei at jeg avstår fra å kommentere akkurat det ytterligere.

Men disse økonomiske støtteordningene er for ungenes skyld. Og det er altså foreldren(e) som må ta vare på dem til de er gamle nok til å ta vare på seg selv.

Jeg er ikke mottaker av slike trygdeytelser selv, men jeg syns det er for dumt å lange ut mot enkeltgrupper i samfunnet uten å være tilstrekkelig opplyst. Hvorfor ikke irritere seg over at betydelige summer av skattepengene våre f.eks. går til designermøbler, svindyre kunstverk og stygge keramikkboller slik at en kan ha noe å hvile øynene på på møterommene i regjeringskvartalet...?

Jeg skal innrømme at jeg for en gangs skyld koser meg litt med at det ikke er bare menn som er kriminelle og blir ansett for å være sleipe.

Men hvorfor er ikke du imot kvinner som lurer systemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ikke du imot kvinner som lurer systemet?

Menn som ikke betaler bidrag er noen jævler som ikke fortjener å se ungene sine.

Mødre som svindler finnes ikke. De bare får det de har krav på, og gud forby de skulle måtte jobbe fordi hun er jo aaaaleeene.

Endret av Løvetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav godkjenner jo bolig i hvert sitt hus i samme nabolag, så ikke rart de flytter ut da. Men de burde jo ha fjernet I et forhold med på facebook da. Men de feirer jul, påske, sommerferier, bursdager, helger osv sammen så forholdet erjo ikke slutt. Men alltid kjekt med ekstra penger.

Anonym poster: 69bac62c6ae4ba1b62a4e2bb055e37d6

Ja, for det er jo mye bedre for barnet dersom far flytter til andre side av byen. :roll:

Anonym poster: 03e5bd3cbfc59708395cb26b733a5f0e

Anonym poster: 03e5bd3cbfc59708395cb26b733a5f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan en mann kreve hovedomsorg for barna (og få medhold) på grunnlag av at moren er avhengig av offentlige støtteordninger og barnebidrag for å kunne forsørge seg selv og barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en mann kreve hovedomsorg for barna (og få medhold) på grunnlag av at moren er avhengig av offentlige støtteordninger og barnebidrag for å kunne forsørge seg selv og barna?

Nope, desverre. Mor kan være skamsnylter, men så lenge ungene har tak over hodet (uavhengig av hvem som betaler) så er alt såre vel... Det er jo derfor vi har de ordningene, for at mor skal slippe å ha egen inntekt for å forsørge sine egne unger,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg for en gangs skyld koser meg litt med at det ikke er bare menn som er kriminelle og blir ansett for å være sleipe.

Men hvorfor er ikke du imot kvinner som lurer systemet?

Jeg er imot kvinner som lurer systemet, og menn for den sakens skyld. Og det skriver jeg ett eller annet sted i denne tråden, uten at jeg forventer at du skal finlese alt. Men hvis alternativet er å fjerne all støtte for å forsikre oss at det ikke blir misbruk, så er jeg imot det fordi det vil ramme altfor hardt de som faktisk trenger den.:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svaret er jo såre enkelt. Stønader fjernes, men de som trenger hjelp henvender seg til det offentlige hjelpeapparatet akkurat som fattige familier med to foreldre i huset må gjøre. Hvorfor i all verden skal det forskjellsbehandles??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, desverre. Mor kan være skamsnylter, men så lenge ungene har tak over hodet (uavhengig av hvem som betaler) så er alt såre vel... Det er jo derfor vi har de ordningene, for at mor skal slippe å ha egen inntekt for å forsørge sine egne unger,

Drøyt. Som noen andre har vært inne på tidligere, er dette med avhengighet av ymse former for sosialhjelp noe som gjerne "går i arv". Er ikke så mye snakk om det her i Norge, men i England vet jeg at det er et tema som stadig er oppe til debatt (hele familier som går på sosialhjelp generasjon etter generasjon). Med andre ord er det ikke bare skadelig for ungene med den dårlige inflytelsen fra slike mødre med hovedomsorg, men det er heller ikke gunstig for samfunnet som helhet.

Dersom det er slik du sier, at evnen til selvforsørging ikke spiller noen rolle i barnefordelingssaker, er det et tema som absolutt bør opp og frem i den offentlige diskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i barselgruppa til venninnen er en "alenemor" fra Somalia og har 5 barn allerede. Alle under 8år. De bor i 60kvm stor leilighet, men faren er alltid hjemme på kvelden. Minstemann er bare ett år gammel, men alenemora er gravid igjen. Hvordan kan hun være alenemor når hun stadig får barn med samme fyren?? Er det INGEN i Nav som tenker på å kreve farskapstest for å bekrefte at alle barna har samme far???

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Mener selvsagt ikke at "den rikeste" skal få hovedomsorgen, men evnen til å forsørge med egen inntekt bør ihvertfall være et kriterie for å kunne får hovedomsorgen for barna. Altså, et minstenivå av egen inntekt (slik man allerede har når det gjelder det å hente hjem en ektefelle fra utlandet). Blir jo helt feil å gi hovedomsorgen til noen som ikke har en jobb en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...