Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

ja men da bør de nekte ureligiøse heterofile på lik linje med homofile for å gjøre det rettferdig

Det bør komme an på kirkens tolkninger, forståelse og ønske.

jeg snakker om protestanter

Fortsatt mange protestantiske trossamfunn du ikke nødvendigvis får gifte deg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lincoln

ja men da bør de nekte ureligiøse heterofile på lik linje med homofile for å gjøre det rettferdig

Og det gjør de.

Det er et krav at man må være medlem av statskirken for å få giftet seg i kirken (den vanlige).

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for du kan sikkert hele bibelen ut og inn. Jeg vet at det står

Bibelen er en enorm mengde selvmotsigelser. Tolkningene er ekstremt mange og det blir et spørsmål om hva man vektlegger mest. En person som er opptatt av det gamle testamentet - øye for øye tann for tann, drep de vantro, ikke spise svin, ikke klippe skjegget osv vil oppføre seg totalt forskjellig fra en som følger de leveregler man leser om i lignelsene fra det nye testamentet. Hvor vi leser om det å vende det andre kinn, elske sin fiende, ikke dømme andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Og det gjør de.

Det er et krav at man må være medlem av statskirken for å få giftet seg i kirken (den vanlige).

har aldri hørt om noen som har nekta dette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Bibelen er en enorm mengde selvmotsigelser. Tolkningene er ekstremt mange og det blir et spørsmål om hva man vektlegger mest. En person som er opptatt av det gamle testamentet - øye for øye tann for tann, drep de vantro, ikke spise svin, ikke klippe skjegget osv vil oppføre seg totalt forskjellig fra en som følger de leveregler man leser om i lignelsene fra det nye testamentet. Hvor vi leser om det å vende det andre kinn, elske sin fiende, ikke dømme andre osv.

ja og hvem har sagt at det med homofile ekteskap er den tingen som må vektlegges da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det bør komme an på kirkens tolkninger, forståelse og ønske.

Fortsatt mange protestantiske trossamfunn du ikke nødvendigvis får gifte deg i.

hva ekstreme sekter gjør tells ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det gjør de.

Det er et krav at man må være medlem av statskirken for å få giftet seg i kirken (den vanlige).

Jeg sjekket i ekteskapsloven § 13, og for meg ser det ut som om man ikke nødvendigvis må være medlem for å kunne bli viet der, men uten medlemskap så kan vigsleren nekte, men han kan også velge å vie.

§ 13. En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler.

En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tilhører menigheten.

En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn.

http://www.lovdata.n...047-004.html#13

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og hvem har sagt at det med homofile ekteskap er den tingen som må vektlegges da?

Du fremstilte det som at bibelen er en rekke klare regler for hvordan man skal leve og hva som er tillatt eller ei. Jeg poengterer bare at om du virkelig leser biblene oppdager du at det som står ett sted blir motsagt et annet sted. Da har du ingen faste regler :)

Om du leser historien og skriftene til Martin Luther blant annet ser du hvordan han selv ved å studere bibelen stilte spørsmål til kirkens tolkning siden den var en selvmotsigelse. Selve fundamentet for protestantismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

har aldri hørt om noen som har nekta dette

Du baserer visst hele din argumentasjon på hva du har "hørt om" eller "vet helt sikkert".

Det står i reglene til den norske kirke at man må være medlem for å gifte seg. Snakk med noen som har gifta seg du, så får du "hørt om" det også.

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

hva ekstreme sekter gjør tells ikke

Neivel, og hva mener du så med det? Hvilke er de ekstreme sektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

hva ekstreme sekter gjør tells ikke

Isåfall er det du sier at den norske kirke, som det eneste trossamfunnet, skal nektes de samme frihetene og rettighetene andre trossamfunn har. Den norske kirke må, fortsatt som eneste, gå i mot sin trosforståelse, og sette oppfatninger om romantikk, rettferdighet og religiøse tulleregler, over sin egne forståelse av troen. De må dele ut Guds velsignelse til ekteskap, selv når de eventuelt mener at ekteskapet strider mot Guds ord. Mens alle andre trossamfunn, kristne og andre, kan sette regler som de vil, uten at noen blir såre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Jeg sjekket i ekteskapsloven § 13, og for meg ser det ut som om man ikke nødvendigvis må være medlem for å kunne bli viet der, men uten medlemskap så kan vigsleren nekte, men han kan også velge å vie.

§ 13. En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler.

En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tilhører menigheten.

En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn.

http://www.lovdata.n...047-004.html#13

Dette er ekteskapsloven. Men i den norske kirkens eget reglement står det at man må være medlem for å få giftet seg. Så regner med at de forholder seg til det.

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Isåfall er det du sier at den norske kirke, som det eneste trossamfunnet, skal nektes de samme frihetene og rettighetene andre trossamfunn har. Den norske kirke må, fortsatt som eneste, gå i mot sin trosforståelse, og sette oppfatninger om romantikk, rettferdighet og religiøse tulleregler, over sin egne forståelse av troen. De må dele ut Guds velsignelse til ekteskap, selv når de eventuelt mener at ekteskapet strider mot Guds ord. Mens alle andre trossamfunn, kristne og andre, kan sette regler som de vil, uten at noen blir såre.

jeg syns ikke slike andre trossamfunn skal ha noen rettigheter. Jeg mener det de driver med er farlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

jeg syns ikke slike andre trossamfunn skal ha noen rettigheter. Jeg mener det de driver med er farlig

Hehe, ok. Men når du er såpass negativt innstilt til religion, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du kjemper for at alle skal ha krav på å få utført et religiøst rituale med Guds velsignelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

jeg syns ikke slike andre trossamfunn skal ha noen rettigheter. Jeg mener det de driver med er farlig

Ja, ytringsfrihet og religionsfrihet er fali' det. Du kan jo begynne med å nekte deg selv ytringsfrihet så slipper vi å lese tullet ditt.

Endret av Lincoln
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hehe, ok. Men når du er såpass negativt innstilt til religion, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du kjemper for at alle skal ha krav på å få utført et religiøst rituale med Guds velsignelse?

det handler ikke om guds velsignelse det handler om at folk ikke skal forskjellsbehandles noen steder basert på seksuell legning. Dermed om homofile selv ønsker å gifte seg i kirka, så syns jeg de skal få lov.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Ja, ytringsfrihet og religionsfrihet er fali' det. Du kan jo begynne med å nekte deg selv ytringsfrihet så slipper vi å høre på tullet ditt.

neida for det er ikke farlig med lukkede trossamfunn der det i mange tilfeller har skjedd at barn systematisk blir hjernevasket, gjerne utsatt for vold og seksuelt misbruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

det handler ikke om guds velsignelse det handler om at folk ikke skal forskjellsbehandles noen steder basert på seksuell legning. Dermed om homofile selv ønsker å gifte seg i kirka, så syns jeg de skal få lov.

Du får be til Gud da. Det er faktisk han som har laget kirkens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

det handler ikke om guds velsignelse det handler om at folk ikke skal forskjellsbehandles noen steder basert på seksuell legning. Dermed om homofile selv ønsker å gifte seg i kirka, så syns jeg de skal få lov.

Betty, vielse i kirken handler nettopp om Guds velsignelse. Det er en religiøs seremoni, med både bønn, liturgi og faste religiøse rammer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Du får be til Gud da. Det er faktisk han som har laget kirkens regler.

ja men kirken har bare plukket ut de reglene som passer dem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...