Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

ikke når jeg hørte det direkte fra sde som opplevde det heller??

Dessuten er du slem mot homofile dersom du mener kristne bare skal få styre på akkurat sånn som de vil uten hensyn til loven om diskriminering av homofile.. Norsk lov står sterkere enn 2000 år gamle regler fra bibelen.

Homofile kan gifte seg. De har den samme retten som alle andre til å inngå et juridisk ekteskap. Blir du og jeg diskriminert fordi vi ikke får gifte oss i den katolske kirken eller lokale moskeen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Jaha så dermed skal bibelen støtte konemishandling og barnemishandling og da, siden det står at den man elsker, tukter man eller? Det er jo et tydelig eksempel på regler som kristne ikke følger lenger.

Tolkninger endrer seg. Det betyr ikke at man driter i regler.

ja hvorfor kan de ikke bare legge ned? De er slemme mot homofile og om noen fortjener å brenne i helvete så er det folk som diskriminerer andre.

Slemme mot homofile? Jeg får ikke gifte meg i mange trossamfunn. Jeg føler ikke at de er slemme mot meg av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tolkninger endrer seg. Det betyr ikke at man driter i regler.

Slemme mot homofile? Jeg får ikke gifte meg i mange trossamfunn. Jeg føler ikke at de er slemme mot meg av den grunn.

ja reglene sa at man SKULLE tukte de man elsek, ikke at man KUNNE, ergo var det en regel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

ja hvorfor kan de ikke bare legge ned? De er slemme mot homofile og om noen fortjener å brenne i helvete så er det folk som diskriminerer andre.

Hvis kirka legges ned så får jo ihvertfall ikke homofile giftet seg der. Og det er jo slik en kjempetragedie i følge deg.

Og så er det vel slik at det er Gud som bestemmer hvem som kommer til helvete. Og dit kommer visst de homofile. Gud er en kjiping, ikke sant?

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

nå er det ikke like romantisk å gifte seg på rådhuset da..

Heh, å få bruke kirken fordi den er "romantisk" er viktigere enn trosfrihet?

Og rådhus er ikke eneste alternativ. Man finner folk som kan utføre vielser som blir med dit man ønsker. Da er det bare fantasien som setter grenser for romantikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

nå er det ikke like romantisk å gifte seg på rådhuset da..

Ja, viktig at vi beholder kirken slik at homofile kan få ha romantiske bryllup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tolkninger endrer seg. Det betyr ikke at man driter i regler.

Slemme mot homofile? Jeg får ikke gifte meg i mange trossamfunn. Jeg føler ikke at de er slemme mot meg av den grunn.

men nå er kristendommen mye mer moderne enn mange andre trossamfunn, skal være
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Heh, å få bruke kirken fordi den er "romantisk" er viktigere enn trosfrihet?

Og rådhus er ikke eneste alternativ. Man finner folk som kan utføre vielser som blir med dit man ønsker. Da er det bare fantasien som setter grenser for romantikken.

eh ja. Er mange heterofile ikke kristne som gifter seg i kirka ene og alene av den grunn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

eh ja. Er mange heterofile ikke kristne som gifter seg i kirka ene og alene av den grunn..

For et fantastisk argument for å tillate homofile ekteskap i kirken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

ja reglene sa at man SKULLE tukte de man elsek, ikke at man KUNNE, ergo var det en regel.

Ja, og tolkninger endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh ja. Er mange heterofile ikke kristne som gifter seg i kirka ene og alene av den grunn..

BettyBoop, gi deg nå. Dette begynner å bli flaut..

Anonym poster: 476faeb9152c88c6c06aa61fbe6f0309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

men nå er kristendommen mye mer moderne enn mange andre trossamfunn, skal være

Den katolske kirken er også kristen. Det er også en haug andre trossamfunn vi neppe får gifte oss i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

eh ja. Er mange heterofile ikke kristne som gifter seg i kirka ene og alene av den grunn..

Og det synes jeg kirken burde få lov til å nekte dem, hvis de ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste norske kirker er kulturbygg og eid av ingen privatpersoner eller organisasjoner. Disse byggene i seg selv skal derfor kunne være åpne for alle typer vielser.

Dernest burde det være slik at staten ikke hadde noe som helst rett til å regulere vielser. Det burde rett og slett være et 100 % privat anliggende. Uten skattemessige fordeler eller ulemper f.eks. Vips slipper man hele diskusjonen siden ingen da kan lure med seg flertallet for å tvinge andre til å underkaste seg deres ønsker i forhold til hvem som får gifte seg og på hvilket vis.

På samme vis burde det være fullt tillatt for en prest/mullah/whatever å ikke ønske å vigsle enkeltindivider av eget befinnende. Om man mener dette er uverdig bør man isåfall oppfordre til boikott av dennes arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

ja reglene sa at man SKULLE tukte de man elsek, ikke at man KUNNE, ergo var det en regel.

Hvor finner du denne regelen, som du kaller det? Jeg mistenker at du ikke er så bibelkjent at det gjør noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Hvor finner du denne regelen, som du kaller det? Jeg mistenker at du ikke er så bibelkjent at det gjør noe.

ja for du kan sikkert hele bibelen ut og inn. Jeg vet at det står
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Og det synes jeg kirken burde få lov til å nekte dem, hvis de ønsker det.

ja men da bør de nekte ureligiøse heterofile på lik linje med homofile for å gjøre det rettferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Den katolske kirken er også kristen. Det er også en haug andre trossamfunn vi neppe får gifte oss i.

jeg snakker om protestanter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

ja for du kan sikkert hele bibelen ut og inn. Jeg vet at det står

Du vet at det står? Jaha, det var da også et svar. Jeg tror nok jeg vet bedre enn deg hva bibelen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...