Gå til innhold

Cabin Crew


Bee21

Anbefalte innlegg

Da har jeg både vært på intervju, og trukket meg som kandidat. Synes ikke det passet for meg rett og slett, og synes ikke det var verdt all det slitet for så lite penger.

De har fått inn over 1400 søknader, og dette til litt over 50 stillinger (dette er både ressurspool og fulltid). Lønnen for de som skal jobbe fulltid er 22 600 i mnden. Det intensive kurset varer hver dag i ca 5 uker, og man får da ikke lønn for kursingen.

De i ressurspoolen skal jobbe hvert åttende helg, og ved innkalling. Man har 1 time og 40 minutter på seg for å komme seg på jobb, og man vet aldri når de ringer. Synes ikke den lille lønnen var verdt å være på vakt hele tiden, og hele tiden være klar til å måtte ta over for noen som er syke

Hvor lenge varte intervjuet?

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge varte intervjuet?

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

3-4 timer. Det er to intervjuer, en presentasjon av seg selv på engelsk og en liten oppgave man skal gjøre. Og fylle ut en del papirer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 timer. Det er to intervjuer, en presentasjon av seg selv på engelsk og en liten oppgave man skal gjøre. Og fylle ut en del papirer

Wow, tar de tingene så lang tid?

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tar de tingene så lang tid?

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Det tok bare tre timer for meg, men det er fordi vi var færre på intervju (folk var syke og ville ha en annen dag, noen møtte ikke opp o.l). Det skal ta 4 timer sa de. Man skal til disse folka fire runder (den siste jeg ikke nevnte er når de ser på papirene du har hatt med, og sorterer dette for deg), men det går veldig fort altså! i dødtiden har du papirer å fylle ut uansett, og er masse folk å snakke med så tiden går fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok bare tre timer for meg, men det er fordi vi var færre på intervju (folk var syke og ville ha en annen dag, noen møtte ikke opp o.l). Det skal ta 4 timer sa de. Man skal til disse folka fire runder (den siste jeg ikke nevnte er når de ser på papirene du har hatt med, og sorterer dette for deg), men det går veldig fort altså! i dødtiden har du papirer å fylle ut uansett, og er masse folk å snakke med så tiden går fort!

Så på denne dagen skal man på:

2 intervjuer (why?)

1 presentasjon

1 gruppeoppgave

1 papirmøte

?

Det er sykt mye i og med at de skal ha ytterligere to intervjuer etter det.

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på denne dagen skal man på:

2 intervjuer (why?)

1 presentasjon

1 gruppeoppgave

1 papirmøte

?

Det er sykt mye i og med at de skal ha ytterligere to intervjuer etter det.

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Det ene intervjuet er det mer karriererettede spørsmål, mens den andre er litt mer personlig

Presentasjonen og den oppgaven man får er i samme "møte". Det var noe av det minst skumle egentlig, og oppgaven var litt gøy å utføre også da man skulle diskutere med de andre og komme til en felles avgjørelse. Så er egentlig bare to intervjuer, en presentasjon+oppgave og litt info i plenum om SAS og Cat of Sweden. De skal visstnok bare komme med anbefalinger til hvem SAS bør ansette, så er det en i SAS som skal gå gjennom deltagerne Cat of Sweden anbefaler og innkalle de på intervju

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ene intervjuet er det mer karriererettede spørsmål, mens den andre er litt mer personlig

Presentasjonen og den oppgaven man får er i samme "møte". Det var noe av det minst skumle egentlig, og oppgaven var litt gøy å utføre også da man skulle diskutere med de andre og komme til en felles avgjørelse. Så er egentlig bare to intervjuer, en presentasjon+oppgave og litt info i plenum om SAS og Cat of Sweden. De skal visstnok bare komme med anbefalinger til hvem SAS bør ansette, så er det en i SAS som skal gå gjennom deltagerne Cat of Sweden anbefaler og innkalle de på intervju

Takk for info! Er alt i grupper? Blir litt usikker på om dette er noe for meg

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Er alt i grupper? Blir litt usikker på om dette er noe for meg

Anonymous poster hash: 10bd6...56e

De to intervjuene og sorteringen av dokumenter er en og en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg både vært på intervju, og trukket meg som kandidat. Synes ikke det passet for meg rett og slett, og synes ikke det var verdt all det slitet for så lite penger.

De har fått inn over 1400 søknader, og dette til litt over 50 stillinger (dette er både ressurspool og fulltid). Lønnen for de som skal jobbe fulltid er 22 600 i mnden. Det intensive kurset varer hver dag i ca 5 uker, og man får da ikke lønn for kursingen.

De i ressurspoolen skal jobbe hvert åttende helg, og ved innkalling. Man har 1 time og 40 minutter på seg for å komme seg på jobb, og man vet aldri når de ringer. Synes ikke den lille lønnen var verdt å være på vakt hele tiden, og hele tiden være klar til å måtte ta over for noen som er syke

De forventer vel ikke at man sitter på pletten 24/7 klar til å ta vakter - det er derfor de har såpass mange i ressurspoolen. Det er vel mer en tilkallingsvikar-greie enn en døgnåpen vaktbase, eller hva jeg skal kalle det. Men igjen, så er det klart at dersom man sier nei flere ganger mens andre sier ja, så blir man sannsynligvis ikke spurt så ofte etter hvert heller.. Samtidig, etter å ha vært på intervjuet følte jeg også at de stiller noen ganske heftige krav i forhold til hva de selv egentlig tilbyr. Man må regne med noen heftige taxiregninger dersom man blir kalt inn utenom tidene hvor Flytoget går, f.eks.. Akkurat dét syntes jeg var litt spesielt. Jeg synes også lønna var så som så, men tenker at man får noe bra på CVen, spennende jobb med mye reisemuligheter. Også har jeg hørt så mye positivt om arbeidsmiljøet der. Men igjen, jeg tviler på at jeg har gått videre når konkurransen var så heftig som den er. Spennende å ha sett hva det dreier seg om og å ha fått vært med i prosessen uansett hvordan det viser seg å ha gått. :)

Anonymous poster hash: 200cf...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forventer vel ikke at man sitter på pletten 24/7 klar til å ta vakter - det er derfor de har såpass mange i ressurspoolen. Det er vel mer en tilkallingsvikar-greie enn en døgnåpen vaktbase, eller hva jeg skal kalle det. Men igjen, så er det klart at dersom man sier nei flere ganger mens andre sier ja, så blir man sannsynligvis ikke spurt så ofte etter hvert heller.. Samtidig, etter å ha vært på intervjuet følte jeg også at de stiller noen ganske heftige krav i forhold til hva de selv egentlig tilbyr. Man må regne med noen heftige taxiregninger dersom man blir kalt inn utenom tidene hvor Flytoget går, f.eks.. Akkurat dét syntes jeg var litt spesielt. Jeg synes også lønna var så som så, men tenker at man får noe bra på CVen, spennende jobb med mye reisemuligheter. Også har jeg hørt så mye positivt om arbeidsmiljøet der. Men igjen, jeg tviler på at jeg har gått videre når konkurransen var så heftig som den er. Spennende å ha sett hva det dreier seg om og å ha fått vært med i prosessen uansett hvordan det viser seg å ha gått. :)

Anonymous poster hash: 200cf...79c

Stand-by vaktene står skrevet opp i rosteren for hver måned, derfor har man oversikt over når man kan få den telefonen, og disse vaktene har de heltidsansatte også.

Hadde du fortsatt vært gira om du kom inn til 2.gangsintervju? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forventer vel ikke at man sitter på pletten 24/7 klar til å ta vakter - det er derfor de har såpass mange i ressurspoolen. Det er vel mer en tilkallingsvikar-greie enn en døgnåpen vaktbase, eller hva jeg skal kalle det. Men igjen, så er det klart at dersom man sier nei flere ganger mens andre sier ja, så blir man sannsynligvis ikke spurt så ofte etter hvert heller.. Samtidig, etter å ha vært på intervjuet følte jeg også at de stiller noen ganske heftige krav i forhold til hva de selv egentlig tilbyr. Man må regne med noen heftige taxiregninger dersom man blir kalt inn utenom tidene hvor Flytoget går, f.eks.. Akkurat dét syntes jeg var litt spesielt. Jeg synes også lønna var så som så, men tenker at man får noe bra på CVen, spennende jobb med mye reisemuligheter. Også har jeg hørt så mye positivt om arbeidsmiljøet der. Men igjen, jeg tviler på at jeg har gått videre når konkurransen var så heftig som den er. Spennende å ha sett hva det dreier seg om og å ha fått vært med i prosessen uansett hvordan det viser seg å ha gått. :)

Anonymous poster hash: 200cf...79c

Enig! Angrer ikke på at jeg dro på intervju, men angrer heller ikke på at jeg fjernet meg fra lista. For min del synes jeg ikke det var helt verdt å ta 5 uker helt fri fra studier og delitdsjobb for et kurs man ikke får lønn for å være med på. I tillegg når man egentlig ikke får jobbet så veeldig mye - man får jo fast hvert åttende helg, og kanskje litt her og der ellers.. Synes det var litt lite for min del. Hadde kanskje vært annerledes hadde jeg søkt heltid, men vet om ei som jobber i ressurspoolen ved siden av studier, og hun har nå skaffet seg en deltidsjobb til fordi det ikke var såå mange vakter hun fikk ellers i året

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye delte meninger her ser jeg :laugh:

Jeg er fortsatt svært motivert å håper virkelig jeg får stillingen! Jeg søker så klart 100% stilling og er klar til å starte om jeg skulle bli tildelt kursplass.

I disse dager går det i siste finish med alle dokumenter. Har ikke vært lett å få tak i alle attester, men er svært glad for alle jeg har fått. Ble en del ringerunder! :ler:

Utfordringen nå er å komme meg fra Bergen til Oslo på onsdag med et ganske stramt student budsjett. Men håper på det beste!

Har noen tips på eventuelle vanskelige spørsmål som kan bli stilt?

Fortsatt fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stand-by vaktene står skrevet opp i rosteren for hver måned, derfor har man oversikt over når man kan få den telefonen, og disse vaktene har de heltidsansatte også.

Hadde du fortsatt vært gira om du kom inn til 2.gangsintervju? :)

Huh? Dette fikk ikke vi noe beskjed om på det intervjuet jeg var på. Lønna ble for øvrig heller ikke nevnt eksplisitt.. Jeg forstod det sånn at man hadde fast hver 8. helg, fulltid om sommeren + at man kunne ta på seg vakter dersom de ringte, typ tilkalling.

Usikker. Jeg ville nok gått, men de 5 ukene med kurs uten å få betalt er et STORT minus. Trodde ikke det fantes hjemmel i lovverket til å kreve kursing uten kompensasjon..

Enig! Angrer ikke på at jeg dro på intervju, men angrer heller ikke på at jeg fjernet meg fra lista. For min del synes jeg ikke det var helt verdt å ta 5 uker helt fri fra studier og delitdsjobb for et kurs man ikke får lønn for å være med på. I tillegg når man egentlig ikke får jobbet så veeldig mye - man får jo fast hvert åttende helg, og kanskje litt her og der ellers.. Synes det var litt lite for min del. Hadde kanskje vært annerledes hadde jeg søkt heltid, men vet om ei som jobber i ressurspoolen ved siden av studier, og hun har nå skaffet seg en deltidsjobb til fordi det ikke var såå mange vakter hun fikk ellers i året

Jeg tenker også litt på det der. Også at de forventer at du møter mandag-fredag, betaler transporten til og fra kursstedet (tur/retur med Flytoget 5 dager i uka blir noen tusenlapper det også, oppå alt det andre man har måttet betale for i denne prosessen..), pluss dette med at om du gjennomfører kurset og faktisk får jobb så kan du risikere å få flights som gjør at du må punge ut for taxi til og fra Gardermoen også.. De forventer ganske mye sammenlignet med hva de selv gir. Greit nok at man får billige flybilletter og rabatt på Radisson, men grunnlønna er ikke noe å skryte av, og man betaler ganske mye for i det hele tatt å få jobbe der.. For min del var det mest dét at man har fulltidsjobb 2 mnd om sommeren som gjorde dette aktuelt i utgangspunktet, og at man kan jobbe opp til en 40 % stilling. Men igjen, som du også er inne på mtp din venninne som har fått få vakter, så er det et ganske tydelig hierarki innad i SAS angående hva slags vakter man får, tider og flights osv., og de har plenty av folk i ressurspoolen + mange som ønsker å jobbe der, så det er klart at som arbeidsgiver trenger ikke de engasjere seg nevneverdig for å holde på folk heller i og med at søkermassen er enorm.

Om jeg mot alle odds skulle få jobben vil jeg ikke finne på å si opp arbeidsforhold jeg har per dags dato, det er helt uaktuelt på alle punkter. Men om jeg i det hele tatt har kommet videre er jeg fortsatt litt i tenkeboksen angående om dette egentlig er verdt det.. Er en del overveielser her.. :klo:

Anonymous poster hash: 200cf...79c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyere utdanning for å jobbe som slave i lufta? Nei takk!

Anonym poster: cc6654ec7c8c9a50c3d6271c8feab5ca

Hmmmm, så en er slave om en får betalt for å frivillig utføre en jobb? Steike - jeg må virkelig ha oppfattet alt feil i historietimene :sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er spennende å følge med i denne tråden, ønsker alle dere som søker lykke til videre. Håper tråden vil oppdateres gjevnlig etter alle jobber i lufta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra intervju :)

Og sitter igjen med en litt annen oppfatning enn det teit1 gjør.

Først ble fem jenter og jeg ført inn i et lite grupperom, her ble vi informert om jobben. At jobben er krevende, at man har 11 fridager hver måned og de forskjellige måtene å jobbe på.

De sa forøvrig også at man selv velger hvilke dager man har stand-by i ressurspoolen.

Et krav var at man ikke kunne bo mer enn 1time og 40min unna gardermoen, da man er nødt til å rekke jobben sin. De har jo ganske strenge krav og arbeidsregler, men det må jo til for når man skal jobbe i lufta.

Ellers var det som nevnt tidligere. Vi skulle inn til et annet grupperom, presentere oss selv på engelsk (snakke i ca to min). Så fikk vi en oppgave som skulle løses hver for seg, etterpå skulle man løse opgaven sammen i gruppa.

Etterpå måtte vi sitte og vente litt. Da var det allerede to jenter som dro hjem. Først skulle jeg inn til en fyr som sorterte dokumentene (samme fyren som hadde gruppeintervjuet), og vi prata en stund. Så ble en og en kallt inn til personlig intervju, og etterpå karriereintervju.

Jeg syns alt gikk veldig greit, dumma meg skikkelig ut på engelskpresentasjonen, men det gjorde ingenting :P Intervjuene gikk ganske kjapt, Louisa og Annika var ganske hyggelige.

Det er bare å forberede seg på standardspørsmåla "tre positive, tre negative", "hva legger du i ordet kommunikasjon" "hva kan du bidra med" osv.

Etter intervjuene måtte jeg sitte på hotellet og vente en stund på turen hjem, da kom intervjuerne og tok en kaffe med meg. vi ble sittende å prate en stund før jeg måtte dra. Så de er ikke skumle :fnise:

Om man kom videre, skulle de sende servicetesten så fort som mulig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og der fikk jeg servicetesten :D så da er jeg videre i prosessen, består jeg denne testen er det ett intervju til med en i SAS og legesjekk hos flylege.

Går dette i orden, er sikkerhetskurset og testflygninger siste steg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fikk jeg servicetesten :D så da er jeg videre i prosessen, består jeg denne testen er det ett intervju til med en i SAS og legesjekk hos flylege.

Går dette i orden, er sikkerhetskurset og testflygninger siste steg.

Gratulerer! Det er sikkert en grei jobb når det er fulltid, synes bare ikke at kursingen var verdt den lønnen når jeg bare kommer til å jobbe så lite uansett. Tjener mer på butikkjobben, og det uten tilleggene.. Men hadde jeg ikke søkt kun til ressurspool, hadde jeg kanskje ikke trukket meg

Så rart du ikke tok servicetesten før intervjuet? For noen av de andre vet jeg fikk spørsmål om den på intervjuet, jeg fikk ikke det (så bare at hun skrev et tall etter at hun skrev servicetest på et ark).

Men du får ha masse lykke til! Håper du kommer med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det er sikkert en grei jobb når det er fulltid, synes bare ikke at kursingen var verdt den lønnen når jeg bare kommer til å jobbe så lite uansett. Tjener mer på butikkjobben, og det uten tilleggene.. Men hadde jeg ikke søkt kun til ressurspool, hadde jeg kanskje ikke trukket meg

Så rart du ikke tok servicetesten før intervjuet? For noen av de andre vet jeg fikk spørsmål om den på intervjuet, jeg fikk ikke det (så bare at hun skrev et tall etter at hun skrev servicetest på et ark).

Men du får ha masse lykke til! Håper du kommer med videre!

Takk! Ja, det tenker jeg også. Jeg har ingenting å tape på å ta de kursukene (man er jo ikke garantert jobb etter disse heller) men håper at jeg kommer meg dit.

Jeg nevnte det for hun Louise, hun sa at det med den testen egentlig var en feil, og at mailen med servicetest bare ble sendt til de helt første som søkte. At svarene på testen skulle brukes på det neste intervjuet med SAS.

Men igjen, de kommer med mye rar info :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😀

Da har jeg også vært på intervju, og jeg tror det gikk bra. Har fortsatt samme innstilling som før jeg begynte, at jeg har utrolig lyst til dette. Venter på servicetest, så får vi se hva som skjer 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...