AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #21 Skrevet 6. februar 2013 Fortell meg litt mer om deg, AB, så skal jeg vise deg hvor provoserende slike generaliseringer er. Jeg tipper at du ikke tør. Det er et faktum det jeg sier. Da jeg var 19 var jeg i telefonsalg. Jentene der var ufattelig vanskelig å ha med å gjøre. De lot alt for lett sure folk på linja gå innpå seg, og tok uhøflighet de ble møtt med som en provokasjon de gikk og furtet på resten av dagen. Hun som satt ved siden av meg smelte til sltt telefonen i pulten, mens jeg gjorde et salg, og stormet ut i frustrasjon. PÅ pauserommet søt de allle over de fæle folkene de måtte snakke med og skapte drama på hele arbeidsplassen om vi fortalte dem va jobben gikk ut på. Sjefen vår prøvde jo konsekvent å slutte å ansette jenter siden de var så dårlig skikket til jobben, men det gikk jo dårlig når jentene fikk snurten i hva som foregikk. Anonym poster: 2dd0fd2aec6a5cefe6e451cfe3781f1d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #22 Skrevet 6. februar 2013 Fortell meg litt mer om deg, AB, så skal jeg vise deg hvor provoserende slike generaliseringer er. Jeg tipper at du ikke tør. Er du feit? mangler du utdanning? jobb? kjæreste? har du gjeld? har du slått? mangler du venner? har du psykiske problemer? representerer du en minoritet? Jeg kan finne 1000 grunner til at du er mindre verdt på jobbmarkedet, og har dårligere holdninger enn en hvilken som helst kvinne, om hun så skulle ha 99% sykefravær. Tydlig at noen har mye fritid å legge å sysle bort Du er jo mer sansynlig noe på listen din enn hva jeg er. Slutt å la deg provosere av et helt legitimt utsagn basert på artikkelen vi får presentert. Du demonstrerer jo bare akkurat hva jeg var inne på i eksempelet mitt. Anonym poster: 2dd0fd2aec6a5cefe6e451cfe3781f1d
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #23 Skrevet 6. februar 2013 Det er selvsagt fordi man ofrer seg langt mer enn hva menn gjør og det tærer. Selvsagt er det det. Latsabbene av noen menn blir jo ikke syke når de bare ligger på sofaen hele dagen.
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #24 Skrevet 6. februar 2013 Min teori er at menn har høyere terskel for å sykmelde seg. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. februar 2013 #25 Skrevet 6. februar 2013 Min teori er at menn har høyere terskel for å sykmelde seg. Jeg tror også mye av svaret ligger her ja. Menn er nok litt stoltere på det området.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #26 Skrevet 6. februar 2013 Man trenger vel ikke å være rakettforsker for å forstå dette?? Det handler om at kvinner jobber sånn ca 200%... Først fulltid på jobb, så fulltid hjemme med hus og barn etterpå... dette tærer veldig på! dessuten er kvinner "skapt" for å bekymre seg mer, og når man går konstant å bekymrer seg for ett eller annet med barna, syke foreldre eller hva som helst, så blir det over tid en enorm belasting! Grunnen til at det bare har blitt verre og verre, er fordi forventingene til hva man skal ha og hvordan ting skal være har blitt mye hardere. Jeg skulle gjerne sett at samfunnet var bygget opp slik at en helt vanlig familie kunne klare seg på 1 lønn, slik at kvinnene "slapp unna" med å bare jobbe 100% hjemme. Og at andelen som blir psykisk syke øker, tror jeg er fordi det de siste 30 årene har blitt vanlig å få barn, hive dem i bhg fra de 1 år, fordi foreldrene MÅ jobbe 100% for å få endene til å møtes, og dermed kunn ser barna sine 2-3 timer i døgnet... Jeg er vokst opp slik selv, og jeg er tvunget til å gjøre det samme med mine barn, men at det generere stressede og spykisk syke ungdommer er jeg ikke i tvil om! Anonym poster: dbff1262aec9ca2252c06e7ff12a82b6 6
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #27 Skrevet 6. februar 2013 Jeg tror også mye av svaret ligger her ja. Menn er nok litt stoltere på det området. Jepp, er ikke helt tilfeldig at menn tar selvmord langt oftere enn kvinner heller. 2
Meridian Skrevet 6. februar 2013 #28 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Jeg tror det er fordi kvinner sier ifra når det er stopp. Det sliter på kroppen, spesielt i omsorgsyrker. Menn lar det bare rulle å gå til de faller om. Må si jeg beundrer de som orker å fortsette i omsorgsyrket hele livet, men for meg sa det stopp. En annen grunn er at det ofte er mobbing i omsorgsyrkene slik som blant laverestående pleieass og hjelpepleiere - spesielt på sykehjem. Jeg kjenner flere som sykmeldte seg pga dette, deriblant jeg. Ikke meningen å høres nedlatende ut, men jeg ble veldig bitter da jeg skrev den setningen. Endret 6. februar 2013 av Bølle 1
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #29 Skrevet 6. februar 2013 Man trenger vel ikke å være rakettforsker for å forstå dette?? Det handler om at kvinner jobber sånn ca 200%... Først fulltid på jobb, så fulltid hjemme med hus og barn etterpå... dette tærer veldig på! dessuten er kvinner "skapt" for å bekymre seg mer, og når man går konstant å bekymrer seg for ett eller annet med barna, syke foreldre eller hva som helst, så blir det over tid en enorm belasting! Grunnen til at det bare har blitt verre og verre, er fordi forventingene til hva man skal ha og hvordan ting skal være har blitt mye hardere. Jeg skulle gjerne sett at samfunnet var bygget opp slik at en helt vanlig familie kunne klare seg på 1 lønn, slik at kvinnene "slapp unna" med å bare jobbe 100% hjemme. Og at andelen som blir psykisk syke øker, tror jeg er fordi det de siste 30 årene har blitt vanlig å få barn, hive dem i bhg fra de 1 år, fordi foreldrene MÅ jobbe 100% for å få endene til å møtes, og dermed kunn ser barna sine 2-3 timer i døgnet... Jeg er vokst opp slik selv, og jeg er tvunget til å gjøre det samme med mine barn, men at det generere stressede og spykisk syke ungdommer er jeg ikke i tvil om! Anonym poster: dbff1262aec9ca2252c06e7ff12a82b6 Enig i det meste bortsett fra det at kvinner forventes å ta menns arbeid hjemme. En slik fordeling tror jeg veldig få egentlig kjenner seg igjen i. Isåfall går det begge veier. Det med forventningspress og økonomi tror jeg har noe å si, og ikke minst det med bekymringer over alt mellom himmel og jord (bekymringsevne, ref artikkelen som stod i Aftenposten her om dagen).
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #30 Skrevet 6. februar 2013 Kvinner er programert til å stelle med alt mulig, med jobb på toppen kan det bli litt mye for dem som ikke klarer å slippe taket litt. Og de mennene som ikke aktivt deltar for å ta sin del av jobben hjemme hjelper nok ikke. Jeg er ikke overasket, menn og kvinner er ikke like selv om vi kan oppnå det samme. Anonym poster: e618e34eb6190f7699a5cd4b5658faca 1
Wolfmoon Skrevet 6. februar 2013 #31 Skrevet 6. februar 2013 Jeg tror helt ærlig det har mest med hva slags yrke man er i. Selv jobber jeg som frilans i et typisk kvinneyrke der man ikke får sykepenger før etter 14 dager. Det sier seg selv at vi ikke tar oss en fridag hvis vi ikke må, og sykefraværet er nok relativt lavt. Kvinner flest jobber vel i det offentlige og i IA-bedrifter, det gir utslag på sykemeldingsstatestikken, vil jeg tro. Min synsing basert på mitt yrke og det jeg ser rundt meg.
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #32 Skrevet 6. februar 2013 Kvinner er programert til å stelle med alt mulig, med jobb på toppen kan det bli litt mye for dem som ikke klarer å slippe taket litt. Og de mennene som ikke aktivt deltar for å ta sin del av jobben hjemme hjelper nok ikke. Jeg er ikke overasket, menn og kvinner er ikke like selv om vi kan oppnå det samme. Anonym poster: e618e34eb6190f7699a5cd4b5658faca Det virker å være opplest og vedtatt at alle plikter som faller utenfor lønnsarbeidet automatisk faller på kvinner, slik at disse har to jobber å forholde seg til, mens mannen kun har én. Er det virkelig slik? Er det isåfall noe man kan basere en slik antagelse på foruten anekdoter?
Gjest strykebrett Skrevet 6. februar 2013 #33 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Min teori er at menn har høyere terskel for å sykmelde seg. Det har du nok rett i. Jeg tror nok også at det har mye med holdninger å gjøre. Ta bare uttrykket "å sykemelde seg".. det er jo egentlig helt feil. Det er ikke pasienten som sykemelder, det er legen. Og legen skal sykemelde dersom pasienten ikke bør jobbe. Sykemelding skal ikke være noe man bare går og henter på legekontoret når man selv vil det ser ut som at mange tror. For eksempel så jeg nylig en tråde der en bruker her hadde blitt oppsagt på grunn av nedsjæringer og synes det var kjedelig å jobbe ut tiden når hun visste at hun ikke skulle fortsette i jobben. Det tok ikke lange tiden før innlegget "sykemeld deg!" kom opp. Mange har dessverre en slik holdning at sykemelding er noe man selv bestemmer seg for å få når ting er litt tungt/kjedelig/sjefen er sur/ whatever. Denne holdningen synes også å være mer utbredt blant kvinner enn menn, uten at jeg har noe empiri på det. Jeg mener å ha lest at i yrker der det er konkurranse mellom arbeidstakerne, som i meglerhus etc er det veldig lavt fravær. Er meglere friskere enn resten av befolkningen? Det tviler jeg sterkt på, spesielt siden disse har enormt mye press på seg (snakker finansmeglere her). Igjen: det er holdningen som avgjør. De er like friske /syke som alle andre, men greier å gå på jobb likevel. Endret 6. februar 2013 av strykebrett
Gjest Marsvinet Skrevet 6. februar 2013 #34 Skrevet 6. februar 2013 Jeg tror helt ærlig det har mest med hva slags yrke man er i. Selv jobber jeg som frilans i et typisk kvinneyrke der man ikke får sykepenger før etter 14 dager. Det sier seg selv at vi ikke tar oss en fridag hvis vi ikke må, og sykefraværet er nok relativt lavt. Kvinner flest jobber vel i det offentlige og i IA-bedrifter, det gir utslag på sykemeldingsstatestikken, vil jeg tro. Min synsing basert på mitt yrke og det jeg ser rundt meg. Jeg tror at dette er et poeng. Jeg har tidligere vist til en statistikk der det stod av kvinner står for 70% av den offentlige arbeidskraften. Her er det "bedre" ordninger for sykefravær, noe som gjør terskelen for sykmelding lavere.
Larsern Skrevet 6. februar 2013 #35 Skrevet 6. februar 2013 Jeg tror helt ærlig det har mest med hva slags yrke man er i. Selv jobber jeg som frilans i et typisk kvinneyrke der man ikke får sykepenger før etter 14 dager. Det sier seg selv at vi ikke tar oss en fridag hvis vi ikke må, og sykefraværet er nok relativt lavt. Kvinner flest jobber vel i det offentlige og i IA-bedrifter, det gir utslag på sykemeldingsstatestikken, vil jeg tro. Min synsing basert på mitt yrke og det jeg ser rundt meg. Godt poeng. Men til kvinners forsvar, så skal det sies at det er enkelte yrker som har en lavere toleranse for hvor syk man kan være for å fortsatt kunne jobbe. Helsesektoren f.eks, og der er det en relativt stor andel kvinner. Det forklarer likevel ikke de andre yrkesgruppene som likevel har en tildels langt høyere andel sykmeldte kvinner. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #36 Skrevet 6. februar 2013 Merkelig argument - det er nok ikke tatt med pga mor får ikke sykemelding pga sykt barn.. Det er kun pga egen sykdom man kan bli sykemeldt... Flere som får sykemelding om barnet er alvorlig sykt. Reglene er ikke helt A4. Vet om en som går på AAP fordi mannen er syk. Anonym poster: 339701009b048d4f3713f1b56d24cff8
Harlekin Skrevet 6. februar 2013 #37 Skrevet 6. februar 2013 Jeg tror også mye av svaret ligger her ja. Menn er nok litt stoltere på det området. Men er det virkelig noe å være stolt av? Å gå på jobb selv om man er syk er jo bare idioti. Nå mener jeg selvsagt virkelig syk, ikke litt forkjølet eller hodepine eller lignende.
Wolfmoon Skrevet 6. februar 2013 #38 Skrevet 6. februar 2013 Godt poeng. Men til kvinners forsvar, så skal det sies at det er enkelte yrker som har en lavere toleranse for hvor syk man kan være for å fortsatt kunne jobbe. Helsesektoren f.eks, og der er det en relativt stor andel kvinner. Det forklarer likevel ikke de andre yrkesgruppene som likevel har en tildels langt høyere andel sykmeldte kvinner. Jeg mener ikke noe negativt om kvinner overhodet, jeg Jeg tror arbeidsplassen har mye mer å si for sykefraværet enn kjønn. Som jeg sa, kvinnedominert yrke uten sykepenger første 14 dager = ekstrem høy terskel for å sykemelde seg, enda et stort flertall er kvinner. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. februar 2013 #39 Skrevet 6. februar 2013 Men er det virkelig noe å være stolt av? Å gå på jobb selv om man er syk er jo bare idioti. Nå mener jeg selvsagt virkelig syk, ikke litt forkjølet eller hodepine eller lignende. Jeg mente det mer som at de mener det er pinglete å gå til legen.
Silfen Skrevet 6. februar 2013 #40 Skrevet 6. februar 2013 Jepp, er ikke helt tilfeldig at menn tar selvmord langt oftere enn kvinner heller. Det er sjikkli smart å hoppe fra en bro fremfor å få sykemelding.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå