Gå til innhold

Kvinner sykmeldes oftere enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men jeg syns det blir for dumt å presentere slike resultatnuten åmfortellemmer om metoden.

Jeg går utifra at med sykefraværet gjelder ved sykemelding av lege. Dvs at ingen egenmeldingsdager eller sykt barn dager er tatt med. Lurer på om sånn omsorgspermsijon er tatt med? Sykemelding pga graviditet var ikke tatt med.

Det ble vel diskutert litt om dette med at kvinner tar på seg mer v omsorgsbiten til sine nørmeste. Det er psykisk tungt å gi omsorg når omfanget er stort og over lang tid. I tillegg til jobb og egen familie. En får lissom aldri tid til seg selv, og tenke på seg selv.

Jeg også lurer på hva sannheten er. Hvorfor er det slik? Kan en del av det være at generelt tåler menn en større belastning av type arbeidslivet, enn kvinner? Mens kvinner er sterkere på andre områder, som å gi omsorg?

Litt dårlig formulert. Håper dere skjønner hva jeg mener. Poenget er iallfall at menn og kvinner er forskjellige. Syns vi skal få lov til å være det.

Jeg synes det er pussig å si at vi må få lov til å være forskjellige som kjønn. Jeg skulle ønske vi fikk lov til å være forskjellige som personer, uavhengig av kjønn. Men jeg innser at jeg sikkert bærer preg av at jeg får vondt inni meg når jeg leser og ser at jeg skal være flink til omsorg :sukk:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så søtt at du går til personangrep over staving når jeg skriver i all hast på htc. :fnise: Jeg mente kvinner i alle aldere og situasjoner. Ikke hver enkelt kvinne. Innholdet hoppet du glatt over selvfølgelig.

Anonym poster: 2dd0fd2aec6a5cefe6e451cfe3781f1d

Dårlig unnskyldning.

Du skriver jo ordene helt feil..

Er tydelig at du skulket unna norsktimene for ikke så mange år siden..

Anonym poster: 1405d83486e7f244ec9484c12d5dd841

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet

Det er mange flere menn som har selvstendige yrker der de driver eget firma. Sykefravær vil ofte si redusert inntekt.

Jeg lurer på hva de mennene som ikke gjør noe hjemme har gjort for å slippe sin del av husarbeid. Flyttet sammen med damer uten egen vilje og mot til å si fra? Så og si alle mine kamerater gjør ca halvparten av oppgavene hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Ledere i bedrifter har generelt ett lavere sykefravær enn vanlige ansatte. Og vi har ett flertall med mannlige ledere i landet. en av mange sammensatte grunner til at kvinner ahr høyere sykefravær enn menn.

Anonym poster: ebd37840d993b9ea1fdd51299415364b

Skrevet

Det er mange flere menn som har selvstendige yrker der de driver eget firma. Sykefravær vil ofte si redusert inntekt.

Jeg lurer på hva de mennene som ikke gjør noe hjemme har gjort for å slippe sin del av husarbeid. Flyttet sammen med damer uten egen vilje og mot til å si fra? Så og si alle mine kamerater gjør ca halvparten av oppgavene hjemme.

Du mener at de sier at de gjør halvparten av oppgavene hjemme og således er "flinke" i egne øyne. Også hos slike par er det kvinnene som i regelen må gjøre det meste av arbeidet i hjemmet, samtidig som de tar seg av organisering av arbeidet og den daglige logistikken, mens mannen i beste fall er "flink og hjelper til".

Mennene har som du sier, "selvstendige" yrker, dvs yrker der de selv i stor grad bestemmer hva de må gjøre, mens kvinnene som regelø har arbeid der de må løpe som piska skinn hele dagen, frem til de skal hjem for å gjøre det meste arbeidet der, i tillegg til at de har ansvaret for organiseringen. Er det rart at kvinner er litt mer sykmeldt enn bedagelige menn??

Skrevet (endret)

På jobben til min mor var halve staben "syke" dagen etter nyttårsaften, og de hadde vært på hver sin fest. Kjipt for de som er friske å måtte jobbe dobbelt. Dette hadde aldri blitt godtatt på en arbeidsplass med menn.

Menn tar jobben sin mest alvorlig, jobben må gjøres og vi jobber bedre som lag. Selvmordsraten er høyest for menn som har mistet jobben. Jobben betyr mer for menn enn for kvinner.

Hvilket av kjønnene er det som pleier å klage over helt ubetydelige ting og legger skylden over på det andre kjønn? Tror du kvinner har det værre enn menn pga av at kvinner klager mer?

Menn tåler å jobbe mer og hardere enn kvinner, det er mannens oppgave å ta hovedparten av jobben, men kvinner skal selvsagt hjelpe til å dra lasset. Men kvinner bør prioritere familie og barn først og ikke henge seg opp i at de skal gjøre alt "like bra" som menn. Vi er forskjellige.

Endret av glidemiddel
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva de mennene som ikke gjør noe hjemme har gjort for å slippe sin del av husarbeid. Flyttet sammen med damer uten egen vilje og mot til å si i fra? Så og si alle mine kamerater gjør ca halvparten av oppgavene hjemme.

Massevis av damer som har både vilje og mot til å si i fra. :)

Men ifølge en god del menn (bl.a. her på Kg) så er de noen masete drittkjerringer som ikke kan forvente at han skal delta i husarbeidet når han kommer sliten hjem fra sin viktige jobb. Helt uavhengig av om hun også jobber 100%.

Så lenge mannen tar seg av "mannejobbene", som snømåking om vinteren (når det er snø), klipper gresset (for de som har hage), snekrer litt hist og pist, løfter det som er tungt og skifter dekk på bilen(e) to ganger i året har hun ingen grunn til å klage.

Flott at du og kameratene dine tar sin del av jobben i hjemmet, da.

Noe som forøvrig burde være en selvfølge når begge er i full jobb.

Endret av pantertante
  • Liker 2
Skrevet

Dette er jo eksempel på det største bedraget: nordmenn og norske politikere tror det er respekt og likestilling her men det er det ikke.

Kvinner sykemeldes mye mer enn menn fordi:

-Menn har fått 3 mnd pappaperm. på bekostning av kvinnens 9 mnd, dvs da får hun 6 mnd...unner menn sin perm.men den burde komme I TILLEGG TIL det moren opprinnelig hadde!

- Graviditet,amming...nattevåk: kvinnen mister seg selv, og får verken ro eller tid til å samle seg

-mange menn i dag er sløve og jobber ikke/tjener ikke penger til familien,samt at menn IKKE gjør husarbeid

-Husarbeid,jobb ute og barn krever ALT. Menn kan bruke tid mer på seg selv.

Da er det ikke overraskende at sykemelding blant kvinner bare øker og øker.

Anonym poster: 1eee7bbb3a1de2568e78f620b43812fd

• Liker 1
Skrevet

Men igjen; "halvparten av husarbeidet" er etter all sannsynlighet er svært forskjellig vurdert av Ola og Kari. Halvparten av husarbeidet er ikke halvparten av gulvvask og matlaging, men halvparten av familiedriften. Og det er der kjønnsforskjellen kommer så inderlig godt til syne.

Dette er ikke ment som kritikk, men rett og slett erfaringmessig basert på de parene jeg kjenner, i tillegg til at fenomenet er omtalt innenfor parterapien og psykologien. Oppegående menn og kvinner som er likestilt i utgangspunktet, helt til barn nummer tre kommer og mor plutselig ikke orker å jobbe fulltid. Hvordan kan det ha seg?

For øvrig tror jeg definitivt du er inne på noe hva angår selvstendig næringsdrivende. De presser seg nok mer enn den jevne lønnsmottaker... på godt og vondt.

Anonym poster: 47d10e4bc74c1806c4205e29fdda7e17

Skrevet

Tidsbruksundersøkelsen til SSB viser at kvinner i gjennomsnitt bruker 50 minutt mer på husholdsarbeid enn menn hver dag. Samtidig jobber menn i gjennomsnitt 1 time og 9 minutt lenger hver dag enn det kvinner gjør.

Menn bruker 7 minutt mer enn kvinner hver dag på fritidsaktiviteter, mens kvinner bruker 25 minutt mer enn menn på "personlige behov".

Totalt sett er arbeidsfordelingen mellom kjønnene ganske jevnt fordelt, men menn gjør litt mer enn kvinner, om man ser husarbeid og inntektsgivende arbeid under ett.

Hvis vi ser på "småbarnsperioden" i gjennomsnittsmenneskets liv. Altså når man er i alderen 25 til 44 år, blir forskjellene mellom kjønnene på ulike tidsbrukskategorier større, men totalbelastningen på menn er faktisk enda større her enn når man ser befolkningen under ett.

I alderen 25 - 44 år gjør kvinner daglig 1 time og 6 minutt mer husholdsarbeid enn menn. Mens menn jobber 1 time og 32 minutt mer enn kvinner.

Kvinner bruker daglig litt over en halvtime mer enn menn på fritid og "personlige behov".

Skrevet

Å trekke inn Nav som forfatter av hovedinnlegg gjør er bare å fordumme debatten, jeg jobbet i NAV i mange år og vi var fullstendig klar over hvorfor kvinner var mer sykemeldte enn menn.

Skrevet

Å trekke inn Nav som forfatter av hovedinnlegg gjør er bare å fordumme debatten, jeg jobbet i NAV i mange år og vi var fullstendig klar over hvorfor kvinner var mer sykemeldte enn menn.

Care to share?

Anonym poster: 2148fa932e9186114457c7fc24dd6ffd

Skrevet

Care to share?

Du bruker søkefunksjonen inne på SSB (statistisk sentralbyrå).

Skrevet

Du bruker søkefunksjonen inne på SSB (statistisk sentralbyrå).

Du sier vi på NAV var fullstendig klar over hvorfor. Da bør du helst ha litt statistikk å vise til, ikke bare si at man kan gå inn på SSB å søke. SSB er en enorm database, og hvorfor skal vi gidde å søke, når du hevder å ha fasiten?

Skrevet

Du sier vi på NAV var fullstendig klar over hvorfor. Da bør du helst ha litt statistikk å vise til, ikke bare si at man kan gå inn på SSB å søke. SSB er en enorm database, og hvorfor skal vi gidde å søke, når du hevder å ha fasiten?

Fordi det er på tide en del av mine meddebattører lærer seg å tolke statistikk og se tallene for hva de sier, ikke det man vil at de skal si.

Og hvorfor vil jeg det? Jo, fordi det kommer litt vel mange uærlige argumenter i debatten, fordi sykefraværet er ikke noe samfunnsproblem, det har ligget flatt siden 1971. ;)

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er på tide en del av mine meddebattører lærer seg å tolke statistikk og se tallene for hva de sier, ikke det man vil at de skal si.

Og hvorfor vil jeg det? Jo, fordi det kommer litt vel mange uærlige argumenter i debatten, fordi sykefraværet er ikke noe samfunnsproblem, det har ligget flatt siden 1971. ;)

Jeg er absolutt for at folk skal lære å tolke statistikk, men jeg ser ikke helt hvordan akkurat ditt bidrag i denne tråden bidrar til det. Først sier du at man vet hvorfor på NAV, så ber du meg sjekke SSB. Ingen lærer statistikk av å sitte inne på SSB å søke, det er jeg helt sikker på ;)

Jeg tror du kommer langt bedre ut i debatten med å komme med argumenter, og linke til statistikk som underbygger den. Men det er selvfølgelig bare mitt syn på saken, for uten dette følte jeg at innleggene dine ble litt meningsløse :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er absolutt for at folk skal lære å tolke statistikk, men jeg ser ikke helt hvordan akkurat ditt bidrag i denne tråden bidrar til det. Først sier du at man vet hvorfor på NAV, så ber du meg sjekke SSB. Ingen lærer statistikk av å sitte inne på SSB å søke, det er jeg helt sikker på ;)

Jeg tror du kommer langt bedre ut i debatten med å komme med argumenter, og linke til statistikk som underbygger den. Men det er selvfølgelig bare mitt syn på saken, for uten dette følte jeg at innleggene dine ble litt meningsløse :)

Du skal ikke føle så mye når du diskuterer, du skal vite. ;)

Skrevet

Du skal ikke føle så mye når du diskuterer, du skal vite. ;)

Hjelper ikke å vite hvis du ikke klarer å formidle det du vet ;)

Skrevet

Hjelper ikke å vite hvis du ikke klarer å formidle det du vet ;)

Men hva vet du om sykefraværet da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...