Gå til innhold

Kvinner sykmeldes oftere enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, alle kvinner er ikke sånn, men de fleste er det. Jersey Shore og Paradise Hotel hadde ikke eksistert om det ikke var p.g.a. at kvinner så på det. Det er bare å ta seg en kjapp kikk på forsiden her på KG, så ser du rimelig kjapt at "hva som rører seg i verden og i samfunnet" ikke akkurat står høyest på kvinners prioriteringsliste. Der i gården handler det mer om jakten på den perfekte orgasmen, hvordan gå ned 15 kilo, 10 tegn på at typen din ser på andre damer samt horoskop og den type ting.

Har du vurdert å skaffe deg litt kontakt med kvinner over 14 år?

Anonym poster: 46ee5d275eb6ef98d8d665de1d5a10bf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

For å prøve å holde det litt saklig (hvilket ikke er lett, all den tid disse trådene er opprettet av kvinnehatere, og andre kvinnehatere er kjappe med å henge seg på med usakligheter), så er det et sammensatt problem at kvinner er mer sykmeldt enn menn.

For det første spiller det en rolle hva slags yrke man har. Jeg jobber i barnehage, som er en smittefabrikk av det sjeldne. Man er mer utsatt for sykdom, og om man ikke holder seg hjemme ved sykdom, smitter man andre, og bedriften blir aldri kvitt smitten.

Mange typiske kvinneyrker er belastende for både kropp og psyke. Omsorgsarbeid - f.eks barnehage, skole, sykehus, sykehjem o.l er slitende yrker. Sikkert en grunn til at få menn orker å jobbe i disse yrkene, de hadde ikke orket en uke en gang.

For det andre er det hevet over en hver tvil at kvinner tar størstedelen av ansvaret for hus, barn, fritid og familie. I tillegg til full jobb sier det seg selv at dette sliter.

Og den bekymringsbiten en del nevner, spiller selvfølgelig en rolle.

Kvinner har også lavere terskel for å oppsøke lege, nettopp fordi de vet at de ikke kan være syke over lengre tid. Det har de ikke verken tid eller mulighet til.

• Liker 5
Skrevet

Jeg så denne saken når den gikk på nyhetene, og det var ganske interessant. Det jeg likte best var at det ble forsøkt bortforklart med massevis av helt ubegrunnede teorier. Når (kvinnelig, tror jeg) nyhetsankeret forsøkte å foreslå teorier som kunne tolkes negativt mot kvinner ble dette avfeid. Selv om det var akkurat like bra (dårlig) begrunnet som de øvrige forklaringene.

Det hadde vært mye lurere å finne ut hvorfor det er sånn enn å prøve å bortforklare det.

• Liker 2
Skrevet

Må også presisere - man kan ikke sykemelde seg. Man blir sykemeldt.

• Liker 4
Skrevet

Vel, jeg spiser sunt, får i meg all næring jeg skal og er aktiv. Har likevel elendig immunforsvar hver måned, rett før menstruasjon. Vet ikke om andre har det slik, men dette fører til at jeg ofte blir syk annenhver måned høst/vinter. Da jeg jobbet i barnehage fikk jeg dermed ofte beskjed om å ikke komme på jobb mens jeg var syk, til tross for at jeg selv ville - det siste barnehager trenger er enda mer smitte. Nå har jeg faktisk mulighet til å jobbe uten å smitte andre, og derfor jobber jeg selv når jeg er syk.

Skrevet

Kan du ikke prøve å forklare hvordan du resonnerer?

Blir sikkert interessant lesning..

Du skriver at menn tar oftere selvmord. Jeg sier at det er smartere å gå til legen. Du panneklasker. Derav må jeg anta at du mener at det er smartere med selvmord.

Skrevet

Har mannlige barnehageansatte lavere sykefravær enn kvinnelige barnehageansatte? Har mannlige sivilingeniører lavere sykefravær enn kvinnelige sivilingeniører? Dersom man har entydige tall på dette er det jo veldig interessant.

Om man ser på kvinner og menn samlet, uavhengig av yrke er det jo åpenbart at en del av forskjellen ligger i yrkesvalg. Kvinner jobber oftere i det offentlige. I yrker med generell stillingsbeskrivelse, og tilgang på vikarer (selv om de ikke alltid blir satt inn) vet man i større grad at jobben på sett og vis klarer seg gjennom en dag uten at nettopp DU dukker opp. Dagen blir nok mer hektisk for de gjenværende, og for eksempel sykehjemsbeboere må vente lenger på hjelp - men dagen etter er man tilbake med blanke ark.

I det offentlige føler man heller ikke så sterkt på at arbeidsgiver faktisk taper penger på at de ansatte er borte. Dette kjennes nok litt mer presserende i det private, og øker nok terskelen for å være borte. I tillegg blir det sjeldnere satt inn vikar. Ofte er stillingene av en slik art at det ikke er et alternativ - og man vet at det man ikke får gjort den dagen man er borte har hopet seg opp til neste dag.

Anonym poster: 51eb96dfbd829e7c3fc8ce805cd7b3df

• Liker 2
Skrevet

Tipper det bunner ned i:

1) Kvinner går til legen oftere (og tidligere) enn menn

2) Kvinner har oftere yrker som innebærer smitte og sykdommer

3) Kvinner har oftest ansvaret for syke barn, og når sykt barn dagene er brukt opp tyr mange til egenmelding fremfor permisjon uten lønn og avspassering

4) Kvinner går gravide, og dette vil i mange tilfeller føre til plager både før og etter (alt fra hormoner til bekken- og ryggplager)

Kvinner flest har nok en god arbeidsmoral, men setter helse og familie før jobben.

Anonym poster: 820f11ac7e17542597218451ad5fa28b

• Liker 3
Skrevet

For det første spiller det en rolle hva slags yrke man har. Jeg jobber i barnehage, som er en smittefabrikk av det sjeldne. Man er mer utsatt for sykdom, og om man ikke holder seg hjemme ved sykdom, smitter man andre, og bedriften blir aldri kvitt smitten.

Mens jeg jobber på en mannsdominert arbeidsplass og opplever generelt lite sykefravær. I den grad noen er syke så er det vanligvis menn, uten at det sier så veldig mye om generelle trender. Tross alt er det flere menn "å ta av", så dermed er naturligvis sjansen større for at det er en mann som blir sykemeldt enn for at en kvinne blir det, selv om menn og kvinner ellers sannsynligvis har like stor sannsynlighet for å bli syke.

Skrevet

Det virker å være opplest og vedtatt at alle plikter som faller utenfor lønnsarbeidet automatisk faller på kvinner, slik at disse har to jobber å forholde seg til, mens mannen kun har én. Er det virkelig slik? Er det isåfall noe man kan basere en slik antagelse på foruten anekdoter?

At alle plikter faller på kvinnen, er selvsagt ikke riktig.

Men selv i de mer likestilte familier, har undersøkelser vist at majoriteten av de oppgavene som ikke direkte er delegert til mannen, faller på kvinnen (les Sissel Gran, "Kjærlighet i hastighetens tid"). Dvs. at de deler husvasken likt, og hun gjør "resten". Inkludert barnas regntøy, avtaler, konferansetimer på skolen, syke slektninger, bursdagsgaver og karnevalsdrakter. For å ta et lite utvalg.

Mannen min sier det selv, familien hadde klart seg i akkurat to dager uten mor som logistikkansvarlig. Mens han akkurat nå er på to ukers konferanse i Roma, og det eneste jeg merker er at jeg har mindre sokkevask og må fylle på parafinovnen :ler: Og mannen min gjør masse husarbeid, men han har verken totaloversikt eller totalansvar- han gjør sine deler og overlater resten til meg. Noe jeg tror er såpass vanlig at vi ikke ser det engang.

Ellers slutter jeg meg til alt det fornuftige som er sagt av både kvinner og menn om denne saken, og overser de hatske utfallene. Sannheten ligger vel et sted i krysningspunktene mellom mange faktorer. For det er absolutt interessant at forskjellene er såpass markante som de er.

Anonym poster: 47d10e4bc74c1806c4205e29fdda7e17

• Liker 6
Skrevet

Du skriver at menn tar oftere selvmord. Jeg sier at det er smartere å gå til legen. Du panneklasker. Derav må jeg anta at du mener at det er smartere med selvmord.

*Panneklask*

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det har noe med å gjøre at det skal spares inn alle steder og mange bedrifter driver regelrett rovdrift på sine ansatte. Jeg har jobbet det samme stedet i over 10 år og arbeidsforholdene har endret seg drastisk i løpet av den tiden. Ikke bare har omsetningen økt betraktelig, men samtidig har vi blitt mye færre - så det er blitt mye mer arbeid på færre hender. Og det er et belastende arbeid med både kundebehandling og mye tunge løft, hvor vi ikke har lov til å sette oss ned i arbeidslokalene for avlastning hvis vi er slitne - da må vi ta en 'pause'. Jeg vet ikke hvordan dette kan forklare at kvinner sykemeldes i større grad jevnt over, men kanskje det er lettere frem for rovdrift i lavtlønnede yrker hvor kvinner "dominerer"?

Anonym poster: 1082b2f5ef69e96a0f3cc474b8013ad2

Skrevet

Menn begår selvmord oftere enn kvinner, muligens fordi de lar det gå for langt - det er ikke en god måte å takle livet på. Etter det jeg leser, er det ingenting Larsern har skrevet hvor det kommer fram at han mener det er bedre enn å bli sykemeldt. Jeg mistenker at Larsern "panneklasker" fordi poenget gikk deg hus forbi.

• Liker 2
Skrevet

Har du vurdert å skaffe deg litt kontakt med kvinner over 14 år?

Anonym poster: 46ee5d275eb6ef98d8d665de1d5a10bf

For å finne ei som har vokst fra Paradise Hotel og gått over til Hotel Caesar da, mener du?

Skrevet

For å finne ei som har vokst fra Paradise Hotel og gått over til Hotel Caesar da, mener du?

Gjennomsnittlig seertall for Hotel Cæsar i 2011 var i underkant av 300 000. Ja, det er mye, men er du en smule oppegående burde du likevel klare å finne en dame i Norge som ikke ser på det ;)

Anonym poster: 2148fa932e9186114457c7fc24dd6ffd

• Liker 1
Gjest Kaninpus
Skrevet

Jeg er kvinne selv, og dolker sikkert mine medkvinner i ryggen, men her er nå mine antakelser/synsinger/teorier slik jeg innbiller meg det:

*Flere kvinner jobber i offentlige yrker hvor det er høyt arb.press og lav lønn for strevet. Konsekvensene av dette kan være utslitthet og sykdom

*Mange kvinner legger alt for mye i jobben sin og sliter seg ut unødig på det. De glemmer at jobben bare er en jobb, og så glemmer de at ofte er det noe som heter "godt nok". På arbeidsplasser med mange kvinner, ser jeg det ofte blir bitchete stemning og at det går sport i å være flinkest mulig til alt i stedet for å roe ned noen hakk og konsentrere seg om helheten, ikke detaljene

*Kvinner blir gravide, og da er en ofte dårlig i svangerskapet som fører til sykefravær (been there done that). Bedre tilrettelegging for gravide på arbeidsplassen kunne eliminert masse av dette sykefraværet tror jeg.

*Jeg har sett ofte at menn er borte fra jobb om det er snakk om knekt bein eller andre tydelige fysiske skader, mens det ofte er mer vage grunner til at damer er borte. Noen er lissom evig sykemeldte. Veit dette er synsing, men slik ser jeg det hvertfall.

*Damer tar på seg for mye ansvar og slipper ikke menn til.

• Liker 1
Skrevet

Ved en slik undersøkelse bør en og undersøke mer i bakgrunnen. Ikke bare 1 stk sykemelding og hvilke jobb de har stilling i.

Gå mer i dybden.

Hvilke sykdommer er det men/kvinner blir sykemeldt av.

Hva er personens arbeidsoppgaver PÅ jobb. Ikke alle i lik stilling gjør likt arbeid. Mer/mindre ansvar. Gjør mer /mindre. (type lat eller arbeis-som person)

Hvor mye jobber personen hjemmefra, hvilke jobb gjøres der og hvor mange timer.

Hva gjør personen på fritiden. Fritidsaktiviteter, verv osv Hvor stort ansvar tar de på seg der, hvor ofte og krevende er det.

Hvordan er fordelingen på hjemmefronten. Noen bruker mye arbeid, tid og penger på hus og hjem, andre bryr seg og lar det flyte med det meste, mens en tredje setter ting bort til andre. (får mye hjelp av foreldre til slikt, eller betaler andre for å gjøre jobben)

Hvordan er fordelingen mellom foreldre når det gjelder barn, hus, hage ets.

Hvordan er forholdet til gamle foreldre. Hvem tar hovedansvar for det. Bekymring og hjelp med foreldrenes hus, hage eller helse.

Er mange faktorer utenom akkurat det med å se på ren stillings messig og sykefravær. Når en ikke går mer grundig å ser hva som ligger bak.

Er selv kvinne. Har alltid påtatt meg hovedansvaret på hjemmebane på stort sett det meste. Enten det gjaldt fysisk tung jobb, oppfølging, jobb i hus, hage osv.

Når jeg flyttet ut og bodde alene fortsatte jeg å gjøre alt hjemme i tillegg til mitt eget.

Så ble det familie med man og unger. Dette kom bare i tillegg til alt det andre.

Siden jeg altid var vant med at skulle ting gjøres, så måtte en gjøre det selv. Var det heller ikke forventet at mannen skulle bidra med unger, hus, hage og ellers alt på hjemmebane. Eller ting en gjerne må gjøre for foreldrene.

Dette skulle gjøres i tillegg til et tungt fysisk arbeid. Som om ikke det var nok. Hadde jeg en kollega som var vimsete,svært lat og benyttet en hver anledning til å slippe unna.

Vi hadde samme stilling, tittel og jobb på papiret. Men jeg tør påstå at jeg gjorde 70% av arbeidet og kollegaen 30%.

Siden jobben egentlig var beregnet til 2 og en ikke gjorde sin jobb. Endte jeg med å gjøre store deler av jobben hjemmefra etter arbeidstid. I tillegg til alt det andre jeg også måtte gjøre.

Kanskje ikke så merkelig da at jeg ble mer og mer syk. Kroppen prøvde si fra, men jeg nektet å høre. Til slutt endte det som det ofte gjør når en er utslitt. En skikkelig smell med langtids-sykemelding og en drøss med belastnings-skader fra topp til tå i en alder av bare 38 år.

Kollegaen min var aldri syk. Men personen gjorde knapt nok noe i jobben. Hadde en partner som gjorde det meste meste på hjemmebanen, hushjelp, i tillegg til foreldre som stilte opp som barnepassere, hushjelper og det meste av tyngre gjøremål med hus og hage.

Men tittel på jobben var akkurat den samme...

Skrevet

Kanskje ikke så merkelig da at jeg ble mer og mer syk. Kroppen prøvde si fra, men jeg nektet å høre. Til slutt endte det som det ofte gjør når en er utslitt. En skikkelig smell med langtids-sykemelding og en drøss med belastnings-skader fra topp til tå i en alder av bare 38 år.

Kollegaen min var aldri syk. Men personen gjorde knapt nok noe i jobben. Hadde en partner som gjorde det meste meste på hjemmebanen, hushjelp, i tillegg til foreldre som stilte opp som barnepassere, hushjelper og det meste av tyngre gjøremål med hus og hage.

Men tittel på jobben var akkurat den samme...

Så lenge kvinner tar den tyngste belastningen på hjemmebane så vel som i arbeidslivet og i tillegg har langt mer ansvarsfølelse (især på hjemmefronten), er det naturlig at kvinner blir utsatt for større slitasje enn menn som kun unntaksvis gjør sin plikt hjemme og sørger for å ta de letteste (og best betalte) jobbene i arbeidslivet. At kvinner er mest sykmeldt skulle derfor ikke være overraskende. Det at menn lever kortere, skyldes for en stor del at menn ikke tar ansvar for egen helse på samme måte som kvinner gjør (også her er kvinner langt mer ansvarsbevisste).

Å få gjort noe med dette er en kjempejobb, men likestillingsforkjemperne (som igjen i hovedsak er kvinner - også her må kvinnene ta belastningen) står på for å prøve å rette på de mange urettferdighetene som rammer kvinner i dagens patriarki.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men jeg syns det blir for dumt å presentere slike resultatnuten åmfortellemmer om metoden.

Jeg går utifra at med sykefraværet gjelder ved sykemelding av lege. Dvs at ingen egenmeldingsdager eller sykt barn dager er tatt med. Lurer på om sånn omsorgspermsijon er tatt med? Sykemelding pga graviditet var ikke tatt med.

Det ble vel diskutert litt om dette med at kvinner tar på seg mer v omsorgsbiten til sine nørmeste. Det er psykisk tungt å gi omsorg når omfanget er stort og over lang tid. I tillegg til jobb og egen familie. En får lissom aldri tid til seg selv, og tenke på seg selv.

Jeg også lurer på hva sannheten er. Hvorfor er det slik? Kan en del av det være at generelt tåler menn en større belastning av type arbeidslivet, enn kvinner? Mens kvinner er sterkere på andre områder, som å gi omsorg?

Litt dårlig formulert. Håper dere skjønner hva jeg mener. Poenget er iallfall at menn og kvinner er forskjellige. Syns vi skal få lov til å være det.

• Liker 1
Skrevet

Så menn er både sykmeldt mindre og har flere arbeidstimer totalt om man legger sammen jobb og hjem. Ikke rart man trenger kvotering da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...