Gå til innhold

Rare ting du trodde var sant da du var liten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et oppgjør mot skremselspropagandaen - du er(/blir) hva du spiser :wink:

Da jeg gikk i barnehagen hadde jeg hørt dette uttrykket flere ganger. Mamma pleide å kalle meg egget/gullegget da jeg var liten. Det hører med til historien at jeg var veldig glad i egg. Jeg la to og to sammen og reflekterte over dette en stund til begeret til slutt rant over. Da mamma kalte meg for "egget sitt" skrek jeg (det ellers rolige barnet) "JEG VIL IKKE VÆRE ETT EGG!" og gråt og gråt og gråt, helt til noen satt seg ned med meg og tok for seg hele hvor barn kommer-samtalen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg kunne dø av å spise rognebær, for det sa mamma alltid da jeg var liten. Hadde passert 30 og fått egne barn (!!) før jeg fikk vite at det var tull :flau:

Jeg var også overbevist om at rognebær var giftig. Har ikke tenkt noe over at det er feil, men har jo spist det (i matretter) i voksen alder... :P

Jeg trodde på "spøkelsestimen" dvs timen mellom midnatt og klokken 01. Jeg tror jeg hadde lest om det i en av Mummitroll-bøkene da jeg var omtrent 7. Spøkelsestimen er da alle de skumle og magiske tingene skjer. Så da jeg noe senere avanserte fra Mummitrollet til Drakula, ble jeg så mørkeredd at jeg ikke turde å legge meg før klokka var blitt 1, flere netter på rad. Forestillinga om spøkelsestimen hang liksom igjen. Så hvis jeg kunne holde meg våken til klokka ett uten at noe skummelt skjedde, så var det trygt.

Gav seg litt etter hvert. Men Drakula er seriøst skummelt for en 10-åring. Iallfall for meg.

Hehe, jeg trodde også på spøkelsestimen. Det vil si - jeg lot aldri meg selv bli ordentlig redd. Men jeg trodde på det delvis og gikk rundt og var småredd i det tidspunktet i lang tid(Og det var krise hvis jeg våknet på natten i det tidsrommet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Trodde gud og jesus var fakta og jesus hadde egent program på tv hvor han snakket med folk og svarte på bønner(senere sjal south park det jeg trodde på)

Jeg trodde også det var dusinvis av store romstasjoner i bane rundt jorda og baser på månen og det var vanlig å dra ut i rommet og til månen, jeg ble ekstremt skuffet da jeg fant ut at det bare var EN dårlig russisk romstasjon rundt jorda og ingen hadde vært på månen siden tidlig på 70tallet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en morsom historie!

Gjett om jeg har fått hørt det opp igjennom årene, både broren min og meg er over 30 nå, men han terger meg enda av og til for denne byttehandelen :fnise: Tror det er et av de første klare minnene jeg har også, at jeg fikk en lillebror og den skrekken da postmannen ba meg holde avtalen........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg husker jeg var kanskje åtte-ti år, og over gjennomsnittet opptatt av lydbøker. Jeg fant boka "Tause skrik" og hørte ca tre minutter av den før den ble for skummel. Det handlet om en gutt som våknet klokka tre på natta, kunne ikke skru på lyset og så komd et skumle kappekledde ting inn på rommet hans og når han ville skrike klarte han ikke. Jeg var LIVREDD for å våkne klokka 3 i mange, mange år (løp alltid inn på soverommet til mamma hvis det skjedde) og det var ikke før flere år seinere at jeg fant boka på biblioteket og bestemte meg for å lese ferdig kapittelet. Viste seg at gutten i historien bare hadde drømt hele greia..

Da jeg gikk i barnehagen så jeg en dokumentar om at sola kom til å "spise" jorda om ca 15 millioner år eller noe deromkring. 15 millioner år, femten år.. mye samme greia for en fireåring. Så jeg bestemte meg for å være snill med sola og sa at gul var yndligsfargen min og sa aldri slemme ting om sola og sånn. Tok meg et par-tre år før jeg brøt fullstendig sammen og mamma måtte forklare at 15 millioner er mye, mye lenger enn jeg trodde..

Ellers trodde jeg at Carl I. Hagen var en fyr som hang mye i hagen sin..

Også hadde jeg alltid et vannglass ved siden av senga i tilfelle det skulle begynne å brenne i huset mitt om natta..

Jeg innser at jeg kanskje ikke var det skarpeste barnet.

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia

At bare jeg spiste nok peanøtter ville jeg finne en magisk som gjorde meg til superlangbein.

At rypene som lagde lyder på fjellet egentlig var hekser.

At den eneste måten å få barn på var å gifte seg, da ville de komme automatisk.

At hele verden feiret 17. mai, ble sjokkert da sannheten gikk opp for meg og syntes fryktelig synd på barn i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg var skråsikker på at man ville dø hvis man ble bitt av sort enke-edderkopp, og var svært redd for dette.

Det tok også ganske lang tid før jeg aksepterte at Egypt lå i Afrika.

Det finnes sikkert verre ting, men de har jeg fortrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at man ble nærsynt hvis man satt for nærme tven. Dette ble jeg "overbevist" om da en kompis, som alltid satt nær tven, plutselig fikk briller.

I dag tror jeg nok heller han satt nærme tven fordi han var nærsynt :fnise:

Trodde også at hvis man svelgte tyggegummi, så ville den bruke syv år på å komme ut igjen :ler:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg fikk vite at man lagde barn ved å ta en bit av mamma og en bit av pappa, noe jeg syntes hørtes jævla skrullete ut.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Jeg trodde de som jobbet i matbutikken fikk utbetalt alt som var i kassen hver dag. Var ikke i tvil om yrkesvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde plukket opp uttrykket "skammens engel", hvor jeg nå enn hadde fått det fra, og fikk for meg at nevnte engel så på meg når jeg satt på do.

Kan enda bli flau når jeg bæsjer.

..ellers minner denne tråden meg om at jeg må slutte å skrøne til tantebarna mine :ler2:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl I. Hagen, ja!

Jeg husker jeg trodde han måtte være i slekt med Per i hagen (Han du går til når du har vondt i magen, vet dere...)

Jeg turte nesten ikke å plukke hestehov da jeg var liten. Pappa hadde fortalt at det var blåsyre i dem, og at det var farlige greier!

Det bodde bittesmå, svarte stygge kryp i gatelyktene. Det var jeg hellig overbevist om, etter at en eldre venninne hadde fortalt om disse. Og jeg måtte for guds skyld ikke gå under lyset av en gatelykt etter at det var blitt mørkt, for da spratt de frem og tok meg!

Hørt om kuldebiten?

Mamma fortalte om kuldebiten. Han kunne komme og bite meg i tær og fingre om jeg ikke hadde armer og bein plassert godt innunder dyna når det var sovetid. Oppi mitt hode, var kuldebiten en slags blågrå svevende blekksprut med fæle, skarpe tenner. Den kunne klemme seg gjennom dørsprekker, nøkkelhull, vinduer; you name it!

Jeg trodde også på dodraugen, men han var jeg ikke så redd for, egentlig. Jeg tenkte at jeg alltids kunne spyle ham ned igjen hvis han skulle dukke opp!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hvis jeg vinket til nordlyset, ville det kidnappe meg. Noe foreldrene mine hadde fortalt meg. Og at jeg kunne bli stygg dersom jeg gjorde grimaser...

haha jeg trodde at vis jeg ertet nordlyset ville det komme å ta meg. besteforeldrene min sa det.

Anonym poster: 432378b9dbad0a080a01dfd76affedda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde blod var saft! Haha.

Utenom det husker jeg lite fra jeg var liten. Det med saften har jeg blitt fortalt, så er ikke et minne jeg kan huske selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i barnehagen så jeg en dokumentar om at sola kom til å "spise" jorda om ca 15 millioner år eller noe deromkring.

Jeg trodde på "spøkelsestimen" dvs timen mellom midnatt og klokken 01.

Har trodd på lignende av disse to tingene...

- Jeg var veldig opptatt av verdensrommet som liten, og las i en bok at solen kom til å sluke jorden, og ja... Jeg ble livredd og tenkte på det leeenge før jeg turte å si det til mamma og pappa, som da forklarte meg at når det skjedde var vi døde for lengst allerede.... Jaja - oppmuntrende... :(

- En gang i 7-8-års alderen fikk jeg for meg at om jeg stod opp midt på natten, gikk inn på stuen og skrudde på tv´en var det bare heksefilmer som gikk. Jeg tenkte ofte at jeg skulle sjekke det ut, men enten var jeg for glad i å sove, eller så ble jeg for redd for hva jeg kom til å se... :ler:

Og:

- Mamma og pappa fortalte meg at kattungene våre "reiste til syden" (?!) når de tok livet av de. Så, når endelig noen jeg kjente skulle til "syden", svarte jeg: "Onkel, da må du hilse til kattungene våre", noe som ofte blir gjennfortalt.... :glare:

- Pappa er veldig glad i fotball, og i mange år trodde jeg seriøst på dette: (ble ganske stor før jeg skjønte hva som egentlig skjedde). Istedenfor å se at det var fotball-lagene som byttet side etter pausen, såg jeg for meg at det var kamerafolkene som tok med seg utstyret og flyttet seg over til den andre tribunen (Hvorfor? For å få et annerledes utsnitt/motiv på skjermen? For å gjøre det spennende? Ikke vet jeg, men for meg var dèt det mest logiske ) :fnise:

Edit: Måtte legge til en til...

haha jeg trodde at vis jeg ertet nordlyset ville det komme å ta meg. besteforeldrene min sa det.

- Jeg og naboen gikk ute (jeg ca 7, han ca 5-6?) med lommelykter og lyste opp til himmelen til våre døde kjæledyr (katten min hadde nettopp dødd). Trodde på at lyset nådde helt opp til himmelen, og at kattene virkelig såg det.... :rolleyes:

Endret av teatimee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde at all mat i form av fast føde ble til bæsj og all flytende drikke ble til tiss. Jeg lurte derfor veldig på om suppe ble til tiss eller bæsj. For meg var det enten eller.

Jeg trodde at Karl I. Hagen bare het Karl og at "I. Hagen" bare var et kallenavn.

Faren til en venninne av meg var veldig glad i fortelle skumle og ekle historier og en gang fortalte han om en kvinne som hadde vært på en utedo og det viste seg at en mann hadde gjemt seg nede i doen og da hun satt seg ned ble hun tatt på rumpa. Jeg var livredd for å gå på utedo etter den historien. Dessverre hadde vi utedo på hytta.

Da søsteren min ble født og jeg skulle se henne for første gang følte jeg meg utrolig lurt. Jeg hadde nemlig blitt fortalt at jeg hadde fått en lillesøster, men da jeg så henne så jeg en guttetiss. Det viste seg å være rester av navlestrengen. Jeg synes kanskje at "tissen" satt litt langt oppe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at sumper og kvikksand kom til å bli et fryktelig stort problem.

Jeg snek meg også til å se Jurassic Park og der brukte de jo ekte dinosaurer, må vite! Dette ble oppklart ikke lenge etter, riktignok, da pappa tok meg i å spikre igjen vinduet på rommet mitt for å forhindre at compiene kom inn og spiste av meg mens jeg sov.

Jeg syntes også det var gøy å etterligne dyrelyder, særlig fordi jeg kunne ule som en ulv nokså troverdig, helt til nabodamen ble så lei av at jeg skremte ungene hennes at hun fortalte meg at dersom jeg ulte mot fullmånen, ble jeg en varulv. Som den skrudde ungen jeg var førte ikke dette til at jeg sluttet å ule... tvert imot!

En gang hadde jeg en drøm om at jeg var utvalgt av Gud til å bli lederen av menneskene, kanskje fordi vi nylig hadde lært om profeter og slikt i KRL-timene på skolen. Jeg klarte faktisk å overbevise samtlige av ungene i nabolaget om det samme... Riktignok gikk profetien min ut på å overta en eng, døpe den Blomsterlandet og beskytte det mot "fienden" (altså forbipasserende hvis skygge kom inn på vårt territorium), men det hele ble tatt så seriøst fra vår side at de voksne på ett tidspunkt ble virkelig redde.

...Ikke rart jeg er innlagt per dags dato, jo!

Anonym poster: 774de0dd3270d146945e172ed584b5b6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de som jobbet i matbutikken fikk utbetalt alt som var i kassen hver dag. Var ikke i tvil om yrkesvalg...

Åh, det hadde vært noe det... :rodmer:

Jeg var hellig overbevist om at hvis jeg ikke la ned dolokket etter at jeg hadde vært på do, så ville dodraugen komme ut av den. Dodraugen så forøvrig ut som nøkken (Theodor Kittelsens nøkk) i hodet mitt.

Av en eller annen grunn klarte jeg å blande uttrykkene surpomp og drittsekk, så hvis noen kalte meg surpomp kunne jeg ikke forstå hvorfor de mente jeg var en sekk med bæsj. :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg trodde at om jeg bjeffet/mjauet o.s.v, så kunne dyrene skjønne hva jeg sa om jeg tenkte det jeg ville si mens jeg bjeffet. :fnise:

- Jeg trodde også at mamma laget meg, nesten som plastelina (leire), så jeg spurte henne om hun hadde laget hjernen eller hjertet mitt først.

- Jeg trodde at en sang av Jørn Hoel (Blod Som Brenn), het "Rosa Dør". Var flaut gammel før jeg innså at han ikke hadde noen sang som het "Rosa Dør"...Også kunne jeg ikke fatte hva som var så fantastisk med en rosa dør, men jeg ville virkelig ha en slik inn til rommet mitt.

:vetikke:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...