Gå til innhold

Halvbroren på NRK, hva syns dere?


Djungelvrål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva var spoiler her? :klo:

Å skrive at mange nordlendinger legger av seg dialekten er vel ikke akkurat spoiling. Alle vet at fraflyttede nordlendinger flest får en merkelig dialekt. Hør bare på Anne Holt, som bodde i Nord-Norge før. Hun prøver å snakke østlandsk, men har fortsatt en merkelig knekk som dukker opp her og der.

Anonym poster: 24d94c2bf52e7c281a173bf6a15a415d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er en spoiler? :forvirra:

Anonym poster: d00ac06b759694098cab724a1c83c651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er en spoiler? :forvirra:

Anonym poster: d00ac06b759694098cab724a1c83c651

Informasjon som avslører handling i en serie, film, bok etc. For eksempel om en det blir avslørt i denne tråden hvem som voldttok Vera og er faren til Fred. Altså info som ødelegger spenningen med å se serien/lese boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon som avslører handling i en serie, film, bok etc. For eksempel om en det blir avslørt i denne tråden hvem som voldttok Vera og er faren til Fred. Altså info som ødelegger spenningen med å se serien/lese boka.

Ok. Takk for svar :)

Anonym poster: d00ac06b759694098cab724a1c83c651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agnes Kittelsens totalt mislykkede forsøk på oslodialekt ødelegger hele greia. Slik hun ødela kon-tiki også.

Kunne ikke vært mer enig. Hennes sørlandsdialekt skinner gjennom og hun famler fælt med Oslo dialekten sin. En helt grei skuespiller, men dialektcoaching trenger hun masse av. Vanskelig å vite hvilken dialekt hun skulle ha, da det veksler veldig..

Selvfølgelig skal man henge seg opp i dette med språk og dialekt. Det skal jo være autentisk med rollekarakteren. Er det noen som ville akseptert at James Bond pratet Amerikansk feks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du klart å prate østlandsk bedre enn hu om du kom fra sørlandet? Syns det er imponerende!! Tror ofte det å skulle lære seg en annen dialekt må være som å lære seg uttalen på et annet språk- Jeg hadde definitivt ikke klart det bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Agnes snakket bedre østlandsk da hun spilte i Brødrene Dal. Tenkte ikke over at det ikke var hennes "morsmål" da. Men kanskje det rett og slett har å gjøre med at jeg den gang ikke visste om det. Nå hører man nøyere etter, når man vet :)

Har ellers ikke sett at noen språkforskere har turt å kommentere at den lille gutten som spiller Fred snakker med nymotens Østfold-L. Jeg tviler på at Oslo-barn snakket sånn på 50-tallet, dette er vel et ganske nytt fenomen?

Synes ellers det var en bra serie, selv om episode 1 var klart bedre enn nr 2. Han Arnoldfyren er skikkelig creepy, skjønner ikke hva hun ser i ham. Elsker samspillet mellom de tre kvinnene i serien.

Anonym poster: 24d94c2bf52e7c281a173bf6a15a415d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du klart å prate østlandsk bedre enn hu om du kom fra sørlandet? Syns det er imponerende!! Tror ofte det å skulle lære seg en annen dialekt må være som å lære seg uttalen på et annet språk- Jeg hadde definitivt ikke klart det bedre.

Kanskje ikke, men er det sånn du vil ha det? Neste gang du havner på sykehus er det ok at legen er flink til tilbakestående å være`?

Det finnes nok av skuespillere her i landet som kan prate oslosk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hva slags sammenligning er det? Det står ikke om livet selv om en skuespiller ikke snakker perfekt oslodialekt vel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å google etter hvem faren til Fred er, men finner ikke noe foreløpig. Nysgjerrig!

Noen som vet, og har lyst til å sende meg en pm? eventuelt en link der jeg kan finne ut av det. Har en sær mistanke, og vil vite nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er skikkelig spennende jeg. Vurderer å lese boken, tror ikke jeg klarer å vente på de neste episodene. Frank Kjosås er forøvrig veldig kjekk i den serien!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Frank Kjosås er så FLINK! Tenk å si så mange følelser med bare et blikk, et uttrykk, en liten bevegelse med ansiktet. Han får fram så utrolig mange såre og ekte følelser med få eller ingen ord. :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å google etter hvem faren til Fred er, men finner ikke noe foreløpig. Nysgjerrig!

Noen som vet, og har lyst til å sende meg en pm? eventuelt en link der jeg kan finne ut av det. Har en sær mistanke, og vil vite nå :fnise:

Hvis du leser linken Rosalie la ut så står det der. Hadde den mistanken lenge, fikk den bekreftet nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han som spiller Frank; har han vært kvinne før eller noe? Syns bare han har veldig feminine trekk

Anonym poster: 39fd56d8b6d48da78645d03a8712786d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som spiller Frank; har han vært kvinne før eller noe? Syns bare han har veldig feminine trekk

Anonym poster: 39fd56d8b6d48da78645d03a8712786d

Nei, han har ikke vært kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som spiller jappe, hva heter han? Jeg har gått å tenkt, men kommer ikke på det.

Anonym poster: b7f725ebc79a7ef0a53cf5a07a4a1b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...