Gå til innhold

Dyregod med en spire i magen


Dyregod

Anbefalte innlegg

Hun høres veldig nydelig ut! :) Jenta mi her sover også veldig lite på dagtid, men ikke like bra som din om natten. Får hun ikke mat mellom 21 og 5? Vi legger oss for kvelden rundt kl 21, men da spiser hun fortsatt hver 3.time ca frem til vi står opp i 8-10 tiden. Skal ikke klage altså, men gleder meg til litt mer samme hengende søvn ;)

Vi flytter et stykke unna, men jeg har bil (hvis ikke mannen tar den) så vi tar gjerne en trilletur uansett vi :) Også er det et stort senter her vi skal bo, så kan jo ta en cafétur der også feks? :)

Sender deg pm med hvor vi flytter :)

Nei, hun sover sammenhengende i 8 timer uten mat. Men hun spiser mye på kvelden da. Hun sov aldri så lenge da vi samsov. På dagen spiser hun alt fra hver halvtime til annenhver time. Idag sov hun litt mer på dagen så jeg er spent på om hun sover like lenge i natt. Hun slukna i hvert fall raskt ;) Jeg pleier bare å legge henne ned og gi henne smokk og stryke litt over pannen og mellom øynene. Også legger jeg en gulpeklut ved hodet hennes som jeg flytter når vi legger oss (jeg er livredd for at hun ikke skal få puste)

Det har vært deilig å ikke gjøre noe idag, bare sløve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid godt med sløvedager ;)

Veldig :) Særlig når man har en så snill baby som bare koser og er blid ;) Du skal vel ha baby snart du? Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31 uker i morgen! Gleder meg kjempe masse :) Han kunne godt kommet ut i morgen, selv om jeg selvsagt ikke håper det fordi det ennå er for tidlig. Herlig med snille babyer, jeg var det selv så er lov å håpe at han arver det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på helsestasjonen igår og veide vesla og hun hadde ikke gått opp siden sist uke så nå har jeg fått beskjed om å ta det med ro, spise og drikke nok og hvile slik at melkeproduksjonen øker. Jeg må også vekke henne en gang om natten. Synd å bryte opp rutiner, men er bare for en periode. Det viktigste er at hun får nok mat. Hvis hun ikke går opp så må jeg gi tillegg. Det har jeg lite lyst til så her skal alt prøves! Kom gjerne med råd! Det jeg Gjør er å amme veldig ofte og lenge (hver time-halvannen i ca 30-45 min) ammete, drikke masse, spise bra, ta det med ro, amme om natten.

Håper hun legger på seg og at jeg klarer å øke! Jeg har jo hatt veldig mye melk før så jeg vet jeg kan.

Ella har i tillegg blitt forkjølet med endel snørr stakkars :( I natt sov jeg og hun dårlig pga at hun var tett og jeg ikke turte å la henne ligge uten at jeg lyttet til henne (ja jeg er nok litt hønemor ;) ) Jeg har bare så skrekken på krybbedød! Så her brukes nesesuger og saltvann. Bygger opp senga litt også.

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på helsestasjonen igår og veide vesla og hun hadde ikke gått opp siden sist uke så nå har jeg fått beskjed om å ta det med ro, spise og drikke nok og hvile slik at melkeproduksjonen øker. Jeg må også vekke henne en gang om natten. Synd å bryte opp rutiner, men er bare for en periode. Det viktigste er at hun får nok mat. Hvis hun ikke går opp så må jeg gi tillegg. Det har jeg lite lyst til så her skal alt prøves! Kom gjerne med råd! Det jeg Gjør er å amme veldig ofte og lenge (hver time-halvannen i ca 30-45 min) ammete, drikke masse, spise bra, ta det med ro, amme om natten.

Håper hun legger på seg og at jeg klarer å øke! Jeg har jo hatt veldig mye melk før så jeg vet jeg kan.

Ella har i tillegg blitt forkjølet med endel snørr stakkars :( I natt sov jeg og hun dårlig pga at hun var tett og jeg ikke turte å la henne ligge uten at jeg lyttet til henne (ja jeg er nok litt hønemor ;) ) Jeg har bare så skrekken på krybbedød! Så her brukes nesesuger og saltvann. Bygger opp senga litt også.

Min ligger på den minste i vektkurven men han var jo liten når han var født også. Hvor mye veier jenta di?

Her var han 5020 på 3 måneders og 60 cm. Lang og slank.

Mini var også tett i nesen og hadde litt feber for noen uker siden. Ikke noe kjekt, men det gikk heldigvis fort over igjen :) Vi bygget opp sengen. Brukte også saltvann og nesesugeren noe han hatet. Men det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger på den minste i vektkurven men han var jo liten når han var født også. Hvor mye veier jenta di?

Her var han 5020 på 3 måneders og 60 cm. Lang og slank.

Mini var også tett i nesen og hadde litt feber for noen uker siden. Ikke noe kjekt, men det gikk heldigvis fort over igjen :) Vi bygget opp sengen. Brukte også saltvann og nesesugeren noe han hatet. Men det hjalp :)

Hun veide 5350 på onsdag. Så hun er jo ikke veldig liten, men hun hadde bare ikke gått opp så mye. Men hun gikk opp 200 gram på 6 dager, så da har jeg nok melk igjen :)

Lurer på hvor lang hun er, hun er nok 60-62 tror jeg. Hun bruker jo størrelse 68 i noe tøy! Men det er jo litt for stort enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun veide 5350 på onsdag. Så hun er jo ikke veldig liten, men hun hadde bare ikke gått opp så mye. Men hun gikk opp 200 gram på 6 dager, så da har jeg nok melk igjen :)

Lurer på hvor lang hun er, hun er nok 60-62 tror jeg. Hun bruker jo størrelse 68 i noe tøy! Men det er jo litt for stort enda :)

Har du målebånd? Jeg ba mannen hjelpe meg og så målte vi han selv, bommet med kun 0,5 cm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målebånd? Jeg ba mannen hjelpe meg og så målte vi han selv, bommet med kun 0,5 cm. :)

Jeg har vel det her et sted, kan se imorgen når hun våkner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, nå er det virkelig på tide med en real oppdatering :)

Vi har det veldig bra, Ella er en utrolig enkel og snill baby å ha med å gjøre! Vi føler oss så heldige. Vi var på kontroll for to uker siden, 3 mnd og da veide hun 5650 og var akkurat 60 cm :) Hun har hatt litt liten vektoppgang de siste ukene, eller, det har gått litt i rykk og napp. Jeg ble anbefalt å veie igjen etter to uker, og det har jeg gjort. Igår hadde hun bare gått opp 100 gram siden sist, og dette er ikke tilfredsstillende oppgang. Hun sover lenge om natta og det kan virke som at hun hopper over et måltid hun skulle hatt. Hun sover fra ca kl 2030-0430 hver natt uten mat, jeg ammer når hun våkner og da sover hun ofte 2-4 timer igjen. Dette er selvsagt veldig deilig, men nå må jeg altså vekke henne før jeg skal sove i 23 tiden og gi henne mat. Håper det ordner seg av seg selv etter hvert, så jeg ikke må vekke henne hver dag i flere måneder...

Ellers går vi til fysioterapeut fordi Ella har blitt veldig stiv, hun spenner seg mye bakover, og særlig når jeg ammer på ene siden. Dette er frustrerende. Men vi skal også prøve å dra til kiropraktor med henne for å se om de kan hjelpe.

Ella har begynt å SKRAVLE så enormt mye! Det er helt fantastisk morsomt å høre på, hun prater fra morgen til kveld, og litt om natta ;) Hun har begynt å le høyt også, det er sååå koselig! JEg nyter henne virkelig hver dag, tiden går så fort så man må virkelig fange øyeblikkene.

Vi går på babysvømming, noe hun ser ut til å elske. Vann generelt er deilig tror jeg. Men vi bader henne bare to ganger i uka fremdeles. Hvordan gjøre dere andre det? Vi har rutine på at vi vasker henne morgen og kveld med klut og litt olje på de mest utsatte steder.

Ja, det var vel en liten oppdatering herfra ;) Tida flyr av sted, men må prøve å skrive litt oftere. Jeg er jo her stadig og leser.

Jeg har forresten ikke begynt å trene enda, men nå merker jeg at jeg MÅ starte snart... Jeg tror jeg er i ferd med å gå opp i vekt igjen nå, tror ikke amminga kan hjelpe meg mer nå ;) Også har jeg problemer med at jeg blir fort oppblåst, jeg ser gravid ut etter ¨å ha spist litt. Så jeg må nok stramme opp musklene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut sånn som jeg har det ift vekt og oppblåsthet.. Har ikke veid meg på lenge fordi vekten er nedpakket :fnise: Men blir fort oppblåst når jeg spiser og kan ikke tenke meg jeg har gått noe ned i vekt... :sjenert:

Her er det også veldig mye skravling og mye lyd om dagen :) Veldig moro og koselig med latter og at de utforsker stemmene sine. Men lyd blir det mye av fremover skjønner jeg, spesielt når både liten og stor setter i gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppblåstheten kjenner jeg igjen, utrolig frustrerende. Jeg har gått ned mye i vekt, men ingenting kommer gratis hos meg lengre heller. Må bevege meg hver dag og tenke litt over matmengde (men, jeg slanker meg ikke altså, bare er bevisst).

Angående babyens tidvis manglende vektoppgang - ammer du lenge nok på hvert bryst så hun får i seg den fete ettermelka? Den melka som gjør at de legger godt på seg?

Sakset fra ammehjelpen.no: "For å sikre at barnet får i seg den fete ettermelken, kan det for noen være nok å gi ett bryst til hvert måltid. For noen kan det være nødvendig å gi av det samme brystet flere måltider på rad, dersom det er kort tid siden forrige måltid, gir man av det samme brystet som man gav av sist. Og først når det er lenge siden sist amming (det vil si ca. 2-3 timer) bytter man til det andre brystet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppblåstheten kjenner jeg igjen, utrolig frustrerende. Jeg har gått ned mye i vekt, men ingenting kommer gratis hos meg lengre heller. Må bevege meg hver dag og tenke litt over matmengde (men, jeg slanker meg ikke altså, bare er bevisst).

Angående babyens tidvis manglende vektoppgang - ammer du lenge nok på hvert bryst så hun får i seg den fete ettermelka? Den melka som gjør at de legger godt på seg?

Sakset fra ammehjelpen.no: "For å sikre at barnet får i seg den fete ettermelken, kan det for noen være nok å gi ett bryst til hvert måltid. For noen kan det være nødvendig å gi av det samme brystet flere måltider på rad, dersom det er kort tid siden forrige måltid, gir man av det samme brystet som man gav av sist. Og først når det er lenge siden sist amming (det vil si ca. 2-3 timer) bytter man til det andre brystet."

Ja, jeg er ganske påpasselig med at hun tømmer brystet helt før hun får det andre og pleier å gi av det samme om det har gått mindre enn 3 timer, men takk uansett :)

Etter sist gang hun hadde gått opp lite og jeg ga henne veldig ofte mat og vekket om natten gikk hun jo opp 200 gram på 6 dager. Så jeg vet jeg kan få nok melk (hvis hun ikke trenger enda mer nå da) men jeg føler at det er pga at hun sover så lenge av gangen... Dessverre. Synes det er kjipt å vekke henne når hun sover søtt. Og i natt da jeg hadde satt på klokka klarte jeg bare én eneste utdrivningsrefleks, jeg satt der i 20 min uten at noe skjedde. Ella sovna også hele tiden, men så fort jeg la henne ned våkna hun og var lys våken, så prøvde jeg amming igjen og hun sovna... Dette gjentok seg flere ganger. .. så sovna hun endelig. Litt frustrerende, men har hatt en sånn periode før, det går vel over :) Jeg skal til hs imorgen så får se hva hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekten min så er den bare en kilo mer enn før jeg ble gravid, så skal virkelig ikke klage :) Men så er det denne magen som står ut. Men det går seg til når trening får startet opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åja, må jo oppdatere ;)

Jeg fikk resept på den sprayen, noe som har hjulpet veldig! Utrolig deilig å ikke måtte sitte lenge uten at det kommer noe. Jeg fikk også nr til manuellterapeut for å få noen andre til å se på henne siden hun er blitt veldig stiv i det siste, særlig ved amming. Jeg skulle fortsette å amme på natten for å prøve å øke.

Jeg var hos manuellterapeut på onsdag og hun fant ingen låsninger, men sa at hun var veldig sterk i ryggen og brukte ryggen mye mer enn andre. Det kan ha med at hun er stiv i nakke. Men hun trykket litt på ryggen hennes for å mobilisere som hun sa, og etter dette har hun sovet lenger på dagen. Hun sov tre timer i strekk samme dag! Også har hun virket mindre stiv. Men det vi nå ser er at hun hele tiden prøver å krumme ryggen når vi har henne halvveis sittende som f eks i vippestol. Det ser ut som at hun tar sit ups ;) Men hun virker plaget for hun lager presselyd og blir rød i ansiktet. Noen andre som har opplevd det? Jeg skal tilbake til terapeuten neste uke og helsesøster imorgen. Men jeg veide henne på mandag og hun har gått opp 150 gram siden sist :)

Men det har vært veldig slitsomt i det siste, det har vært mye våkentid om natten. Hun har spist opptil hver time om natten og dagen og generelt vært urolig. Men nå er det blitt bedre da, hun våkner ca kl 1 og 5. Så hun har lagt inn et ekstra måltid enn før om natta, og om det er det som skal til så er det fint :)

Hun er ellers en veldig blid jente som prater dagen lang (og natten). Jeg våkner ofte til at hun "roper" på meg. Stemmen hennes blir høyere og høyere ;) Hun er bare så herlig, elsker henne så mye :hjerte:

Nå er det jo ikke lenge til hun blir 4 mnd og kan så vidt smake litt mat. Det blir spennende.

Jo også er det en ting til som skjedde etter manuellterapeuten og det er at hun gulper mye mer igjen! Det er ekstremt for tiden og veldig plagsomt. Det må jeg huske å nevne for hs. Hun sa sist gang at vi måtte høre med legen om det kan være reflux eller noe som gjør at hun gulper sånn. Siden hun ikke har gått opp så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her tar også situps i vippestolen ;) Prøver veldig ofte å sette seg opp virker det som, men jeg opplever det nesten som en form for refleks hun har... :klo:

Så bra hun har gått opp :) Det kan være slitsomt når de spiser såpass ofte, men sikkert deilig for dere begge når hun begynner så smått med mat snart :)

Her har vi også veldig mye skravling for tiden og jeg syns det er så koselig å høre stemmen hennes :hjerte: Vi er heldige som har så fine jenter!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...