Gå til innhold

Dyregod med en spire i magen


Dyregod

Anbefalte innlegg

Vi måtte begynne med grøt på minsten, han gikk ikke opp mer enn 70 gram i uken og begynte å klage og kjefte når han spiste og når brystene var tomme.
Etter han begynte med grøt gikk han opp 300 gram på 1 uke :fnise:
Han ville ikke ha mme, så da var grøt eneste alternativ for å få han tilfredsstilt.
Etter han begynte med grøt har han blitt mye blidere, fornøyd og sover bedre. Han spiser også mye fastere og sjeldnere slik at brystet får tid til å fylle seg helt opp igjen.

Er utrolig gøy å se når de smaker på ny mat. Her har han slukt alt han har fått smake på. Avokado, banan, pære, mango, osv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkna her tar også situps i vippestolen ;) Prøver veldig ofte å sette seg opp virker det som, men jeg opplever det nesten som en form for refleks hun har... :klo:

Så bra hun har gått opp :) Det kan være slitsomt når de spiser såpass ofte, men sikkert deilig for dere begge når hun begynner så smått med mat snart :)

Her har vi også veldig mye skravling for tiden og jeg syns det er så koselig å høre stemmen hennes :hjerte: Vi er heldige som har så fine jenter!! :)

Bra det ikke bare er min som tar sit ups ;) Helsesøster visste ikke helt hvorfor, men at det kan være flere grunner. At hun har luft, er stiv i nakken eller at hun rett og slett vil opp og se på alt som skjer.

Helsesøster sa at hvis hun ikke visste hvor gammel Ella er så ville hun tippet 5 mnd ;) Ikke pga størrelsen, men fordi hun er så vital og oppvakt og prater noe veldig :) Så vi har en snuppe som har dårlig tid, Hehe. Moro å høre det da.

Hun har gått fint opp så vi skal egentlig bare fortsette som vi gjør nå.

Når det gjelder gulping så skal vi prate med legen på hs om det og se om vi må ta en ph-test på om det kan være reflux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte begynne med grøt på minsten, han gikk ikke opp mer enn 70 gram i uken og begynte å klage og kjefte når han spiste og når brystene var tomme.

Etter han begynte med grøt gikk han opp 300 gram på 1 uke :fnise:

Han ville ikke ha mme, så da var grøt eneste alternativ for å få han tilfredsstilt.

Etter han begynte med grøt har han blitt mye blidere, fornøyd og sover bedre. Han spiser også mye fastere og sjeldnere slik at brystet får tid til å fylle seg helt opp igjen.

Er utrolig gøy å se når de smaker på ny mat. Her har han slukt alt han har fått smake på. Avokado, banan, pære, mango, osv. :fnise:

Hvor gammel var han når dere begynte med det? Helsesøster sa at vi gjerne kunne begynne smått med grøt og andre smaksprøver i 5 mnd alder. Det kommer jo litt ann på hvordan hun går opp i vekt framover. Men det ser greit ut nå da.

Gleder meg til å se henne spise.

Bra at gutten din legger så bra på seg da :) Moro at han sluker alt ;) hvordan sover han nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker smaksprøver allerede nå som han straks er 4 mnd, men ikke noen store måltider før han er 5-6 mnd (kveldsgrøt, etc). Det er fordi det er lurt å introdusere nye smaker tidlig, har jeg lest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker smaksprøver allerede nå som han straks er 4 mnd, men ikke noen store måltider før han er 5-6 mnd (kveldsgrøt, etc). Det er fordi det er lurt å introdusere nye smaker tidlig, har jeg lest :)

Ja, jeg har også lest det. Så jeg tenker å begynne så smått med å gi smaksprøver (det blir jo så vidt å komme ned i magen, bare smake det i munnen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for link! Jeg har ikke sett den før, nei. Interessant.

Men en ting jeg undres om er om man kan lage grøt selv eller om man må kjøpe på butikk? Det stod nemlig i en test av kjøpegrøt på bramat.no, at når man lager grøten selv klarer man ikke å få den næringsrik nok i form av jern og andre ting som grøten er tilsatt? Tror jeg må høre med jordmor. Jeg er egentlig ikke så for å kjøpe ferdige matprodukter, men om det er det beste for babyen så er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Jeg har ikke sett den før, nei. Interessant.

Men en ting jeg undres om er om man kan lage grøt selv eller om man må kjøpe på butikk? Det stod nemlig i en test av kjøpegrøt på bramat.no, at når man lager grøten selv klarer man ikke å få den næringsrik nok i form av jern og andre ting som grøten er tilsatt? Tror jeg må høre med jordmor. Jeg er egentlig ikke så for å kjøpe ferdige matprodukter, men om det er det beste for babyen så er det jo greit :)

Hva sa jordmor?

Jeg tror jeg skal lage selv jeg når det kommer til middagsmat og slikt (er jo superenkelt, bare mose det vi spiser med en stavmikser uten krydder og salt i), men grøt kjøper jeg økologisk og satser på det går bra :) Skal muligens lage havregrøten selv da, men har for øyeblikket kjøpt inn risgrøt fra Hipp og skal teste i helga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterer mer snart, er litt mye å gjøre nå før dåpen :)

Men har ikke skjedd så mye nytt i øyeblikket, skal til lege på mandag og prate om gulping og mulig reflux!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere dåp til helgen? Kanskje du har lyst å møtes på cafe her på storsenteret neste uke? :sjenert:

Ja, dåp til helgen :)

Jeg vil gjerne møte dere på en kafé på senteret ved deg i neste uke jeg :) Vi kan skrives på Facebook om det? Hyggelig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Masse lykke til!

Ja det kan vi gjøre :) Bare si fra etter dåpen, du har sikkert mer enn nok å ordne frem til det :) Jeg er opptatt torsdag ellers ser det ut som alt er åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er så flink til å oppdatere her :ironi:

Her går alt bra egentlig, jenta mi utvikler seg hele tiden og dagene bare flyr av gårde.

Hun går sakte opp i vekt så akkurat det er litt kjedelig, men lege og hs er ikke så bekymret siden hun er så vital og fornøyd. Manuellterapeuten har virkelig hjulpet også, hun er nesten helt bra i den "overstrekken" hun har hatt. Nå vil hun opp å sitte hele tiden og tar disse "situpsene" ved hver anledning ;) Jeg har blitt så inspirert at jeg har begynt å trene smått :) Det skal bli godt å bli sterkere i kroppen igjen.

Tilbake til Ella så sover hun bra om natten igjen etter en litt slitsom periode med mye klenging og prating halve natta ;)

Vi har også så vidt begynt med smaksprøver (søtpotet, avokado og grøt)

Nå prøver hun å ta mobilen her så jeg får avslutte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan har dere det om dagen? Hvordan går det med smaksprøver og grøt? :)

Hei:) Det går bra her, endelig har Ella gått opp litt i vekt. Hun veier nå 6170 gram. Grøten har hjulpet på :)

Men hun reagerer allergisk på grøten da, vi merket for noen dager siden at hun fikk litt rødt utslett rundt munnen og halsen der huden var i kontakt med grøten. Dette har blitt mer og mer kraftig for hver dag. Jeg var hos helsesøster idag og hun sa vi burde prøve vanlig risgrøt uten noe banan og mais. Det gjorde vi, men ganske mye utslett idag og, litt sånn elveblest. Så det kan være hun har melkeallergi. Vi skal prøve sinlac siden den er uten melk, så ser vi om hun får noe reaksjoner av den. Litt kjedelig om det er allergi, men ni av ti vokser av seg melkeallergi :)

Ella er blitt en veldig aktiv liten jente, for en uke siden begynte hun å rulle over på magen så nå ligger hun aldri lenge på ryggen ;) Hun har også begynt å prøve å åle seg fremover, prøver masse forskjelligog bblir litt sinna av at hun ikke får det til. Men hun er jo en skikkelig solstråle, alle kommenterer det hele tiden :) Vi er heldige <3

Nettene går ganske bra, men har vært varierende. Når vi begynte med grøt sov hun bedre om natten, fra kl 21-01, fikk pupp og sov til kl 0730. Men så har hun plutselig vært mye våken igjen. Så ikke særlig forutsigbare netter. Men jeg får ca 5 timer søvn hver natt og klarer meg såvidt på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan har dere det om dagen? Hvordan går det med smaksprøver og grøt? :)

Hei:) Det går bra her, endelig har Ella gått opp litt i vekt. Hun veier nå 6170 gram. Grøten har hjulpet på :)

Men hun reagerer allergisk på grøten da, vi merket for noen dager siden at hun fikk litt rødt utslett rundt munnen og halsen der huden var i kontakt med grøten. Dette har blitt mer og mer kraftig for hver dag. Jeg var hos helsesøster idag og hun sa vi burde prøve vanlig risgrøt uten noe banan og mais. Det gjorde vi, men ganske mye utslett idag og, litt sånn elveblest. Så det kan være hun har melkeallergi. Vi skal prøve sinlac siden den er uten melk, så ser vi om hun får noe reaksjoner av den. Litt kjedelig om det er allergi, men ni av ti vokser av seg melkeallergi :)

Ella er blitt en veldig aktiv liten jente, for en uke siden begynte hun å rulle over på magen så nå ligger hun aldri lenge på ryggen ;) Hun har også begynt å prøve å åle seg fremover, prøver masse forskjelligog bblir litt sinna av at hun ikke får det til. Men hun er jo en skikkelig solstråle, alle kommenterer det hele tiden :) Vi er heldige <3

Nettene går ganske bra, men har vært varierende. Når vi begynte med grøt sov hun bedre om natten, fra kl 21-01, fikk pupp og sov til kl 0730. Men så har hun plutselig vært mye våken igjen. Så ikke særlig forutsigbare netter. Men jeg får ca 5 timer søvn hver natt og klarer meg såvidt på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, håper ikke det er melkeallergi.. Men kusinen min hadde skikkelig vond allergi som liten og er svært lite plaget av det i dag :)

Krysser fingrene for en god natt både her og både der, så håper jeg vi har overskudd til et nytt treff snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å heisann, nå er det lenge siden jeg har skrevet her! Jeg tenkte at jeg skulle fortsette å skrive litt igjen nå, nytt år og greier :)

GODT NYTTÅR alle sammen! (sikkert ikke mange igjen som leser her, men :vetikke: )

Jeg tenkte å oppdatere kort hva som har skjedd siden sist.

Vi har det kjempebra egentlig, men jeg syns tiden går veldig fort. Jeg skal jo begynne å jobbe igjen i februar! Men så skal jeg tilbake i permisjon/ferie i april til slutten av juni da. Men jeg lurer så veldig på hvordan jeg skal gjøre det mtp amming og jobbing. Jeg ammer jo ikke like mye lenger, men det er jo fortsatt endel.

Mat:

Hun spiser nå ca 3-4 små måltider ila dagen. På morgenen først pupp, så grøt(enten sinlac eller havre og hirsegrøt) ca 0930, så litt pupp ca kl 11-12, så en smoothiepose (denne går som regel rett ned!), så får hun smake på en middagsrett/glass i 1430 tiden, og pupp etter det. Så er det kveldsgrøt (sinlac eller havregrøt) kl 18 og nattapupp kl 1930 rett før soving :)

Hun har fått påvist melkeprotein-allergi/intoleranse så da er det litt begrenset hva hun kan spise av grøt og mat. Jeg har også prøvd å være på melkefri diett selv og skal tilbake til det nå for å se om det har noe å si for fordøyelse og diverse.

Utvikling:

Nå er hun veldig aktiv, det er moro! Hun har akkurat lært seg å krype rundt, også står hun og gynger litt på knærne og armene, veldig moro å se på :laugh:

Hun er veldig glad i bøker, vi leser endel for henne og hun slår ivrig på boka ;)

Hun har fått endel nye lyder nå, har sagt både mama og papa, meeen tror ikke det var helt bevisst og at hun vet hva det betyr, men moro allikevel :)

Hun fikk tann nr 1 i forbindelse med "den fjerde barnesykdom" som hun fikk for tre uker siden, med høy feber og til slutt lett utslett på underkroppen og ansiktet.

Tann nr 2 er på vei ut NÅ, hun har allerede grått endel ikveld og kveldene før nyttår. Den kommer sakte, men sikkert fram kan jeg se :) Håper den snart bryter igjennom. Hun er veldig mammadalt og må ha mye pupp når hun har vondt.

I det siste har jeg faktisk tenkt tanken på at jeg har lyst på en baby til etter hvert :sjokkert::fnise: Men vi har bestemt at vi venter til slutten av året siden jeg gjerne vil styrke kroppen for en ny graviditet og jeg skal søke ny jobb nå og da er det greit å jobbe litt på ny arbeidsplass først. Men tanken på en baby til er både koselig og skremmende. Det blir nok hektisk, men vil gjerne ha ganske tette :Nikke:

Ja, det var den "lille" oppdateringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også glemte jeg jo å si at jeg synes det er helt fantastisk å være mamma, det blir bare bedre og bedre for hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...