Gå til innhold

Dyregod med en spire i magen


Dyregod

Anbefalte innlegg

Å, så fantastisk å lese fødselhistorien din :hjerte: Måtte felle et par tårer da jeg leste det. For en flott historie og takk for at du delte den med oss :klem:

Å takk, så koselig at den rørte deg :) Det var en fantastisk opplevelse for både meg og mannen, så da fikk jeg gleden av å dele med noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig at den rørte deg og :)

Jeg liker å få folk til å gråte. Hehe neida...

Å hei hvor tiden går! Vi koser oss skikkelig med Ella om dagen, hun er verdens snilleste baby! Vi håper det vil fortsette ;)

Jeg sover ganske bra på natten, ammer henne siste gang ca kl 00-01 også våkner hun rundt kl 4, får mat og sovner igjen ganske fort. Så våkner hun igjen i 7-8 tiden og da pleier mannen å stelle henne og stå opp med henne etter amming hvis hun er våken, så sover jeg til hun vil ha mat igjen sånn i 10 tiden. Veldig fin fordeling som funker nå som han er hjemme et par uker til.

Jeg har forresten fått en vond kul på det ene brystet som jeg tror er tette melkeganger. Jeg håper det går over! Jeg har prøvd å pumpe meg tom siden det tydeligvis er viktig, men jeg syns det er vanskelig å kjenne når den er tom. Det kommer så lite når jeg pumper så vet ikke om det faktisk er tomt når det stopper.

Om noen har tips og erfaringer så kom gjerne med det :)

Vi har hatt mye besøk i det siste og det har blitt mye kaker hver dag. Noen som vet om det kan skade baby på noen måte? Jeg spiser sunt ellers. Er ikke redd for å gå opp i vekt selv, er vesla jeg tenker på.

Apropos vekt, Ella har gått opp 400 g siden fødsel for 17 dager siden :) Veldig foenøyd med det. Hun er nå 3850. Ikke veldig overrasket siden hun spiser veødig ofte om dagen ;)

God helg alle sammen:)

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig fødsel du hadde. Håper jeg får det slik neste gang for jeg gikk i 10 timer med tøffe rier før jeg kastet inn håndkleet og ba om epidural, noe jeg føler ødela for pressriene senere.

Angående tette melkeganger - har du prøvd å massere den harde kulen når du dusjer? Det skal visst hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er veldig fornøyd med fødselen :)

Jeg har prøvd alt når det gjelder tette melkeganger, men klumpen blir bare hardere føler jeg. Den er ikke så veldig vond da. Men er redd det blir verre og utvikler seg til betennelse. Men jeg skal fortsette å bruke varme omslag og tømme puppen ofte. Selv om jeg ikke klarer å se når den er tom, og jeg sliter litt med å pumpe ut noe etter at hun har spist. Noen tips til hvordan man kan få ut mest mulig ved å pumpe? Jeg har medela elektrisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at hun er så snill, du er veldig heldig! Jeg har ingen andre tips enn å bare pumpe og pumpe.. Jeg bruker manuell da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at hun er så snill, du er veldig heldig! Jeg har ingen andre tips enn å bare pumpe og pumpe.. Jeg bruker manuell da.. :)

Ja, vi føler oss heldige :) Både helsesøster, barnepleier på sykehuset og naboer har sagt at hun sikkert er rolig fordi vi er veldig rolige og avslappet. Kanskje det er noe i det :) Hvordan går det med deg da ?

Jeg har funnet ut at jeg må være veldig tålmodig mtp pumping. Jeg må vente på utdrivningsrefleksen, den er der bare i et minutt av gangen ca, så tar det litt tid før den kommer igjen. Er det vanlig tro? Jeg merker at den kommer ofte uten at jeg provoserer den frem utenom ammingene, det stikker skikkelig i begge brystknoppene. Andre som har det sånn?

Inatt ble det litt mindre søvn siden jenta mi har funnet ut at jeg er fin som smokk... Hun blir ganske så sinna hvis jeg tar henne bort fra puppen selvom hun ikke spiser og bare henger i den. Vi har prøvd med smokk, men det har bare fungert et par ganger. Vi kjøpte en nyfødtsmokk idag, men hun spytter den nesten bare ut ned en gang. Men hun trenger kanskje bare litt tid? Det er mye man skal lure på som mamma ja!

Har forresten noen en idé om hvor man kan kjøpe ammetopper? Jeg så på h&m istad, men de hadde ikke small der, bare store størrelser. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare vanlige singletter stort sett. Og så har jeg det sånn at jeg kan amme uten å eksponere verken mage eller for mye bryst (synes det er ubehagelig å "blotte" puppen offentlig og for "hvem som helst"). Fungerer bra det :)

Jeg jobbet i barneutstyrsbutikk for noen år siden og det er utrolig hvor mye det har å si hvilken smokk barnet liker ift om det tar smokk eller ikke. Har du prøvd forskjell på lateks og silikon? Lateks er de med gul tutt og silikon har klar/gjennomsiktig tutt. Prøv det først :) Og så har de ulike merkene ulike former, så da kan du prøve deg litt frem der også. Jenta vår tok smokk veldig raskt, men måtte jo øve seg litt for å holde den inne (det tok flere dager). Vi har MAM silikon, mens med storebror var det latex i starten, nå bruker han silikon og har èn bestemt favorittsmokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det da, bruker du to singletter over hverandre og drar en opo og rn ned? Jeg har prøvd det men syntes det var litt mer kronglete. Men mulig jeg trenger litt trening ;)

Jeg fant forøvrig noen rimelige topper på en nettbutikk. Så får man håpe de duger :)

Takk for tips angående smokk. Hun har visst skjønt poenget litt mer nå. Men i det siste har hun vært veldig flink på natta og ikke trengt det. Men vi prøver smokk en gang om dagen så hun ikke glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruker enten en singlet under og genser over feks, eller to singleter, det går også an. Kan bli litt tungvint, ser den :) Nå har jeg vært mye hjemme pga været og fordi jeg er sliten og hjemme går jeg i hva som helst, så har ikke testet det ut altfor mye enda..

Hvilken nettbutikk handlet du hos?

Så bra hun skjønner det mer nå :) Fortsett å prøv litt på dagtid, så slipper du mer styr om natten. Min jente bruker veldig ofte smokk for å sovne, men så spytter hun den ut etterhvert, ofte sekundet før hun sovner liksom. Hun har ekstremt suttebehov og takk gud for smokken, for pga gulpingen kan hun ikke amme mer enn ca 5 min av gangen, så hun kan ikke sovne til puppen om natten heller (slik storebror gjorde). Så smokken er fantastisk :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet på mamalicious :)

Har du opplevd at jenta di har fått gulp i halsen? Det gjør nemlig min og hun kan ligge en stund å give etter pusten. Det er helt forferdelig å se for en mamma, jeg blir så redd for at det kan skje om natten og at hun blir kvelt :(

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det opplever jeg stadig også.. Er ikke noe gøy og lyden som kommer (den gispingen etter luft) er ekkel. Hun "bråker" ofte og har rare lyder når hun skal sove.. Jeg legger henne stort sett på siden slik at det renner ut dersom det kommer på natten, men jeg tror alfa omega er å ikke tenke på det (selv om det er vanskelig!!) Var mer engstelig med førstemann, men nå leste jeg nettopp om krybbedød og jeg tok meg selv i å sjekke at hun puster nå når hun sover ute i vognen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kasper lager også masse rare lyder når han sover og ca. annenhver gang jeg ammer han om dagen svelger han for fort og tydelig feil for da blir det bråhosting og hiving etter pusten så det hviner i brystet på han. Kjempeekkelt. Jeg ser at han ikke får luft og får helt panikk. Kjæresten min prøver å fortelle meg, egentlig hver gang, at det er helt naturlig og kroppen hans ordner opp (bare tenk på når du selv ikke får puste av en eller annen grunn, f.eks om du svelger feil). Det trøster i hvert fall jeg meg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med Pyntestøv der. Lillesøster gjør akkurat det samme mtp lyder, men hun ordner stort sett opp selv, selv om det ser og høres brutalt ut. Prøver å hjelpe henne ved å feks ta henne opp, men hun ordner seg stort sett selv når dette skjer (høres ut som jeg lar lillejenta fikse seg selv her, fullt og helt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er normalt og at det ikke er farlig. Jeg får også helt panikk hver gang og første gang det skjedde begynte jeg å gråte. Uff så mye bekymringer som følger med det å være mamma, men gud så fantastisk det er! Jeg begynner å sippe bare av å tenke på hvor mye jeg elsker den lille jenta mi! Og mannen min er også blitt helt forelsket i jenta vår. Utrolig herlig å se :)

Jeg ringte legekontoret nå for å bestille etterkontroll og fikk ikke før i slutten av august! Det er 10 uker etter fødsel. .. trodde ikke det var så vanskelig å få time jeg. Men vi kommer til å prøve å ha sex førdet uuansett, det sa jeg til mannen istad. Han virket litt skeptisk til det før jeg er sjekket der nede, men han får bare gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye skrivefeil her, skriver fra mobil med tastatur som har smååå taster så jeg bommer ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kanskje jeg bør ringe legekontoret jeg også... :sjenert:

Begynte å gråte første gang det skjedde med storebror, så skjønner deg utrolig godt! :klem:

Det er så mange følelser i sving, spesielt nå rett etter fødsel, og det er det forsåvidt fortsatt med to-åringen min også ;) Men utrolig godt å være mamma, så det er bare å nyte det!!

Du får si fra hvis du har lyst å treffes en dag, så kanskje vi kunne trillet med de små eller gjort noe sånn? Jeg bor ca 10-15 min kjøreavstand fra området ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kanskje jeg bør ringe legekontoret jeg også... :sjenert:

Begynte å gråte første gang det skjedde med storebror, så skjønner deg utrolig godt! :klem:

Det er så mange følelser i sving, spesielt nå rett etter fødsel, og det er det forsåvidt fortsatt med to-åringen min også ;) Men utrolig godt å være mamma, så det er bare å nyte det!!

Du får si fra hvis du har lyst å treffes en dag, så kanskje vi kunne trillet med de små eller gjort noe sånn? Jeg bor ca 10-15 min kjøreavstand fra området ditt :)

Ja, det hadde jo vært hyggelig å treffes og ta en trilletur :) Jeg har jo bil og hvis du også har det er det jo ikke noe problem :)

Veldig overveldende å bli mamma, ja. Og øitt slitsomt iblant, men det er virkelig verdt det! Jeg er vant til en stressende hverdag med mange barn på en gang på jobb, så det er jo ikke så ille da ;) Jobb er selvsagt noe annet da.

Idag ville hun ikke ha smokk tydeligvis. .. Hun lager et veldig surt ansiktsuttrykk og spytter den ut. Veldig søtt og veldig irriterende :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår og idag har Ella sovet mye mindre enn hun pleier på dagtid. Det er mulig det er fordi vi var på hytta igår og det ble mye forstyrrelser pga søster med begge barna på 2 og 4 år var der og mamma og pappa. Da blir det mye skrik og bråk. Idag ville hun ha mat ca hver halvtime fra kl 7-12. Det har Vært ganske slitsomt, men mistenker at det kan være økedøgn igjen? Jeg som føler jeg har altfor mye melk til tider ;) Men det er bra at jeg har mye da.

Vi har begynt å legge henne i vogn ute når hun sover på dagen, men hun klarer ikke å finne roen, dette er vel også med på å få henne til å sove lite.

Men hun sover godt på natta da :)

Vi gikk en trilletur igår og da kjente jeg litt vondt i bekkenet. Men jeg tror det er såny som går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...