Gå til innhold

Har en husvert lov til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg skjønner at du tenker sånn, og jeg ville tenkt sånn selv før, men jeg er veldig imot skytevåpen... men jeg har hammer og pisker og annet som gjerne kan brukes...

Og nå føler jeg meg som et forumtroll for dette blir jo bare verre og verre, men jeg skulle i skuffen min der jeg oppbevarer viktige papirer, for å sjekke oppsigelsestiden på kontrakten min. GJETT hva som mangler nå. Jeg klarer ikke dette her mer, jeg er faktisk på nippet til å bli psykotisk nå! Har orden på tingene mine, og nesten ikke noe i bodene mine, men dobbeltsjekket dem og resten av leiligheten, kjøkkenskuffene, klesskapene, brødkurven (!) men den er faktisk borte. Så den for noen uker siden, da jeg skulle ha en tegning fra den skuffen, men leiekontrakten har ikke blitt rørt siden vi skrev den.

Hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest blah blah
Skrevet

Han virker i det hele tatt litt ustabil. I tillegg til de andre tipsene ville jeg faktisk også vurdert å bevæpne meg. Man skal selvsagt alltid håpe at man aldri får bruk for et våpen, men med ustabile personer vet man ikke om man blir nødt til å forsvare seg ved fysisk angrep.

I dette tilfellet hadde jeg faktisk gått til anskaffelse av håndvåpen.

Anonym poster: 6b5625385b7f1095d1d7179d2be8b1d6

Dette var det tåpeligste svaret jeg har sett.

Ikke bare er det tåpelig, men er du klar over at våpenet skal ligge i et låst våpenskap uladd, men det tar også minst 6 mnd før man kan få kjøpt våpen

• Liker 4
Skrevet

Skal IKKE ha noe våpen liggende blant alle sommerfuglene, røkelsen og fluesoppene i "hjemmet" mitt, gitt :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at folk er skeptiske, og jeg mener absolutt at å trekke våpen må og skal være siste utvei.

Men desverre med ustabile personer, så er det slik at man ikke egentlig vet hvor man har dem, de kan finne på alt mulig rart, og man vet aldri når de virkelig klikker en dag.

Og i en slik situasjon, der det stod mellom livet til meg og han, så vet jeg hva jeg ville gjort: Jeg ville skutt.

Anonym poster: 6b5625385b7f1095d1d7179d2be8b1d6

Det er ingenting i historiene til TS som tilsier at huseier er såppas tullete at han kommer til å gå til angrep på henne. Det skal uansett være et rimelig brutalt overgrep for at skudd med våpen og drap går som nødverge i norsk rett, så da ender du opp i fengsel i stedet.
Skrevet
Og nå føler jeg meg som et forumtroll for dette blir jo bare verre og verre, men jeg skulle i skuffen min der jeg oppbevarer viktige papirer, for å sjekke oppsigelsestiden på kontrakten min. GJETT hva som mangler nå. Jeg klarer ikke dette her mer, jeg er faktisk på nippet til å bli psykotisk nå! Har orden på tingene mine, og nesten ikke noe i bodene mine, men dobbeltsjekket dem og resten av leiligheten, kjøkkenskuffene, klesskapene, brødkurven (!) men den er faktisk borte. Så den for noen uker siden, da jeg skulle ha en tegning fra den skuffen, men leiekontrakten har ikke blitt rørt siden vi skrev den.

Hjelpe meg...

Hvis huseier skulle bli vanskelig selv om du ikke finner kontrakten din, så har du fremdeles rettigheter i henhold til husleieloven. Dette innebærer blandt annet oppsigelsestid. Det innebærer også såklart at han ikke kan komme og gå som han vil, alt dette er nedfelt i loven - kontrakt eller ei.

Skrevet

Ok, jeg tror dette kommer til å gå veldig greit, om jeg i tillegg tar med meg en venn med bein i nesa når jeg skal konfrontere han. Har flere som har meldt seg frivillige :)

• Liker 2
Skrevet

Bra! Dette må du gå gjort noe med, uholdbart å leve på denne måten. Lykke til, hold oss oppdatert :)

Skrevet

Takk igjen for mange fine tips du :) skal holde dere oppdatert, blir spennende når jeg reiser bort neste helg da, kattene skal på ferie til ei venninne, og jeg skal helle mel på gulvet og legge ut diverse andre feller bare så jeg har noe å ta han på. Da nytter det ikke å komme med "Jeg skulle bare mate katten"!

Så får vi håpe stua mi ikke står på kjøkkenet når jeg kommer hjem, sånn som sist gang, haha, han skulle fikse gulvet mitt og hadde ikke flytta ting tilbake igjen! Kan tro jeg så fornøyd ut der jeg lå på sofaen midt på kjøkkengulvet og scrollet facebook!;)

Skrevet

Hva med å bare flytte da? Ingenting kan vel være verdt dette?

Anonym poster: 7aa92f01341cf117748c31086e2b0304

Skrevet

Meld deg inn i Leieboerforeningen og få hjelp der:

http://www.lbf.no/

Anonym poster: e47cc16062d64081b3f2e8a7a50a40f0

Skrevet

Jeg hadde anmeldt han for innbrudd og brudd på privatlivet fred. Self. har han ikke liv til å gå inn i din leil!! har han i det hele tatt lov til å ha nøklene??

Skrevet

Jeg hadde anmeldt han for innbrudd og brudd på privatlivet fred. Self. har han ikke liv til å gå inn i din leil!! har han i det hele tatt lov til å ha nøklene??

All den tid det er hans leilighet så har han såklart det.
  • Liker 1
Skrevet

Nei han har faktisk ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, utleier har IKKE rett til når som helst å ta seg inn i de enkelte leilighetene og/eller hyblene/rommene han eller hun leier ut.

• Liker 1
Skrevet

Nei, utleier har IKKE rett til når som helst å ta seg inn i de enkelte leilighetene og/eller hyblene/rommene han eller hun leier ut.

Utleiger har heller ikke rett på nøkkel til utleid leilighet.

• Liker 1
Skrevet

Vil gjerne se hvor i husleieloven det står at huseier ikke har lov til å ha nøkler til utleide enheter?

• Liker 1
Skrevet

Utleiger har heller ikke rett på nøkkel til utleid leilighet.

Jeg ville kanskje tro at utleier har rett på å holde kopi i tilfelle, dog at denne kun skal brukes i krisetilfeller, dog er dette veldig i gråsonen for hva jeg vet angående lovverket - jeg vil f.eks. tro at SiO har kopi av nøkkelen min, men dette vet jeg ikke. Men her er det uansett veldig tydelig at utleieren gir blanke faen i alt av lover og forskrifter. Det jeg sliter litt med å forstå er hvordan TS har holdt ut så lenge uten å innse at de tingene hun forteller om her er riv ruskende gale, men man ønsker vel gjerne å tro det beste om folk, og at "det var et engangstilfelle" osv. :klo:

Skrevet

Vil gjerne se hvor i husleieloven det står at huseier ikke har lov til å ha nøkler til utleide enheter?

Jeg vil tro at utleier kanskje kan ha rett på å inneha en kopi for alle tilfellers skyld (det skjer jo at folk mister nøklene, nødstilfeller osv. kan oppstå), men nøkkel eller ei - han har ikke rett til å ta seg inn i utleide enheter når det måtte passe ham.

Skrevet

Jeg vil tro at utleier kanskje kan ha rett på å inneha en kopi for alle tilfellers skyld (det skjer jo at folk mister nøklene, nødstilfeller osv. kan oppstå), men nøkkel eller ei - han har ikke rett til å ta seg inn i utleide enheter når det måtte passe ham.

Nei det hersker det jo absolutt ingen tvil om, noe jeg har påpekt tidligere i tråden :)
Skrevet

Nei huseiger har ikke rett til å ha egen nøkkel til leiligheten med mindre dette er spesifisert i kontrakten, noe det sjeldent er. Har vært mange tråder ang. dette temaet her på forumet der folk har henvist til lovverk, så dere får nesten bare google dere frem til det. Huseier har kun lov å ta seg inn i nødssituasjon som brann og vannlekkasje, og da får de heller slå inn døren. Nøkkel har de ikke krav på i henhold til husleieloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...