Gå til innhold

Har en husvert lov til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rett forum, men håper på å få noen svar her.

1. Har han lov til å låse seg inn i leiligheten min gjentatte ganger mens jeg er bortreist, uten å ringe og avklare dette med meg på forhånd? Har funnet ut han har romstert i pyntetingene mine og, ting ligger på andre plasser enn der de pleier å ligge, pynt som henger fra taket er blitt tatt fra hverandre, barna hans sine fotspor på gulvet mitt og sånne ting!

2. Har han lov å (mens jeg er borte) male min brune tredør hvit så jeg, "siden jeg er så kunstnerisk av meg" skal male et motiv på dette? Er malt med ett lag, ser helt jævlig ut, og jeg har ikke noe lyst å male for tiden.

3. Han hadde familie på besøk fra utlandet. De var veldig hyggelige, men har han lov å ta dem med inn på omvisning i leiligheten min for gøy og attpåtil be meg rydde før de kommer?

4. Er det normal standard i bolig at det blåser i stua?

5. Har han lov å ta posten min? Altså, jeg kom hjem fra jobb, og dette er hva han ordrett sa til meg: "Postkassa di var full så jeg tok med posten inn i ganga, så lukka jeg soveromsvinduet ditt og la posten i postkassa igjen"

Et annet utsagn, da jeg var på vei ned til bussen, så sa han: "Åja jeg turte ikke ringe på i tilfelle du ikke var hjemme, men dette er en kamerat av meg og han skal inn og se på badet ditt." "Åja men jeg har ikke ryddet, og du må jo bare ringe på/ringe telefonen min når som helst på dagen... men jeg skal rydde i full fart" så kikka han dumt på meg "Hallo, det er rørene, ikke rotet han skal se på!" Så jeg fikk ikke lov å inn og rydde igjen, faktisk.

Han gjør så mye uten å ringe meg først... Kom hjem en annen gang så var skuteren min vekk, ringte politiet og meldte den savnet, 2 dager senere sa han at han hadde satt den på uteboden sin.

Nå var det nettopp en krangel pga noe kattetull. Han har ikke overholdt avtalen om at han skal gi meg beskjed når det er kattedritt i hagen hans, og det er helt greit - jeg har hundeposer, men istedenfor velger han å ta det selv, bygge opp masse irritasjon mot meg, for så å kreve den ene katten forsvinner innen en uke, og han inndrar også hagemøblene på røykeplassen min pga dette.

Det har aldri vært så lite tak i meg som etter jeg flyttet inn her! Første gang de leier ut, første gang jeg bor uten samboer, åh ja så mye en kan tøye og strekke reglene da! Stille før 22:00, står det i kontrakten. Nå er det 20:00 fordi han sa det. Jeg tør ikke engang si fra når han sier rett ut han har vært her inne mens jeg har vært bortreist, bare mumler takk for at du matet katten, og låser meg inn fortere enn fy. I sommer turte jeg omtrent ikke forlate leiligheten fordi jeg ikke ville ha han snikende rundt her. Da var han sur for at jeg satt inne med persiennene nede og mente det var derfor jeg har så stor strømregning pga lysforbruk (ja, jeg lurer og på hvordan han visste hvor mye strømregninga mi var på) og nå er han sur for at jeg har fått ny jobb og aldri er hjemme(????)

Ja, også en siste ting, han sa også den ene katten bare kan være her en uke til, ut ellers ryker den. Det er snakk om en kattunge som han ikke har sett, den har ikke vært ute engang...

Jeg trenger hjelp til å komme meg ut fortest mulig herifra, det føles ut som jeg bor i kollektiv med en familie, og jeg har aldri vært borti en husvert som blander seg så mye inn i livet til leietaker!

Han tramper tilogmed i gulvet fordi vaskemaskinen gjør for mye ut av seg....

Jeg er så tynnslitt i nervene nå at jeg tør ikke legge ut annonse på finn en gang i tilfelle han skulle kjenne meg igjen, og trenge seg på og mase om hvorfor! Så vidt jeg tør å poste dette innlegget, jeg blir paranoid av å bo her, jeg har ikke noe privatliv mer:(

Anonym poster: a1a91f3103b7c06680463db56e9fd0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, på alt, bortsett fra maling av ytterdør.

Anonym poster: 1eb6cfd0b80a0f12faca19b24549964e

• Liker 3
Skrevet

1. Nei.

2. Ja, det tror jeg.

3. Nei.

4. Nei, men hvis det har vært sånn hele tiden er det ditt "problem". Hvis det har blitt slik mens du har bodd der bør du si fra med en gang.

5. Nei.

Skrevet (endret)

Om han har lov til noe av det der? Er du helt gal!!!

På nr.2 regner jeg med at du mente han malte innsiden av døren, på utsiden har han selvsagt lov.

Endret av zanna
Skrevet

Et godt tips: skynd deg å flytt! Han har ikke lov til å drive på slik med folk,! Greit nok at dette er første gangen vedkommende leier ut, men jeg synes ikke at det virker som om dette er et menneske man kan kopiere husleieloven (?) til og tro at det blir så mye bedre. En seriøs husvert ville satt seg inn i den før han leide ut.

Har du kontrakt? Hvilken type, har du en såkalt standardkontrakt?

• Liker 1
Skrevet

Det har jo vært sommer og varmt, men det var ikke slik da det snødde i vår... (til nr 4. om det er mitt problem)

Men hvordan hadde dere løst dette da, om dere var så til de grader kontrollert av fyren? Jeg skalv da jeg snakket med han i sta, han bare kikket arrogant på meg. Fortelle meg at jeg skal dumpe kattungen min, og mens jeg står med tårer i øynene, fortelle meg at han tar hagemøblene så hvis jeg vil ha noe der får jeg skaffe mine egne? Ikke at det har så jævlig mye å si med det bordet og de to stolene, men hva faen...

Anonym poster: 764a983e02b8ebdf27f3c34448d89725

Skrevet

Å herregud.. Det er så mye som er feil med dette leieforholdet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. KOM DEG UT!

Og sjekk om du kan få kjøpt en sånn ekstralås til døren som du stikker inn, med egen nøkkel til. Evt noen av dørene inne i leiligheten. Han kan IKKE gå inn der uten at det er avtalt med deg (hvis ikke det er krise), og han må ha en grunn!

Kjære jesus, for en mann..

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo helt på tryne galt! Finnes det ikke noen lover mot sånt?

Kjære ts kom deg ut! leit på finn.no, hybel.no osv.. dette er helt uakseptabelt!

Lykke til TS, håper du finner et nytt sted fort :klem:

Skrevet

Hadde det vært i mitt tilfelle så hadde jeg anmeldt han for både innbrudd og tyveri.

Anonym poster: e55b8edfa3feaeab513e86dee4bd6669

• Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Creepy. Høres ut som en leietaker jeg hadde en gang, men min var jo grei i forhold til din. Jeg flytta ut etter to måneder. Ble lei av at han busa rett inn til meg om jeg ikke låste døra mi og at han låste seg inn nesten dagelig når jeg ikke var hjemme. Han snoka noe voldsomt.

Du må jo bare komme deg vekk derfra.

Skrevet

Ja sånn vanlig kontrakt.. Har flere venner som ble rasende da de hørte om dette tidligere, som etterlyser leilighet for meg så han ikke skal se jeg leter. Så der er jeg heldig! Var noen som nevnte at siden jeg finner meg i så masse, og lar han ture fram om han vil, for jeg er for sjenert og liker ikke si fra (var ikke sånn før, flyttet inn dagen etter jeg flyttet ut fra eksen, så jeg hadde ikke det beste utgangspunktet her) så vet han at han kommer til å lete lenge etter en leieboer som meg, som betaler i tide og går på eggeskall her nede. Masse komma i den setningen ja... Har sendt mail på to annonser på finn. Og har tenkt å høre på jobb om vi har mulighet til å ha kattungen min der så lenge jeg leter som en gal etter leilighet. Dette må nødt til å ordne seg, har prøvd å ordne hjem til henne siden i sommer, men ingen kan ha, og jeg blir helt fra meg...

Anonym poster: 764a983e02b8ebdf27f3c34448d89725

Skrevet

Hvis du vil vite litt mer, så anbefaler jeg deg å lese husleieloven i sin helhet.

Du skal heller ikke være stille etter 20.00, du skal ikke avlive/fjerne katten din, hvis du har fått beskjed om at du kan ha den her, han skal ikke gå inn til deg uten å spør først, han skal ikke røre posten din, han skal ikke klage på strømforbruket ditt, han skal ikke klage på at du ikke er hjemme, han skal ikke ta med folk inn i leiligheten uten lov, han skal ikke ta utemøbler hvis det er avtalt at du disponerer disse, han skal ikke trampe i gulvet pga vaskemaskin.

Kan dine foreldre hjelpe deg?

• Liker 7
Skrevet

Er det virkelig så normalt med snokete huseiere? Jeg bare forstår ikke HVORFOR en pynteting festet til taklampa mi med ståltråd, ligger oppknytet på bordet mitt?

Tusen takk for svar alle dere forresten, har hatt lyst å skrive dette innlegget siden jeg begynte å barrikadere meg inne, men turte ikke i tilfelle han på noen måte skulle finne fram til det.. men det får han bare gjøre, er dønn lei av å gjemme meg i min egen leilighet og vokte den, og tenke på hva som skjer her mens jeg er på jobb. Ingen vits i å være anonym heller.

Skrevet

Nei, det er ikke normalt, og det er ikke under noen omstendighet greit, og det skal du heller IKKE tro!

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang... Utleier har ikke LOV til å ta seg inn i leiligheten din uten at det eksisterer en direkte avtale om hvert enkelt tilfelle. Uansett grunn.

"Utleieren kan gjøre seg skyldig i straffbart forhold dersom han tar seg inn i boligen uten leieboerens tillatelse. Ved utleierens misbruk av nøkkel kan leieboeren skifte lås. Han bør i så fall varsle utleier på forhånd, og hvis utleier fortsetter å ta seg inn i boligen uten avtale, kan leieboeren skifte lås og kreve utgiftene dekket av utleier. Vedvarer utleiers frie bruk av nøkkel etter advarsel, kan leier vurdere å politianmelde forholdet."

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vil vite litt mer, så anbefaler jeg deg å lese husleieloven i sin helhet.

Du skal heller ikke være stille etter 20.00, du skal ikke avlive/fjerne katten din, hvis du har fått beskjed om at du kan ha den her, han skal ikke gå inn til deg uten å spør først, han skal ikke røre posten din, han skal ikke klage på strømforbruket ditt, han skal ikke klage på at du ikke er hjemme, han skal ikke ta med folk inn i leiligheten uten lov, han skal ikke ta utemøbler hvis det er avtalt at du disponerer disse, han skal ikke trampe i gulvet pga vaskemaskin.

Kan dine foreldre hjelpe deg?

Ene ungen har begynt på skolen, derfor må det være stille 20:00... Jammen hvorfor i alle dager tar han seg rett til å gjøre alle disse tingene da, jeg har jo i månedsvis trodd dette var greit fordi han har tatt seg til rette som det var den mest naturlige ting i verden! Joda, kan høre med foreldrene mine, men jeg er jo tross alt 26 og burde jo klare å løse dette selv, føler meg utrolig stusselig som så vidt tør å skrive om dette istedenfor å gå opp og kjefte på han og sette han på plass.

Skrevet

Er det aktuelt å anmelde for innbrudd her tro? Søren heller, denne fyren fortjener all crap han kan få.. Han er jo ikke riktig skrudd sammen.

Skrevet

Nei, detter er helt villt. Du kan helt sikkert slå i bordet med lover, men sånne typer som han driter i lover. Her er det bare å si opp kontrakten og finne seg ny hybel.

• Liker 1
Skrevet

Om han har lov til noe av det der? Er du helt gal!!!

På nr.2 regner jeg med at du mente han malte innsiden av døren, på utsiden har han selvsagt lov.

Seriøst? Ett ujevnt strøk så det skimter brunt igjennom?

Skrevet

Ene ungen har begynt på skolen, derfor må det være stille 20:00... Jammen hvorfor i alle dager tar han seg rett til å gjøre alle disse tingene da, jeg har jo i månedsvis trodd dette var greit fordi han har tatt seg til rette som det var den mest naturlige ting i verden! Joda, kan høre med foreldrene mine, men jeg er jo tross alt 26 og burde jo klare å løse dette selv, føler meg utrolig stusselig som så vidt tør å skrive om dette istedenfor å gå opp og kjefte på han og sette han på plass.

At den ene ungen hans har begynt på skolen er ingen grunn til at du skal liste deg rundt som en mus. Jeg regner ikke med at du driver å bråker heller. Normal prating, se på tv, gjøre husarbeid, osv, skal du gjøre så mye du bare orker! Han har IKKE lov til å sette slike regler, UANSETT.

Skriv gjerne et brev til utleier om alt som er galt. Skriv også at du ønsker å kommunisere skriftlig med ham, og ikke muntlig. Skriv også at du med rette kan anmelde saken hvis ikke det bedrer seg. Få en person du føler deg trygg med til å være der når du leverer brevet. Og nei, han kan ikke kaste ut denne personen, så lenge denne ikke gjør noe galt. Du kan også anmelde ham for trakkasering osv, hvis det klikker helt for fyren, og han gjentatte ganger skjeller deg ut uten grunn og slike ting.

Etter dette må du komme igang med å si opp leiligheten, og flytte ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...