Gå til innhold

Tungmetallforgiftning - ikke en diagnose i helsevesenet?


Gjest Johanna, 45

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lar meg alltid forbause over menneskers tro....

Det er lettere å få en kamel til å hoppe over en grøft enn å få en dåre til å lytte til fornuft.

Tyrkisk Ordtak

200 000 for medisiner? Burde være innleggelse på sykehus for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er - som denne tråden viser - at norske leger ikke gjør dette. De ber ikke om at blodprøven tas.

Derfor blir heller ikke pasienten diagnostikert riktig.

Det er problemet.

Vel, det gjelder mye annet også. Allmennleger er ikke endokrinologer og har som regel mindre kunnskap om hormoner enn hva man lærer etter et raskt søk på google. Derfor er det mye annet som blir oversett også, til tross for at blodprøver blir tatt. De skal vurderes og tolkes også, noe mange fastleger ikke evner å gjøre godt nok.

Så dette er en standard blodprøve man får tatt på legekontoret? I så fall skal jeg ta den selv neste gang jeg skal ta blodprøver.

Etter det jeg har lest, så virker det som om det er litt mer avanserte tester som skal til enn hva man får tatt hos fastlegen.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, 2shy. :)

Jeg er stort sett enig i det du skriver og jeg har definitivt ikke blind tiltro til at myndighetene skal ta vare på meg, men jeg har vært litt skeptisk til diagnosen på grunn av mangelfull forskning på området. Rettelse: Ikke mangelfull forskning, men mangelfull forskning som konkluderer med at det faktisk er giftig.

Forøvrig fant jeg noen interessante linker om temaet her:

http://sunndalsnett....anDet.asp?ID=45

http://medhelse.no/f...9&konfig_id=288

:)

Gå til en tannlege som bruker skikkelig beskyttelsesutstyr. Tannlegen må bruke kofferdam-duk for å isolere den tannen hvor amalgam tas ut, da legger ikke kvikksølvstøv seg på slimhinnene i munnhulen.

Dessverre er det antagelig bare omkring 10 prosent av norske tannleger som er flinke til å bruke kofferdam. Kofferdam er den beste måten å redusere kvikksølv-eksponeringen under utboring.

De tannlegene som er godt utstyrt, har også ekstra avsug for kvikksølvdamp i rommet, dette vil beskytte både tannlege og pasient. Maske med frisk luft til nesen reduserer også innånding av kvikksølvdamp, det gjør også ekstra sug ved tannen. Unngå å sette inn annet metall hvis du har igjen amalgam i munnen - bruk i stedet plast, porselen eller glassionomer-fyllinger. Diamantbor gir høy varmeutvikling og øker mengden kvikksølvdamp. Tannlegen bør bruke stålbor å ta ut amalgam-fyllingene i større stykker.

jeg kan aldri se for meg at myndighetene kommer til å innrømme at amalgam er giftig for et menneske, for DET vil koste dem dyrt. Hva får deg til å tro at kvikksølv (og i munnen/hodet av alle steder) er mindre farlig for et menneske enn for naturen? Hvis det er forbudt å bruke fordi det er skadelig for naturen, hvorfor er det ikke skadelig for mennesket som har det planta gjennom flere tiår i hodet?

Det er veldig mye som burde kunne diagnosteres via vanlig blodprøve hos legen Janus, men det er dessverre ikke sånn det er. Ta f.eks mugggsopp forgiftningen min. Finnes mange forskjellige sopp arter som manifisterer seg forskjellig i kroppen. Det er bittebittebittesmått, og selv om jeg ble eksponert mye, så ville det ikke vises på blodprøve eller røntgen. Jeg pustet likevel som en kols-pasient. Legen sa at det var svært vanskelig å påvise via standard prøver, men det betød ikke at det ikke var tilfelle.

Så har du tungmetaller som kan være så mangt. Man kan få akutt forgiftning, eller gradvis forgiftning via f.eks da amalgam som kommer mer snikende og gir diffuse symptomer.

Spørsmålet er også om leger gidder å ta disse testene fordi jeg vil tro det ikke er standard tester og vil koste en del.

Men nå er vel også problemstillingen at tungmetallforgiftning ikke er en godkjent diagnose hos NAV, så selv om man så fikk det påvist, så ville man ikke fått støtte.

Endret av Janus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det gjelder mye annet også. Allmennleger er ikke endokrinologer og har som regel mindre kunnskap om hormoner enn hva man lærer etter et raskt søk på google. Derfor er det mye annet som blir oversett også, til tross for at blodprøver blir tatt. De skal vurderes og tolkes også, noe mange fastleger ikke evner å gjøre godt nok.

Så dette er en standard blodprøve man får tatt på legekontoret? I så fall skal jeg ta den selv neste gang jeg skal ta blodprøver.

Etter det jeg har lest, så virker det som om det er litt mer avanserte tester som skal til enn hva man får tatt hos fastlegen.

:(

Tvilsomt at man bare kan troppe opp på legekontoret og forlange en sånn prøve uten at det skal ligge noe til grunn for det. Det er som du sier svært lite som egentlig blir sjekket hos en fastlege. Jeg som har blitt utredet for ME fikk sjokk da jeg kom til en endikronlog for utredning. DA snakker vi testing i dybden, og ikke en gang da får man testet alt som mulig kan testes. Men som jeg prøver å fortelle deg, å få tungmetallforgiftning påvist på en slik prøve kan være svært vanskelig, og hvorfor skal du ta en slik prøve hvis du ikke er syk?

Takk for informasjonen, 2shy. :)

Jeg er stort sett enig i det du skriver og jeg har definitivt ikke blind tiltro til at myndighetene skal ta vare på meg, men jeg har vært litt skeptisk til diagnosen på grunn av mangelfull forskning på området. Rettelse: Ikke mangelfull forskning, men mangelfull forskning som konkluderer med at det faktisk er giftig.

Forøvrig fant jeg noen interessante linker om temaet her:

http://sunndalsnett....anDet.asp?ID=45

http://medhelse.no/f...9&konfig_id=288

:)

Det er forskning som sier det er giftig, problemet er at forskjellige land har forskjellige meninger. Og hvorfor tror du i et eneste sekund at det som er farlig for miljøet vårt (det er jo derfor amalgam er forbudt) ikke er farlig for oss å ha borret inn i kroppen? Det gir jo ikke mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på stedet hvil

Trist at så mange bare synser her..dere vet jo ikke.

Ingen av dere er faktisk fastleger, og ingen her har diagnosen tungmetallforgiftning (gjennom mat, drikke, annet som f.eks amalgam, over tid), så ingen her vet.

Ingen her har heller fått behandling for diagnosen, eller får refusjon på skatten/blå resept i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist at så mange bare synser her..dere vet jo ikke.

Ingen av dere er faktisk fastleger, og ingen her har diagnosen tungmetallforgiftning (gjennom mat, drikke, annet som f.eks amalgam, over tid), så ingen her vet.

Ingen her har heller fått behandling for diagnosen, eller får refusjon på skatten/blå resept i det offentlige helsevesen.

Hvordan vet du det? Synser du ikke litt selv nå?

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at så mange bare synser her..dere vet jo ikke.

Ingen av dere er faktisk fastleger, og ingen her har diagnosen tungmetallforgiftning (gjennom mat, drikke, annet som f.eks amalgam, over tid), så ingen her vet.

Ingen her har heller fått behandling for diagnosen, eller får refusjon på skatten/blå resept i det offentlige helsevesen.

Neivel? Jeg fikk refusjon på skatten for fjerning av amalgam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager gjest, leste innlegget for fort.

Nå er det vel også det som det har blitt sagt gjentatte ganger, at diagnosen sjeldent stilles fordi prøvene ikke taes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også det som det har blitt sagt gjentatte ganger, at diagnosen sjeldent stilles fordi prøvene ikke taes.

Det stemmer...hvorfor Norge/norske leger ikke har kunnskaper eller bevissthet omkring dette står i sterk konstrast til allmennleger i Danmark, Tyskland og USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med et par farmasøyter hos to ulike apotek i Norge og ingen av de hadde hørt om begrep som "tungmetallforgiftning"!

Lite opplyst.

Ingen kunnskap, ingen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kritiserer andre for å ikke lese tråden, men leser du selv spørsmålet jeg har stillt gjentakende ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så Lars Monsen på TV i går, og må si det er sjokkerende at norske fastleger bare tar sine standard blodprøver og svarer så "ikke noe ble funnet" (fordi de ikke sjekker for så mye i disse standardprøvene...).

Dessuten var det helt rystende å høre om at norske fastleger resonnerer ut fra eleksjonsmetoden: "vi utelukker a, vi utelukker b, vi utelukker c...ergo er det ikke noe galt med deg".

Konsekvensene av en slik dinosaur-tankegang er at det er skyhøte gråtall der ute av pasienter som får tulle-diagnoser eller ingen diagnose: FORDI de norske fastlegene ikke stille nok spørsmål. De er ikke løsningsorienterte.

De ressurssterke syke pasientene må betale alt selv, ingen i Norge forstår noe og de må sende blodprøvene til land som Tyskland og USA, fordi i Norge der kan ingen (les: ytterst få) stille spørsmål eller løse problemer.

Lars Monsen er bare 1 blant mange tusen i Norge som ikke mottar behandling i Norge, fordi norske leger ikke forstår:

http://www.dagbladet.no/2012/11/02/nyheter/innenriks/borreliose/lars_monsen/24173044/

Anonym poster: 15f259cae01adfea0137f752f8dd8d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk videre til ulike spesialister, fulgte kontakters råd om spesialleger og endte til slutt opp hos en holistisk lege som i tillegg til å være "vanlig allmennlege" også har en del utenlandske spesialutdanningsretninger. Det ble påvist tungmetallforgiftning. Har gått på en kur over et par år, og tungmetallnivåene er målt til å gå ned. Målet er at de skal helt ut av kroppen innen våren 2013.

Hvilket spesifikt tungmetall er det som ble påvist, og hvilket nivå? Jeg vil vite nøyaktig hva og nøyaktig hvor mye i µmol/l.

Men...det norske helsevesenet støtter ikke diagnosen tungmetallforgiftning. Den står ikke i skjeamet fra NAV heller...og det er ingen refusjon for medisiner jeg betaler for selv. Koster meg ca. kr. 200.000,- av egen lomme.

Diagnosen er T56, eventuelt kombinert med diagnoser for organskader og andre følgetilstander. Behandlingen er dekket av det offentlige.

3) Er ikke det norske offentlige helsevesenet kompetente nok til å håndtere tungmetallforgiftning hos folk?

Ja og nei. Det er begrenset hvor mye spesialisert kompetanse allmennleger kan ha. Det er derfor vi også har en spesialisthelsetjeneste.

4) Hvorfor kalle alle man ikke vet hva feiler for "utbrent" eller "ME-pasienter", hva tjener samfunnet på det?

De færreste med en ukjent diagnose får diagnosen ME.

Dette er jo ikke fremmed for kjemikere/fysikere/bioingeniører: de vet utmerket godt hvordan de skal fjerne tungmetaller kjemisk sett i reagensrør/ laboratoriene, og samme prinsipp virker jo i menneskekroppen, for å få ut tungmetallene, så ikke noe nytt egentlig. [...]

Medisinene består av ganske så sterke (svært høye doser) og mange vitaminer! [...]

Det er vel ikke akkurat mange kjemikere eller bioingeniører som ville brukt vitaminer til dette.

Jeg har hatt store utfordringer med tungmetaller [...]

Hvilke spesifikke tungmetaller er det som ble påvist, og hvilket nivå? Jeg vil vite nøyaktig hva og nøyaktig hvor mye i µmol/l.

Mange kritiserer men ingen har nevnt hvordan det OFFENTLIGE helsevesen behandler tungmetallforgiftning...

Virkelighetsorientert.

Du mener det offentlige helsevesenet i Norge behandler tungmetallforgiftning og får folk friske fra den diagnosen?

Ja, i den grad mulig.

- Hvordan behandler de det?

Primært ved kelatorbehandling.

- Gir NAV støtte/refusjon/blå respept til slike medisiner da?

Ja.

- Hva er eksempel på type medisiner som brukes av det godkjente offentlige?

Succicaptal, Edetat, Dimaval, Atamir, Desferal, Radiogardase, Glaubers salt, aktivt kull, osv. Kommer helt an på hva du har fått i deg.

Norsk offentlig helsevesen har ikke lov til å bringe inn medikamenter som behøves til "chelatering"?

Jo, det har man.

Norske apotek har ikke noe av det som behøves til behandling av tungmetallforgiftning?

Det er så spesialisert behandling at apoteker ikke har noe behov for det.

Hvorfor er det ikke større lagre av DMSA på norske sykehus, til behandling av alle tungmetallpasientene?

Det er tilgjengelig nok ved behov.

EDTA kan skrives ut av fastlegene som påviser tungmetallforgiftning gjennom en blodprøve/urinprøve?

I teorien ja, men det er ikke en behandling fastleger står for.

Endret av JohnS
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket spesifikt tungmetall er det som ble påvist, og hvilket nivå? Jeg vil vite nøyaktig hva og nøyaktig hvor mye i µmol/l.

Diagnosen er T56, eventuelt kombinert med diagnoser for organskader og andre følgetilstander. Behandlingen er dekket av det offentlige.

Ja og nei. Det er begrenset hvor mye spesialisert kompetanse allmennleger kan ha. Det er derfor vi også har en spesialisthelsetjeneste.

De færreste med en ukjent diagnose får diagnosen ME.

Det er vel ikke akkurat mange kjemikere eller bioingeniører som ville brukt vitaminer til dette.

Hvilke spesifikke tungmetaller er det som ble påvist, og hvilket nivå? Jeg vil vite nøyaktig hva og nøyaktig hvor mye i µmol/l.

Virkelighetsorientert.

Ja, i den grad mulig.

Primært ved kelatorbehandling.

Ja.

Succicaptal, Edetat, Dimaval, Atamir, Desferal, Radiogardase, Glaubers salt, aktivt kull, osv. Kommer helt an på hva du har fått i deg.

Jo, det har man.

Det er så spesialisert behandling at apoteker ikke har noe behov for det.

Det er tilgjengelig nok ved behov.

I teorien ja, men det er ikke en behandling fastleger står for.

"JohnS" du snakker som om du har greie på dette. Er du lege?

Det med vitaminer var litt upresist skrevet av meg, for de sterke vitaminene er ikke ment som at de skal drive ut tungmetallene, men at de skal veie opp for tapet/mangelen som er i kroppen på grunn av den tunge celator-behandlingen...men vitaminene er såpass sterke i mg at de ikke er lov i Norge (!)

Men JohnS, hvorfor i all verden har ikke min lege (eksperten, holisten, den funksjonelle medisineren) ikke hørt om T56 eller alle medikamentene du ramset opp som brukes til tungmetallbehandling i det offentlige helsevesen?

Er det ingen som kjenner til hva du skriver her, eller hva? En hemmlig underworld?

Anonym poster: 15f259cae01adfea0137f752f8dd8d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

JohnS, jeg har i løpet de siste nesten 2 årene betalt for denne behandlingen selv, og har ikke fått refusjoner fra det offentlige eller anledning til å trekke av på skatten. Har også betalt svindyrt til legen som driver med denne behandlingen...

Om jeg nå går tilbake til det offentlige helsevesen via fastlegen (som ikke kan noe om dette), og ber om en blodprøve som kan påvise "T56" og så videre henvisning til "spesialisthelsetjenesten" - vil jeg da kunne få dekket alle utgifter til nå med tilbakevirkende kraft?

Hvordan kan jeg gå fram videre nå da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men JohnS, hvorfor i all verden har ikke min lege (eksperten, holisten, den funksjonelle medisineren) ikke hørt om T56 eller alle medikamentene du ramset opp som brukes til tungmetallbehandling i det offentlige helsevesen?

Er det ingen som kjenner til hva du skriver her, eller hva? En hemmlig underworld?

Anonym poster: 15f259cae01adfea0137f752f8dd8d2c

De fleste leger vet nok hva det, men tungmetallforgiftninger er sjeldne og som med all behandling må gevinsten av en bestemt veies opp mot potensielle bivirkninger. Man kan ikke bare dele ut hva som helst til folk basert på hva de selv føler feiler dem.

Om jeg nå går tilbake til det offentlige helsevesen via fastlegen (som ikke kan noe om dette), og ber om en blodprøve som kan påvise "T56" og så videre henvisning til "spesialisthelsetjenesten" - vil jeg da kunne få dekket alle utgifter til nå med tilbakevirkende kraft?

Nei.

Hvordan kan jeg gå fram videre nå da...?

Jeg ville kontaktet pasientombudet, eventuelt fylkesmannen, for å se på muligheten for å opprette tilsynssak mot legen.

Jeg finner det underlig at ingen av dere vil opplyse om hva dere angivelig skal være forgiftet med og hvilke mengder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det underlig at ingen av dere vil opplyse om hva dere angivelig skal være forgiftet med og hvilke mengder.

Det er oftest tannlegen som påviser amalgamforgiftning. Det er lite kvikksølv finnes i blodet, men lagres forskjellige steder i kroppen, og det gjør det vanskelig å påvise ved blodprøver. Får man det påvist av tannlegen får man dekket sanering av amalgamfyllinger av staten. Da dreier det seg ikke om mengder, enten er man forgiftet, eller ikke.

Man kan jo også "bare" være kvikksølvbelastet som følge av fyllinger. Det er dog ikke en diagnose, men mange opplever at f.eks nevrologiske symptomer bedrer seg ved fjerning av fyllinger.

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oftest tannlegen som påviser amalgamforgiftning. Det er lite kvikksølv finnes i blodet, men lagres forskjellige steder i kroppen, og det gjør det vanskelig å påvise ved blodprøver. Får man det påvist av tannlegen får man dekket sanering av amalgamfyllinger av staten. Da dreier det seg ikke om mengder, enten er man forgiftet, eller ikke.

Nå er jeg ikke tannlege, men dette tror jeg ikke stemmer. Det er vel kun ved lokale allergiske reaksjoner man kan få det dekket.

Tannleger har heller ingen kompetanse til å kunne vurdere skader i nervesystemet som følge av kvikksølv fra amalgam (som uansett er en drøy påstand med mindre du er tannlegeassistent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...