Gå til innhold

Tungmetallforgiftning - ikke en diagnose i helsevesenet?


Gjest Johanna, 45

Anbefalte innlegg

Som sagt er det en sjelden diagnose i Norge, og derfor har man nok ikke store lagre av DMSA o.l. på sykehus, men at det er tilgjengelig er riktig.

Fastleger kan ikke skrive dette ut, det er spesialistbehandling. Altså på sykehus. Og det er ikke en langvarig behandling, så blåresept er uaktuelt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Om jeg forstår deg riktig her, så hevder du at det å behandle påvist tungmetallforgiftning ikke tar så lang tid?

A) Hvor lang tid tar dette, mener du, i og med at resept/blå resept ikke behøves?

B) Hvem påviser i så fall tungmetallforgiftningen, mener du? Via fastlegen og en blodprøve der?

C) Mener du Norske offentlige sykehus har det riktige utstyret, og norske laboratorier er i stand til å påvise tungmetallforgiftning?

Er du som svarer her lege, eller har du hatt tungmetallforgiftning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt store utfordringer med tungmetaller, hovedsakelig pga amalgamfyllinger.

Fint å høre at du har blitt bedre, men kan jeg spørre om hvorfor du er overbevist om at du har blitt forgiftet av amalgamfyllinger?

Jeg gjorde selv en del undersøkelser på dette for litt tilbake og konkluderte med at amalgam er trygt, til tross for at det er et kontroversielt tema.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du har blitt bedre, men kan jeg spørre om hvorfor du er overbevist om at du har blitt forgiftet av amalgamfyllinger?

Jeg gjorde selv en del undersøkelser på dette for litt tilbake og konkluderte med at amalgam er trygt, til tross for at det er et kontroversielt tema.

:)

Eh, fint at du selv har "gjort noen undersøkelser" men...bare for å sette det litt i perspektiv har nok en hel vestlig verden gjort forskning før deg og konkludert med at amalgam er skadelig, f.eks http://www.icnr.com/...amtoxicity.html

Tungmetaller er så mangt, og består ikke kun av amalgam...og tungmetaller forgifter ikke kun gjennom fyllinger i tennene men også gjennom mat og drikke, spesielt for personer som er disponible/sensible akkurat overfor slike stoffer.

Synes denne tråden vitner om at få vet noe særlig om det norske offentlige helsevesenets arbeid (mangel på arbeid og kunnskap) om tungmetallforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, fint at du selv har "gjort noen undersøkelser" men...bare for å sette det litt i perspektiv har nok en hel vestlig verden gjort forskning før deg og konkludert med at amalgam er skadelig, f.eks http://www.icnr.com/...amtoxicity.html

Tungmetaller er så mangt, og består ikke kun av amalgam...og tungmetaller forgifter ikke kun gjennom fyllinger i tennene men også gjennom mat og drikke, spesielt for personer som er disponible/sensible akkurat overfor slike stoffer.

Synes denne tråden vitner om at få vet noe særlig om det norske offentlige helsevesenets arbeid (mangel på arbeid og kunnskap) om tungmetallforgiftning.

Jeg vil anbefale deg å oppsøke sider med konvensjonell medisin/forskning og lese om tungmetallforgiftning der også, i stedet for å bare lese på alternative sider som den du har lenket til. Pubmed, Cochrane og lignende er en bra start.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du har blitt bedre, men kan jeg spørre om hvorfor du er overbevist om at du har blitt forgiftet av amalgamfyllinger?

Jeg gjorde selv en del undersøkelser på dette for litt tilbake og konkluderte med at amalgam er trygt, til tross for at det er et kontroversielt tema.

:)

Jeg har aldri sagt at jeg har hatt amalgam forgiftning, ikke i ordets "rette" mening i forhold til skolemedisin.

Men kraftig metallsmak i munnen over lengre tid som forsvant etter amalgam sanering er jo så klart èt tegn.

Vel, da jeg fjernet fyllingene måtte jeg og tannlege ha fullt beskyttelsesutstyr. Jeg hadde kofferdammaske over hele munnen hvor kun tennene som skulle saneres ble tatt frem så ikke damp fra fyllingene skulle lekke inn i kroppen, samt jeg hadde oksygenmaske. I tillegg fikk jeg ikke lov til å spytte ut i det vanlige sluket kvikksølvet, så det var et eget sluk beregnet for det, så det ikke kunne skade noen.

Man får også skrevet av fjerning av amalgamfyllinger på skatten, selv om man ikke har påvist forgiftning.

Men for all del, skadelig er det IKKE ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fjernet flere amalgamfyllinger og ingen av de har blitt fjernet på annet vis enn å borre dem ut og erstatte med kompositt. Var det noen spesiell grunn til at alt det andre ble gjort?

Anonym poster: d15f8f00442bdb51653e097afbde56c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet flere amalgamfyllinger og ingen av de har blitt fjernet på annet vis enn å borre dem ut og erstatte med kompositt. Var det noen spesiell grunn til at alt det andre ble gjort?

Anonym poster: d15f8f00442bdb51653e097afbde56c2

Det skal alltid brukes beskyttelse ved fjerning/borring i amalgamfyllinger pga kvikksølvdampen som avgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at jeg har hatt amalgam forgiftning, ikke i ordets "rette" mening i forhold til skolemedisin.

Men kraftig metallsmak i munnen over lengre tid som forsvant etter amalgam sanering er jo så klart èt tegn.

Vel, da jeg fjernet fyllingene måtte jeg og tannlege ha fullt beskyttelsesutstyr. Jeg hadde kofferdammaske over hele munnen hvor kun tennene som skulle saneres ble tatt frem så ikke damp fra fyllingene skulle lekke inn i kroppen, samt jeg hadde oksygenmaske. I tillegg fikk jeg ikke lov til å spytte ut i det vanlige sluket kvikksølvet, så det var et eget sluk beregnet for det, så det ikke kunne skade noen.

Man får også skrevet av fjerning av amalgamfyllinger på skatten, selv om man ikke har påvist forgiftning.

Men for all del, skadelig er det IKKE ;)

Ok.

Men du nevnte at du hadde store utfordringer med tungmetaller, hovedsaklig på grunn av amalgamfyllinger? Det var det jeg refererte til.

Regner med at den siste setningen var sarkastisk? :)

Jeg har en amalgamfylling igjen etter å ha fjernet en tidligere i år. Jeg var forberedt på en spesiell fjerningsprosedyre lik den du skisserer, men tannlegen, som forøvrig er nyutdannet og jobber på en topp klinikk, fjernet fyllingen med vanlig boring uten noen spesielle sikkerhetsrutiner. Spyttet ut i vanlig vask, men gjorde mitt beste for å ikke svelge noe.

Skal fjerne den siste i løpet av året.

Føler du at du har fått noe lindring foruten å bli kvitt metallsmaken?

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, fint at du selv har "gjort noen undersøkelser" men...bare for å sette det litt i perspektiv har nok en hel vestlig verden gjort forskning før deg og konkludert med at amalgam er skadelig, f.eks http://www.icnr.com/...amtoxicity.html

Tungmetaller er så mangt, og består ikke kun av amalgam...og tungmetaller forgifter ikke kun gjennom fyllinger i tennene men også gjennom mat og drikke, spesielt for personer som er disponible/sensible akkurat overfor slike stoffer.

Synes denne tråden vitner om at få vet noe særlig om det norske offentlige helsevesenets arbeid (mangel på arbeid og kunnskap) om tungmetallforgiftning.

Hva slags forskning er det du viser til egentlig?

Du linker til en side fra en alternativ klinikk som så vidt jeg kan se ikke refererer til seriøs forskning, men presenterer synsing fra enkelte leger og tannleger.

Fra hjemmesiden deres:

The material presented by ICNR, its publisher, authors or anyone associated with this web sight is not to be construed as medical or health claims. No claim is made that such products, techniques or devices will cure or improve any health condition.

Her kan du få lese en litt mer nyansert fremstilling:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_amalgam_controversy

Jeg mener ikke at skolemedisinen har alle svarene, men så vidt jeg vet er det ikke noe seriøs forskning som understøtter at amalgam faktisk er giftig, så derfor er jeg litt skeptisk.

Men, jeg har lest anekdotiske rapporter fra folk som mener at de har fått et bedre liv etter at de har fjernet de, så i tilfelle, har man nok ikke noe å tape på å erstatte de.

Just in case. Og penere er det også.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal alltid brukes beskyttelse ved fjerning/borring i amalgamfyllinger pga kvikksølvdampen som avgis.

Ingen av de tre tannlegene som har fjernet fyllinger hos meg har brukt noe ekstra beskyttelsesutstyr. Og den foreløpig siste ble tatt i år.

Anonym poster: d15f8f00442bdb51653e097afbde56c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de tre tannlegene som har fjernet fyllinger hos meg har brukt noe ekstra beskyttelsesutstyr. Og den foreløpig siste ble tatt i år.

Anonym poster: d15f8f00442bdb51653e097afbde56c2

Ikke annet enn kritikkverdig av de tannlegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forskning er det du viser til egentlig?

Du linker til en side fra en alternativ klinikk som så vidt jeg kan se ikke refererer til seriøs forskning, men presenterer synsing fra enkelte leger og tannleger.

Fra hjemmesiden deres:

The material presented by ICNR, its publisher, authors or anyone associated with this web sight is not to be construed as medical or health claims. No claim is made that such products, techniques or devices will cure or improve any health condition.

Her kan du få lese en litt mer nyansert fremstilling:

http://en.wikipedia....gam_controversy

Jeg mener ikke at skolemedisinen har alle svarene, men så vidt jeg vet er det ikke noe seriøs forskning som understøtter at amalgam faktisk er giftig, så derfor er jeg litt skeptisk.

Men, jeg har lest anekdotiske rapporter fra folk som mener at de har fått et bedre liv etter at de har fjernet de, så i tilfelle, har man nok ikke noe å tape på å erstatte de.

Just in case. Og penere er det også.

:)

Amalgam ble forbudt i 2008, som en konsekvens av Miljødepartementets forbud mot kvikksølvpreparater. Så hvis kvikksølvet er skadelig for miljøet, hvordan kan det ikke være skadelig for mennesker som går rundt med disse fylingene i munnen i årevis? Lekkasje fra fyllinger er en veldig stor sannsynlighet, kvikksølvdamp er et faktum, og senvirkningene kan være alvorlige.

Amalgamproblematikken har vært omstridt i mange år. Selv i dag nekter enkelte leger fortsatt for at det finnes noen sammenheng mellom amalgamfyllinger og den medisinske tilstand. Dette til tross for at det tyske helsedirektoratet (Bundesgesundheitsministerium) allerede på nittitallet bekreftet at en tungmetallbelastning gjennom amalgamfyllinger kan forårsake nerveskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trisha, 41

Hva slags forskning er det du viser til egentlig?

Du linker til en side fra en alternativ klinikk som så vidt jeg kan se ikke refererer til seriøs forskning, men presenterer synsing fra enkelte leger og tannleger.

Fra hjemmesiden deres:

The material presented by ICNR, its publisher, authors or anyone associated with this web sight is not to be construed as medical or health claims. No claim is made that such products, techniques or devices will cure or improve any health condition.

Her kan du få lese en litt mer nyansert fremstilling:

http://en.wikipedia....gam_controversy

Jeg mener ikke at skolemedisinen har alle svarene, men så vidt jeg vet er det ikke noe seriøs forskning som understøtter at amalgam faktisk er giftig, så derfor er jeg litt skeptisk.

Men, jeg har lest anekdotiske rapporter fra folk som mener at de har fått et bedre liv etter at de har fjernet de, så i tilfelle, har man nok ikke noe å tape på å erstatte de.

Just in case. Og penere er det også.

:)

Vel, er mest opptatt av de harde fakta, og ikke teorier og skoleretninger eller hvem som måtte ha rett.

Fakta er (og så langt har jeg ikke sett noen/noen i denne tråden kunne påvise det motsatte):

1. Norsk offentlig helsevesen er ikke interessert i eller vet noe særlig om diagnosen tungmetallforgiftning

2. Norske allmennleger lurer ikke på om pasienten kan ha tungmetallforgiftning. Istedet henvises det i beste fall frem til en ME-diagnose / "utbrenthet" etc. og anmodning om å gå til psykolog...(så sløvt). Derfor tas heller ikke blodprøver av pasienten som kan påvise en tungmetallforgiftning...pasienten selv vet gjerne ikke om detee, og følgelig blir alt diffust.

3. Diagnosen tungmetallforgiftning eksisterer ikke hos NAV, følgelig må pasienten betale alt selv, og får ikke blå resept, fordi fastlegen ikke har påvist diagnosen. Pasienten har måttet betale i dyre dommer for alternativ hjelp, der behandleren sender prøver til USA og pasienten må selv skaffe medisinene nærmest under disk, da det er så vanskelig å få tak i de i Norge. I tillegg tar dette ca. 2 år, og pasienten har null hjelp i det offentlige.

4. Tungmetallforgiftede pasienter får følgelig ingen refusjonsadgang på skatten/selvangivelsen.

Det er jo bare tragisk.

3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje fra fyllinger er en veldig stor sannsynlighet, kvikksølvdamp er et faktum, og senvirkningene kan være alvorlige.

Det som blir sagt er vel at lekkasjen er så minimal at det er svært usannsynlig at det kan gi skader.

Jeg skal uansett fjerne min siste. Håper bare ikke jeg ble forgiftet når han fjernet forrige fylling.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, er mest opptatt av de harde fakta, og ikke teorier og skoleretninger eller hvem som måtte ha rett.

Vet du om seriøs forskning (harde fakta) som kan konstatere at amalgamfyllinger er giftig for et menneske?

Problemet er vel at per i dag så er dette en spekulativ diagnose. Om et menneske er tungmetallsforgiftet, burde vel dette kunne diagnostiseres av en vanlig blodprøve hos fastlegen?

Alltid interessert i å lære mer.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir sagt er vel at lekkasjen er så minimal at det er svært usannsynlig at det kan gi skader.

Jeg skal uansett fjerne min siste. Håper bare ikke jeg ble forgiftet når han fjernet forrige fylling.

:)

¨

Litt lekkasje via eks antall fyllinger over si 30 år..det baller på seg, jeg har ingen tro på denne såkallte forskningen som er gjort at det ikke har gitt senskader for mange. Om ikke eneste årsak til diverse sykdom, så absolutt stor bidragsyter.

Myndighetene mener jeg også at aspartam ikke er farlig. Heller du funlight over en maurtue så tar du livet av mauren. Ei i Norge fikk påvist MS. Hun sluttet med aspartam, og MS ble en saga blott. Litt o.t, men beviser at man bør stoppe opp og tenke selv, og ikke stole blindt på myndighetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om seriøs forskning (harde fakta) som kan konstatere at amalgamfyllinger er giftig for et menneske?

Problemet er vel at per i dag så er dette en spekulativ diagnose. Om et menneske er tungmetallsforgiftet, burde vel dette kunne diagnostiseres av en vanlig blodprøve hos fastlegen?

Alltid interessert i å lære mer.

:)

jeg kan aldri se for meg at myndighetene kommer til å innrømme at amalgam er giftig for et menneske, for DET vil koste dem dyrt. Hva får deg til å tro at kvikksølv (og i munnen/hodet av alle steder) er mindre farlig for et menneske enn for naturen? Hvis det er forbudt å bruke fordi det er skadelig for naturen, hvorfor er det ikke skadelig for mennesket som har det planta gjennom flere tiår i hodet?

Det er veldig mye som burde kunne diagnosteres via vanlig blodprøve hos legen Janus, men det er dessverre ikke sånn det er. Ta f.eks mugggsopp forgiftningen min. Finnes mange forskjellige sopp arter som manifisterer seg forskjellig i kroppen. Det er bittebittebittesmått, og selv om jeg ble eksponert mye, så ville det ikke vises på blodprøve eller røntgen. Jeg pustet likevel som en kols-pasient. Legen sa at det var svært vanskelig å påvise via standard prøver, men det betød ikke at det ikke var tilfelle.

Så har du tungmetaller som kan være så mangt. Man kan få akutt forgiftning, eller gradvis forgiftning via f.eks da amalgam som kommer mer snikende og gir diffuse symptomer.

Spørsmålet er også om leger gidder å ta disse testene fordi jeg vil tro det ikke er standard tester og vil koste en del.

Men nå er vel også problemstillingen at tungmetallforgiftning ikke er en godkjent diagnose hos NAV, så selv om man så fikk det påvist, så ville man ikke fått støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om seriøs forskning (harde fakta) som kan konstatere at amalgamfyllinger er giftig for et menneske?

Problemet er vel at per i dag så er dette en spekulativ diagnose. Om et menneske er tungmetallsforgiftet, burde vel dette kunne diagnostiseres av en vanlig blodprøve hos fastlegen?

Alltid interessert i å lære mer.

:)

Hvis du har lest tråden ordentlig, vil du se at enhver lege kan ta en blodprøve av en pasient/få sendt pasienten til blodprøve i en lab., med den hensikt å påvise tungmetallforgiftning.

Problemet er - som denne tråden viser - at norske leger ikke gjør dette. De ber ikke om at blodprøven tas.

Derfor blir heller ikke pasienten diagnostikert riktig.

Det er problemet.

Ikke at det ikke er mulig.

Følg med i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...