Gå til innhold

Tungmetallforgiftning - ikke en diagnose i helsevesenet?


Gjest Johanna, 45

Anbefalte innlegg

Må innrømme at begrepene "funksjonell medisin" og "ortomolykulær medisin" hørtes mer enn litt jalla ut, uten at jeg har kjennskap til de forøvrig (Iflg NIFAB er dette to ord for det samme, og det har ingen dokumentert effekt). At de har en video av en tidligere pasient som forteller sin mirakelhistorie bidrar heller ikke til å gi et seriøst inntrykk av virksomheten deres må jeg si.

Så på spørsmål om jeg mener disse er svindlere, vel..de tar skyhøye priser for en "behandling" uten dokumentert effekt. Høres ut som svindel for meg, så jeg må nok svare ja der.

Enig i at det høres "jalla" ut...og ganske tvilsomt.

Men hvor har du det fra at det ikke er dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Du mener det offentlige helsevesenet i Norge behandler tungmetallforgiftning og får folk friske fra den

diagnosen?

Ja.

- Hvordan behandler de det?

Som jeg skrev over, med chelatering.

- Gir NAV støtte/refusjon/blå respept til slike medisiner da?

Ja.

- Hva er eksempel på type medisiner som brukes av det godkjente offentlige?

DMSA, EDTA, DMPS.

- Hvorfor er det "arbeidsmedisinere" som er spesialister på tungmetallforgiftning, det er jo mange som jobber administrativt som får denne diagnosen...behøver ikke være industriarbeider i granittfelten for å få tungmetallforgiftning?

Tungmetallforgiftning er en sjelden diagnose i Norge. De aller fleste som får den jobber i industrien.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Enig i at det høres "jalla" ut...og ganske tvilsomt.

Men hvor har du det fra at det ikke er dokumentert?

Via Nifab, som igjen bruker Cochrane Libraries sine metastudier som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det da ha seg at fastlegen ikke fant årsaken til symptomene: som viste seg via hjelp fra andre mer alternative leger (dog likevel med bakgrunn som fastleger) å være tungmetallforgiftning, basert på tester de tok som ble sendt til USA?

Må tester sendes til USA for at man skal kunne se/påvise tungmetallforgiftning?

Har ikke Norge slike testapparater som kan se dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du mener det offentlige helsevesenet i Norge behandler tungmetallforgiftning og får folk friske fra den

diagnosen?

Ja.

- Hvordan behandler de det?

Som jeg skrev over, med chelatering.

- Gir NAV støtte/refusjon/blå respept til slike medisiner da?

Ja.

- Hva er eksempel på type medisiner som brukes av det godkjente offentlige?

DMSA, EDTA, DMPS.

- Hvorfor er det "arbeidsmedisinere" som er spesialister på tungmetallforgiftning, det er jo mange som jobber administrativt som får denne diagnosen...behøver ikke være industriarbeider i granittfelten for å få tungmetallforgiftning?

Tungmetallforgiftning er en sjelden diagnose i Norge. De aller fleste som får den jobber i industrien.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

DMSA er vanskelig tilgjengelig i Norge, og må tas inn i landet på en måte der regelverket "omgås".

Mener du at det offentlige helsevesen/norske sykehus lett har DMSA tilgjengelig / på apotek?!

Kan en norsk fastlege skrive ut DMSA tli en pasient som har fått påvist tungmetallforgiftning?

DMSA og de andre medisinene du nevner der er på blå resept? Det har ikke min lege fortalt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DMSA er vanskelig tilgjengelig i Norge, og må tas inn i landet på en måte der regelverket "omgås".

Mener du at det offentlige helsevesen/norske sykehus lett har DMSA tilgjengelig / på apotek?!

Kan en norsk fastlege skrive ut DMSA tli en pasient som har fått påvist tungmetallforgiftning?

DMSA og de andre medisinene du nevner der er på blå resept? Det har ikke min lege fortalt meg!

Som sagt er det en sjelden diagnose i Norge, og derfor har man nok ikke store lagre av DMSA o.l. på sykehus, men at det er tilgjengelig er riktig.

Fastleger kan ikke skrive dette ut, det er spesialistbehandling. Altså på sykehus. Og det er ikke en langvarig behandling, så blåresept er uaktuelt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det offentlige helsevesen via fastlegen ikke evner/kan/vil/forstår hva han skal lete etter når det kommer en utslitt og trett pasient til ham, og han ikke kommer på å lete etter tungmetallforgiftning pga manglende kunnskap, så hadde jeg ikke annet alternativ enn å oppsøke andre. Fastlegen er bindeleddet til videre nehandling i det offentlige, og når det offentlige ikke finner andre årsaker enn det enkleste, som er "utbrenthet", "ME" eller "psykologisk behandling for utbrenthet", da får en jo ikke behandlet årsaken til symptomene: kvikksølforgiftning.

Derav må jeg gå den private veien om leger det er få av i dettelandet: til skoleleger/medlemmer i Norske Legeforeningen, men de har også i tillegg spesialutdannelse innen det å tenke helhet og stille spørsmål om årsakene til symptomene. De ønsker altså, i motsetning til den gjengse lege, å finne svar som de ikke har bestemt på forhånd.

Dette koster dyrt, da det er få av disse i Norge, og medisinene selges nærmeste under disk, i helsekostforretninger. Helsemyndighetene sammen emd Legeforeningen forbyr import av slike sterke vitamindoser som er meg foreskrevet, men det er tillatt i bl.a Tyskland og USA.

Jeg er veldig klar over hvor vanskelig det er, jeg har vært gjennom et regelrett helvete med helsevesenet og mangel på mulighet for medisinsk hjelp da jeg ble alvorlig syk med ME. Jeg måtte også grave i den alternative verdenen for å få hjelp (med hell), men som sagt så har jeg ikke vært i nærheten av å måtte bruke slike summer som du nevner.

Det har kostet, ja. Jeg har et kostholdsbudsjett som er 2-3 ganger høyere enn gjennomsnittsmannen, er helt avhengig av å holde det for å holde kroppen oppe. Jeg har i perioder måttet ha en god del tilskudd, og f.eks lymfebehandlinger. Men dette er ting jeg får skrevet av på skatten, med dokumentasjon fra lege at dette er nødvendig selvsagt. Jeg har hørt om DMSA og ALA i forhold til avgiftning av tungmetaller, men har aldri vært kjent med kostnadene rundt det.

Er det kun dette som er et ledd i behandlingen du gjør, eller hva konkret er det behandlingen går ut på?

Nebulizing slik jeg nevnte, med middler som går konkret på tungmetaller, er veldig effektivt, og ikke minst rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk som røyker 40 om dagen ikke får tungmetallbelastning så må det være veldig veldig forskjellig fra person til person hva som skal til. Ikke overrasket over at mange vanlige leger ikke kjenner til problemet, det er veldig forskjell i kompetanse. Lykke til ts føler med deg, utrolig mye man må finne ut selv når man blir syk i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Hvilket tungmetall er det du er forgiftet med, så kan jeg svare spesifikt. Men generelt er det snakk om chelatering, dvs. at man gir et stoff som binder seg med tungmetallet slik at det kan skilles ut. Jern, arsen og kvikksølv er de vanligste forgiftningene, og for disse finnes det ulike stoffer man kan bruke.

Det er blitt forsket på bruk av store doser vitamin C for blyforgiftning, men resultatene er inkonklusive og brukes ikke som standardbehandling.

Du kan oppsøke bedrifthelsetjenesten ved jobben din og be om henvisning til arbeidsmedisiner, det er de som er spesialister på slikt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Norsk offentlig helsevesen har ikke lov til å bringe inn medikamenter som behøves til "chelatering"? Norske apotek har ikke noe av det som behøves til behandling av tungmetallforgiftning?

Ofte kan en pasient avskrives med "ME" eller andre diagnoser, selv om den faktiske diagnosen egentlig er tungmetallforgiftning. Mange har det uten å vite om det. Man behøver så visst ikke å ha jobbet i industrien eller vært direkte utsatt for kjemikalier for å få tungmetallforgiftning...det holder med amalgam-plomber, fjerning av amalgamet, fisk (kvikksølv), diverse mat og annet, og de som blir rammet av en forgiftning er gjerne de personer som er sensitive overfor tungmetaller!

http://www.tungmetal...ning/Start.html

http://www.alun.dk/h...ngmetaller.html

http://www.kronisktr...ungmetaller.htm

Problemet i Norge er at leger ikke engang lurer på om symptomene kan ha sin årsak i en tungmetallforgiftning. Når legene i Norge ikke engang stiller spørsmålet, så tas jo heller ingen blodprøve/urinprøve for å sjekke det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det en sjelden diagnose i Norge, og derfor har man nok ikke store lagre av DMSA o.l. på sykehus, men at det er tilgjengelig er riktig.

Fastleger kan ikke skrive dette ut, det er spesialistbehandling. Altså på sykehus. Og det er ikke en langvarig behandling, så blåresept er uaktuelt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Lurer på om du vet hva du snakker om?

Å drive tungmetaller ut av kroppen krever 2 år...og medisiner over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over hvor vanskelig det er, jeg har vært gjennom et regelrett helvete med helsevesenet og mangel på mulighet for medisinsk hjelp da jeg ble alvorlig syk med ME. Jeg måtte også grave i den alternative verdenen for å få hjelp (med hell), men som sagt så har jeg ikke vært i nærheten av å måtte bruke slike summer som du nevner.

Det har kostet, ja. Jeg har et kostholdsbudsjett som er 2-3 ganger høyere enn gjennomsnittsmannen, er helt avhengig av å holde det for å holde kroppen oppe. Jeg har i perioder måttet ha en god del tilskudd, og f.eks lymfebehandlinger. Men dette er ting jeg får skrevet av på skatten, med dokumentasjon fra lege at dette er nødvendig selvsagt. Jeg har hørt om DMSA og ALA i forhold til avgiftning av tungmetaller, men har aldri vært kjent med kostnadene rundt det.

Er det kun dette som er et ledd i behandlingen du gjør, eller hva konkret er det behandlingen går ut på?

Nebulizing slik jeg nevnte, med middler som går konkret på tungmetaller, er veldig effektivt, og ikke minst rimelig.

Fastlegen godkjente medisinene og diagnosen du fikk fra annet alternativt hold?

Her: fastlegen ville ikke og dermed må alt dekkes privat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen godkjente medisinene og diagnosen du fikk fra annet alternativt hold?

Her: fastlegen ville ikke og dermed må alt dekkes privat.....

Min diagnose er ME. Men veien for å bli frisk fra ME har innebært en eneste lang avgiftning, både i form av kostbart kosthold, tilskudd, og avgiftende behandlinger som nevnt. En del av avgiftningen var amalgamsanering, og jeg merket at kroppen skilte ut mye tungmetaller da jeg var på rens med flytende grønt føde og lymfebehandlinger. Hadde forferdelig metallsmak i munnen, fikk meg til å kaste opp.

Fastlegen gjør ikke annet enn å skrive dokumentasjon på at jeg som følge av kronisk sykdom har forhøyede sykdomsutgifter, også sannsynliggjør jeg utgiftende i et regnestykke som sendes til skatteetaten, så får man da 28 % av det som går over 9180 kr eller hva det nå er.

Du må sørge for å i det minste få en diagnose godkjent i helsevesenet slik at du får økonomisk støtte, også tar du vare på kvitteringer for behandlinger osv.

Men som jeg gjentar, nøyaktig hva er det du tar av behandlinger som koster så dyrt? For jeg ble veldig bra av alvorlig ME med langt rimeligere midler, og avgiftning av tungmetaller var jo en god del av hele bildet.

Sliter du med tungmetaller bør du også investere i en god vannrenser.

Altså, alle mine utgifter har jeg måtte dekke privat også, men får man skattefradrag så hjelper det voldsomt.

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om du vet hva du snakker om?

Å drive tungmetaller ut av kroppen krever 2 år...og medisiner over tid.

Nei, det gjør det ikke.

Det finnes små lagre av DMSA sentralt i tilfelle ulykker etc., og kan hentes til hvilket som helst sykehus som kan behandle i løpet av timer. For øvrig er vel EDTA det mest brukte medikamentet, og det er det slett ikke mangel på her til lands, da det brukes en god del bl.a. i forskning.

Anonym poster: f23dc6c7af51b431a5910ee07958bbc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Det finnes små lagre av DMSA sentralt i tilfelle ulykker etc., og kan hentes til hvilket som helst sykehus som kan behandle i løpet av timer. For øvrig er vel EDTA det mest brukte medikamentet, og det er det slett ikke mangel på her til lands, da det brukes en god del bl.a. i forskning.

Anonym poster: f23dc6c7af51b431a5910ee07958bbc7

Hvorfor er det ikke større lagre av DMSA på norske sykehus, til behandling av alle tungmetallpasientene?

EDTA kan skrives ut av fastlegene som påviser tungmetallforgiftning gjennom en blodprøve/urinprøve?

DMSA og EDTA fås på blå resept hos fastlegen, og gis refusjon for av NAV og gir fradragsmuligheter på skatten (slik som andre langvarige diagnoser?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke større lagre av DMSA på norske sykehus, til behandling av alle tungmetallpasientene?

EDTA kan skrives ut av fastlegene som påviser tungmetallforgiftning gjennom en blodprøve/urinprøve?

DMSA og EDTA fås på blå resept hos fastlegen, og gis refusjon for av NAV og gir fradragsmuligheter på skatten (slik som andre langvarige diagnoser?)

Problemet er vel mye at metodene for påvisning av tungmetallforgiftning i skolemedisinen ikke nødvendigvis gir et riktig bilde. Jeg tror tungmetaller i kroppen er et stort problem for mange uten at de er klar over det, særlig den generasjonen som har hatt amalgamfyllinger i tenna gjennom hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er vel mye at metodene for påvisning av tungmetallforgiftning i skolemedisinen ikke nødvendigvis gir et riktig bilde. Jeg tror tungmetaller i kroppen er et stort problem for mange uten at de er klar over det, særlig den generasjonen som har hatt amalgamfyllinger i tenna gjennom hele livet.

Forstår ikke hva du mener...enten blir det påvist tungmetallforgiftning, eller det blir det ikke?

Det er vel ikke "litt" og "muligens"?!

Om alternative behandlere klarer det ved hjelp av blodprøve og urinprøve sendt til USA og laboratorier der...så er kanskje problemet snarere at de norske legene + helsemyndighetene ikke er så opplyste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alternative behandlere klarer det ved hjelp av blodprøve og urinprøve sendt til USA og laboratorier der...så er kanskje problemet snarere at de norske legene + helsemyndighetene ikke er så opplyste?

Det er vel heller det at alternative behandlere kan finne opp diagnoser, tester og behandling slik de vil, uten å måtte støtte seg til kunnskap som er forsket frem gjennom lang tid. Men du velger selvsagt selv hva du vil tro på, men å klage på det offentlige helsevesenet for at de ikke driver kvakksalveri, det synes jeg er litt urettferdig.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller det at alternative behandlere kan finne opp diagnoser, tester og behandling slik de vil, uten å måtte støtte seg til kunnskap som er forsket frem gjennom lang tid. Men du velger selvsagt selv hva du vil tro på, men å klage på det offentlige helsevesenet for at de ikke driver kvakksalveri, det synes jeg er litt urettferdig.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Disse alternative behandlerne er "alternative" i forhold til det at de er utenom mainstream - den typiske norske allmennlegen som holder seg til skjemaet sitt og knapt nok det.

De er skolemedisinere og holder seg til naturvitenskap, fysikk og kjemi, så veldig naturaktige er de vel ikke. De måler vitenskapelig og tar blodprøvetester vitenskapelig, men siden Norge ikke har utstyr og kunnskap nok, sendes testene til USA, for der har de bedre kompetanse og utstyr.

Diagnosen "tungmetallforgiftning" eksisterer jo også i vanlig allmennmedisin i Norge, og flere fastleger og spesialister ved norske sykehus har erfaring med tungmetallforgiftede pasienter, så dette er ikke noe de utenom boksen har funnet på.

I for eksempel USA, Danmark og Tyskland har skolemedisinen (altså legestudiets utdannede) forsket på tungmetallforgiftning. I Norge har de ikke det. Men å så dra konklusjonen over til at det derfor er kvakksalveri med diagnosen tungmetallforgiftning vitner om uvitenhet og et tydelig ønske om å fastslå en konklusjon basert på sitt eget snevre univers.

Virker ikke som om du vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva du mener...enten blir det påvist tungmetallforgiftning, eller det blir det ikke?

Det er vel ikke "litt" og "muligens"?!

Om alternative behandlere klarer det ved hjelp av blodprøve og urinprøve sendt til USA og laboratorier der...så er kanskje problemet snarere at de norske legene + helsemyndighetene ikke er så opplyste?

Poenget mitt er at det kan være vanskelig å påvise. Tradisjonelle prøver som blir tatt i skolemedisin er langt fra pålitelig. Man kan f.eks også være alvorlig plaget av pollenallergi uten at det slår ut på tradisjonelle prøver at man er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...