Gå til innhold

Tungmetallforgiftning - ikke en diagnose i helsevesenet?


Gjest Johanna, 45

Anbefalte innlegg

Gjest Johanna, 45

Ble for et par år siden rammet av en tungmetallforgiftning. Det norske offentlige helsevesen klarte ikke å finne ut av hva som feilte meg (måtte slutte i jobben som leder, klarte ikke mer), og fastlegen forsto ingenting, og tok bare standard blodprøver...fastlege/NAV/helsevesenet ville bare så raskt som mulig kalle det utbrent eller i beste fall muligens ME.

Jeg gikk videre til ulike spesialister, fulgte kontakters råd om spesialleger og endte til slutt opp hos en holistisk lege som i tillegg til å være "vanlig allmennlege" også har en del utenlandske spesialutdanningsretninger. Det ble påvist tungmetallforgiftning. Har gått på en kur over et par år, og tungmetallnivåene er målt til å gå ned. Målet er at de skal helt ut av kroppen innen våren 2013.

Men...det norske helsevesenet støtter ikke diagnosen tungmetallforgiftning. Den står ikke i skjeamet fra NAV heller...og det er ingen refusjon for medisiner jeg betaler for selv. Koster meg ca. kr. 200.000,- av egen lomme.

Spørsmål:

1) Hvorfor har ikke norske leger tungmetallforgiftning på listen sin når de undersøker symptomer og leter etter årsaker?

2) Hvorfor dekker ikke det norske helsevesen tungmetallforgiftningssykdom der det kreves behandling med medisiner?

3) Er ikke det norske offentlige helsevesenet kompetente nok til å håndtere tungmetallforgiftning hos folk?

4) Hvorfor kalle alle man ikke vet hva feiler for "utbrent" eller "ME-pasienter", hva tjener samfunnet på det?

Noen som vet?

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på akkurat det med tungmetallforgiftning.

Men du trenger ikke en slik diagnose for at legene "avslår" med ME, utbrent eller annen psykiske diagnoser når de ikke finner ut hva ting er.

Jeg gikk i mange år slik, uten å få hjelp i helseetaten. Da legen ikke umiddelbart fant ut hva som feilte meg skrev han heller psykisk betinget, hypokondisk ets i journalen og behandlet meg deretter.

Da legen ga opp og mente jeg bare måtte lære meg å leve med sterkt funksjonshemning og enorme smerter 24/7, nektet jeg gi opp.

Gikk privat. Da tok det ikke veldig mange undersøkelser før jeg fant ut av hva det var som årsak til plagene. Mesteparten var egentlig ganske vanlige diagnoser på skader. Noe kunne gjøres noe med, med en gang. Mens noe av det krever behandling i lang tid (mange år)

Legen nektet "selvfølgelig" å godta de private undersøkelsene jeg hadde vært til. Nektet å godta diagnosene og var ikke villig til å hjelpe til med å se på muligheten for behandling offentlig.

Da jeg undersøkte selv tok det ikke lang tid å finne ut at det offentlige ikke hadde noe behandling som kunne hjelpe på mitt problem. Det står kun på enten piller eller fysioterapi trening. Altså... enten å døve ned smertene uten å gjøre noe med selve problemet (det hjelper da veldig mye i det lange løp...), og/eller egentrening både hjemme og hos fysioterapi. Trening i første omgang er det siste jeg skulle gjøre (ble prøvd ut og endte med vesentlig flere plager)

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet annen form for behandling som virker bra. Det jeg går til er anbefalt av private leger og spesialister, så ikke noe humbugg og høytsvevende greier.

Ingen av de undersøkelsene privat kan bli dekket offentlig og ingen av de behandlingsformer jeg må ha dekkes heller offentlig.

Så om JEG ønsker å bli frisk MÅ jeg betale alt dette selv.

I det offentlige har neste steg vært å gå igjennom prosessen med å bli ufør. Noe de mest sannsynlig hadde gått med på rimelig kjapt om jeg hadde ønsket. Å fortsette kun i det offentlige vil min fremtid bestå av uførhet, store smerter, et svært begrenset liv og aldri noen gang bli istand til å jobbe igjen.

Dette er noe jeg IKKE ønsker.

Både Lege (Har byttet nå) og NAV ser selv at det offentlige ikke har noe behandling eller økonomisk bidrag å gi meg. Men de har ingen mulighet til å gjøre noe med det slik systemet er.

Foreløpig er de "greie nok" til å la meg gå i AAP ennå en stund. Dette siden ufør-lønn hadde jeg ikke hatt som helst mulighet til å gå til privat behandling. Så håper inderlig behandlingen virker såpass raskt at jeg klarer å komme meg litt ut i jobb tidsnok før de MÅ presse igjennom uføre. (er jo begrenset hvor mange år en kan være i AAP)

Slik ER bare systemet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva slags behandling du tar TS, som koster så mye? Jeg har slitt mye med tungmetall-problemer (uten at jeg har fått påvist forgiftning som en slags diagnose), så jeg fjernet amalgamfyllinger og var på en lang detox i ettertid. Hadde ekstremt mye metall-smak i munnen, til et punkt hvor jeg måtte kaste opp av det. Men det har ikke vært i nærheten av å koste meg slike summer du snakker om, hva slags behandling er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva slags behandling du tar TS, som koster så mye? Jeg har slitt mye med tungmetall-problemer (uten at jeg har fått påvist forgiftning som en slags diagnose), så jeg fjernet amalgamfyllinger og var på en lang detox i ettertid. Hadde ekstremt mye metall-smak i munnen, til et punkt hvor jeg måtte kaste opp av det. Men det har ikke vært i nærheten av å koste meg slike summer du snakker om, hva slags behandling er det snakk om?

Synd at ikke norske leger / helsevesenet i Norge har kunnskap om tungmetallforgiftning.

Dette er jo ikke fremmed for kjemikere/fysikere/bioingeniører: de vet utmerket godt hvordan de skal fjerne tungmetaller kjemisk sett i reagensrør/ laboratoriene, og samme prinsipp virker jo i menneskekroppen, for å få ut tungmetallene, så ikke noe nytt egentlig.

Men hvorfor norske leger ikke kan noe om dette/hvorfor Legeforeningen/norske offentlige helsevesenet kan/vil reagere vites ikke.

Det tar å drive ut tungmetaller fra kroppen, så gjerne en behandlingstid på 1,5-2 år, det finnes ingen snarveier. Kanskje det er kostnadene ved dette det offentlige frykter? De som har blitt tungmetallforgiftet har jo også langtidssykemeldt seg eller rett og slett sagt opp sine stillinger. Å pleie sin helse tar tid og krever en del penger, så man skal være rik, ressurssterk og frisk for å være syk.

Medisinene består av ganske så sterke (svært høye doser) og mange vitaminer! Man får ikke tak i disse dosene ved norske apotek, men Boots-kjeden tar inn noe av det. Man tar også gjerne B12-sprøyter og ellers har et kosthold som styrer unna sukker, hvetemel og kumelk. Man må ta piller hver 4. time...døgnet rundt. Alt for å drive tungmetallene ut av kroppen. Ellers må man bestille over nett fra utlandet (høy norsk toll selvsagt): alt overvåket av lege. Man måler tungmetallverdiene hver 3.mnd og ser om de stiger eller synker. Her i gården synker verdiene hver gang og behandlingen er snart over. En slik behandling/kur tar man kun 1 gang i løpet av livet.

Hvorfor kan ikke det norske helsevesenet noe om tungmetallforgiftning, som faktisk er enkel kjemisk sett å behandle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på akkurat det med tungmetallforgiftning.

Men du trenger ikke en slik diagnose for at legene "avslår" med ME, utbrent eller annen psykiske diagnoser når de ikke finner ut hva ting er.

Jeg gikk i mange år slik, uten å få hjelp i helseetaten. Da legen ikke umiddelbart fant ut hva som feilte meg skrev han heller psykisk betinget, hypokondisk ets i journalen og behandlet meg deretter.

Da legen ga opp og mente jeg bare måtte lære meg å leve med sterkt funksjonshemning og enorme smerter 24/7, nektet jeg gi opp.

Gikk privat. Da tok det ikke veldig mange undersøkelser før jeg fant ut av hva det var som årsak til plagene. Mesteparten var egentlig ganske vanlige diagnoser på skader. Noe kunne gjøres noe med, med en gang. Mens noe av det krever behandling i lang tid (mange år)

Legen nektet "selvfølgelig" å godta de private undersøkelsene jeg hadde vært til. Nektet å godta diagnosene og var ikke villig til å hjelpe til med å se på muligheten for behandling offentlig.

Da jeg undersøkte selv tok det ikke lang tid å finne ut at det offentlige ikke hadde noe behandling som kunne hjelpe på mitt problem. Det står kun på enten piller eller fysioterapi trening. Altså... enten å døve ned smertene uten å gjøre noe med selve problemet (det hjelper da veldig mye i det lange løp...), og/eller egentrening både hjemme og hos fysioterapi. Trening i første omgang er det siste jeg skulle gjøre (ble prøvd ut og endte med vesentlig flere plager)

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet annen form for behandling som virker bra. Det jeg går til er anbefalt av private leger og spesialister, så ikke noe humbugg og høytsvevende greier.

Ingen av de undersøkelsene privat kan bli dekket offentlig og ingen av de behandlingsformer jeg må ha dekkes heller offentlig.

Så om JEG ønsker å bli frisk MÅ jeg betale alt dette selv.

I det offentlige har neste steg vært å gå igjennom prosessen med å bli ufør. Noe de mest sannsynlig hadde gått med på rimelig kjapt om jeg hadde ønsket. Å fortsette kun i det offentlige vil min fremtid bestå av uførhet, store smerter, et svært begrenset liv og aldri noen gang bli istand til å jobbe igjen.

Dette er noe jeg IKKE ønsker.

Både Lege (Har byttet nå) og NAV ser selv at det offentlige ikke har noe behandling eller økonomisk bidrag å gi meg. Men de har ingen mulighet til å gjøre noe med det slik systemet er.

Foreløpig er de "greie nok" til å la meg gå i AAP ennå en stund. Dette siden ufør-lønn hadde jeg ikke hatt som helst mulighet til å gå til privat behandling. Så håper inderlig behandlingen virker såpass raskt at jeg klarer å komme meg litt ut i jobb tidsnok før de MÅ presse igjennom uføre. (er jo begrenset hvor mange år en kan være i AAP)

Slik ER bare systemet, dessverre.

Hvor lenge kan en person som selv har sagt opp jobben sin fordi h*n visste at hun ble langtidssykemeldt pga tungmetallforgiftning "gå på AAP"?

Hva er neste steg etter AAP?

Hva om vedkommende søker stillinger og er arbeidssøkende idet AAP går ut/slutter? Ikke rett på noe i mellomtiden til personen får seg jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tungmetallforgiftning er reltivt enkelt å påvise via en blodprøve og urinprøve - MEN: det norske offentlige helsevesen har ikke utstyr som er bra nok til å analysere prøvene for tungmetallforgiftning! Pasienter med penger må derfor betale for at noen få oppvakte leger vet å sende prøvene for analyse til USA.

Norske leger ser heller ikke etter dette som en diagnose når de "søker etter" symptomer/mulige diagnoser.

Da er det nok mye enklere for legene og helsevesenet og putte alle inn i "utbrent" eller "ME".

For pasienten er jo dette krise og helt fryktelig.

Disse pillene mot tungmetaller som selges i helsekostforretninger koster svindyrt, fordi de vet å flå pasienter som må dekke alt selv, ikke får støtte fra det offentlige og som er helt avhengig av behandlingen...

Legeforeningen snakker ikke om tungmetallforgiftning. Undres på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungmetallforgiftning er ikke ukjent for norske leger, men det er en sjelden tilstand i Norge og er derfor ikke på toppen av diagnoselisten når man utreder en pasient. Men det hender det kommer inn en pasient med forgiftning, og da setter man som regel i gang chelatering hvis man har agens for dette.

De få jeg har sett med slik forgiftning har fått det etter å ha tatt naturpreparater.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Et raskt google søk og lesing på lommelegen bekrefter at tungmetallforgiftning kan påvises ved en vanlig blodprøve hos fastlegen. Derfor konkluderer jeg med at du er en eksentrisk tilhenger av alternativ medisin for en diagnose påvist av en alternativ medisiner. Legg til opplysningen om hvor mye penger du har brukt så virker det rett og slett som om du er svindlet.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at ikke norske leger / helsevesenet i Norge har kunnskap om tungmetallforgiftning.

Dette er jo ikke fremmed for kjemikere/fysikere/bioingeniører: de vet utmerket godt hvordan de skal fjerne tungmetaller kjemisk sett i reagensrør/ laboratoriene, og samme prinsipp virker jo i menneskekroppen, for å få ut tungmetallene, så ikke noe nytt egentlig.

Men hvorfor norske leger ikke kan noe om dette/hvorfor Legeforeningen/norske offentlige helsevesenet kan/vil reagere vites ikke.

Det tar å drive ut tungmetaller fra kroppen, så gjerne en behandlingstid på 1,5-2 år, det finnes ingen snarveier. Kanskje det er kostnadene ved dette det offentlige frykter? De som har blitt tungmetallforgiftet har jo også langtidssykemeldt seg eller rett og slett sagt opp sine stillinger. Å pleie sin helse tar tid og krever en del penger, så man skal være rik, ressurssterk og frisk for å være syk.

Medisinene består av ganske så sterke (svært høye doser) og mange vitaminer! Man får ikke tak i disse dosene ved norske apotek, men Boots-kjeden tar inn noe av det. Man tar også gjerne B12-sprøyter og ellers har et kosthold som styrer unna sukker, hvetemel og kumelk. Man må ta piller hver 4. time...døgnet rundt. Alt for å drive tungmetallene ut av kroppen. Ellers må man bestille over nett fra utlandet (høy norsk toll selvsagt): alt overvåket av lege. Man måler tungmetallverdiene hver 3.mnd og ser om de stiger eller synker. Her i gården synker verdiene hver gang og behandlingen er snart over. En slik behandling/kur tar man kun 1 gang i løpet av livet.

Hvorfor kan ikke det norske helsevesenet noe om tungmetallforgiftning, som faktisk er enkel kjemisk sett å behandle?

Jeg har hatt store utfordringer med tungmetaller, hovedsakelig pga amalgamfyllinger. Jeg har nå blitt langt bedre, men jeg har som sagt ikke brukt slike summer. Plantebasert kost, lymfebehandlinger (massasje, IR sauna, o.l), samt også nebulizer (oksygenmaske) tilført middler som driver tungmetaller ut. Denne nebulizeren var helt fantastisk effektiv.

Lymfebehandlinger og økte utgifter i kost får jeg skattefradrag for, med dokumentasjon fra fastlege såklart. Men spørs om du får det hvis du ikke har en godkjent diagnose.

Jeg tror forøvrig også påvisning av tungmetall-forgiftning kan være en like vanskelig sak å påvise som f.eks muggsoppforgiftning. Jeg ble muggsopp-forgiftet. Bodde i hus med store mengder mugg av den aggressive sorten (men ikke av den farligste sorten), ble alvorlig syk. Leger/spesialister sa at det var veldig vanskelig å kunne påvise muggsopp ved tradisjonelle prøver tatt i det norske helsevesenet.

Men TS, disse summene du må ut med høres ut som lureri. Det finnes langt rimeligere og effektive måter å få bukt med tungmetall-forgftning på. Nøyaktig hva slags tungmetaller snakker vi om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt store utfordringer med tungmetaller, hovedsakelig pga amalgamfyllinger. Jeg har nå blitt langt bedre, men jeg har som sagt ikke brukt slike summer. Plantebasert kost, lymfebehandlinger (massasje, IR sauna, o.l), samt også nebulizer (oksygenmaske) tilført middler som driver tungmetaller ut. Denne nebulizeren var helt fantastisk effektiv.

Lymfebehandlinger og økte utgifter i kost får jeg skattefradrag for, med dokumentasjon fra fastlege såklart. Men spørs om du får det hvis du ikke har en godkjent diagnose.

Jeg tror forøvrig også påvisning av tungmetall-forgiftning kan være en like vanskelig sak å påvise som f.eks muggsoppforgiftning. Jeg ble muggsopp-forgiftet. Bodde i hus med store mengder mugg av den aggressive sorten (men ikke av den farligste sorten), ble alvorlig syk. Leger/spesialister sa at det var veldig vanskelig å kunne påvise muggsopp ved tradisjonelle prøver tatt i det norske helsevesenet.

Men TS, disse summene du må ut med høres ut som lureri. Det finnes langt rimeligere og effektive måter å få bukt med tungmetall-forgftning på. Nøyaktig hva slags tungmetaller snakker vi om?

Hvis det offentlige helsevesen via fastlegen ikke evner/kan/vil/forstår hva han skal lete etter når det kommer en utslitt og trett pasient til ham, og han ikke kommer på å lete etter tungmetallforgiftning pga manglende kunnskap, så hadde jeg ikke annet alternativ enn å oppsøke andre. Fastlegen er bindeleddet til videre nehandling i det offentlige, og når det offentlige ikke finner andre årsaker enn det enkleste, som er "utbrenthet", "ME" eller "psykologisk behandling for utbrenthet", da får en jo ikke behandlet årsaken til symptomene: kvikksølforgiftning.

Derav må jeg gå den private veien om leger det er få av i dettelandet: til skoleleger/medlemmer i Norske Legeforeningen, men de har også i tillegg spesialutdannelse innen det å tenke helhet og stille spørsmål om årsakene til symptomene. De ønsker altså, i motsetning til den gjengse lege, å finne svar som de ikke har bestemt på forhånd.

Dette koster dyrt, da det er få av disse i Norge, og medisinene selges nærmeste under disk, i helsekostforretninger. Helsemyndighetene sammen emd Legeforeningen forbyr import av slike sterke vitamindoser som er meg foreskrevet, men det er tillatt i bl.a Tyskland og USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemyndighetene sammen emd Legeforeningen forbyr import av slike sterke vitamindoser som er meg foreskrevet, men det er tillatt i bl.a Tyskland og USA.

Man behandler ikke tungmetallforgiftning med vitaminer. Det er rett og slett ikke mulig. Hvis det er det du har fått "forskrevet", så er det rett og slett svindel.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Interessert

Man behandler ikke tungmetallforgiftning med vitaminer. Det er rett og slett ikke mulig. Hvis det er det du har fått "forskrevet", så er det rett og slett svindel.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Interessant. Siden du vet hva man ikke behandler tungmetallforgiftning med - vet du hva man faktisk behandler diagnosen tungmetallforgiftning med da?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Litt av noen priser de tar..!

http://www.funksjone...isin.no/priser/

Oj, det må jeg si! Privat legevakt i Oslo på kveldstid koster jo 650, og da får man øyeblikkelig hjelp på de mest ubeleielige tidspunkt..

Må innrømme at begrepene "funksjonell medisin" og "ortomolykulær medisin" hørtes mer enn litt jalla ut, uten at jeg har kjennskap til de forøvrig (Iflg NIFAB er dette to ord for det samme, og det har ingen dokumentert effekt). At de har en video av en tidligere pasient som forteller sin mirakelhistorie bidrar heller ikke til å gi et seriøst inntrykk av virksomheten deres må jeg si.

Så på spørsmål om jeg mener disse er svindlere, vel..de tar skyhøye priser for en "behandling" uten dokumentert effekt. Høres ut som svindel for meg, så jeg må nok svare ja der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Siden du vet hva man ikke behandler tungmetallforgiftning med - vet du hva man faktisk behandler diagnosen tungmetallforgiftning med da?

Takker for svar...

Ja, det vet jeg. Hvilket tungmetall er det du er forgiftet med, så kan jeg svare spesifikt. Men generelt er det snakk om chelatering, dvs. at man gir et stoff som binder seg med tungmetallet slik at det kan skilles ut. Jern, arsen og kvikksølv er de vanligste forgiftningene, og for disse finnes det ulike stoffer man kan bruke.

Det er blitt forsket på bruk av store doser vitamin C for blyforgiftning, men resultatene er inkonklusive og brukes ikke som standardbehandling.

Du kan oppsøke bedrifthelsetjenesten ved jobben din og be om henvisning til arbeidsmedisiner, det er de som er spesialister på slikt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Hvilket tungmetall er det du er forgiftet med, så kan jeg svare spesifikt. Men generelt er det snakk om chelatering, dvs. at man gir et stoff som binder seg med tungmetallet slik at det kan skilles ut. Jern, arsen og kvikksølv er de vanligste forgiftningene, og for disse finnes det ulike stoffer man kan bruke.

Det er blitt forsket på bruk av store doser vitamin C for blyforgiftning, men resultatene er inkonklusive og brukes ikke som standardbehandling.

Du kan oppsøke bedrifthelsetjenesten ved jobben din og be om henvisning til arbeidsmedisiner, det er de som er spesialister på slikt.

Anonym poster: 909ea323eb410f677abbeaa84625b147

Du mener det offentlige helsevesenet i Norge behandler tungmetallforgiftning og får folk friske fra den diagnosen?

- Hvordan behandler de det?

- Gir NAV støtte/refusjon/blå respept til slike medisiner da?

- Hva er eksempel på type medisiner som brukes av det godkjente offentlige?

Hvorfor er det "arbeidsmedisinere" som er spesialister på tungmetallforgiftning, det er jo mange som jobber administrativt som får denne diagnosen...behøver ikke være industriarbeider i granittfelten for å få tungmetallforgiftning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...