Gå til innhold

Venninne kjøpte hus uten lån, snyltet på oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det har de gitt ut pengene sine uten tvang. Hun har spurt om penger og fått det. En kan da ikke beskylde folk for bedrageri når de er ja, kall det lettlurte.

Det er ikke noe vilkår i bedrageribestemmelsen om at det må foreligge tvang. Selv lettlurte folk er beskyttet i straffeloven. Hva du mener er ikke relevant.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil forresten si at jeg også har dårlig råd pga sparing.

Du har ikke dårlig råd pga. sparing.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke dårlig råd pga. sparing.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

Man kan velge å ha dårlig rå pga sparing men da er det et valg man tar og må leve etter det, og ikke narre noen til å betale for seg.

Anonym poster: 20570de992dde4006e325db57c8e9b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert, jeg.

Her er det bare å kutte ut vedkommende så fort som mulig. Slik oppførsel er ikke normalt og de her inne på forumet som mener at det er helt greit krysser jeg fingrene for at befinner seg langt utenfor min omgangskrets. Rett og slett kvalmt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er greit å være uærlig, men synet hennes på sparepengene trenger ikke å være så ille. Hvis en setter til sides penger til pensjon/bolig, burde en anse de pengene som låst til de formålene. Akkurat som om de var i en BSU- eller IPSkonto.

Altså, om en har 1 million på konto som en har øremerket til boligformål, og en ikke har noen penger utenom, anser jeg det ikke som galt å si at en er blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er greit å være uærlig, men synet hennes på sparepengene trenger ikke å være så ille. Hvis en setter til sides penger til pensjon/bolig, burde en anse de pengene som låst til de formålene. Akkurat som om de var i en BSU- eller IPSkonto.

Altså, om en har 1 million på konto som en har øremerket til boligformål, og en ikke har noen penger utenom, anser jeg det ikke som galt å si at en er blakk.

Man kan jo på en eller annen måte kontakte banken og fortelle at det er et nødstilfelle og trenger en del av pengene. Man snylter bare ikke på sine egne hvis man har selv!!

Anonym poster: 4f3e3e7b2c569ac1aad4ba11aeb13678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo på en eller annen måte kontakte banken og fortelle at det er et nødstilfelle og trenger en del av pengene. Man snylter bare ikke på sine egne hvis man har selv!!

Anonym poster: 4f3e3e7b2c569ac1aad4ba11aeb13678

Som jeg skrev i forrige innlegg, penger som er øremerket til pensjon/bolig blir det anbefalt å late som om man ikke har. Om en har 1million øremerket til bolig og 0 disponibelt ellers, er det ikke galt i å si at en er blakk. Hele prinsippet med å øremerke penger er å reservere dem til et formål. Uanett om det høres teit ut - en har ikke lenger 1 million kroner, en har 1 million boligkroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i forrige innlegg, penger som er øremerket til pensjon/bolig blir det anbefalt å late som om man ikke har. Om en har 1million øremerket til bolig og 0 disponibelt ellers, er det ikke galt i å si at en er blakk. Hele prinsippet med å øremerke penger er å reservere dem til et formål. Uanett om det høres teit ut - en har ikke lenger 1 million kroner, en har 1 million boligkroner.

Joda, men hvis du selv har satt opp trekk på en sånn sum hver måned at du sparer nok til å ha en million på konto så ringer du da ikke en venn helt fortvilet og på gråten fordi du ikke har råd til å betale medisiner og regninger? Da justerer du trekket, slik at du kan betale regningene dine. Venner skal da ikke lide fordi en sparer. De kunne sikkert tenkt seg å spare mer selv.

---

Jeg er enig i at dette er bedrageri. Noen her mener man får skylde seg selv om man er lettlurt, men TS sier jo det er/var en av hennes beste venninner, og man regner ikke med å bli screwed over på den måten av en venninne. Sånne venninner prøver man jo å unngå å holde seg med. Og uansett om man er lettlurt eller ikke er det bedrageri å lure noen for penger.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med de andre involverte, det er noen som ser på henne som tapt kapittel, sletta fra facebook osv, folk som er SÅ skuffa at de ikke vet hva de skal si.

Altså, jeg må jo nevne at ingen av oss andre har hus feks, noen er til og med STUDENTER som har valgt å dele nuddelmiddagen sin med henne fordi hun ikke hadde mat hjemme, de som hadde minst har ofret og tilbydd mer enn de egentlig hadde selv, eller delte det lille de hadde, det er de som ikke orker å se henne mer.

Dette er vår barndomsvenninne, vi har alltid vært sammen, da vi andre flyttet hjemmefra så turte ikke hun helt å flytte, slet en del med angst og slike problemer, hun ble boende hjemme og fikk bare en liten stilling i hjembygda, en liten en med begrenset inntekt.

Hun hadde en bil som hun etterhvert selv valgte å avskilte fordi det ble for dyrt, og hun endte opp alene der ute, så vi stilte jo opp.

Vi kunne ikke mistenke at hun da hadde rundt gud vet hvor mange hundretusen på konto når hun avskiltet sin egen BIL og valgte å være fast der ute i ingenmannsland.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg ender opp med å gjøre, dette er svært vanskelig, synes jeg.

Å prøve å igjen noe penger er egentlig det siste jeg tenker på, det jeg bekymrer meg for er HVA feiler det egentlig venninnen min, og kan man noengang stole på henne igjen? Er hun sykere enn hun selv tror?

osv...........

Jeg vil bare si til alle som mener venninnen min gjorde noe bra er at det gjorde hun IKKE!!

Vi som er/vr hennes nærmeste venner bekymret oss mye for henne, om hun hadde penger, mat ( pga allergier spesiell mat), om hun hadde til strømmen sin, om hun fikk sett noen filmer på kino osv. Hun gjorde seg SVÆRT stakkarslig og liten, vi var "familien" hennes, vi tok oss av henne.

SLIK GJØR DU IKKE MOT DINE BESTEVENNER, UTNYTTER DERES OMTANKE OG LOMMEBOK BEVISST!!!!!!!!!!!

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis du selv har satt opp trekk på en sånn sum hver måned at du sparer nok til å ha en million på konto så ringer du da ikke en venn helt fortvilet og på gråten fordi du ikke har råd til å betale medisiner og regninger? Da justerer du trekket, slik at du kan betale regningene dine. Venner skal da ikke lide fordi en sparer. De kunne sikkert tenkt seg å spare mer selv.

---

Jeg er enig i at dette er bedrageri. Noen her mener man får skylde seg selv om man er lettlurt, men TS sier jo det er/var en av hennes beste venninner, og man regner ikke med å bli screwed over på den måten av en venninne. Sånne venninner prøver man jo å unngå å holde seg med. Og uansett om man er lettlurt eller ikke er det bedrageri å lure noen for penger.

Her antar du at hun har automatisk trekk (hvorfor?), du antar også at det er trekket som gjør at hun er blakk. Det er godt mulig hun sparer det hun har til overs hver måned, noen måneder er det mer enn andre. Måned 1 til 11 har hun 20 000 i innekt og 10 000 i utgifter, hun sparer 10 000 i disse månedene. Måned 12 har hun 20 000 i inntekt og 20 000 i utgifter. På måned 12 er hun blakk.

Poenget mitt er bare at det er umulig å vite hva som faktisk har skjedd uten å høre den andre sidens forklaring. Gitt at hun ikke er fullstendig tilbakestående hadde hun ikke gjort det TS skisserer. Hun må rett og slett ha et annet syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter å spare seg til fant... Spare er noe man gjør med det som er til overs etter at boutgifter, mat og andre nødvendige utgifter er betalt. Det høres nesten ut som om TS sin venninne har et tvangsmessig forhold til sparing, og ikke skyr noen midler for å nå sitt mål. Altså ikke en sunn og normal sparing.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i forrige innlegg, penger som er øremerket til pensjon/bolig blir det anbefalt å late som om man ikke har. Om en har 1million øremerket til bolig og 0 disponibelt ellers, er det ikke galt i å si at en er blakk. Hele prinsippet med å øremerke penger er å reservere dem til et formål. Uanett om det høres teit ut - en har ikke lenger 1 million kroner, en har 1 million boligkroner.

Men helvete da, hun gikk jo bak ryggen på venninnene sine! Hun har brukt dem for penger, når hun kunne heller satt av sine EGNE penger til vitale ting i hverdagen.

Anonym poster: 4f3e3e7b2c569ac1aad4ba11aeb13678

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med de andre involverte, det er noen som ser på henne som tapt kapittel, sletta fra facebook osv, folk som er SÅ skuffa at de ikke vet hva de skal si.

Altså, jeg må jo nevne at ingen av oss andre har hus feks, noen er til og med STUDENTER som har valgt å dele nuddelmiddagen sin med henne fordi hun ikke hadde mat hjemme, de som hadde minst har ofret og tilbydd mer enn de egentlig hadde selv, eller delte det lille de hadde, det er de som ikke orker å se henne mer.

Dette er vår barndomsvenninne, vi har alltid vært sammen, da vi andre flyttet hjemmefra så turte ikke hun helt å flytte, slet en del med angst og slike problemer, hun ble boende hjemme og fikk bare en liten stilling i hjembygda, en liten en med begrenset inntekt.

Hun hadde en bil som hun etterhvert selv valgte å avskilte fordi det ble for dyrt, og hun endte opp alene der ute, så vi stilte jo opp.

Vi kunne ikke mistenke at hun da hadde rundt gud vet hvor mange hundretusen på konto når hun avskiltet sin egen BIL og valgte å være fast der ute i ingenmannsland.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg ender opp med å gjøre, dette er svært vanskelig, synes jeg.

Å prøve å igjen noe penger er egentlig det siste jeg tenker på, det jeg bekymrer meg for er HVA feiler det egentlig venninnen min, og kan man noengang stole på henne igjen? Er hun sykere enn hun selv tror?

osv...........

Jeg vil bare si til alle som mener venninnen min gjorde noe bra er at det gjorde hun IKKE!!

Vi som er/vr hennes nærmeste venner bekymret oss mye for henne, om hun hadde penger, mat ( pga allergier spesiell mat), om hun hadde til strømmen sin, om hun fikk sett noen filmer på kino osv. Hun gjorde seg SVÆRT stakkarslig og liten, vi var "familien" hennes, vi tok oss av henne.

SLIK GJØR DU IKKE MOT DINE BESTEVENNER, UTNYTTER DERES OMTANKE OG LOMMEBOK BEVISST!!!!!!!!!!!

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Hvis hun bodde hjemme, lurer jeg på hvorfor dere var bekymret for om hun hadde til mat er strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egen strømmåler, samt hun sa hun kjøpte egen mat, hun har melkeproteinallegi, allergisk mot sitruser og forskjellig som gjorde at det var lettere for henne å handle egen mat og ha.

Hun bor i en liten kjellerleilighet under foreldrene sine.

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har de gitt ut pengene sine uten tvang. Hun har spurt om penger og fått det. En kan da ikke beskylde folk for bedrageri når de er ja, kall det lettlurte.

Jeg vil ikke kalle det å være "lettlurt" når man velger å tro på det når ens venner igjennom flere år "gråter av fortvilelse" over dårlig råd.. TS og de andre har vært utrolig snille som har støttet sin gode venninne (trodde de) gjennom det de trodde var tøffe tider - mens hun i virkeligheten har utnyttet de og manipulert til grader.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Du har ikke dårlig råd pga. sparing.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

Hva mener du?

Rent teknisk har jeg jo ikke dårlig råd nei. Jeg velger å ha mindre "lommepenger" hver måned, for å kunne spare opp til uforventa krisesituasjoner+ferier.

Men jeg har absolutt dårlig råd i hverdagen fordi jeg velger som jeg gjør. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg ikke har dårlig råd pga sparing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Som jeg skrev i forrige innlegg, penger som er øremerket til pensjon/bolig blir det anbefalt å late som om man ikke har. Om en har 1million øremerket til bolig og 0 disponibelt ellers, er det ikke galt i å si at en er blakk. Hele prinsippet med å øremerke penger er å reservere dem til et formål. Uanett om det høres teit ut - en har ikke lenger 1 million kroner, en har 1 million boligkroner.

Støtter denne, men jeg velger likevel å formulere det anderledes.

Jeg sier aldri at jeg er blakk, jeg sier i steden at jeg ikke kan ta meg råd.

Men vi har sikkert vært der alle sammen, hvor vi har hatt x antall tusenlapper på sparekonto/bsu, men ikke en krone på brukskonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kuttet kontakten momenant. Jeg klarer ikke å omgåes mennesker som har et så forsjellig etisk/moralsk ståsted som meg. Det er for meg uforståelig om noen i det hele tatt kunne vurdert å fortsatt være venner med et slikt menneske. Jeg hadde garantert følt meg utnyttet på det groveste.

Ikke la deg lure om at hun ikke innser at dette er galt. Når hun sparer til bolig i 8 år uten å nevne dette av seg selv, eller når dere har spurt hvorfor ikke hennes penger strekker til, da er det et tegn på at hun kjønner at det er feil å snikspare samtidig som vennegjengen dekker regninger, kino og fornøyelser.

Dersom det hun har gjort er rettferdig eller greit, hvorfor han hun da et hus uten gjeld mens TS og de andre venninene ikke har noe hus?

Til dere som sier at sparing er en utgift, sparing er en frivillig utgift der alle pengene kommer deg og bare deg til gode i fremtiden. Det er selvsagt etisk forkastelig å spare til seg selv samtidig som en lever for andres midler. Selv sparer jeg mye, ca 50% av lønnen min. Da dropper jeg byturer, resturant besøk, ferier osv og takker nei til å bli med på dyre ting før vennene mine får muligheten til å tilby seg å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

det er feil å snikspare

*snip*

haha, elsker ordert! Snikspare :D

Anonym poster: d6330bc3d2bcab021ea47472939ba1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvordan reagerer hun på å bli kuttet ut, skjønner hun hva hun har gjort?

Anonym poster: 5707e3c601af2eeef852fee087aac3fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...