Gå til innhold

Venninne kjøpte hus uten lån, snyltet på oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest annemor30

Tydeligvis, siden du ikke greier å svare for deg.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

Jeg har ingen problemer med å svare for meg gitt.Hele TS innlegg stinker troll og tullball!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Venninnen har jo forklart at hun har for liten stillingsprosent i forhold til regningene hun har. Jeg har selv en venn som alltid hadde dårlig råd, og vi spleisa somregel på ting slik at han kunne bli med også. Når man kjent noen en stund så er det ikke naturlig å tro at de lyver eller å trekke deres motivasjoner i tvil. Når venninna til TS sier hun har dårlig råd pga lite jobb og høye regninger så skjønner jeg godt at de tror på det.

Det virker som denne venninna har snyltet bevisst på vennene sine. Det er jo ikke naturlig å spare til hus i mange år uten å nevne dette for vennene sine en gang. Jeg hadde ikke villet være venn med denne personen noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg hadde lukta lunta for lenge siden.

Hvis en venninne hadde hatt "dårlig råd" i flere år, ville jeg spurt om hvorfor hun ikke økte stillingsprosent, forhandlet om høyere lønn eller kuttet ned på øvrige utgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, kommer med oppdatering.

Jeg og et par venninner i samme situasjon dro på festen, vi ble der til i går og vi va de siste som gikk. Vi tok det opp med venninnen, veldig rolig og saklig, ikke noe kjeft og tull og tøys, selv om det ville vært fortjent..

Hun skjønner IKKE at vi reagerer som vi gjør, for hun ser på sparing som en utgift sammen med hennes andre utgifter, det er penger som går fra hennes konto, til noe annet.

Jeg spurte henne hvordan hun kunne be meg betale en regning på feks 500kr mens hun hadde millionen på konto. Da sa hun "det er jo det samme som at jeg skal be telenor som har sikkert 500milliarder på konto at de må gi meg tilbake 500lappen så jeg kan betale neste regning, man får ikke igjen penger når en har betalt de inn til noe, sant? slik er det med sparekonto og".

"men HUS kunne du kjøpe, kontant!?!??!" nå hadde jeg begynt å bli irritert og ikke minst oppgitt, da sa hun "ja, fordi jeg har SPART, og sparing er en utgift jeg har hatt lenge, sparer ikke dere?"

Til slutt ble det en stor krangel ut av det hele, vi gikk derfra, og har ikke snakket sammen i dag, vi forstår faen ikke hverandre, i følge henne er sparing en nødvendig utgift på linje med forsikring hvis man har bil, eller betale strømregninga, det bare kom ikke gjennom at MAN SPARER IKKE PÅ BEKOSTNING AV ANDRE, og bare så det er sagt så hadde vi ALDRI støttet henne så masse økonomisk dersom vi hadde visst dette!!

Dette er ei bestevenninne vi har hatt i mange år, dama går til psykolog pga litt rar oppvekst, så hun har jo litt problemer å ta tak i, men lite visste vi at det var SÅ ute å kjøre med henne.

Hun hadde i det minste kjøpt inn noe mat og drikkevarer til helgen da, for de som lurer.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, kommer med oppdatering.

Jeg og et par venninner i samme situasjon dro på festen, vi ble der til i går og vi va de siste som gikk. Vi tok det opp med venninnen, veldig rolig og saklig, ikke noe kjeft og tull og tøys, selv om det ville vært fortjent..

Hun skjønner IKKE at vi reagerer som vi gjør, for hun ser på sparing som en utgift sammen med hennes andre utgifter, det er penger som går fra hennes konto, til noe annet.

Jeg spurte henne hvordan hun kunne be meg betale en regning på feks 500kr mens hun hadde millionen på konto. Da sa hun "det er jo det samme som at jeg skal be telenor som har sikkert 500milliarder på konto at de må gi meg tilbake 500lappen så jeg kan betale neste regning, man får ikke igjen penger når en har betalt de inn til noe, sant? slik er det med sparekonto og".

"men HUS kunne du kjøpe, kontant!?!??!" nå hadde jeg begynt å bli irritert og ikke minst oppgitt, da sa hun "ja, fordi jeg har SPART, og sparing er en utgift jeg har hatt lenge, sparer ikke dere?"

Til slutt ble det en stor krangel ut av det hele, vi gikk derfra, og har ikke snakket sammen i dag, vi forstår faen ikke hverandre, i følge henne er sparing en nødvendig utgift på linje med forsikring hvis man har bil, eller betale strømregninga, det bare kom ikke gjennom at MAN SPARER IKKE PÅ BEKOSTNING AV ANDRE, og bare så det er sagt så hadde vi ALDRI støttet henne så masse økonomisk dersom vi hadde visst dette!!

Dette er ei bestevenninne vi har hatt i mange år, dama går til psykolog pga litt rar oppvekst, så hun har jo litt problemer å ta tak i, men lite visste vi at det var SÅ ute å kjøre med henne.

Hun hadde i det minste kjøpt inn noe mat og drikkevarer til helgen da, for de som lurer.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Det her høres jo helt urimelig ut. Man kan ikke etter min mening spørre venner om å låne/betale for seg, fordi man selv legger alt til side selv. Sparing er noe man gjør etter at nødvendige utgifter er betalt. Det er en gode å kunne spare, og kan ikke regnes som en utgift. Å ha dårlig råd er å ikke ha råd til å betale regningene sine med den inntekten man har. Ikke at man har for liten inntekt i forhold til hvor mye man sparer av dem. Hun har tydeligvis brukt dere ganske godt opp igjennom. Blir helt mållås av hvordan noen mennesker kan oppføre seg.

Anonym poster: d5d0c0f3748219a523e9fdd7465c04b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke forstått hvor utnyttet vi har blitt, jeg lurer seriøst på hvor store problemer hun egentlig har. Hun har et helt skrudd forhold til penger, det er jo tydelig??

Men altså, tenk over flere år å se pengene hope seg opp på konto samtidig som man OPPRIKTIG gråter og har nervesammenbrudd over regniger og medisin som ikke blir betalt, og ringer venner for hjelp, hun er jo ikke stabil i det hele tatt, jeg nekter å tro at hun er helt frisk i hodet?

Dette sier jeg fordi jeg kan ikke tro at hun bevisst via skuespill har svindlet oss opp gjennom alle de årene, vi har vært venner siden skoledagene.

Jeg bare forstår ikke at dette kan være planlagt kynisk svindel, jeg tror hun sliter veldig med seg selv. Eller kanskje jeg bare ønsker at det skal være slik fordi jeg ikke vil tro så stygt om ei som har vært min bestevenninne, ei jeg har opplevd så utrolig mye med, en så god støtte og samtalepartner.. :(

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest igjennom hele tråden.. og må bemerke følgende:

TS.. dere har virkelig blitt snytt...men ser jo nå at det er pga venninnens forkvaklede syn på realiteter og økonomi. Har en viss befatning med dette selv da en i min familie var litt på samme måten.. Ikke at det ble grått og lånt...men at det ble klaget på dårlig råd all den tid flerfoldige tusinger gikk til sparing..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å svare for meg gitt.Hele TS innlegg stinker troll og tullball!

Jo, det har du åpenbart. Anklager om trolling er mot reglene på forumet, du gjelder for deg når du skriver her. Ta det til etterretning.

Selv om historien er oppdiktet kommer du ikke unna det faktum at dersom dette er sant er det bedrageri og det har du ikke evnet å svare på.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke forstått hvor utnyttet vi har blitt, jeg lurer seriøst på hvor store problemer hun egentlig har. Hun har et helt skrudd forhold til penger, det er jo tydelig??

Men altså, tenk over flere år å se pengene hope seg opp på konto samtidig som man OPPRIKTIG gråter og har nervesammenbrudd over regniger og medisin som ikke blir betalt, og ringer venner for hjelp, hun er jo ikke stabil i det hele tatt, jeg nekter å tro at hun er helt frisk i hodet?

Dette sier jeg fordi jeg kan ikke tro at hun bevisst via skuespill har svindlet oss opp gjennom alle de årene, vi har vært venner siden skoledagene.

Jeg bare forstår ikke at dette kan være planlagt kynisk svindel, jeg tror hun sliter veldig med seg selv. Eller kanskje jeg bare ønsker at det skal være slik fordi jeg ikke vil tro så stygt om ei som har vært min bestevenninne, ei jeg har opplevd så utrolig mye med, en så god støtte og samtalepartner.. :(

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Hun har sikkert en psykisk lidelse, men hun er like fullt strafferettslig tilregnelig.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å svare for meg gitt.Hele TS innlegg stinker troll og tullball!

Jeg tror enten at du er min venninne, eller du svarer troll og tullball her, du støtter jo tydeligvis ikke meg og de andre i denne saken, men heller min venninne.

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Etter å ha lest den siste oppdateringen fra TS tenker jeg kun en ting: Det virker ikke som venninnen noensinne kommer til å forstå situasjonen fra TS sitt synspunkt. Venninna kommer sikkert aldri til å innse at det er hennes prioriteringer som avviker fra normalen.

Jeg synes egentlig ikke TS har så mange valg her. Å få tilbake pengene tror jeg blir en umulig oppgave hvis det skal gjøres juridisk. Det er mulig å snakke med venninna og få til en avtale dere imellom - men siden venninna ikke forstår problemet kan det bli jævlig energikrevende.

Jeg ville enten tilgitt henne og fortsatt vennskapet uten å låne penger - eller brutt vennskapet om det ble for sårt/vanskelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte dere henne om hvorfor hun ikke fortalte om sparingen? Hvorfor hun holdt det hemmelig over 8 år? Det er en ting å tilfeldig ikke fortelle det i noen mnd (uten å bedra som hun har gjort fordi det skal man ikke gjøre), men 8 år er lang lang tid! Hun har holdt det hemmelig fordi hun viste at det var galt, hun vet godt hva hun gjorde men kom med den unnskyldningen som hun kom med for at dere skal tilgi og akseptere. Hun kommer nok aldri til å be om unnskyldning og betale tilbake, hun har et forskrudd syn på penger og vennskap, jeg hadde brutt vennskapet fordi hvordan kan man stole på henne?

Anonym poster: 20570de992dde4006e325db57c8e9b8e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi ville jo vite hvorfor hun har spart, og ikke sagt noe, da forsvarte hun seg bare med at hun alltid har fortalt at hun ofte har mer utgifter enn inntekt, og siden vi ikke spurte NØYAKTIG hva slags utgifter det var, altså "hvor mange og hva slags utgifter har du?" så svarte hun "betaler litt leie, strøm på egen måler, telefon, OG ANDRE SLIKE UTGIFTER". Og i andre slike utgifter lå sparing, som jo for henne er en utgift.

Blir helt idiot i hodet av å prøve å finne ut av dette, må rett og slett legge det bort litt. Det er bare så forvirrende, kan ikke bestemme meg for om hun er psykisk syk på dette, eller bare en tyv. Men tror ikke dette er gjort med vilje, hun har jo ikke noe realistisk syn på ja, realiteten og alt rundt henne.

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte dere henne om hvorfor hun ikke fortalte om sparingen? Hvorfor hun holdt det hemmelig over 8 år? Det er en ting å tilfeldig ikke fortelle det i noen mnd (uten å bedra som hun har gjort fordi det skal man ikke gjøre), men 8 år er lang lang tid! Hun har holdt det hemmelig fordi hun viste at det var galt, hun vet godt hva hun gjorde men kom med den unnskyldningen som hun kom med for at dere skal tilgi og akseptere. Hun kommer nok aldri til å be om unnskyldning og betale tilbake, hun har et forskrudd syn på penger og vennskap, jeg hadde brutt vennskapet fordi hvordan kan man stole på henne?

Anonym poster: 20570de992dde4006e325db57c8e9b8e

For hvis hun virkelig mener at det å spare er en normal utgift og at det er normalt å leve på venner fordi man sparer, så hadde hun ikke hatt noen grunn til å skjule at hun sparte. Da kunne hun fortalt at hun er blakk fordi hun har den store "utgiften" som heter sparing.

Anonym poster: 20570de992dde4006e325db57c8e9b8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg vil forresten si at jeg også har dårlig råd pga sparing. Jeg betaler regninger, kjøper mat, og deretter setter jeg mye på sparekonto. Dette resulterer i at jeg ikke går like ofte på kino/restaurant som vennene mine. De spanderer en gang i blandt, og jeg takker ja i blandt. Noen ganger ofrer jeg litt av sparepengene og spanderer tilbake. Men mesteparten av tida er jeg ærlig og sier "jeg kan ikke ta meg råd"

Men jeg ville aldri latt en venninne låne meg penger hvis jeg heller kunne ta av sparekonto!

Ja, det er forbanna surt å bruke oppsparte kroner på uforventa utgifter, men det er jo slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Jo, det har du åpenbart. Anklager om trolling er mot reglene på forumet, du gjelder for deg når du skriver her. Ta det til etterretning.

Selv om historien er oppdiktet kommer du ikke unna det faktum at dersom dette er sant er det bedrageri og det har du ikke evnet å svare på.

Anonym poster: 2a448f4db788012b8e9da2f84ffc76db

Slik jeg ser det har de gitt ut pengene sine uten tvang. Hun har spurt om penger og fått det. En kan da ikke beskylde folk for bedrageri når de er ja, kall det lettlurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vi ville jo vite hvorfor hun har spart, og ikke sagt noe, da forsvarte hun seg bare med at hun alltid har fortalt at hun ofte har mer utgifter enn inntekt, og siden vi ikke spurte NØYAKTIG hva slags utgifter det var, altså "hvor mange og hva slags utgifter har du?" så svarte hun "betaler litt leie, strøm på egen måler, telefon, OG ANDRE SLIKE UTGIFTER". Og i andre slike utgifter lå sparing, som jo for henne er en utgift.

Blir helt idiot i hodet av å prøve å finne ut av dette, må rett og slett legge det bort litt. Det er bare så forvirrende, kan ikke bestemme meg for om hun er psykisk syk på dette, eller bare en tyv. Men tror ikke dette er gjort med vilje, hun har jo ikke noe realistisk syn på ja, realiteten og alt rundt henne.

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Ja ok, men uansett så er det merkelig at hun ikke har nevnt sparingen i løpet av 8 år, sparer man som henne så nevner man det til venner fordi det er spesielt. Jeg hadde skrytt av det selv hvis jeg fikk det til, og selvsagt IKKE tigget penger av andre på samme tid. Jeg trur at hun har gjort dette iallefall delvis med vilje, selv om psyken selvsagt kan ha mye å si, det sier seg selv at hun ikke er normal siden hun har klart å leve slik i 8 år.

Anonym poster: 20570de992dde4006e325db57c8e9b8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Jeg vil forresten si at jeg også har dårlig råd pga sparing. Jeg betaler regninger, kjøper mat, og deretter setter jeg mye på sparekonto. Dette resulterer i at jeg ikke går like ofte på kino/restaurant som vennene mine. De spanderer en gang i blandt, og jeg takker ja i blandt. Noen ganger ofrer jeg litt av sparepengene og spanderer tilbake. Men mesteparten av tida er jeg ærlig og sier "jeg kan ikke ta meg råd"

Men jeg ville aldri latt en venninne låne meg penger hvis jeg heller kunne ta av sparekonto!

Ja, det er forbanna surt å bruke oppsparte kroner på uforventa utgifter, men det er jo slik det er.

Dette er jo en fair måte og gjøre det på:-) En sparer og velger da og ikke ta seg råd eller å ta seg råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dere kaller dere venninner? Da burde dere glede dere over hva hun har klart:)

Jeg syns også det er viktig å ha den evnene å kunne glede seg over venninners lykke - men her har jo venninnen utnyttet venninnene sine for å oppnå noe - OG DET SYNS DU ER HELT GREIT? :overrasket:

TS : du MÅ fortelle henne hva du mener og føler. Om du mister henne uansett, har du ingenting å tape, men kanskje dere kan reparere vennskapet? Og kanskje hun kan beklage seg og gjøre det godt igjen?

Endret av Bølle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...