Gå til innhold

Venninne kjøpte hus uten lån, snyltet på oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Uanonymbruker

Jeg hadde blitt irritert, helt klart. Om en person syter over at hun er så fattig at andre må betale for henne, mens hun samtidig sitter på mange hundre tusen kr, er ikke ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan umulig ha et normalt forhold til verken penger eller hvordan man forholder seg til venner. Så merkerlig det enn er har hun sikkert "normalisert" og rettferdiggjort å snylte på sine egne venner for å nå sitt eget økonomiske mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUN har dårlig råd, derfor bor hun hjemme. Eller hadde dårlig råd, og derfor bodde hjemme, nå har hun jo eget hus, det er det ingen av oss andre som har enda.

Jeg har ikke konfrontert henne, men ei annen venninne snakket med henne på facebook chatten, og da hadde hun sagt at hun hadde jo hatt dårlig råd, for pengene hadde hun satt av til sparing, det så hun ikke noe galt i, og det var vi som tilbød oss å støtte henne økonomisk.

Det siste har hun nok litt rett i, men når bestevenninnen din ringer deg gråtende fordi hun ikke har penger til feks medisiner eller en regning, hva skal man gjøre da? Eller, mange hadde kanskje sagt "gå til nav eller noe", kanskje skulle vi også gjort det, men vi trodde jo virkelig at hun IKKE hadde penger, og vi stilte opp.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Herregud. En ting er at man velger å droppe kino og lignende fordi man ønsker å spare, men å tigge andre om penger til regninger fordi man ikke vil bruke av sparepengene er helt uholdbart.

Håper dere tar det opp med henne i plenum, så hun kanskje forstår hva hun har gjort (selv om jeg tviler på at hun er i stand til så skjønne det, i og med at hun bevisst har holdt på sånn i flere år).

Hvis dere fortsatt vil være venninne med henne, er det i hvert fall helt sikkert at dere aldri må låne henne penger eller spandere på henne!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt vilt ut dette her. Men nå er det jo faktisk hennes tur til å være spandabel! Hun som sitter med ferdig nedbetalt leilighet, og kun er 28 år. De fleste i den posisjonen er jo gjerne 40 år eldre!

Det kommer jo an på om dere beholder vennskapet etter dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det høres helt villt ut er bare fornavnet, jeg trodde hun kødda når hun fortalte det. Hun ser ingenting galt i dette, hun fortalte om huset og var skikkelig oppriktig glad, uten å tenke på at vi kanskje stod der og ikke skjønte en dritt.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får si til henne at hun har lyvd dere opp i trynet, snyltet penger og at dere derfor ikke kan være venner mer.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også blitt forbanna i denne situasjonen. Jeg har også spart stramt for å kjøpe biler, men det kunne ikke en gang falt meg inn å ringe til bestevennene mine å grine fordi jeg ikke hadde råd til en regning når man tross alt har penger på konto! Skal jo ikke gå utover venner at man sparer å har satt seg et økonomisk mål.

Jeg hadde gladelig hjulpet en venninne av meg om jeg hadde mulighet, om hun ringte å var fortvila fordi hun hadde fått en regning hun ikke kunne håndtere, men hadde jeg fått greie på at hun hadde sprunget å kjøpt, ja, si en tv da, så hadde jeg jo virkelig begynt å lure på om det i det hele tatt var noen regning til å begynne med....

Anonym poster: 8514d90d340c5f1aa34ecf83d34fdbd1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp henne, så kan hun sitte der i det nedbetalte huset sitt alene. Håper hun synes det var verdt det. For ei kjerring.

Anonym poster: 14a9729615b07ea7aa48f6b688ad3b1f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert! Å spare er ikke det samme som å ha dårlig råd! Spare er noe man gjør når regningene er betalt. Fy søren, for ei venninne. I praksis er det jo dere som har kjøpt huset hennes, for dere har jo betalt for henne!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du sånn ca hvor mye penger det er hun har SVINDLET dere for?

Hun må jo skjønne at hun har løyet til dere hele veien???? Forklar for henne at dere føler dere lurt av henne som liksom skal være venninnen deres, og at dere helst vil ha pengene tilbake. fy faaen så dårlig gjort!

Anonym poster: 743623dbf6840758c6fc2146776e93aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fantastisk egenskap å kunne være så økonomisk i dagens samfunn. Tar av meg hatten for henne. Hun har spart ca 375 kroner dagen i åtte år. Sånt blir det penger av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med de andre, og vi har funnet ut at vi kanskje har brukt en 1500-2000kr i gjennomsnitt pr måned på venninna vår.

Noen betaler en kinobilett, noen spanderer en middag, det går litt kontanter til en regning, vi har kjørt rundt på henne, hun har ikke hatt råd til lappen og bil, osv.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fantastisk egenskap å kunne være så økonomisk i dagens samfunn. Tar av meg hatten for henne. Hun har spart ca 375 kroner dagen i åtte år. Sånt blir det penger av.

Er du alvorlig eller tuller du bare?

Synes du det er noe å ta av seg hatten for når noen lever på ens venner for å spare sine egne penger, ved å bruke andres?

Det sier vel litt om deg da?

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gjort akkurat det samme. Så må det bli opp til vennene om de hele tiden vil spanderer bare fordi de synes synd på henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krev å få tilbake det hun har lånt, etterpå ville jeg ikke giddet å ha mer kontakt med henne om jeg var deg.

Anonym poster: 97490436a7a41d75638ab2d96c50aab5

"husker du den gangen vi hadde det koselig sammen på kino? vel ,siden du har fått hus vil jeg ha de pengene tilbake nå!!!! HADE!!"

virker jo mer enn patetisk..

Jeg skjønner dere begge,ts.

Jeg vet hvordan det er å ville spare hver kr, kjøpe den billigste middag og ikke dra på fester, sånn at jeg på slutten av året har råd til en liten sydentur.

Det er utrolig vanskelig med venninner om IKKE sparer. For de vil så mye,og de blir så sure når jeg sier nei,og de tenker ikke på å spare.

Selvfølgelig har jeg sagt i fra at jeg sparer.

Det er her venninne deres feilet.

Men å spare kan være litt som å ikke ha råd,for ho var nok fast bestemt på at disse pengene skulle inn på kontoen HENNES.

Enesten måten å løse det på og fortsatt være venner,er hvis ho får seg jobb og inntekt nå og spandrer ting på dere,og inviterer dere hjem til henne osv..

Anonym poster: b3444eae5cebcbbbe93c7828c6a6bb8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med de andre, og vi har funnet ut at vi kanskje har brukt en 1500-2000kr i gjennomsnitt pr måned på venninna vår.

Noen betaler en kinobilett, noen spanderer en middag, det går litt kontanter til en regning, vi har kjørt rundt på henne, hun har ikke hatt råd til lappen og bil, osv.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

åh fyyyy det er mye penger! på 8 år er det snakk om ca 170 000kr! det der skal hun få vær så god å betale tilbake til dere altså!!!

Anonym poster: 743623dbf6840758c6fc2146776e93aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er faktisk litt målløs, vi har jo alle vært der hvor vi ikke har råd til å bli med på noe og en godhjertet venninne låner deg penger eller gir deg muligheten for å bli med. Så gjengjelder man den tjenesten, enten ved en ny en eller betaler tilbake senere.

Men at hun bevisst har brukt dere - ja hun har faktisk brukt dere for å ikke bruke sine egne penger, slik at hun kan være med på alt, og få alle regninger betalt, mens hun på den andre siden sparer opp pengene til et hus. Det er jo ikke noe annet enn lureri og utnytting av vennskap!

Jeg synes dere skal si ifra om hva dere mener jeg. Ikke lag noe mer drama ut av dette, og de pengene kan dere nok se langt etter - men hun må få vite at dette overhodet ikke er greit! Hva gjør hun når hun vil ha lappen, eller en bil, eller noe annet nytt? Skal hun lure andre venner til å betale sine regninger så hun kan spare? :klo:

Det dere må ta opp er alle de gangene som du nevner hun har grått på tlf fordi hun ikke kunne betale regningene osv. pluss alle andre ting dere har støttet henne med. Hvis dere bare nevner middager, kino osv. så slår hun tilbake med at det var gaver. Lån til å betale regninger osv er ikke gaver..

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med de andre, og vi har funnet ut at vi kanskje har brukt en 1500-2000kr i gjennomsnitt pr måned på venninna vår.

Noen betaler en kinobilett, noen spanderer en middag, det går litt kontanter til en regning, vi har kjørt rundt på henne, hun har ikke hatt råd til lappen og bil, osv.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Ja da har dere gitt henne nærmere 200 000 da. Må si dere er noen greie venner......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit, og noe dere absolutt bør ta opp med henne. Om dere ikke tar det opp med henne vil det sannsynligvis alltid ligge og ulme i bakgrunnen, og om dere tar det opp med henne og hun blir sint så får det bare bli sånn.

Jeg synes det er helt greit å prioritere sparing fremfor god mat, kinoer osv. Jeg kan noen ganger gjøre det selv også. Men da sier jeg ikke ja til at andre venner spanderer ting på meg! Jeg har jo pengene, men jeg velger frivillig å bruke dem på noe annet (sparing).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten deltidsjobb, strenge foreldre som ikke har hjulpet henne. Det kan godt stemme det med at foreldrene aldri bidro, men det tror jeg de gjorde med tanke på hvor mye hun fikk spart.

I følge henne tjente hun bare slik at hun betalte litt leie, sine egne utgifter og noe mat i hjemmet. Og dermed ikke kunne være med på aktiviteter som kostet penger alltid. Det startet slik, så ble det til regniger som ikke ble betalt, fordi hun ikke hadde penger, lån ble til gaver fordi hun var helt fra seg over å ikke kunne betale tilbake osv osv.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

En ting hadde vært om hun hadde vært ærlig og sagt "Jeg har ikke råd til å være med på aktiviteter fordi jeg sparer pengene mine". Da hadde det vært opp til vennene om de hadde hatt lyst til å sponse henne så hun kunne spare. Og det å få andre til å betale regningene sine er snylting av en annen verden.

Nei, jeg hadde ikke blitt glad om en venninne som har løyet og snyltet på meg fikk kjøpt seg hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...