Gå til innhold

Venninne kjøpte hus uten lån, snyltet på oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ontopic:

Vil dere ha noe hevn så er reker inni gardine stengene eller annet godt gjemt plass en grei ide, huset vil stinke opp etter en uke :D

Anonym poster: 0efdb9ab4dedce2b7f9b7f8edae54952

Svar som dette er bare jævlig barnslig og unødvendig... Eller er det greit så lenge DU er den som spøker?

Anonym poster: 6a0c00e6a8def2c65ede88f970b1f1a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære TS:

Dette er en person som har svindlet dere.

Tror du det er tilfeldig at hun dumper dere, etter at hun ikke lenger har bruk for dere?

Fakta faen, er at hun har hatt det kult med dere i åtte år. Dere har betalt for all (??) fritid , og hulpet henne godt med regninger og løpende utgifter (medisiner etc), mens hun har puttet nesten all inntekt i banken.

Nå har hun spart opp til huset, som har vært målet hennes, og trenger dere ikke lenger.

TA DETTE VIDERE.

Hun har svindlet dere, og dere har blitt utnyttet. Jeg forstå svært godt at det er vanskelig å tro at en man er glad i og har kjent i ti år (??) har gjort noe så grusomt, men det virker på meg som fakta.

I løpet av åtte år (!) har hun ikke nevnt sparingen ved et ord, selv om den har vært en stor del av hennes økonomiske problemer. Og i og med at hun alltid var blakk, går jeg ut i fra at økonomi var en stor del av hennes hverdag.

Hun visste at det hun gjorde var galt.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å sende deg og vennene dine en kjempeklem, og ønske dere lykke til med rettsaken.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Først vil jeg påpeke at det, som vanlig, er flust av idioter i denne tråden.

Deretter: jeg føler med deg, TS, og håper du gir henne inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Jeg er helt satt ut. HELT satt ut. Jeg føler med deg, ts, og venninnene dine så utrolig mye. Jeg håper virkelig hun får som fortjent.

Som flere har nevnt tidligere, så er det noe som heter å spare seg til fant, men her har hun nærmest spart dere til fant..

Du mååå holde oss oppdatert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tilfeldig_gjest

Naiv og blåøyde som jeg tydeligvis er, så har jeg ingen erfaring med å gå til sak mot noen, det har ingen av oss. Noen som kunne tenke seg til hvordan dette hadde utartet seg?

Først må vi vel anmelde, så finner de ut hva som skjer videre, eller hva?

Forliksrådet, kunne de tvunget henne gjennom å erstatte noe?

Det er jo ingen slike klare beviser på at vi har støttet henne med så mye, annet enn som sagt mailer, sms, skype og msn samtaler hvor det _TYDELIG_ kommer frem at hun ikke har penger, og på daværende tidspunkt hadde hun nok flere hundretusen kroner i banken... og når vi tilbød penger, takket hun flott ja, osv.

Så er det en del kontant uttak som jeg VET at jeg tok ut til henne. Feks hun trengte 750kr til en regning, så tok jeg ut nøyaktig 750kr. Det kan kanskje strømselskapet bevise, at den regningen pålyder det, samtidig som mitt uttak ble gjort?

HERRGUD for en ekkel situasjon.................

ts

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Nei, ikke anmeld - hold politiet utenfor. Saken bør nok i første omgang begrenses til det privatrettslige, dvs. til spørsmål om du/dere kan kreve erstatning/tilbakebetaling.

Avtal møte med en advokat - dette kan du og dine venninner gjøre i fellesskap. Advokaten vil antagelig forklare litt om mulighetene for å vinne frem og om hvilke bevis som behøves.

Samtidig må jeg si at det burde være unødvendig å ta rettslige skritt her. Dette er en sak som man burde klare å ordne opp venninnene imellom - og er alle parter voksne, burde man kanskje også klare å bevare et slags vennskap også. Siden du nevner det å trekke inn advokat antar jeg at dette likevel er umulig nå.

Når det gjelder det juridiske i dette, er det ikke stort jeg kan eller vil si. Men jeg vil umiddelbart tro at man kan basere seg på vanlig erstatningsrett. Din venninne vil fort være pliktig til å betale tilbake såfremt hun klanderverdig har forledet deg/dere til å utbetale henne penger (ved å foregi at hun var blakk og trengende).

Det er ofte flere veier til målet. Muligens kan man også si at den enkelte betalingen til henne var en ugyldig gavedisposisjon, idet de skjedde under falske foregivender. I så fall vil også ugyldighetsreglene gi krav på tilbakebetaling.

Slike spørsmål vil advokaten vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så vil jeg bare legge til at siden man ikke kan alltid sende riktig tone gjennom tekst...

Anonym poster: 0efdb9ab4dedce2b7f9b7f8edae54952

Og likevel tok du mitt innlegg blodig seriøst. =)

(Og jeg visste vel ikke at andre hadde spøkt med det samme som meg, jeg leste bare innleggene til TS, men du forventer vel kanskje at jeg skal være synsk også.)

*Ferdig med å være off topic, håper TS finner ut hva hun vil gjøre, lykke til!*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen!

Det har vært en riktig krevende tid, til slutt har det endt på at vi er 6 involverte, vi har i samarbeid med advokat funnet ut at vi til sammen kan bevise at vi har brukt ca 95.000kroner på henne og hennes utlegg. Det er jo som dere har skjønt snakk om mye mer penger, men dette er det det faktisk finnes bevis for via overføringer, regninger vi har betalt på vegne av henne, samtaler hvor det feks kommer frem "jeg trenger 453kr" og feks jeg derettet gjorde et uttak på 453kr osv.

I første omgang har vi fått beskjed om at det nok går i forliksrådet, og blir det ikke enighet etter megling der, blir det rettsak av det i og med at vi faktisk har såpass mange bevis som vi har.

"venninna" vår har selvsagt ingen forståelse for at dette er penger vi kunne tenkt oss å gjerne få igjen, så vi er nødt innom megler, tror dessverre ikke det går noen vei der heller, da er det rettsak neste.

Anonym poster: 4e5f338265f9e816cde112a583a8a5fd

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sponse noen er ikke det samme som å låne penger til noen. Forventet dere å få pengene tilbake?

Greit hun har spart penger og fått kjøpt et hus, hvis dere så inderlig vil ha pengene tilbake så si det til henne, ikke klag på kvinneguiden for dere vil få både for og mot-kommentarer her. og alle de som støtter dere vil bare gjøre saken verre mellom dere og venninnen deres.

Som du skriver, dere har sponset henne og betalt for henne når hun ikke har hatt råd. Hadde det vært meg hadde denne venninnen dessverre måttet være hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sponse noen er ikke det samme som å låne penger til noen. Forventet dere å få pengene tilbake?

Greit hun har spart penger og fått kjøpt et hus, hvis dere så inderlig vil ha pengene tilbake så si det til henne, ikke klag på kvinneguiden for dere vil få både for og mot-kommentarer her. og alle de som støtter dere vil bare gjøre saken verre mellom dere og venninnen deres.

Som du skriver, dere har sponset henne og betalt for henne når hun ikke har hatt råd. Hadde det vært meg hadde denne venninnen dessverre måttet være hjemme..

Leste du ikke innlegget til ts? :klo: Det er innlegget før ditt eget.

Anonym poster: 418f3d5f90441c01df41d78e5680fd3e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med de andre, og vi har funnet ut at vi kanskje har brukt en 1500-2000kr i gjennomsnitt pr måned på venninna vår.

Noen betaler en kinobilett, noen spanderer en middag, det går litt kontanter til en regning, vi har kjørt rundt på henne, hun har ikke hatt råd til lappen og bil, osv.

Anonym poster: 82cfd9186f03675581f4b74115760c87

Fyttigrisen, dere bruker mye penger! Må si at det er ikke bare hun som har problemer med økonomien hvis dere faktisk har råd til å betale såpass mye for henne... Må jo tenke litt før dere betaler for noen. Å støtte et barn med 2000 er én ting, og fortsatt kanskje litt mye i mnd, men en venninne, det er drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke slik at jeg går rundt og sutrer, nei. Og det er ikke som om jeg drar ut i lange monologer om hvorfor jeg ikke kan bli med på kino tre dager i uka heller, hvis du skjønner :P det er jo et valg jeg tar, og jeg er jo fornøyd med det.

Kanskje "dårlig råd" faktisk blir feil begrep å bruke. Jeg har jo råd. Jeg har bare ikke lyst til å bruke av sparepengene på hverdagsting :P

Var forøvrig ikke meninga å spore av denne tråden med snakk om meg.. Så nå skal jeg slutte å snakke om min økonomi :D

Jeg skjønner ikke helt at du syns det er greit at du ikke tar deg råd til å bli med på kino, men samtidig syns det er greit å bli med hvis venner spanderer, når du faktisk har pengene. Jeg er en sånn person som godt kan finne på å spandere hvis alle skal på kino og den ene sier "nei jeg kan ikke ta meg råd", fordi jeg syns det er så trist at den ene ikke skal få være med. Men det blir jo helt feil hvis du syns det er ok å bruke penger som dine venner faktisk kunne spart fordi du selv vil spare dine egne penger. Tar du deg ikke råd, så bør du holde deg for god til å ta i mot av andre også, hvis du faktisk har sparepenger bare at du ikke vil bruke de.

Anonym poster: 2c5bd573c004d411c6aed4275a45002a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt at du syns det er greit at du ikke tar deg råd til å bli med på kino, men samtidig syns det er greit å bli med hvis venner spanderer, når du faktisk har pengene. Jeg er en sånn person som godt kan finne på å spandere hvis alle skal på kino og den ene sier "nei jeg kan ikke ta meg råd", fordi jeg syns det er så trist at den ene ikke skal få være med. Men det blir jo helt feil hvis du syns det er ok å bruke penger som dine venner faktisk kunne spart fordi du selv vil spare dine egne penger. Tar du deg ikke råd, så bør du holde deg for god til å ta i mot av andre også, hvis du faktisk har sparepenger bare at du ikke vil bruke de.

Anonym poster: 2c5bd573c004d411c6aed4275a45002a

Helt enig!

Anonym poster: 960f1e36e9495729e0fa166dea5a9ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Her holder jeg virkelig med venninna. Dere virker jævlig sære. Først er dere så dum at dere gir bort penger og etterpå tror dere at det bare er å kreve dem tilbake.

Dere burde virkelig se å bli voksen. Og det på så utrolig mange plan.

Endret av Fleecejakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at du syns det er greit at du ikke tar deg råd til å bli med på kino, men samtidig syns det er greit å bli med hvis venner spanderer, når du faktisk har pengene. Jeg er en sånn person som godt kan finne på å spandere hvis alle skal på kino og den ene sier "nei jeg kan ikke ta meg råd", fordi jeg syns det er så trist at den ene ikke skal få være med. Men det blir jo helt feil hvis du syns det er ok å bruke penger som dine venner faktisk kunne spart fordi du selv vil spare dine egne penger. Tar du deg ikke råd, så bør du holde deg for god til å ta i mot av andre også, hvis du faktisk har sparepenger bare at du ikke vil bruke de.

Helt enig! Har man ikke råd til å gå på kino fordi man sparer til hus, så har man selv valgt bort kino, og får holde seg hjemme. Man kan ikke få i pose og sekk. For å dra det litt langt; Hvis jeg har masse penger, men velger selv å prioritere det på dyre vesker og sko ("investering"), er det da riktig av meg å si til vennene mine at jeg ikke har råd til å gå på kino og takke ja når de spanderer på meg?

Klart; det er fornuftig å spare til hus, fremfor å gå på kino støtt og stadig. Men da må man være ærlig! Og om noen da fremdeles vil spandere kino en gang i blant, så blir det på et helt annet grunnlag! Og kanskje da vennegjengen finner ut at de også kunne spart litt og at alle kunne finne på billigere aktiviteter sammen. Uansett må man være forberedt på å leve trangt og å gå glipp av en del aktiviteter når man skal spare til hus.

Lykke til TS!

Endret av Jade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei alle sammen!

Det har vært en riktig krevende tid, til slutt har det endt på at vi er 6 involverte, vi har i samarbeid med advokat funnet ut at vi til sammen kan bevise at vi har brukt ca 95.000kroner på henne og hennes utlegg. Det er jo som dere har skjønt snakk om mye mer penger, men dette er det det faktisk finnes bevis for via overføringer, regninger vi har betalt på vegne av henne, samtaler hvor det feks kommer frem "jeg trenger 453kr" og feks jeg derettet gjorde et uttak på 453kr osv.

I første omgang har vi fått beskjed om at det nok går i forliksrådet, og blir det ikke enighet etter megling der, blir det rettsak av det i og med at vi faktisk har såpass mange bevis som vi har.

"venninna" vår har selvsagt ingen forståelse for at dette er penger vi kunne tenkt oss å gjerne få igjen, så vi er nødt innom megler, tror dessverre ikke det går noen vei der heller, da er det rettsak neste.

Anonym poster: 4e5f338265f9e816cde112a583a8a5fd

Hvis dette skulle bli til en rettssak, tror jeg nok dere vil tape.

Middag/drikke/mat/kinobilletter kan ansees som gave

- særlig dersom det ikke har vært gjort konkrete avtaler om at så skal tilbakebetales.

Alt av regninger dere har betalt for henne / gitt henne penger til å dekke - vil dere nok få 'medhold' i

at hun burde betale tilbake.

Også kommer jo spørsmålet om hvor mye penger dere kommer til å måtte bruke på advokat/er samt saksomkostninger ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg virkelig med venninna. Dere virker jævlig sære. Først er dere så dum at dere gir bort penger og etterpå tror dere at det bare er å kreve dem tilbake.

Dere burde virkelig se å bli voksen. Og det på så utrolig mange plan.

Jeg er enig i at en er dumsnill om en betaler slike beløper for en venn/venninne, men syntes det blir drøyt å holde med venninna. Det er hun som burde hatt en etisk sperre mot slik svindel/utnyttelse og det er hun som har oppført seg, etter min mening, moralk forkastelig. Poenget er at venninna til TS utga seg for å være i en situasjon hun ikke egentlig var i, og dermed motok økonomisk støtte på falske premisser og lurte venninnene sine. En annen ting hadde vært om hun fikk alle disse gavene på "riktige" premisser, dvs at TS var villig til å gi slike gaver og sammtidig var klar over at venninna hadde nesten en million på konto og var klar for å kjøpe hus, da hadde jeg ikke støttet TS

Kansje har venninna "rett" jurirdisk sett ? Ikke vet jeg, jeg vet bare at hadde noen av mine venner/venninner gjort noe slikt mot meg hadde ikke vedkommende vært min venn/veninne lengre.

Det er virkelig venninna som må bli voksen her. Det å holde tilbake for å fremstå som noe man ikke er for å få sympatispanderinger og fakturadekkning er etter min mening det som er barnslig. Det er en ting at det er unødvendig å lage en sak av fillebeløper som ett enkelt resturant besøk, men når det gjelder beløper av den størrelse som TS beskriver så er det absolutt forståelig at en ikke lar dette gå i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor i all verden dere holder til der man kan kjøpe hus til 1,1 million?

Anonym poster: cfc29875851e646f82070bad511dbf1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle de som mener at dette er moralsk forkastelig av venninnen som bevisst har lurt sine venner til å betale regninger som hun fint hadde penger til å betale selv. Jeg håper dere vinner frem i forliksrådet.

Men med den tankegangen som denne venninnen har så lurer jeg på hvordan hun skal få betalt de kostnadene som følger med et huskjøp, som f.eks eiendomsskatt, forsikring, kommunale avgifter, renovasjon osv. Siden hun er så opptatt av å spare, og nå har brukt alle sione sparepenger på et hun, så vil jeg tro at hun vil ha et akutt behov for å spare opp penger på nytt, og da er hun tilbake i samme situasjon..Hun har ikke penger...Hvem skal da sponse henne??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...