Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:



Altså... :alice:  Er jeg teit som ler, og er ganske flau over å ha anbefalt disse å søke? Eller er det normalt å ha mammaen sin med som 18åring og jobbsøker? :skratte:

Anonymkode: 81b86...b5e

Syns søker (med mor) var vanvittig uproff her altså!! Min sønn søkte litt jobber som 17-åring fordi han ønsket en liten helgejobb. Han leverte alltid innen søknadsfrist, og leverte personlig i de tilfellene søkere ikke ble spesielt bedt om å søke via søkerportal. 

Jeg hjalp ham med å lage en enkel CV og noe med formuleringene i søknaden, men han både leverte selv og evt fulgte opp. 

Han fikk napp på en butikkjobb. Der la han en god plan selv. Søknadsfrist var i sommerferien. Han satte vekkerklokka tidlig på for å gå innom butikken rett etter åpningstid (vise at han var en ungdom som kom seg opp på morran), sjekket bedriftens facebook for å se hvordan sjefen så ut så han kunne levere søknad direkte til rett person, passet på at konvolutten med søknaden ikke var krøllete og håndhilste på sjefen ved overlevering av søknad. Han var nervøs og gruet seg, men var samtidig helt inneforstått med at det var han selv - og ikke mora - som måtte ordne dette. 

I din historie syns jeg det absolutte lavmålet var mora som etterpå ringte butikken for å kjefte 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.10.2019 den 15.55, Okapi skrev:

Ikke så mye bedre. Fortsatt ingenting fast, varig eller 100%. Jobber freelance, går i minus, og sender søknad på søknad. Få intervjuer, og føler litt som deg at livet er på vent. Man blir jo litt oppgitt etterhvert.

Huff. Det er så frustrerende. Jeg hsr fått økt stilling til 80 % i butikkjobben min, men gråt i dag da lønnen kom inn. Timelønnen er så lavt, og det er så frustrerende å ikke engang tjene i nærheten av en gjennomsnittslønn etter endt masterstudie. Jeg også søker jevnt og trutt, flere ganger i uken, men får ikke engang intervju som oftest. Finspisser søknaden og CV til hver jobb, men ikke noe hell...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

JEG HAR FÅTT JOBB. Det er en midlertidig stilling på et halvt år da, så jeg må søke på jobb fra neste sommer av også. Må få meg rundt og søke snart, og håper jeg er like heldig i denne prosessen. Dessverre har jeg en del hull, så jeg føler bare at jobbsøking er en konstant påminnelse om det, og jeg føler meg som en så dårlig kandidat. 

Anonymkode: 47620...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud jeg er så møkklei av å lete etter jobb. Prøver å skaffe deltidsjobb ved siden av studier, men samtidig flytter jeg neste sommer etter siste eksamen så da føles det som det ikke er noen vits i å skaffe deltidsjobb for våren (jeg gir selvfølgelig ikke opp). Søker også sommerjobber stedet jeg skal flytte til. Jeg blir gal her. Ei venninne av meg fikk seg sommerjobb som hun fremdeles jobber i nå og hun hater den. Men i det minste fikk hun jobb.

Føler meg litt mislykket her. Jeg vil jobbe! Hadde intervjuer i sommer, fikk ikke svar engang. Ingen intervjuer har ført til noe og jeg mister motet her. Men jeg nekter å gi opp.

Anonymkode: c719f...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i telefonintervju i morgen ettermidag. Vet ikke så mye mer. Søker på jobber, og dette er i denne omgangen 4. intervjuet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på jobbintervju i morgen og kjenner på at jeg gruer meg! Vil ikke la det ta overhånd, og er spent på spørsmål osv. Aldri morro å gå på intervju, men skjønner jo at de skal bli kjent med søkeren.

Anonymkode: 32a19...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg drar opp denne tråden igjen jeg. 

Jeg fullførte bachelorgrad i fjor og har siden da søkt jobb. Har fått noen intervju, men ikke jobb. Stresser noe forferdelig med det for det føles som at jo lenger tid som går, jo mindre sjanse har jeg til å finne noe. 

Jeg vurderer å ta mastergrad om jeg ikke får jobb snart, men det skader jo ikke å søke uansett. 

Det føles som livet er på vent og jeg var nødt til å flytte hjem til foreldrene mine etter endt utdanning. Noe som er kjipt, men jeg har i det minste en annen jobb i mellomtiden. Så jeg tjener penger, men jeg vil jo så gjerne få en relevant jobb. 

Søker over hele landet, men får vel bare fortsette med å søke. Selv om jeg bare tenker at jeg sikkert ikke får den heller. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar opp denne tråden igjen jeg. 

Jeg fullførte bachelorgrad i fjor og har siden da søkt jobb. Har fått noen intervju, men ikke jobb. Stresser noe forferdelig med det for det føles som at jo lenger tid som går, jo mindre sjanse har jeg til å finne noe. 

Jeg vurderer å ta mastergrad om jeg ikke får jobb snart, men det skader jo ikke å søke uansett. 

Det føles som livet er på vent og jeg var nødt til å flytte hjem til foreldrene mine etter endt utdanning. Noe som er kjipt, men jeg har i det minste en annen jobb i mellomtiden. Så jeg tjener penger, men jeg vil jo så gjerne få en relevant jobb. 

Søker over hele landet, men får vel bare fortsette med å søke. Selv om jeg bare tenker at jeg sikkert ikke får den heller. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Hvilken bachelor har du da? Har de andre fått jobb?

Anonymkode: 73570...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bachelor har du da? Har de andre fått jobb?

Anonymkode: 73570...aa3

Jeg er bibliotekar. Vet ikke om alle har fått jobb, men ser at det er flere som sliter. 

Til og med på de jobbene som er på små steder så er det over 100 søkere, men prøver å søke mer på vikariat og stillinger jeg egentlig ikke vil ha. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bibliotekar. Vet ikke om alle har fått jobb, men ser at det er flere som sliter. 

Til og med på de jobbene som er på små steder så er det over 100 søkere, men prøver å søke mer på vikariat og stillinger jeg egentlig ikke vil ha. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Hva med å søke i bokhandel f.eks.? Er halvrelevant i alle fall! 

Anonymkode: 73570...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å søke i bokhandel f.eks.? Er halvrelevant i alle fall! 

Anonymkode: 73570...aa3

Ja, det tenkte jeg ikke på, men det går jo an :)

Anonymkode: 64ec7...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kontakter eller er veldig pen og omgjengelig kan du jo prøve bokhandel, men varehandel generelt er en veldig vanskelig bransje. Kunder forsvinner, butikker legger ned, og det finnes stadig færre 100%-stillinger. I tillegg vil de ofte unngå overkvalifiserte søkere, noe jeg selv etterhvert erfarte etter å ha prøvd meg på noen slike jobber. "Bare ta deg en jobb i butikk" er en vanlig replikk fra uvitende tullinger, men alle som har litt erfaring med søk vet at ufaglærte jobber ofte har 2-3 ganger så mange søkere som faglært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Okapi skrev:

Hvis du har kontakter eller er veldig pen og omgjengelig kan du jo prøve bokhandel, men varehandel generelt er en veldig vanskelig bransje. Kunder forsvinner, butikker legger ned, og det finnes stadig færre 100%-stillinger. I tillegg vil de ofte unngå overkvalifiserte søkere, noe jeg selv etterhvert erfarte etter å ha prøvd meg på noen slike jobber. "Bare ta deg en jobb i butikk" er en vanlig replikk fra uvitende tullinger, men alle som har litt erfaring med søk vet at ufaglærte jobber ofte har 2-3 ganger så mange søkere som faglært.

Ok, jeg har/er ingen av delene, og kan tenke meg at de også ønsker noen med erfaring fra varehandel. Noe jeg ikke har heller. 

Jeg har prøvd meg på noen jobber hvor jeg er overkvalifisert, men ikke fått napp der. Regner med at de tenker at man forsvinner fort når man får seg en bedre jobb eller mer relevant jobb. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg har/er ingen av delene, og kan tenke meg at de også ønsker noen med erfaring fra varehandel. Noe jeg ikke har heller. 

Jeg har prøvd meg på noen jobber hvor jeg er overkvalifisert, men ikke fått napp der. Regner med at de tenker at man forsvinner fort når man får seg en bedre jobb eller mer relevant jobb. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Ja, det er mitt inntrykk også, etter å ha søkt en masse jobber, samt snakket med arbeidsgivere og bemannsbyråer. Det er ganske frustrerende å hele tiden blir bedt om å sikte lavere, samtidig som de som formidler de enklere jobbene ikke er interessert i noen med utdannelse og erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Okapi skrev:

Ja, det er mitt inntrykk også, etter å ha søkt en masse jobber, samt snakket med arbeidsgivere og bemannsbyråer. Det er ganske frustrerende å hele tiden blir bedt om å sikte lavere, samtidig som de som formidler de enklere jobbene ikke er interessert i noen med utdannelse og erfaring.

Ja, ikke sant. Fikk beskjed om at jeg siktet for høyt og begynte å søke jobber med lavere krav, men der har de utrolig mange søkere. Den ene hadde 300 søkere og de andre rundt 100 søkere. Det skal litt til å bli valgt da om de har andre og mer passende kandidater. 

Utrolig frustrerende. Vurderer å ta master, men vet ikke helt enda. 

Anonymkode: 64ec7...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått jobbintervju i en "ordentlig" jobb nå før jeg er ferdig med masteren! Gruer meg endel og vet ikke hva jeg skal forvente..Men så glad for at søknad og CVn fungerer! Jeg er som flere av dere jobbet i mange år innen butikk og kundeservice, så blir spennende om jeg får relevant jobb denne gangen. 

Anonymkode: 23d87...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fullfører en bachelor i grafisk design til våren, og jeg er så stresset for dette med jobbsøking at jeg sliter med å få sove. Jeg har en stadig voksende liste med bedrifter jeg skal søke på, men jeg vet ikke hva som er nok? 20? 40? 50? Jeg har 53 skrevet opp nå, håper at én av de biter på. Begynner å sende søknader så fort porteføljen begynner å se grei ut. 

Noen som vet noe om hvordan det er å få seg jobb i bransjen? I Oslo? 

Anonymkode: ac2e5...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fullfører en bachelor i grafisk design til våren, og jeg er så stresset for dette med jobbsøking at jeg sliter med å få sove. Jeg har en stadig voksende liste med bedrifter jeg skal søke på, men jeg vet ikke hva som er nok? 20? 40? 50? Jeg har 53 skrevet opp nå, håper at én av de biter på. Begynner å sende søknader så fort porteføljen begynner å se grei ut. 

Noen som vet noe om hvordan det er å få seg jobb i bransjen? I Oslo? 

Anonymkode: ac2e5...3fc

Så mange du orker. Eksen min er utdannet grafisk designer, jobbet en periode men gikk så ledig nesten et år før hun ga opp og ble sykepleier. Det er beinhardt konkurranse, så du må både være best og mest aktiv.

Anonymkode: eca3f...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må søke én til jobb med 5,33% stillingsprosent KLIKKKKKER jeg! 

Kanskje man skulle fullført utdanningen sin likevel 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Var på jobbintervju i dag. Nervøs og forkjøla. Tett i øra og susete i huet. Har en sånn forferdelig hoste nå og. Gikk ikke bra. Sa så mye rart. Trives virkelig ikke i jobben jeg har nå, og klarte ikke komme med gode, konkrete eksempler fra jobbhverdagen min når de spurte. Fordi det er ikke noe bra der jeg jobber nå og jeg mestrer det ikke. Holdt på å forsnakke meg noen ganger (altså si noe negativt om jobben jeg har), men rodde meg vel ut av det. Blærghhh

Vi skal flytte, så jeg må ha ny jobb. Den jobben jeg har nå er uansett bare et 50% vikariat.

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...