Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Må vel bli aktiv i denne tråden igjen. Mammapermisjonen nærmer seg slutten. Jeg hadde et drømmmevikariat i oslo da jeg ble gravid. Den ene uka fikk jeg muntlig lovnad om fast stilling fra måneden etter. Dum som jeg var så var jeg ærlig om graviditeten og mistet både fast jobb og vikariat (de oppga selvfølgelig en annen grunn enn graviditeten).

Mannen som til da hadde vært student fikk seg heldigvis fast fulltidsstiling kort tid etterpå, i hjembyen min. Dette er en by hvor alt går på bekjentskaper, jeg har ikke bodd her på 10 år og har minimalt med bekjentskaper. Merker at jeg ser svart på å begynne søkeprosessen nå. Noen som har vært i lignende situasjon og har noen positive erfaringer.

Anonymkode: b6ad9...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonGangerTo
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått jobb (bare et vikariat på 6 mnd i første omgang). Møtte til intervju og hadde referanser klare, men leder hadde allerede forhørt seg om meg til de som jobber i bedriften, og ettersom de hadde positive ting å si om meg (som privatperson), hadde han allerede kontrakten klar da jeg kom. Så ja, det lønner seg tydeligvis å kjenne noen... denne gangen gikk det i mitt favør, men jeg synes ikke det er riktig. Neste gang kan det dessuten være omvendt. Er glad for å ha fått jobb da!

Anonymkode: b83f3...d80

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Det er da ikke hans/hennes feil at sjefen hadde forhørt seg med andre enn referansene på forhånd. Mener du at vedkommende burde ha takket nei til jobben, eller bare latt være å fortelle om den for å skåne følelsene dine?

Trodde dette var "tråden for oss som søker jobb", ikke "tråden for jobbsøkere som er bitre og aggressive og ikke kan glede seg på andres vegne". Hvis jeg har misforstått så tror jeg ikke dette er tråden for meg. 

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke hans/hennes feil at sjefen hadde forhørt seg med andre enn referansene på forhånd. Mener du at vedkommende burde ha takket nei til jobben, eller bare latt være å fortelle om den for å skåne følelsene dine?

Trodde dette var "tråden for oss som søker jobb", ikke "tråden for jobbsøkere som er bitre og aggressive og ikke kan glede seg på andres vegne". Hvis jeg har misforstått så tror jeg ikke dette er tråden for meg. 

Anonymkode: 3d295...638

Spar meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Spar meg! 

Hvorfor skal jeg spare deg, egentlig? Hvorfor er det så mye mer synd på deg enn på alle andre?

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg spare deg, egentlig? Hvorfor er det så mye mer synd på deg enn på alle andre?

Anonymkode: 3d295...638

Jeg har ikke bedt noen om å se mer synd på meg enn andre. Jeg tenker på meg selv OG de andre i tråden som søker og søker, og som ikke får jobb pga manglende nettverk/vennemafia. Å komme hit for å skryte at man har fått jobb gjennom vennemafiaen er drøyt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg har ikke bedt noen om å se mer synd på meg enn andre. Jeg tenker på meg selv OG de andre i tråden som søker og søker, og som ikke får jobb pga manglende nettverk/vennemafia. Å komme hit for å skryte at man har fått jobb gjennom vennemafiaen er drøyt. 

 

Du ser verden i ekstremt svart-hvitt.  Å ha et nettverk - eller "vennemafia" da - kan være noe man har helt tilfeldig og det kan være noe man har jobbet hardt for, fordi det gir økte sjanser for jobb. Ville det være frekt av meg å fortelle at jeg har fått jobb på grunn av kompetansen min? For tenk så synd på alle de som ikke har den samme kompetansen! Eller hva om jeg har fått jobb på grunn av et talent jeg har fått helt gratis? Urettferdig!! 

Folk har forskjellige forutsetninger og forskjellige utfordringer. Verden består ikke av de verdige jobbsøkerne med kompetanse og uten nettverk vs. de uverdige inkompetente med "vennemafia", slik du har en tendens til å fremstille det. 

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser verden i ekstremt svart-hvitt.  Å ha et nettverk - eller "vennemafia" da - kan være noe man har helt tilfeldig og det kan være noe man har jobbet hardt for, fordi det gir økte sjanser for jobb. Ville det være frekt av meg å fortelle at jeg har fått jobb på grunn av kompetansen min? For tenk så synd på alle de som ikke har den samme kompetansen! Eller hva om jeg har fått jobb på grunn av et talent jeg har fått helt gratis? Urettferdig!! 

Folk har forskjellige forutsetninger og forskjellige utfordringer. Verden består ikke av de verdige jobbsøkerne med kompetanse og uten nettverk vs. de uverdige inkompetente med "vennemafia", slik du har en tendens til å fremstille det. 

Anonymkode: 3d295...638

Jeg synes at alle bør ha like stor sjanse for å få jobb basert på kompetanse. Når man begynner med forskjellsbehandling og gir jobben til en uten å sjekke referanser/intervjue, hvorfor skal vi "vanlige" gidde å søke på jobben? Hva er hensikten med å annonsere hvis ingen av de vanlige søkerne får jobben fordi den er forbeholdt en "spesiell en"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes at alle bør ha like stor sjanse for å få jobb basert på kompetanse. Når man begynner med forskjellsbehandling og gir jobben til en uten å sjekke referanser/intervjue, hvorfor skal vi "vanlige" gidde å søke på jobben? Hva er hensikten med å annonsere hvis ingen av de vanlige søkerne får jobben fordi den er forbeholdt en "spesiell en"? 

Jeg er ikke uenig i det. Jeg synes også man bør få jobb basert på kompetanse, og at arbeidsgivere burde behandle søkerne likt. Jeg synes også det er teit og urettferdig at jeg kanskje må bruke masse tid på å søke på en jobb som bare var utlyst pro forma. Men jeg synes det er unødvendig av deg å angripe en arbeidssøker for at arbeidsgiveren ikke behandler søkerne likt. Hvis jeg får jobb gjennom kontakter og nettverk jeg har fått gjennom innsats, ved å jobbe med meg selv og gå utenfor komfortsonen min, så synes jeg ikke noe om at du angriper meg for det. Du må gjerne være sur på arbeidsgiver, men ikke på meg, for jeg har like lyst på jobb som det du har. 

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig i det. Jeg synes også man bør få jobb basert på kompetanse, og at arbeidsgivere burde behandle søkerne likt. Jeg synes også det er teit og urettferdig at jeg kanskje må bruke masse tid på å søke på en jobb som bare var utlyst pro forma. Men jeg synes det er unødvendig av deg å angripe en arbeidssøker for at arbeidsgiveren ikke behandler søkerne likt. Hvis jeg får jobb gjennom kontakter og nettverk jeg har fått gjennom innsats, ved å jobbe med meg selv og gå utenfor komfortsonen min, så synes jeg ikke noe om at du angriper meg for det. Du må gjerne være sur på arbeidsgiver, men ikke på meg, for jeg har like lyst på jobb som det du har. 

Anonymkode: 3d295...638

Det er klart at jeg er mest sur på arbeidsgivere enn søkere. Personlig ville jeg aldri skrevet i denne tråden om jeg hadde fått jobben gjennom vennene mine. Det handler om respekt og å ta hensyn til de som fremdeles sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 14.19, AnonGangerTo skrev:

Jeg har ikke bedt noen om å se mer synd på meg enn andre. Jeg tenker på meg selv OG de andre i tråden som søker og søker, og som ikke får jobb pga manglende nettverk/vennemafia. Å komme hit for å skryte at man har fått jobb gjennom vennemafiaen er drøyt. 

 

Vet du hva, du oppfører deg direkte ufin i denne tråden. Ikke første gang jeg ser deg svare ufint. Vil bare minne deg på at det IKKE er du som setter premissene for hvilke folk som kan/ikke kan delta i tråden. Klarer du ikke dette bør du helst pelle deg ut av tråden og heller melde deg på et kurs i normal folkeskikk!

Anonymkode: 73cc1...0ff

Endret av Tekola
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonGangerTo skrev:

Det er klart at jeg er mest sur på arbeidsgivere enn søkere. Personlig ville jeg aldri skrevet i denne tråden om jeg hadde fått jobben gjennom vennene mine. Det handler om respekt og å ta hensyn til de som fremdeles sliter. 

Det var nå arbeidssøkeren du angrep, da. Fordi vedkommende opplyste om at han/hun hadde fått jobb, og fortalte om arbeidsgiverens vurdering. Dessuten er denne tråden for alle jobbsøkere, ikke bare for dem som ikke får jobb pga manglende nettverk. Med mindre jeg har misforstått noe, da. 

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Åh klapp nå igjen!

Du er en av disse med en eller annen grad som tror de kan slenge bacheloren i pulten å få toppjobben. Alle kan få en jobb,men folk er for fine til å ta visse jobber.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egen erfaringer at de aller fleste ikke får tilbud om jobb fordi de kjenner noen som allerede jobber der.De får faktisk jobben fordi de har kunnskap og kompetanse som arbeidsgiver er på jakt etter, og fordi de ser mulighetene og ikke fokuserer på alle umulighetene.

Selv kjente jeg ikke et menneske fra før på den plassen jeg jobber. Det var ingen på innersiden som kunne dyttem eg fremover i køen. 

Hvorfor skal de som klarer å få seg ny jobb bli stigmatisert med at det var noen på innersiden som hjalp dem opp og frem, at søkerbunken ble pisset på fordi noen kjente den som fikk jobben? Sånne påstander blir bare tull. Så har jeg jo forståelse for situasjonen hvor det er vanskelig, men det blir ikke bedre av å sparke andre !

Anonymkode: 3bde2...622

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes at alle bør ha like stor sjanse for å få jobb basert på kompetanse. Når man begynner med forskjellsbehandling og gir jobben til en uten å sjekke referanser/intervjue, hvorfor skal vi "vanlige" gidde å søke på jobben? Hva er hensikten med å annonsere hvis ingen av de vanlige søkerne får jobben fordi den er forbeholdt en "spesiell en"? 

Og en ting til: "kompetanse" kan også være sosial kompetanse. I mange jobber er sosial kompetanse like viktig som formell kompetanse, og det at man klarer å bygge nettverk kan jo være noe av det arbeidsgiveren ser etter. 

Anonymkode: 3d295...638

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Dette var en helt unødvendig kommentar av deg, og jeg har rapportert innlegget ditt (så dette innlegget må i så fall gjerne fjernes av moderator hvis du fjerner det rapporterte innlegget). Du bidrar til å skape unødvendig dårlig stemning i denne tråden, og i tillegg mente da garantert AB ...d80  ikke å skryte av at hun fikk jobb via bekjente! Hun er vel bare fornøyd med å endelig ha fått seg en jobb! Denne gangen var det nettverket som hjalp henne, men det er da virkelig ikke hennes feil (antar at AB d80 er kvinnelig pga forumet vi er på, beklager hvis du er mann). I tillegg, som du sannsynligvis er klar over blir ca 70 % av alle jobber aldri utlyst, og de som får disse jobbene får dem da via nettverk eller lignende. Anbefaler deg heller å jobbe med nettverksbygging (kanskje det finnes noen kurs du kan gå på?), framfor å angripe medbrukere på forumet, og prøv å gled deg litt på andres vegne. Negativiteten din bidrar kanskje til at færre blir fristet til å skrive i denne tråden, fordi de er redd for å bli angripet av deg hvis de f.eks. har fått jobb på "feil" måte, og det hadde vært trist.

Anonymkode: 2f917...50a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære vene, kan man bare ikke være snille med hverandre i denne tråden? Den er ment for alle sammen, uavhengig av hvordan man fikk jobben. 

 

Forøvrig gratulerer med ny jobb AB ..d80 :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
Den 13.9.2016 at 23.00, AnonGangerTo skrev:

Å være langstidsarbeidsledig har dessverre satt dype, negative spor på den selvsikre damen jeg var for halvannet år siden. Jeg er blitt negativ, krass, bitter, uhøflig, usympatisk, osv. Vært gjennom en del depresjoner og opplevd mørke tanker. Noe måtte jeg gjøre. I morgen har jeg time hos fastlegen. Kan ikke tenke meg hvordan han kan hjelpe bortsett fra å henvise meg til psykolog. Skjønner ikke hvordan en psykolog kan hjelpe meg å få jobb men hva ellers kan jeg gjøre? Jeg har rett og slett mistet troen på å få meg jobb. Har fått angst for å sende ut søknader, om en aktuell jobb skulle dukke opp, når jeg vet at den aldri blir lest og jobben går til bekjente og venner. 

Mens andre holder på å pensjonere seg, får jeg endelig jobb. Det er til å grine av. 

Beklager utblåsningen. 

Vet hvordan det er... Jeg var livsglad og energisk og mer positiv før da jeg var i fast jobb jeg trivdes med. Da man har gått lenge ledig og ikke fått noe- selv om man har søkt på masse.. Så kjennes det så tydelig på selvtilliten og iblant har man null energi til noe pga man blir deppa og sliten! -Sliten fordi man ikke vet noe fremfor seg. I tillegg er det fortsatt noen som mener det er bare å gjøre slik og slik for å få jobb..og noen som ikke forstår at ikke alle får like lett jobb..- og da synker selvtilliten enda mer og en mister iblandt lysten til å være sosial i tillegg... Godt å få vite iblandt at det er fler av oss allfall! Trøsteklem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
21 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Må vel samtidig prøve være glad for at andre har fått jobb...selv om det inniblandt kan kanskje føles litt småbittert fordi man ikke har fått selv enda..  Men vi kan ikke gi opp håpet for det ...én  dag😉😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg synes det er frekt av deg å skryte at du fikk deg jobb gjennom noen du kjenner. Hvis du leser i denne tråden så vil du oppdage at de fleste får avslag etter avslag, meg selv inkludert, pga slike som deg. Blir så forbannet! 

Hmm, synes det er trist at du har det saa vanskelig. Men, jeg synes du fremstaar som litt aggressiv, kanskje du ikke mener det paa den maaten? Hvis jeg var deg, ville jeg spurt meg selv hva som gjorde at det at jeg ikke greide aa bygge nettverk. Til syvende og sist er det jo ikke urettferdig, du har akkurat samme mulighet til nettverksbygging som alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...