Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig i ferd med å gi opp. Jeg er på min 6 måned med arbeidssøking, ingen ting. Jeg får ikke intervju en gang, og jeg har fått bekreftet at det ikke er noe i veien med søknadene mine. Tvert i mot sier de aller aller fleste at de ville ha ansatt meg eller i alle fall hatt meg til intervju etter søknadene. Så jeg forstår bare ikke hva det er som gjør at jeg ikke blir vurdert en gang :murvegg:



Anonymous poster hash: 7c502...80c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor leter dere etter stillinger, egentlig? Jeg er mest på finn.no, nav.no og kjøpesenterene sine nettsider (søker mest jobb i butikker/bokhandel). Har dere noen andre tips til hvor de utlyser stillinger?



Anonymous poster hash: 34204...7f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig i ferd med å gi opp. Jeg er på min 6 måned med arbeidssøking, ingen ting. Jeg får ikke intervju en gang, og jeg har fått bekreftet at det ikke er noe i veien med søknadene mine. Tvert i mot sier de aller aller fleste at de ville ha ansatt meg eller i alle fall hatt meg til intervju etter søknadene. Så jeg forstår bare ikke hva det er som gjør at jeg ikke blir vurdert en gang :murvegg:

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Det er skikkelig kjipt. Hvis det er noen trøst er det vanskelig å få jobb nå, og arbeidsledigheten er (forholdsvis) høy. Dermed er nok de andre søkerne veldig kvalifiserte.

Hva slags jobber søker du? Har du utdanning?

Anonymous poster hash: 8c145...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt. Hvis det er noen trøst er det vanskelig å få jobb nå, og arbeidsledigheten er (forholdsvis) høy. Dermed er nok de andre søkerne veldig kvalifiserte.

Hva slags jobber søker du? Har du utdanning?

Anonymous poster hash: 8c145...5a8

Jeg har en master, i humanistisk retning. Jeg søker på alle jobber som ikke har noen spesifikk krav tilknyttet, eksempelvis ingeniør, økonom osv. Jeg søker hovedsakelig på administrative stillinger, men også alle andre som kan være et sted å starte. Men ingenting ennå...sukk

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Jeg har en master, i humanistisk retning. Jeg søker på alle jobber som ikke har noen spesifikk krav tilknyttet, eksempelvis ingeniør, økonom osv. Jeg søker hovedsakelig på administrative stillinger, men også alle andre som kan være et sted å starte. Men ingenting ennå...sukk

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Har du gode karakterer? Har du frivillig verv? Har du relevant arbeidserfaring?

Jeg vil anbefale deg å melde deg opp i flere organisasjoner og få deg noe relevant erfaring, istedenfor å være hjemme. Selv om det ikke er lønnet, vil det se bra ut på cv'n, og dette er spesielt tilfellet hvis du ikke har meget gode karakterer (B eller A hovedsaklig i alle fag. Det er OK med noen få C, men det er veldig mange som tar humanistiske/sammfunnsvitenskaplige fag, og da er det viktig å kunne skille seg ut fra resten).

Gå på finn og søk etter arbeid fra offentlig sektor/organisasjoner. Jeg håper at situasjonen din forbedres. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gode karakterer? Har du frivillig verv? Har du relevant arbeidserfaring?

Jeg vil anbefale deg å melde deg opp i flere organisasjoner og få deg noe relevant erfaring, istedenfor å være hjemme. Selv om det ikke er lønnet, vil det se bra ut på cv'n, og dette er spesielt tilfellet hvis du ikke har meget gode karakterer (B eller A hovedsaklig i alle fag. Det er OK med noen få C, men det er veldig mange som tar humanistiske/sammfunnsvitenskaplige fag, og da er det viktig å kunne skille seg ut fra resten).

Gå på finn og søk etter arbeid fra offentlig sektor/organisasjoner. Jeg håper at situasjonen din forbedres. Lykke til videre!

Bachelorgraden min var gode karakterer, B i snitt. Masteren noe lavere. Jeg har vært frivillig i studentorganisasjon, en hjelpeorganisasjon, jeg har jobbet med formidling innenfor mitt felt. Og jeg har en god studentjobb (som jeg fremdeles jobber hos, heller det enn å være arbeidsledig). Jeg snakker flere språk og har gode referanser.

Takk! Jeg prøver å holde motet oppe, og jeg var godt forberedt på å være minst ett år uten jobb. Men når jeg seks mnd senere ikke en gang får intervju så ryker motivasjonen og troen på egne emner. Jeg søker på nav. finn, jobbnorge, uio, uib, uit, jeg oppsøker hjemmesidene til de ulike bedriftene jeg kan tenke meg å jobbe i.

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uchiha Madbrah

Bachelorgraden min var gode karakterer, B i snitt. Masteren noe lavere. Jeg har vært frivillig i studentorganisasjon, en hjelpeorganisasjon, jeg har jobbet med formidling innenfor mitt felt. Og jeg har en god studentjobb (som jeg fremdeles jobber hos, heller det enn å være arbeidsledig). Jeg snakker flere språk og har gode referanser.

Takk! Jeg prøver å holde motet oppe, og jeg var godt forberedt på å være minst ett år uten jobb. Men når jeg seks mnd senere ikke en gang får intervju så ryker motivasjonen og troen på egne emner. Jeg søker på nav. finn, jobbnorge, uio, uib, uit, jeg oppsøker hjemmesidene til de ulike bedriftene jeg kan tenke meg å jobbe i.

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Ikke tvil på deg selv, eller dine evner, bare fordi du ikke blir innkalt til intervju. Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er alltid viktig å stole på seg selv, og ha troen på sine egne evner.

Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut, da B i snitt regnes som ekstremt godt. Har utdanningen din vært fra høyskole, eller fra universitetet? Du har også arbeidet underveis, og har verv/erfaring, snakker flere språk enn norsk og engelsk. Det eneste jeg kan tenke meg da, er at du kanskje søker på jobber du enten er overkvalifisert til, eller underkvalifisert. Samtidig hadde jeg anbefalt deg å endre på søknaden din og forbedre den, kanskje det vil gi et resultat?

Nok en gang vil jeg understreke at du ikke må mistet motet. Selv om det ser mørkt ut nå, vil det bli lysere for deg. Det vanskeligste innenfor feltet ditt er å få den første reelle jobben, etter det faller alt på plass! Ut ifra hva du har fortalt meg virker du som en veldig oppegående og flink person, stå på med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil på deg selv, eller dine evner, bare fordi du ikke blir innkalt til intervju. Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er alltid viktig å stole på seg selv, og ha troen på sine egne evner.

Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut, da B i snitt regnes som ekstremt godt. Har utdanningen din vært fra høyskole, eller fra universitetet? Du har også arbeidet underveis, og har verv/erfaring, snakker flere språk enn norsk og engelsk. Det eneste jeg kan tenke meg da, er at du kanskje søker på jobber du enten er overkvalifisert til, eller underkvalifisert. Samtidig hadde jeg anbefalt deg å endre på søknaden din og forbedre den, kanskje det vil gi et resultat?

Nok en gang vil jeg understreke at du ikke må mistet motet. Selv om det ser mørkt ut nå, vil det bli lysere for deg. Det vanskeligste innenfor feltet ditt er å få den første reelle jobben, etter det faller alt på plass! Ut ifra hva du har fortalt meg virker du som en veldig oppegående og flink person, stå på med det :)

Takk for snille ord! :klem:

Jeg har holdt meg til jobber som krever høyere utdanning, ofte de hvor de etterspør en mastergrad. Jeg har bachelor fra UiB og master fra nordisk universitet som er anerkjent her hjemme. Har garantert søkt på stillinger som jeg er over eller underkvalifisert til, men stort sett har jeg søkt på dem hvor de krever min utdanningsgrad bare ikke en spesifikk utdanning. Jeg er nyutdannet, så jeg har jo ikke erfaring fra mitt felt sånn sett. Selv om jeg har relevant erfaring.

Jeg må bli flinkere til å følge opp søknadene mine, det vet jeg at jeg ikke har vært så flink til. Men samtidig har mesteparten vært veldig tydelig på at om man lurer på noe så: send mail. Og da har jeg ikke turd å ringe, i fare for å virke som om jeg ikke har lest det som stod i annonsen. Kanskje jeg bare bør ringe likevel?

Ja, jeg prøver å endre litt på dem nå, men finner det så vanskelig når motivasjonen ikke er der lenger og jeg føler meg så dum rett og slett. Har møtt veggen litt. så prøver å se positivt på det, lese her inne, eller andre steder og se om jeg kan endre mer. Takk for snille ord, virkelig :)

Anonymous poster hash: 7c502...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innså nettopp at jeg ikke kommer til å få den jobben, selv ikke et intervju :trist: har skikkelig blåtirsdag, for jeg har så lyst på den..... :( SURT :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke jobbsøking skulle gå så hardt inn på meg, men jeg blir så lei meg hver gang jeg får avslag etter avslag.. Gråter, mister matlysten og livsgleden. Og jeg er ikke en gang ferdig utdannet.. Er veldig få jobber innenfor mitt fagfelt (er snart ferdig med en profesjonsutdanning) og håpet begynner å svinne for å få en relevant jobb..

Hvordan takler dere det?

Endret av Sommernatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke jobbsøking skulle gå så hardt inn på meg, men jeg blir så lei meg hver gang jeg får avslag etter avslag.. Gråter, mister matlysten og livsgleden. Og jeg er ikke en gang ferdig utdannet.. Er veldig få jobber innenfor mitt fagfelt (er snart ferdig med en profesjonsutdanning) og håpet begynner å svinne for å få en relevant jobb..

Hvordan takler dere det?

 

Nå søker jeg en annen type jobb, nemlig studierelevant deltidsjobb (nå har jeg en deltidsjobb som ikke er relevant), men jeg kan jo svare allikevel; jeg takler det ikke i det hele tatt. Blir veldig lei meg, tar det personlig og mister selvtilliten på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbintervju om 30 min. Jeg er så nervøs at jeg holder på å kaste opp. Føler at dette er siste sjanse til å få jobb før sommeren hvor det ikke kommer en eneste stillingsannonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbintervju om 30 min. Jeg er så nervøs at jeg holder på å kaste opp. Føler at dette er siste sjanse til å få jobb før sommeren hvor det ikke kommer en eneste stillingsannonse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til!

 

Takk:)

 

Jeg er usikker på hvordan det gikk. Jeg syns de hang seg litt for mye opp i at jeg bare har erfaring fra deler av det jobben går utpå, men det visste de jo fra cv'en min. Jeg får bare vente og se, de skal kalle inn til 2.gang intervju om 2 uker. Ca 150 søkere hvor 20-25 skal på førstegangsintervju så jeg harmange konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to intervjuene jeg har vært på er det en av jobbene jeg virkelig har lyst på, den andre vet jeg fra før at jeg hadde mistrivdes veldig i, siden jeg har vært i akkurat samme type jobb tidligere... Jeg har blitt bedt på et intervju på den andre jobben i morgen, har fortsatt ikke hørt noe tilbake av den første. Jeg skulle få tilbakemelding angående den første jobben i løpet av uken, men jeg er så stresset. Har ikke lyst til å si ja til den andre med mindre jeg vet helt sikkert at jeg ikke får den første :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd å bli kalt inn til 2. gangs intervju selv om de følte det ikke gikk så godt på første intervjuet.

Var på intervju i dag og jeg stresset veldig mye med ett spørsmål. Klarte rett og slett ikke å svare skikkelig. Følte at alt bare ble tull etter det!!

Vet ikke om jeg ønsker jobben, men hater å ikke kunne svare ordentlig for meg! Arg!!

Anonymous poster hash: 4ded1...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde ikke jobbsøking skulle gå så hardt inn på meg, men jeg blir så lei meg hver gang jeg får avslag etter avslag.. Gråter, mister matlysten og livsgleden. Og jeg er ikke en gang ferdig utdannet.. Er veldig få jobber innenfor mitt fagfelt (er snart ferdig med en profesjonsutdanning) og håpet begynner å svinne for å få en relevant jobb..

Hvordan takler dere det?

Vet nøyaktig hvordan du har det, da jeg går gjennom det samme selv. Er også snart ferdig utdannet, og har søkt på ALT som har vært relevant (samt noen som har vært litt i grenseland for relevanse..). Har fått et par intervjuer, har fått gode tilbakemeldinger på søknadene, men det kommer aldri lenger. Og selvfølgelig mange, mange avslag. Mange ganger har stillingen vært tiltenkt noen interne, og da er det jo ikke håp. 

 

Jeg hadde aldri trodd det skulle gå sånn innpå meg. I begynnelsen var det helt greit, jeg søkte med stor optimisme og tenkte at avslag var jo helt greit. Ei venninne av meg sa at jeg skulle bare vente til jeg fikk avslag på drømmejobben, da gikk nok lufta ut av meg og. Og det gjorde den, så til gangs. 

 

Vi får vel bare fortsette å søke og håpe på det beste. Det er ikke annet å gjøre. Men det gnager jo litt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre framover. Kan studere mer, men er helt ærlig ganske lei etter 6 år på høyere utdanning. Nav vil ikke støtte meg siden jeg har tjent for lite, så får vel leve på luft og kjærlighet til høsten :P 

Anonymous poster hash: 985f2...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmilyR

Er allerede i jobb, men orker ikke fortsette der av ulike grunner. Så søker og søker, men vanskelig å få napp. Er kun noen type jobber jeg kan ta også (gleder meg til å begynne på studier igjen neste år). Var på et intervju forrige uke, skulle få svar ila de neste ukene.. Håper virkelig på den jobben, hadde trivdes så utrolig godt der. Vet jeg gjorde et godt intervju, men kan alltids være noen som gjør det bedre.. Krysser fingrene, takler ikke mer av min nåværende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt denne tråden slavisk en god stund og vært aktiv arbeidssøker i 6mnd. (over 3 måneder arbeidsledig) så kan jeg endelig si at: JEG HAR FÅTT JOBB!  :bolledeig: 

Jeg har vært på en del intervjuer og kommet på andre plass flere ganger nå, så jeg forstår virkelig dere som en umotiverte og drittlei! MEN, ikke gi opp! Jeg vet det er irriterende å høre det hele tiden og jeg ble nesten lei av å få den fra familie og venner selv, men det er noe i det altså! :Nikke: Jeg har brukt veeeeldig mye tid under denne prosessen, både på søknadene og på forberedelser før intervjuer. Endelig fikk jeg lønn for strevet!

Lykke til videre til dere andre! Det ordner seg til slutt!  :biggrin:



Anonymous poster hash: 1cdd1...c2d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha fulgt denne tråden slavisk en god stund og vært aktiv arbeidssøker i 6mnd. (over 3 måneder arbeidsledig) så kan jeg endelig si at: JEG HAR FÅTT JOBB!  :bolledeig: 

Jeg har vært på en del intervjuer og kommet på andre plass flere ganger nå, så jeg forstår virkelig dere som en umotiverte og drittlei! MEN, ikke gi opp! Jeg vet det er irriterende å høre det hele tiden og jeg ble nesten lei av å få den fra familie og venner selv, men det er noe i det altså! :Nikke: Jeg har brukt veeeeldig mye tid under denne prosessen, både på søknadene og på forberedelser før intervjuer. Endelig fikk jeg lønn for strevet!

Lykke til videre til dere andre! Det ordner seg til slutt!  :biggrin:

Anonymous poster hash: 1cdd1...c2d

 

:blomst: :blomst: :blomst:

 

Gratulerer så mye, og takk for oppmuntringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...