Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Gjest Gresshoppesang

Må også si at jeg sendte inn søknaden dagen etter at stillingen ble utlyst, så de har hatt søknaden min i opp til en måned allerede.

Anonymous poster hash: 8ce2b...f6c

Jeg tror egentlig ikke det er sånn at en arbeidsgiver blir mer interessert i en søker som ringer. Tror det kan oppfattes som forstyrrende også, spesielt dersom det er travelt.

Er ikke det mest vanlige å ringe FØR man sender søknad, dersom man har spørsmål?

Men nå er dette høyst personlige meninger og jeg hadde tenkt jeg var anmasende dersom jeg ringte for å høre om prosessen. Den går jo sin gang uansett og jeg har jo allerede vist at jeg er interessert ved å sende inn en søknad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig ikke det er sånn at en arbeidsgiver blir mer interessert i en søker som ringer. Tror det kan oppfattes som forstyrrende også, spesielt dersom det er travelt.

Er ikke det mest vanlige å ringe FØR man sender søknad, dersom man har spørsmål?

Men nå er dette høyst personlige meninger og jeg hadde tenkt jeg var anmasende dersom jeg ringte for å høre om prosessen. Den går jo sin gang uansett og jeg har jo allerede vist at jeg er interessert ved å sende inn en søknad.

Ja, jeg har lest og snakket litt med folk angående det å skulle ringe, det virker som de lærde strides. Noen mener at det er en veldig bra måte å skille seg ut eller presentere seg og vise interesse, mens andre mener det kan være plagsomt og irriterende og at søknaden taler for seg selv.

Selv er jeg litt sånn midt i mellom, så derfor er jeg litt usikker på å skulle ringe, men har veldig lyst på denne jobben og vil gjøre alt for å øke sjansene mine :/

Anonymous poster hash: 8ce2b...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Ja, jeg har lest og snakket litt med folk angående det å skulle ringe, det virker som de lærde strides. Noen mener at det er en veldig bra måte å skille seg ut eller presentere seg og vise interesse, mens andre mener det kan være plagsomt og irriterende og at søknaden taler for seg selv.

Selv er jeg litt sånn midt i mellom, så derfor er jeg litt usikker på å skulle ringe, men har veldig lyst på denne jobben og vil gjøre alt for å øke sjansene mine :/

Anonymous poster hash: 8ce2b...f6c

Jeg tror det er positivt dersom noen ringer før de søker og viser interesse på den måten. Etter søknadsfristen er det mas.

Det har ingen egentlig betydning for om du blir innkalt til intervju eller ikke. I alle fall ikke der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er positivt dersom noen ringer før de søker og viser interesse på den måten.

Det tror jeg spørs veldig på hvorfor man ringer. Om man bare kommer med fjasespørsmål, så kan man like gjerne la vær. Ikke ring dersom det ikke er noe du oppriktig lurer på, ikke kan venter til intervjuet og ikke kan finne ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i tråden. Begynte i ny jobb juni, men føler på mange måter at arbeidsgiver solgte seg selv inn litt for godt, og verken arbeidsoppgaver eller utviklingsmuligheter er spesielt konkurransedyktig. Har funnet drømmejobben, men den er i dessverre i en annen by. Søker nok bare for å ha søkt, og hvis jeg får tilbud om den får jeg vurdere det da. Passer av ulike grunner veldig dårlig å flytte langt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke anbefale å ringe bare for å ringe - nå er det nok forskjell fra bransje til bransje, men i bedriftene jeg har jobbet for er dagene travle, og noen som ringer og kaster bort tiden vår fordi de bare skal ringe for å "vise interesse" er rett og slett utrolig irriterende.

Har man noen spørsmål man oppriktig lurer på før man søker (arbeidsoppgaver, arbeidstid, arbeidssted e.l) så kan man selvfølgelig spørre, men ikke ring ETTER at søknaden er sendt inn bare for å ringe. Eventuelle spørsmål du ikke har stilt før du søkte, kan du ta opp på intervjuet om du skulle bli kalt inn.

Når du skriver søknaden er målet ditt at arbeidsgiver skal synes du virker så interessant at de har lyst til å møte deg. Jeg jobber ikke innen HR så dette er kun basert på egne erfaringer:

Jeg blir kalt inn til intervju på stort sett alt jeg søker på, og det jeg har funnet som gir best uttelling er at du plukker ut det som er mest interessant for akkurat denne arbeidsgiveren av det du kan tilby, og innleder søknaden med det. Fang interessen deres fra første setning, heller enn å kronologisk fortelle livshistorien din "jeg heter xx, jeg er xx år og er bosatt i xx. Jeg gikk på xx vgs med fordypning i xx, før jeg gikk på xx universitet og tok en xx grad i xx. Ved siden av studiene...".

For eksempel: "Jeg viser til deres annonse på xx, og ønsker med dette å søke på stillingen. Jeg arbeider for tiden xx i xx/har akkurat avsluttet min bachelor i xx / (hva som helst du tror er det mest interessante for denne arbeidsgiveren), hvor jeg <fyll inn erfaringer/lærdom du har fått med deg som er relevant>.

Deretter fyller du på med annet som kan være av interesse, det er ikke så farlig at det er kronologisk - det har du CVn din til. Målet med søknaden er å havne i intervju-bunken :)



Anonymous poster hash: f183b...abd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig søkt på en stilling, med søknadsfrist i starten av januar! Hvor lang tid er det vanlig at det går fra søknadsfristen løper ut, til man evt blir innkalt til intervju?? Og hvor lang tid er det vanlig at det går fra intervju til oppstart i jobben??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig søkt på en stilling, med søknadsfrist i starten av januar! Hvor lang tid er det vanlig at det går fra søknadsfristen løper ut, til man evt blir innkalt til intervju?? Og hvor lang tid er det vanlig at det går fra intervju til oppstart i jobben??

Du kan bli kontaktet før fristen, og opp til en måned senere (noen er kanskje enda tregere, men mer enn 2-3 uker etter synes jeg er uprofft).

Oppstart kan også være alt fra så snart som mulig, til om ett år. Kommer heeelt an på jobben og hva de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på en jobb som hadde søknadsfrist i dag, veldig spent på hvor lang tid det tar med tanke på at det er romjul og helligdager er jeg veldig spent på hvor lang tid det vil ta før de bestemmer seg for intervjukandidater. Tror det vanligvis tar 1-2 uker, men av og til lengre.

Har så lyst på denne jobbe og føler jeg er kvalifisert og vil klare jobben bra, samtidig som det vil bli utfordringer (på en positiv måte).

Vilja



Anonymous poster hash: f325e...765
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ny jobb til jul i år heller. Begynner å tro at nissen ikke finnes altså! ;)

Har sett meg ut to nye stillinger jeg skal søke på. Kanskje 3, men er veldig usikker på om en av dem er en jobb jeg faktisk vil ha. Orker ikke flere jobber som jeg egentlig ikke vil være i. Har fått nok av det føler jeg.
Og alt blir så vanskelig også når jeg har en mann som har reisejobb og derfor ikke kan ta butikkjobber. Har prøvd å få tilrettelagt i forrige jobb, men det er jo ikke mulig å hele tiden få dagvakter når mannen er borte. Og det er alt for mye en går glipp av også når en jobber ettermiddag og kveld. Mye arrangementer i skole og barnehage som bare MÅ kræsje med jobb og det at det akkurat den dagen ikke går an å bytte vakt...

Nei, nå er det slutt på tull og tøys. Nå går jeg for gull :)
Må bare komme over irritasjonen over Manpower og andre slike "koselige" byråer som lar avlsagene lyse i mot når en logger inn på brukeren :dry:

(Nei, nå løy jeg. Det er 2 søknader de ikke har giddet å gi avslag på enda...)

Sånn.. Etter et lite hjertesukk så er jeg rimelig klar for å fortsette å søke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ny jobb til jul i år heller. Begynner å tro at nissen ikke finnes altså! ;)

Har sett meg ut to nye stillinger jeg skal søke på. Kanskje 3, men er veldig usikker på om en av dem er en jobb jeg faktisk vil ha. Orker ikke flere jobber som jeg egentlig ikke vil være i. Har fått nok av det føler jeg.

Og alt blir så vanskelig også når jeg har en mann som har reisejobb og derfor ikke kan ta butikkjobber. Har prøvd å få tilrettelagt i forrige jobb, men det er jo ikke mulig å hele tiden få dagvakter når mannen er borte. Og det er alt for mye en går glipp av også når en jobber ettermiddag og kveld. Mye arrangementer i skole og barnehage som bare MÅ kræsje med jobb og det at det akkurat den dagen ikke går an å bytte vakt...

Nei, nå er det slutt på tull og tøys. Nå går jeg for gull :)

Må bare komme over irritasjonen over Manpower og andre slike "koselige" byråer som lar avlsagene lyse i mot når en logger inn på brukeren :dry:

(Nei, nå løy jeg. Det er 2 søknader de ikke har giddet å gi avslag på enda...)

Sånn.. Etter et lite hjertesukk så er jeg rimelig klar for å fortsette å søke ;)

Kjenner meg igjen i frustrasjon over å skrenke inn søkekriteriene pga reisende mann som har en mindre forutsigbar jobb. Vi som må garantere henting i barnehage osv kan jo ikke jobbe altfor langt unna...

Jeg sa selv nei til et jobbintervju der jeg er overkvalifisert og må jobbe altfor lange dager for å tjene noe, kjenner jeg ikke er motivert for det nå og at jeg er verdt mer! Så jeg satser også på GULL :)

Tror jeg blir gal av å vente på den søknaden som hadde frist 26…. Og enda tar det sannsynligvis lang tid før jeg hører noe. Har en dårlig følelse nå, tror nok denne jobbsøkeprosessen vil ta noen måneder…

Nå har mannen slokna i sofaen :fniser: - så da får jeg jobbe litt med en søknad her, er kanskje ikke helt i gullsjiktet, men sølv er det iallefall.

Lykke til videre alle dere andre der ute som venter spent!

Vilja

Anonymous poster hash: f325e...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig skal jeg på to intervjuer i løpet av ei god uke :D (begge er deltidsstillinger da, men jeg trooor de kan la seg kombinere :D Og uansett; ALT er bedre enn arbeidsledig!). I tillegg venter jeg på å høre tilbake fra en fulltidsjobb denne uka. Han jeg sendte cvn til kom tilbake i går fra en reise og skulle se på den etter det. Håper aller mest jeg får den da. Og gjerne om den lar seg kombinere med den ene deltidsjobben, på et treningssenter. Det hadde vært konge! Krysser alt jeg har :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Forrige arbeidsplass roste de meg opp i skyene. Fikk mye skryt og jeg vet at jeg kan jobben min. Jobber med det samme nå, på ett annet sted, sjefen der følger etter meg, leter etter feil og forteller meg alt jeg ikke er flink til...han kommer og går som han ønsker og vi pm held tiden dekke over / sliter på meg- hvem skal jeg bruke som referanse?

Anonymous poster hash: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og ser på stillingsannonser. Har sendt en søknad allerede, men ser nå på to stillinger jeg skal søke på (fristen er om 10 dager).

Det er en bedrift som har lyst ut to stillinger i en annonse. Jeg er interessert i begge stillingene, men lurer på hvordan jeg skal formulere søknaden? Det er noe forskjellige krav til disse to stillngene, men jeg har erfaring som kan anvendes i den ene stillingen, men utdannelsen som kreves i den andre stillingen.

Forventes det at en sender to separate søknader, eller er det vanligj å si at en ønsker å søke begge stillingene?
Det vil jo være enklest å sortere ut kandidater for dem dersom de har to forskjellige søknader til forskjellige stillinger slik jeg ser det. Men kan det også bli forvirrende og gjøre at jeg faller utenom? Ser for meg at det kan bli litt sånn "jammen har jeg ikke sett denne før?", men det kan godt være at det bare er jeg som stresser unødvendig.

Er rimelig desperat etter en skikkelig jobb nå så jeg tviler ikke på at jeg tenker for mye hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig, en god grunn til å ringe. Sørg for å presentere deg selv godt, så kanskje de biter merke i navnet ditt :)

Lykke til!

Vilja



Anonymous poster hash: f325e...765
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Forrige arbeidsplass roste de meg opp i skyene. Fikk mye skryt og jeg vet at jeg kan jobben min. Jobber med det samme nå, på ett annet sted, sjefen der følger etter meg, leter etter feil og forteller meg alt jeg ikke er flink til...han kommer og går som han ønsker og vi pm held tiden dekke over / sliter på meg- hvem skal jeg bruke som referanse?

Anonymous poster hash: 07f33...905

Det er heilt kurant å bruke forrige arbeidsgjevar som referanse. Får du spørsmål så kan du seie at du ikkje har sagt at du søker nye jobbar til din noverande sjef. Ikkje sei eit negativt pip om sjefen din, det trekker uansett alltid ned, sjølv om du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en ny Drømmejobb, søknaden er skrevet men ikke sendt. Jeg er så syk, så jeg tror ikke jeg er i stand til å se hvor bra søknaden er... Håper jeg er friskere i morgen, så jeg kan sende den da.

Ellers har jeg bare en søknad inne nå, den skal jeg få svar på innen slutten av neste uke. Tviler sterkt på at jeg får den, for der er det nok 2-300 søkere.

Lurer veldig på om jeg skal søke på en ulønnet stilling jeg har funnet. Tror nok definitivt det ser bra ut på CVen, men økonomien er ganske så dårlig nå, så det frister ikke med enda lenger uten lønn. Men det er bedre med ulønnet jobb enn ingen jobb... Hmm.

Plutselig skal jeg på to intervjuer i løpet av ei god uke :D (begge er deltidsstillinger da, men jeg trooor de kan la seg kombinere :D Og uansett; ALT er bedre enn arbeidsledig!). I tillegg venter jeg på å høre tilbake fra en fulltidsjobb denne uka. Han jeg sendte cvn til kom tilbake i går fra en reise og skulle se på den etter det. Håper aller mest jeg får den da. Og gjerne om den lar seg kombinere med den ene deltidsjobben, på et treningssenter. Det hadde vært konge! Krysser alt jeg har :D

Hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsplassen min holder på med konvertering fra innleie til faste stillinger, men de skal fortsatt ha noe innleie. Det vil si at det ikke er nok faste stillinger til alle som jobber der per dags dato.

Så jeg er nå i en prosess med å søke på "min egen" stilling og konkurrere med andre på min avdeling om de faste stillingene. Merker jeg blir litt motløs av hele prosessen.

:vetikke:



Anonymous poster hash: c9d62...131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...