Gå til innhold

Ara er blitt mamma :)


ara

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :goodbye:

Etter å ha fylt opp mange sider i graviditetsdagboken min syntes jeg det var på tide å lage en ny dagbok. Den kommer til å omhandle min hverdag med baby på utsiden og ellers bare generelt det som skjer i livet mitt.

Gamle og nye lesere er hjertelig velkommen til å følge med!

-Ara-

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger med! Og syns også gryte høres bra ut i slutten av november. Happy.png

Koselig at du henger med Schaden! Er alltid gode råd og hyggelige meldinger fra deg! :klemmer:

Gratulerer så mye! Happy.png

Tusen takk. Hyggelig med et nytt fjes her inne! :hallo:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, jeg kan liksom ikke fatte og begripe at småen er rukket å bli 4 mnd allerede.

Kan ei heller fatte at han faktisk har ligget inni magen min og blitt akkurat den han er blitt.

Det gikk så fort mellom å være en bitteliten hjelpesløs baby-bylt, til å bli en 4 mnd gammel "slamp" som nå smiler og ler og tar på og koser og nyter det livet han kjenner. 0 bekymringer.

Gosh..jeg er så forelsket og blir så sentimental av å tenke på livets undre! :grine:

Puh...Ja..Måtte bare!

---------------------------

Ellers er dagene våre veldig fine og vi har fått virkelig gode rutiner nå!

Vi står opp rundt 8 hver dag med en margin på +/- en halv time.. Vi steller og koser.

Så må mamma ha frokost for hun greier ikke gå særlig lenge uten mat når hun har krabbet ut av senga. Mens måltidet inntas sitter småen i vippestolen på kjøkkenbordet og føler nøye med, pludrer eller leker..

1 til 1,5 time etter vi har stått opp så er det tid for å sove. Kler han god og lar han sove ute i vogna. Han elsker det og sovner momentant. Da får mamma tid til kaffekoppen! MMMmmm :)

(Tja, skal ikke utdype hele dagen..hehe..)

Anyways, det jeg vil fram til er at jeg er veldig fornøyd med hverdagen da.. Vi triller, leker og koser.

Har i tilegg kjøpt baby feeder og den er veldig populær. L får banan i den nesten hver dag! Han har også fått smake pære og pærepurè. På kvelden, rett før leggetid, får han en liten posjon grøt og det resulterer i 5-7 timer sammenhengende søvn, noe mamma`n kan like svææært godt! I motsetning til å våkne annenhver time hele natten lang!

Vi legger han klokka 21 uten noe tull. Deilig å ha litt babyfri før man selv må hoppe til køys.

Vi har også, etter lang tid, fått han til å ta flaske igjen også! Måtte kjøpe ny. MAM sin. Den har tut som nesten er lik en smokk. Var visst ikke mer som skulle til!

Jaja, dette høres jo nesten kvalmt perfekt ut! Men det er sannheten!

***************************

I dag har vi vært i byen og handlet strømpiser til L. Kjøpte på Name It. Èn i ull og 2 i vanlig bomull. Myke og deilige alle 3.

Så nå har vi en del gode varme klær til vinteren. Har 3 ullbodyer, 2 ullstrømpiser, 1 ulldress m/ull-lue, og ullsokker. Fikk også bobledress fra svigermor her en dag. Veldig praktisk!

Selv kjøpte jeg meg en myk deilig pysj. Gleder meg til å teste den i natt. Ja, jeg er en pysj-dame og ikke sexy-natt-tøy-dame! :fnise: Men på våren og sommeren ligger jeg stort sett uten noe særlig på kroppen i det hele tatt... :danse:

Jepp. Nok tullprat herfra.

God tirsdagskveld jenter! :blomst:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig innlegg! Høres ut som dere har det veldig fint :)

Her fikk småen teste utesoving for første gang her om dagen. Har funnet frem vognposen og nedi der er det jo varmt og godt. Syns det er litt skummelt å la ham stå ute sånn, men han sov jo som en stein der..

Jeg kjenner forresten veldig igjen tankene om at det er rart at. babyen har bodd i magen.. Han har jo blitt så stor, ja, men selv før det hadde jeg litt problemer med å skjønne akkurat den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer: Jeg tenker de samme tankene, Ara.. Samtidig som jeg føler meg så ekstremt heldig!

Heldiggrisen, dagene må jo gå som en drøm når dere har så fine rutiner! Her er det dårlig med rutiner enda dessverre.. Men dagene er greie fordi. :) La L grunnrutinene eller har dere bare bestemt dere for at slik skal det være?

Vi begynte å få rutiner men så ble det så vi reiste bort + nå er lille W blitt syk stakkars så da må vi ta ting som de kommer. Ligger f.eks på brystet mitt og sover fordi han er tett. Han sover som en stein da, elsker nærhet. :hjerte::)

Så gøy at han har begynt å få smake på frukt, herlig! Gleder meg til å introdusere slikt til W også. :) Hvordan er det med ammingen når du har begynt å gi grøt, mme og frukt?

Må kjøpe inn litt mer ull vi og, det har jo blitt skikkelig kaldt ute. :( Høst og snart vinter. Brrr! Si fra om du er fornøyd med det du kjøpte i ull da! :) Kjenner det hadde vært greit å kunne strikke altså, da skulle jeg ha laget mye fint og fornuftig nå til vinteren.

Hihi, er vel ikke så mange som er sexy-nattøy-damer. De fleste bruker det vel bare føøør de skal sove. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig innlegg! Høres ut som dere har det veldig fint :)

Her fikk småen teste utesoving for første gang her om dagen. Har funnet frem vognposen og nedi der er det jo varmt og godt. Syns det er litt skummelt å la ham stå ute sånn, men han sov jo som en stein der..

Jeg kjenner forresten veldig igjen tankene om at det er rart at. babyen har bodd i magen.. Han har jo blitt så stor, ja, men selv før det hadde jeg litt problemer med å skjønne akkurat den :fnise:

Ja, det kan føles litt skummelt å la de små sove ute, men de sover ofte mye bedre da enn inne! Jeg lar han bare stå på verandaen også setter jeg babycallen i vogna. Funker veldig bra! :)

:klemmer: Jeg tenker de samme tankene, Ara.. Samtidig som jeg føler meg så ekstremt heldig!

Heldiggrisen, dagene må jo gå som en drøm når dere har så fine rutiner! Her er det dårlig med rutiner enda dessverre.. Men dagene er greie fordi. :) La L grunnrutinene eller har dere bare bestemt dere for at slik skal det være?

Vi begynte å få rutiner men så ble det så vi reiste bort + nå er lille W blitt syk stakkars så da må vi ta ting som de kommer. Ligger f.eks på brystet mitt og sover fordi han er tett. Han sover som en stein da, elsker nærhet. :hjerte::)

Så gøy at han har begynt å få smake på frukt, herlig! Gleder meg til å introdusere slikt til W også. :) Hvordan er det med ammingen når du har begynt å gi grøt, mme og frukt?

Må kjøpe inn litt mer ull vi og, det har jo blitt skikkelig kaldt ute. :( Høst og snart vinter. Brrr! Si fra om du er fornøyd med det du kjøpte i ull da! :) Kjenner det hadde vært greit å kunne strikke altså, da skulle jeg ha laget mye fint og fornuftig nå til vinteren.

Hihi, er vel ikke så mange som er sexy-nattøy-damer. De fleste bruker det vel bare føøør de skal sove. :fnise:

Ja, dagene er virkelig fantastiske!

L la nesten opp til rutinene selv. Da han nærmet seg 3 mnd sovnet han alltid rundt 21 og sov da mange timer i strekk, så da fant vi ut at det var like greit å legge han i senga si.

Blir ofte litt kluss hvis man reiser bort.. Og særlig nå når han er syk så må man bare ta en ting av gangen..Men det går seg til igjen! :) Du kan jo også begynne å følge litt med på når W sovner om kvelden..og om han sover lenger da enn vanlig.. Er virkelig godt å få bittelitt "fri" før man legger seg altså!

Ja, du kan glede deg til å innføre frukt og annen fast føde. Kommer mange morsomme ansiktsuttrykk da altså! :fnise:

Vi gir bare L MME hvis vi er spontane. Altså om jeg skal ut av huset samme dag og ikke rekker/får til å pumpe eller om vi plutselig får lyst på et glass vin om kvelden og L våkner tidligere enn vanlig slik at jeg ikke tørr å amme.

Spisingen hans er omtrent sånn om dagen:

Morsmelk før vi står opp.

Banan og vann mens mamma`n spiser frokost.

Mormelk resten av dagen

Grøt og morsmelk rett før legging.

Funker veldig bra foreløpig og jeg anbefaler virkelig å begynne med grøt på kvelden hvis småtrollene sover dårlig/vil spise ofte om natten.

Har brukt ullstrømpisen fra Name It i dag. Den er myk og deilig og L holder seg god og varm i den.

Ulldressen vi har fra Obs er fra Janus. Veldig fornøyd :)

Ja, skulle virkelig ønske jeg kunne strikke alt jeg ville. Da skulle det blitt mye fint babytøy! Det verste er at det sikkert ikke er så vanskelig, men jeg er så utålmodig når det kommer til sånt.. :fnise:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutinene kommer nok tilbake når W har blitt i litt bedre form. Vi går sjelden og legger oss senere enn 2230, da tar jeg med meg W og går opp. Da ammer jeg også sovner han egentlig med en gang etterpå. Han er veldig nærhetssøkende, så det blir nok det største problemet når han skal sovne på kvelden tror jeg. Kan jo selvfølgelig prøve å legge han mye tidligere på kvelden også står jeg bare opp. Må bare prøve oss frem tror jeg. Når han sovner om kvelden så våkner han maks 2-3 gang i løpet av natten. Og da er det for litt mat eller at han har bæsjet på seg. Nå samsover vi så er ikke noe problem synes jeg.

Ja, gleder meg veldig til å prøve noe nytt! :) Jeg har ikke prøvd å gi flaske enda jeg, har liksom ikke hatt behov for det.

Hihi, bra det ikke er bare meg som er utålmodig. Jeg kjøpte jo inn garn og utstyr for å strikke et pledd til W før han kom til verden.. Det ligger fremdeles urørt i posen. Er faktisk usikkert på hvor det ligger og nå.. :fnise: Si fra om du kommer over noen fine klær som kan strikkes, tenker å få noen av de nærmeste til å strikke til W. Har ikke så mye klær i 68-> så da hadde det passet greit å få tak i ullklær bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, rutiner er noe dere må finne ut av etterhvert. Er ikke noe stress egentlig..Bare det som jeg nevnte om at det er deilig å ha et par timer babyfri før man selv må legge seg! :)

2-3 amminger om natten er jo veldig overkommelig da. Det er vel omtrent det vi ligger på nå også, etter at L begynte med grøt.

Er ingen vits i å prøve flaske hvis du ikke har behov for det. Jeg har hatt lyst til at L skulle kunne kombinere flaske og pupp hele veien, slik at pappa`n kan mate og at man kan være litt spontan i forhold til å reise bort uten baby i et par timer eller om man vil nyte et par glass vin eller skal ha barnevakt :)

Oldemoren til L holder på å strikke denne genseren til han! Også en grå ullbukse til. Jeg syntes mariusgensere er så fine, men den helt tradisjonelle er jeg litt lei, så valgte andre farger!

(Hvordan får jeg til å lage sånn link uten hele adressen? Det gikk da an før, men nå får jeg ikke til!!) :vetikke:

-----------------------

I går fikk jeg et mini-sammenbrudd! Plutselig ble jeg så utrolig lei meg og rørt over den lille gutten min. Jeg tenkte tilbake på fødselen og tiden etter og begyte å se på bilder og sånn. Det er virkelig så utrolig vakkert med barn! At det kommer et komplett ferdig menneske ut av kroppen vår..Skulle ikke tro det var mulig! Tror jeg får de der barseltårene nå jeg og ikke noen dager etter fødsel som mange får... :laugh:

Denne uka skal vi ut på litt av hvert. Kjære, L og jeg reiser antageligvis opp på hytta i dag og blir et par dager. Var der i helgen også. Utrolig deilig å komme seg unna husarbeid og folk og mas og kjas!

På torsdag skal jeg på korøving. Ja, jeg begynte i kor for en stund siden, for jeg elsker å synge! Er bare et helt vanlig damekor, ikke noe kirkelig eller den slags. (Ikke at det hadde gjort noe, men jeg er ikke kristen, da..)

Og på fredag er det barseltreff igjen. Gleder meg. Det var virkelig koselig sist gang. Greit å bli kjent med noen flere mødre i nærheten.

På lørdag skal jeg på bursdagsfest hos ei venninne. Da skal mor og far passe L. Jeg gleder meg til å komme meg ut på noe sprell igjen, selv om behovet ikke er det største! Om L ikke hadde tatt flaske så hadde det ikke gjort meg noe å ikke reise på festen. Han er absolutt viktigst, uansett! :)

Så, ja..dette blir en fin uke håper jeg! :lillesky:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart greit å få litt kjærestetid på kveldene.. Tror kanskje vi bare må bestemme oss for et kl.sett å jobbe opp mot det. Får bare bruke en uke der jeg skriver ned når han sover + humøret hans for å se når han kan legges for kvelden. Han sover hele natten gjennom så skal virkelig ikke klage altså, men tror W hadde hatt godt av litt bedre rutiner. Men som sagt så har han vært syk + vi har vært ute og reist så er ikke like enkelt å holde på rutiner da.

Vi har liksom ikke behov for å prøve flaske for her kommer ikke samboer hjem før nærmere kl. 19 hver kveld + jeg kjenner ingen i nærheten så er aldri ute uansett. Hehe. Men skjønner godt at du vil ha det slik. :)

Den genseren var fin! Tror kanskje jeg skal smiske meg til at noen kan strikke en slik en til W..!

Du bare skriver f.eks “genser” marker det ordet og trykk på link-knappen over og lim inn adressen.

Hihi, så søt du er. :klemmer: Jeg har hatt det slik selv jeg.. Bare fått morskjærligheten kastende over meg av og til, helt ekstremt sterke følelser for W. Jeg har sittet og sett på W med tårer som ikke virker å ta slutt fordi jeg bare har vært så stolt og glad i han. :grine: Så du er ikke alene... :fnise:

Høres ut som om du får en fin uke, ara! Kos deg masse med den lille familien din og nyt tiden. Deilig å ha noe og rømme bort til, en trenger en pause av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen vits i å styre med flasker og den slags når man ikke føler behovet :)

Har du mange du kjenner som kan å strikke eller? :)

Jeg fikk endelig til å linke ordentlig! Ble litt lang adresse kan man si! hihi...

Haha, godt det ikke bare er meg som en super-sentimental til tider...

******************************************

Var fantastisk deilig å komme seg bort på hytta i noen dager! Vi har bare kost oss inne for høstværet har rådet hardt ute...Sterk vind og regn som piska mot ruta. Var utrolig kos med levende lys og peiskos da altså!

Nå er vi tilbake til "hverdagen" og i morgen er det barseltreff. Da kommer det også en fysioterapeut dit som skal lære oss litt tips og triks! Blir spenende!

Ellers skal jeg treffe ei god venninne også går turen videre til mine foreldre som skal passe L på lørdag mens jeg er på festligheter! :)

Har noen av dere fått igjen mensen, forresten?

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg kjenner vel noen. Men ikke så mange som har god nok tid til å strikke så mye dessverre.. Fillern! jeg begynte å strikke på det teppet jeg skulle strikke før W kom til verden, kom så langt at jeg fikk lagt opp 90 av 170 masker. Haha! :fnise: Er ikke så lett å få gjort slike ting når W er så mye våken som han er.

Herlig med hyttetur, heldiggriser! :)

Kos deg masse i morgen frøken. :klemmer:

--

Jeg trodde jeg fikk mensen i aug.-sept., men det var det ikke gitt. Veldig greit egentlig! Liker ikke helt det å vente på den da, plutselig! Pjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også hatt barseltreff med fysioterapeut. Inmari ålreit! Fikk masse info om hva som er normalt og kommer når, samt hendige øvelser. Greit å vite hva man bør passe. på.

Tanta kom tilbake et par uker etter at renselsen ga seg.. hmf! Til tross for fullamming, altså. Men er fremdeles ikke regelmessig og "på plass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg kjenner vel noen. Men ikke så mange som har god nok tid til å strikke så mye dessverre.. Fillern! jeg begynte å strikke på det teppet jeg skulle strikke før W kom til verden, kom så langt at jeg fikk lagt opp 90 av 170 masker. Haha! :fnise: Er ikke så lett å få gjort slike ting når W er så mye våken som han er.

Herlig med hyttetur, heldiggriser! :)

Kos deg masse i morgen frøken. :klemmer:

--

Jeg trodde jeg fikk mensen i aug.-sept., men det var det ikke gitt. Veldig greit egentlig! Liker ikke helt det å vente på den da, plutselig! Pjuk.

Haha, du fikk ikke lagt opp ferdig en gang, nei! :fnise: Nei, er ikke så lett å få satt seg ned med håndarbeid om dagen.. Da må man prioritere å gjøre det mens de små sover, men da er det helst andre ting man vil/må gjøre...

Vi har også hatt barseltreff med fysioterapeut. Inmari ålreit! Fikk masse info om hva som er normalt og kommer når, samt hendige øvelser. Greit å vite hva man bør passe. på.

Tanta kom tilbake et par uker etter at renselsen ga seg.. hmf! Til tross for fullamming, altså. Men er fremdeles ikke regelmessig og "på plass".

Ja, var kjekt å få høre hva fysioterapeuten sa! :) Man blir litt klokere. Vi fikk beskjed om å ikke bruke hoppehuske eller gåstol. Fikk dere også høre det? Jeg var jo så klar for å kjøpe hoppehuske til L for han er en liten hoppegutt, han hadde elsket det..Så det var litt kjedelig.

Je får liksom ikke igjen mensen skikkelig jeg heller men nesten litt mellomblødninger....litt sånn en dag eller to og så stopper det helt opp. Blir nesten litt redd.... :( Men det er jo mye hormoner i sving som sikkert klusser til litt...har tenkt å ta det opp med legen hvis det skjer igjen..

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je får liksom ikke igjen mensen skikkelig jeg heller men nesten litt mellomblødninger....litt sånn en dag eller to og så stopper det helt opp. Blir nesten litt redd.... :( Men det er jo mye hormoner i sving som sikkert klusser til litt...har tenkt å ta det opp med legen hvis det skjer igjen..

Høres ut som det samme som skjedde her, i hvertfall. Første gang to uker etter renselsen, så to-tre uker etter det igjen. Har bare antatt at det tar litt tid før ting kommer skikkelig igang igjen, jeg.

Vi fikk forresten ikke høre noe om verken hoppehuske eller gåstol, men fikk beskjed om å ikke sette opp ungene før de satte seg opp selv. Lett å si, med en liten en som nekter å ligge på fanget lenger... han vil opp og se på verden, gitt. Enten med ryggen lent mot oss eller aller best, sitte på fanget og ha dype samtaler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, får være litt mer tålmodig! :)

Vi fikk også beskjed om å ikke sette de opp, men jeg gjør også akkurat som deg.. Og jeg velger å se litt bort i fra det som blir sagt, til tross for at det er en fysioterapeut som har kunnskaper! Man må jo huske på så hinsides mye med disse små...

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var helgen over og vi er godt inne i ny uke.

Festen på lørdag var ordentlig morsomt! Vi koste oss og stakk en liten tur ut for å ta et par drinker. Min snille far hentet meg klokka 02.00. Da var jeg skikkelig klar for senga.

Lillemann hadde vært en drøm å passe. Han fikk grøt som vanlig halv ni og var i seng ni. Han bestemte seg like godt for å sove til 06.00 :) Da sto mamma opp med han og ga han litt banan og vann. (Jada, for han drikker vann fra flaske, men nekter mm/mme). Så sov han videre til 09.00. Jeg ammet han igjen litt utpå dagen. Turte ikke annet .Men han fikk grøt og frukt og hadde det så fint!

********************

Ellers er det som vanlig. Vi koser, skravler, ruller, spiser, raper, bæsjer, ler, smiler og har det i grunnen veldig fint!

Jeg har begynt å gå litt "hardere" turer og tar litt sit-ups hver dag. Nå skal de siste kiloene vekk slik at jeg kommer tilbake til trivselsvekten! :trene: Kostholdet er nogenlunde som vanlig og jeg er ganske flink til å holde meg unna snoperier i uka!

Har prøvd de fine klærne på L som han skal ha på navnefesten! Gleder meg så til han skal bruke det!! Det er dette antrekket her! Tusen takk for tipset, Schaden!

Her er det nydelig høstvær i dag og førte trilletur er gjort. Lurer på om jeg skal ta en til litt senere også! Ha en strålende dag folkens!! :mrgreen:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere koser dere! :) Det er litt kos iblant her også, og litt rive-seg-i-håret frustrasjon. I dag har vi sunget litt sammen, småen gaula med av full hals :fnise:

Noen dager er han så søt at han er til å spise opp, da føler jeg meg litt ekstra heldig. Merkelig nok er det som regel de dagene hvor han også sover greit, sånn at mammaen får seg en liten pause.. :ler:

Jeg gleder meg også til å bruke antrekket på småen her. Har fått tak i fine sko på H&M som passer til og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så morsomt når de er med å "synger" :fnise:

Har du funnet sko også du ja! Jeg tenkte kanskje ikke han trengte sko jeg..For her er det jo helt i slutten av november så han må uansett ha noe tykkere på beina når vi skal ut... Men for syns skyld så kunne jeg jo skaffet noen pensko jeg også da, som han kan ha på inne.. :)

Når er deres navnefest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...