Gå til innhold

Fascistplagg på Kiwi


Gjest Mor Nille

Anbefalte innlegg

Gjest Mor Nille

Eller man innser demokratiets svakheter ?

Demokratiets paradoks. Dets motstandere kan nedlegge det demokratisk, faktisk var det jo det Hitler gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor butikksjefer ansetter kvinner som bruker hijab er over min forstand...

Det går over din forstand at en butikksjef respekterer lovene som sier at man ikke skal bedrive diskriminering? At han ansetter dem som er best egnet for jobben, uavhengig av kjønn, alder, politiske meninger og religiøs tilhørighet?

Skal jeg oppfatte deg dithen at du nå sier at du ønsker yrkesforbud for noen religiøse grupper?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opptatt av kvinnefrihet. Jeg er opptatt av frihet.

Det betyr også frihet fra å bli pådyttet andres fascistiske symboler når jeg handler. Jeg går konsekvent ikke i kassakøer med hijab-damer.

Åja, sånn som muslimene ville ha frihet fra å bli eksponert for karikaturer av profeten? Eller frihet fra å bli eksponert for kritikk av religionen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Veldig bra innlegg. Jeg ser av svarene du har fått, at trusselen fra det muslimske brorskap ikke blir tatt på alvor og knapt nok kommentert.

Vi skulle hatt fler modige mennesker som tør å ta til ordet mot brorskapet, slik som Walid Al-Kubaisi og denne kvinnen som har fått føle brorskapets verdier på kroppen: http://vimeo.com/36087839

Det er nesten så jeg bytter side i Israel-Palestina konflikten også.

Takk for det.

Jeg har møtt folk som er glade for at muslimbrødrene kom til makten i Egypt eller hvor det nå var, for da ville det endelig bli demokrati der. Dette var hvite, naive nordmenn som har sovet i timen. Og dem er det mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demokratiets paradoks. Dets motstandere kan nedlegge det demokratisk, faktisk var det jo det Hitler gjorde.

Strengt tatt ikke. Han gjorde det gjennom en kombinasjon av demokratiske metoder, korrupsjon, bakvaskelser, rene trusler, og politiske mord. Men det er sikkert vanskelig for de aller fleste av oss å skjønne hva som gjør at det har relevans til hodeplaggene til kassadamer på Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Jeg har møtt folk som er glade for at muslimbrødrene kom til makten i Egypt eller hvor det nå var, for da ville det endelig bli demokrati der. Dette var hvite, naive nordmenn som har sovet i timen. Og dem er det mange av.

Nå tror jeg at du juger. Det er nok ingen som er videre fortrøstningsfulle over at det muslimske brorskapet kom til makten. Skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du?

Kommentaren var forresten ikke myntet på deg, du fremstår nå temmelig prinsippfast så langt:

Jeg mener at frihet og demokrati er noe som må tas vare på hver dag. I demokratiet ligger innebygd en selvødeleggelsesmekanisme fra facistiske grupper. Dersom facismen klarer å påvirke nok mennesker til å gi dem sin tilitt kan de ta styring. Og under facismen dør demokratiet.

Når demokratiet er tapt får en det ikke tilbake uten kamp.

Demokratiet har sine svakheter, men det er det beste vi har kommet på til nå.

Sitat:

Demokrati er den verste styringsformen som finnes, bortsett fra alle de andre som er blitt prøvd opp gjennom tidene.

Winston Churchill.

Nå mener ikke jeg at hijab på kiwi knuser demokratiet.

Men for stor toleranse ovenfor facistiske grupper undergraver friheten til noen. Facismens vesen er å herske over andre mennesker, hvem er avhengig av hvilken form for facisme man tilhører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Åja, sånn som muslimene ville ha frihet fra å bli eksponert for karikaturer av profeten? Eller frihet fra å bli eksponert for kritikk av religionen deres?

Ved å vinkle det på den måten, bekrefter du bare at flerkultur aldri vil fungere, men alltid være grunnlag for konflikter.

Men nå begynner K-19 på TV2 filmkanalen, så jeg takker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å si at hijab symboliserer politisk islamisme, og ingenting annet. Symbolikk er komplisert, og - ikke minst - dynamisk. Hijab har de senere årene fått flere ulike symbolske betydninger. For noen symboliserer hijab deres dedikasjon og tilbedelse av Allah, og er en ren religiøs ytring. For andre symboliserer det en tilhørighet til islam og muslimer både religiøst, sosialt og kulturelt. For andre igjen kan det være et moteplagg eller et protestplagg.

Slik er det også med korset. Korset kan brukes av dypt kristne som et rent religiøst symbol. Det kan brukes av gothere som en del av deres uttrykk uten at de er kristne. Andre ikke-kristne kan bruke det som motesmykke (ren accessorie), mens andre igjen kan bruke det fordi de fikk et korsmykke av sin gamle bestemor og det har stor affeksjonsverdi. For en antiteist kan et kors symbolisere tortur (korset som gammel tortur/avrettelsesmetode), eventuelt undertrykking (kristendom som undertrykkende samfunnsmakt).

Man kan dermed ikke påstå at hijab bare er et symbol for politisk islamisme, det symboliserer så mye mer alt etter hvem som bærer det og hvorfor de gjør det.

For meg symboliserer den politisk islam, dersom alle andre kan definere den som de vil, så kan vel og jeg ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig at hijab og lignende religiøse/politiske plagg ikke hører hjem i verken politiet eller forsvaret. Der syns jeg det er viktig at de fremstår mest mulig nøytrale og de bærer en uniform på en annen måte enn de som jobber i matbutikker gjør. Dagligvarebutikker har også uniformer, men der syns jeg det bør være mer rom for individualitet. For min del kunne de i kassa på Kiwi brukt egne private klær.

Ja, den viktigste funksjonen til en slik uniform er vel at man lett skal kunne finne en person som kan vise vei til baconcrispen. Det spiller ingen rolle om de har hijab, så lenge de ikke frustrerer meg i min jakt på svidd grisesvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, salige stund uten like azz! My eyes are bleeding. Hvor tolerant er det mulig å bli? Har dere helt mistet bakkekontakten her inne?

Ikke rart muslimene kan kreve akkurat hva det måtte være når den røde løperen blir rullet ut og ola dunk ønsker galskapen velkommen. Det er jo lettere enn å stjele godteri fra unger.

Er det dette som er tilpasning til det norske samfunn?

Faen så naivt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over din forstand at en butikksjef respekterer lovene som sier at man ikke skal bedrive diskriminering? At han ansetter dem som er best egnet for jobben, uavhengig av kjønn, alder, politiske meninger og religiøs tilhørighet?

Skal jeg oppfatte deg dithen at du nå sier at du ønsker yrkesforbud for noen religiøse grupper?

På ingen måte, men jeg ønsker ikke at arbeidsgivere skal pålegges å ansette bærere av hijab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Nå tror jeg at du juger. Det er nok ingen som er videre fortrøstningsfulle over at det muslimske brorskapet kom til makten. Skamme seg.

Jeg juger faktisk ikke, men jeg kan ikke navngi dem det gjelder heller, slik at du kan ringe dem og spørre. Nå er det TV-tid. Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at frihet og demokrati er noe som må tas vare på hver dag. I demokratiet ligger innebygd en selvødeleggelsesmekanisme fra facistiske grupper. Dersom facismen klarer å påvirke nok mennesker til å gi dem sin tilitt kan de ta styring. Og under facismen dør demokratiet.

Når demokratiet er tapt får en det ikke tilbake uten kamp.

Demokratiet har sine svakheter, men det er det beste vi har kommet på til nå.

Sitat:

Demokrati er den verste styringsformen som finnes, bortsett fra alle de andre som er blitt prøvd opp gjennom tidene.

Winston Churchill.

Nå mener ikke jeg at hijab på kiwi knuser demokratiet.

Men for stor toleranse ovenfor facistiske grupper undergraver friheten til noen. Facismens vesen er å herske over andre mennesker, hvem er avhengig av hvilken form for facisme man tilhører.

Så for å verge demokratiet burde vi ta i bruk udemokratiske metoder, og kanskje litt forsiktig diskriminering. Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager TS, men greier ikke å ta en som skriver dårligere enn en tredjeklassing seriøst... :filer:

Anonym poster: 50f5eef2a30bbc34ccdd9e0bce537ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Åh, salige stund uten like azz! My eyes are bleeding. Hvor tolerant er det mulig å bli? Har dere helt mistet bakkekontakten her inne?

Ikke rart muslimene kan kreve akkurat hva det måtte være når den røde løperen blir rullet ut og ola dunk ønsker galskapen velkommen. Det er jo lettere enn å stjele godteri fra unger.

Er det dette som er tilpasning til det norske samfunn?

Faen så naivt!

Ja, jeg har jo helt mistet grepet om virkeligheten, som ikke skjelver i buksene av skrekk av hun som sitter i kassa på Kiwi med hijab. :sprettoy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg symboliserer den politisk islam, dersom alle andre kan definere den som de vil, så kan vel og jeg ?

Selvsagt kan du det. Problemet kommer når du mener at det hijab symboliserer for deg er det eneste korrekte, og dermed hva det også symboliserer for alle som bruker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, salige stund uten like azz! My eyes are bleeding. Hvor tolerant er det mulig å bli? Har dere helt mistet bakkekontakten her inne?

Ikke rart muslimene kan kreve akkurat hva det måtte være når den røde løperen blir rullet ut og ola dunk ønsker galskapen velkommen. Det er jo lettere enn å stjele godteri fra unger.

Er det dette som er tilpasning til det norske samfunn?

Faen så naivt!

Jeg frykter sånne som deg mer enn jeg frykter hijabbærende kvinner som jobber på Kiwi. Hvis det er noen som kan skade Norge, så er det slike som deg, med dine unyanserte, aggressive, polariserende og generaliserende meninger om islam og muslimer. Du er livsfarlig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å verge demokratiet burde vi ta i bruk udemokratiske metoder, og kanskje litt forsiktig diskriminering. Er det det du mener?

Nei, men man bør se med åpne øyne på hva hijab er. Kanskje har du rett, at det bare er et plagg kvinner bærer frivillig for å ære sin gud ? (liker ikke religion heller jeg da )

Men man bør iallefall få frem alle fakta, og ikke påstå et noen er idiot fordi de ikke er enig i den offisielle definisjon.

Hvorfor er f.eks ikke hijab tilatt i offentlige stillinger i Tyrkia ? Er det bare tyrkiske myndigheter som har misforstått ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...