Gå til innhold

Fascistplagg på Kiwi


Gjest Mor Nille

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke opptatt av kvinnefrihet. Jeg er opptatt av frihet.

Det betyr også frihet fra å bli pådyttet andres fascistiske symboler når jeg handler. Jeg går konsekvent ikke i kassakøer med hijab-damer.

Det er ikke frihet. Det er ingen menneskerett ikke å bli eksponert for meninger en ikke liker. Det du beskriver er fascisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor Nille

Det er ikke frihet. Det er ingen menneskerett ikke å bli eksponert for meninger en ikke liker. Det du beskriver er fascisme.

Og hva symboliserer så plagget hijab ?

Ved å vise toleranse for intoleranse, graver vi vår egen grav som folk, nasjon og stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hvorfor butikksjefer ansetter kvinner som bruker hijab er over min forstand...

De er vel ikke mindre kvalifiserte fordi de bærer hijab, vel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Denne galskapen tillates nå også i forsvaret, og snart også i politiet og domstolene. Bare vent. Hvor vil lojaliteten til disse menneskene ligge hvis det en dag blir en konflikt mellom "oss" og "dem", dvs et terrorangrep utført av muslimer eller krigshandlinger der slike er involvert ? Vil vi oppleve borgerkrig, gatekamper og det som verre er ?

Det er i alle fall ingenting som tyder på at "det går seg til"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mor Nille

De er vel ikke mindre kvalifiserte fordi de bærer hijab, vel?

Les linkene jeg la ved i startinnlegget, så kanskje du vil forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel ikke mindre kvalifiserte fordi de bærer hijab, vel?

I mine øyne er de enten påtvunget plagget, og dermed uselvstendige undertrykte kvinner. Eller de har selv valgt å iføre seg signalplagget til et facistisk organisasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Denne galskapen tillates nå også i forsvaret, og snart også i politiet og domstolene. Bare vent. Hvor vil lojaliteten til disse menneskene ligge hvis det en dag blir en konflikt mellom "oss" og "dem", dvs et terrorangrep utført av muslimer eller krigshandlinger der slike er involvert ? Vil vi oppleve borgerkrig, gatekamper og det som verre er ?

Det er i alle fall ingenting som tyder på at "det går seg til"...

Jeg er faktisk enig at hijab og lignende religiøse/politiske plagg ikke hører hjem i verken politiet eller forsvaret. Der syns jeg det er viktig at de fremstår mest mulig nøytrale og de bærer en uniform på en annen måte enn de som jobber i matbutikker gjør. Dagligvarebutikker har også uniformer, men der syns jeg det bør være mer rom for individualitet. For min del kunne de i kassa på Kiwi brukt egne private klær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig at hijab og lignende religiøse/politiske plagg ikke hører hjem i verken politiet eller forsvaret. Der syns jeg det er viktig at de fremstår mest mulig nøytrale og de bærer en uniform på en annen måte enn de som jobber i matbutikker gjør. Dagligvarebutikker har også uniformer, men der syns jeg det bør være mer rom for individualitet. For min del kunne de i kassa på Kiwi brukt egne private klær.

Jeg synes heller ikke det burde forbys i vanlige jobber, det er opp til den som ansetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig driter jeg en lang en i hva personer bærer på fritiden og på jobb så lenge arbeidsgiveren er privat og synes det er greit. Dette er nok et markedsmessig smart valg av Kiwi siden muslimske kunder blir stadig flere. Det er jo slik markedet fungerer. Finnes det et behov vil noen etterhvert se nytten av å levere.

Derimot mener jeg slik ikke har noe som helst å gjøre i det offentlige da dette er en arbeidsplass betalt av alle skattebetalerne. Det skal i min verden være et religiøst og politisk fritt rom.

Om du missliker dette kan du og andre bruke deres markedsmakt til å ikke handle på kiwi - så enkelt er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor butikksjefer ansetter kvinner som bruker hijab er over min forstand...

Ikke alle sjefer er kristenfundamentalistiske/israelsvenner/frpere/redde for muslimer.

Noen er til og med praktiserende muslimer. Velkommen til Norge anno 2012.

Anonym poster: a27727ecb8b4369c2f711b8f3d9d3cb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle sjefer er kristenfundamentalistiske/israelsvenner/frpere/redde for muslimer.

Noen er til og med praktiserende muslimer. Velkommen til Norge anno 2012.

Anonym poster: a27727ecb8b4369c2f711b8f3d9d3cb6

Av alle de stemplene er det bare FrPer som passer på meg. Og om noen ønsker å ansette en kvinne med hijab i en privat bedrift er det opp til dem. Jeg vil ikke ha ansatte med hijab.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva symboliserer så plagget hijab ?

Ved å vise toleranse for intoleranse, graver vi vår egen grav som folk, nasjon og stat.

Da er du uten prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kiwi tillater nå fascistplagget hijab. De skal lage grønne slike til sine ansattes uniformer. Hijab er et 100% politisk plagg, og har ingenting med relegion å gjøre. Plagget signaliserer at bæreren er bedre og renere enn de andre, på linje med nazistenes hakekors(armbind).

Og til moderator:

Alt her kan dokumenteres.

Muslimleder: – Vi vil danne en samlet islamsk stat

Lederen for Det muslimske brorskap i intervju med TV 2.

I dokumentaren «Frihet, likhet og det muslimske brorskap» som ble vist på TV 2 mandag kveld, møtte vi arabiske intellektuelle og forskere som tegner et bilde av hijab som et symbol på kontroll – og ikke frihet.

(Se dokumentaren på TV 2 Sumo)

– Muslimbrødrenes drøm er å danne en samlet islamsk stat. Vi arbeider med å vise denne religionen frem for Europa, forteller Mohammed Mahdi Akef, lederen for Det muslimske brorskap, til TV 2.

Den norsk-irakiske forfatteren Walid al-Kubaisi har under flere reiser til Egypt og Jemen møtt og intervjuet folk som forteller om denne bevegelsen, og han advarer mot islamismens fremgang i Norge og Europa.

– Vil kontrollere Europas fremtid

Al-Kubaisi har fulgt muslimsk innvandring siden han selv kom til Norge i 1986. I dokumentarfilmen rettes det søkelys på Muslimsk brorskap, som han hevder lever i det skjulte, også i Norge.

– Islamistene har store ambisjoner om å kontrollere Europas fremtid, sa den norsk-irakiske forfatteren til NRK Dagsrevyen torsdag.

Men dette avvises av en norsk, muslimsk samfunnsstemme.

– Jeg er redd for at han ser seg blind på dette brorskapet. Det virker som han er besatt av brorskapet, og prøver å tolke alt i en kontekst som består kun av brorskapet, sier skribent og kommentator Mohammad Usman Rana til NRK.

Kaller hijab-fokus «nonsens»

90 år gamle Gamal al-Banna regnes som en reformator i islam, og er et kjent navn i den arabiske verden.

I intervjuet med TV 2 kritiserer han mangelen på nytenkning innen islam, og peker på hijab-debatten som et tydelig eksempel på denne stillstanden.

– Muslimene sluttet med innovasjon for ett tusen år siden, og handler uten å tenke. Hadde Europas muslimer engasjert seg i vitenskap istedenfor hijab-nonsenset, ville det europeiske samfunnet respektert dem, lyder kraftsalven fra 90 år gamle Gamal al-Banna.

SNAKKER UT: Gamal al-Banna, broren til Hassan al-Banna som grunnla Det muslimske brorskap, mener hijabdebatten i Europa viser at muslimene tar feil. Som den yngste broren til grunnleggeren av Det muslimske brorskap, Hassan al-Banna, regnes 90-åringen som en som kjenner bevegelsen Muslimbrødrene fra innsiden.

Er et moderne fenomen

Hans søster brukte ikke hijab, til tross for at faren var teolog og broren Hassan ble den første lederen av Det muslimske brorskap, som ble opprettet i 1928 i Egypt.

Gamal al-Banna mener at hijaben er et moderne fenomen og ingen tradisjon, slik mange hevder.

– En kvinne som viser håret sitt, bryter ikke islamske regler. I islam eller Koranen sies det ikke at kvinnen må tildekke håret sitt. Det finnes en tekst som sier at kvinner skal feste sløret så det dekker brystet, men ingenting om at håret skal dekkes, sier Gamal til Dokument 2.

Kontroll av kvinnen

En forsker og ekspert på den grenen av politisk islam som dominerer Saudi-Arabia – wahhabismen – som har utbredt seg til flere verdensdeler, sier at bruken av hijab har utviklet seg i samme takt som politisk islam.

Fikri Abdul Muttalib mener hijab brukes som et bevisst kontrollredskap, og at hensikten er å oppdra nye generasjoner med islamister.

– Fra 1920-tallet til 70-tallet var det bare gamle kvinner eller kvinner med hårproblemer som brukte slør. På denne tiden så en egyptisk kvinne likedan ut som en kvinne i Lodon, Paris, Europa eller Australia – og fulgte de samme motene og kleskodene. Hijaben og nikaben er en måte man kan herske over kvinnen på. Og hvis du har kontrollen over en kvinnes klesvaner, kontrollerer du også fremtidige generasjoner, sier Muttalib til TV 2.

LINK

http://veggavisen.or...limske-brorskap

http://www.tv2.no/ny...rm-2556901.html

Vil vi ha det slik i Norge ?

Veldig bra innlegg. Jeg ser av svarene du har fått, at trusselen fra det muslimske brorskap ikke blir tatt på alvor og knapt nok kommentert.

Vi skulle hatt fler modige mennesker som tør å ta til ordet mot brorskapet, slik som Walid Al-Kubaisi og denne kvinnen som har fått føle brorskapets verdier på kroppen: http://vimeo.com/36087839

Det er nesten så jeg bytter side i Israel-Palestina konflikten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man innser demokratiets svakheter ?

Hva mener du?

Kommentaren var forresten ikke myntet på deg, du fremstår nå temmelig prinsippfast så langt:

Hvorfor butikksjefer ansetter kvinner som bruker hijab er over min forstand...

I mine øyne er de enten påtvunget plagget, og dermed uselvstendige undertrykte kvinner. Eller de har selv valgt å iføre seg signalplagget til et facistisk organisasjon.

Jeg synes heller ikke det burde forbys i vanlige jobber, det er opp til den som ansetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å si at hijab symboliserer politisk islamisme, og ingenting annet. Symbolikk er komplisert, og - ikke minst - dynamisk. Hijab har de senere årene fått flere ulike symbolske betydninger. For noen symboliserer hijab deres dedikasjon og tilbedelse av Allah, og er en ren religiøs ytring. For andre symboliserer det en tilhørighet til islam og muslimer både religiøst, sosialt og kulturelt. For andre igjen kan det være et moteplagg eller et protestplagg.

Slik er det også med korset. Korset kan brukes av dypt kristne som et rent religiøst symbol. Det kan brukes av gothere som en del av deres uttrykk uten at de er kristne. Andre ikke-kristne kan bruke det som motesmykke (ren accessorie), mens andre igjen kan bruke det fordi de fikk et korsmykke av sin gamle bestemor og det har stor affeksjonsverdi. For en antiteist kan et kors symbolisere tortur (korset som gammel tortur/avrettelsesmetode), eventuelt undertrykking (kristendom som undertrykkende samfunnsmakt).

Man kan dermed ikke påstå at hijab bare er et symbol for politisk islamisme, det symboliserer så mye mer alt etter hvem som bærer det og hvorfor de gjør det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til å nekte en kvinne å bruke hijab i jobben sin som kassadame på Kiwi. Eller noe annet sted. Så hva om det ligger et slags politisk/religiøst budskap i det? Det ligger et buskap i så mangt. Så lenge hun ikke nekter å selge meg bacon og leverpostei, så kan hun ha de politisk/religiøse meningene hun vil. Det er både ytringsfrihet og religionsfrihet her i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...