Gå til innhold

Miraaaa er gravid for 1. gang!


Miraaa

Anbefalte innlegg

For så vidt jeg vet tar ikke legen en graviditetstest med en annen test enn de som selges på apoteket. Og jeg tror ikke de tar blodprøver i uke 6 enda (sikkert også med tanke på at det fortsatt er en sjanse for spontan abort). Som du selv skriver er det vanlig å ha svangerskapskontroll mellom 10 og 12 uke så jeg tror du heller kan vente til uke 10. Du trenger egentlig ikke dra til jordmor før uke 24 så hvis du får informasjon om jordmor og helsestasjoner i uke 10 fra legen så har du nok tid. Vi dro til jordmor i uke 17 for første gang og da måtte vi ta med blodprøvesvar og noen andre papirer som vi hadde fått i posten etter svangerskapskontroll i uke 12.

Men jeg skjønner godt du vil komme i gang med kontrollene. Man føler seg mer gravid når man har vært hos legen:P

ps..

Jeg tror ikke de tar Hcg prøve på deg i og med at du ikke har hatt blødninger etc og siden det ikke er mistanke om spontan abort. Men kan hende de er hyggelige og vil gjøre det likevel? Hver lege har andre rutiner så det kan hende at din lege tar andre prøver enn min:)

Det du skriver her er egentlig det jeg har hørt også, men som du sier så gjør hver legekontor/lege det forskjellig. På legekontoret mitt kan man kun betsille timer via sms, og får tak i dem gjennom telefon er et h*****e! Eller kunne jeg jo ringt å spurt hvordan dèt fungerer hos dem. OG gudsjelov, har ingen blødninger og er så redd for det. Det er vanlig med gjennomsiktig utflod i begynnelsen av svangerskapet, har jeg lest i hvertfall, og hver gang jeg merker det løper jeg nesten på do for å sjekke om det er blod. Er så redd :cry: Men satser på det beste:)

Der som jeg går er de veldig forståelig med at man vi ta blodprøver å sjekke at hcg stiger. I begynnelsen gikk jeg hver 2 dag, og nå en gang i uken:-) syntes det er litt greit for stigningen viser mye. Mange steder kan du få ul om kvelden også:-) volvat og diverse andre gjør det. Jeg hadde time kl 18 når jeg var:) veldig greit med tanke på jobb.

Ja, Volvat har jeg faktisk ikke tenkt på! Er litt dyrt da, men kan jo lønne seg å ha det i bakhodet hvis man plutselig føler at man må til en lege :tommelopp:

Takk for den info`n :klemmer:

Er 5+6 idag :hjerter_rundt:

Denne uken har gått så forferdelig fort og håper de neste 6-7 ukene også gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innom og hilser på :goodbye:

Gratulerer så mye med graviditeten! Krysser fingrene for at de neste ukene går fort - for oss alle :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er litt dyr:-/ men jeg spurte legen om priser og han trodde ikke på meg når jeg sa at jeg hadde lest på nett at noen bare betalte rundt 600 for privat ul. Det mente han var altfor billig. Etter mye søking på nett så fant jeg en her i Bergen som bare tok 800:) han var kjempe flink og hyggelig så kommer til å gå der igjen om det blir aktuelt.

Leste forresten her om dagen at brunlig utflod er helt normalt i uke 6, så ikke bli skremt om det skulle skje:) er visst noe med at det er 2 uker siden embryoet festet seg(?) og da er det normalt med litt brunt rundt 6 uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på :goodbye:

Gratulerer så mye med graviditeten! Krysser fingrene for at de neste ukene går fort - for oss alle :hjerte:

takk takk :blomst: Håper at det går fort ja!

Ja de er litt dyr:-/ men jeg spurte legen om priser og han trodde ikke på meg når jeg sa at jeg hadde lest på nett at noen bare betalte rundt 600 for privat ul. Det mente han var altfor billig. Etter mye søking på nett så fant jeg en her i Bergen som bare tok 800:) han var kjempe flink og hyggelig så kommer til å gå der igjen om det blir aktuelt.

Leste forresten her om dagen at brunlig utflod er helt normalt i uke 6, så ikke bli skremt om det skulle skje:) er visst noe med at det er 2 uker siden embryoet festet seg(?) og da er det normalt med litt brunt rundt 6 uker:)

800 kr er jo kjempe bra, her i byen er det mellom 1100-1300 :murvegg: Men absolutt verdt det uansett!

Det er mye som er vanlig, litt blødninger er også vanlig men uansett om man vet det tror jeg at man blir veldig skremt. Har heldigvis ikke opplevd noe som har skremt meg enda.

Mensmurringer er vel vanlig det også? Mine venninner som har vært gravide sier det er vanlig fordi livmoren strekker seg men har liksom mensmurringer hver dag. Ikke kraftige smerter men merker det godt. Veldig ubehagelig!

Symptomene mine er det samme, nesten:

ømme pupper

trøtt/sliten

litt uggen/kvalm/svimmel (vedig lite)

halsbrann som kommer og går

OG

vond korsrygg? Stod 1 time på jobben idag og merket det på korsryggen med en gang. Gikk over etter hvert som jeg gikk og satt litt men det var ny symptom. Vanlig?

Ellers er det bare kos med sambo i kveld. Skal jobbe litt med en innlevering og ellers bare kose meg på sofaen i armkroken hans :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veldig overrasket over den prisen :) også var han så flink og hyggelig! Jeg ble veldig skremt når jeg begynte å blø, men etter å ha vært på ul, og lest at det er veldig normalt i uke 6 så roet jeg meg :)

Jeg hadde også en del stikninger nedi der i uke 5, ikke så mye nå. Kjenner jeg syntes det er litt godt når det stikker litt, da vet jeg at det skjer ting :) Ellers er jo ikke kvalmen til å komme unna :P Så jeg vet jo at det er et veeeldig bra symptom på at ting er normalt..

Kjekt med kos :) Det har vi hatt her idag også. Vært på middag hos et vennepar :) Kjempe koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med graviditeten!! :)

Jeg har også hatt mye mensmurringer og stikninger, men det har roet seg i siste ukene. Tror det er helt normalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og gratulerer med graviditeten!! :)

Jeg har også hatt mye mensmurringer og stikninger, men det har roet seg i siste ukene. Tror det er helt normalt! :)

Takkhappy.png

Ja tror nok det er helt normalt. Det er jo ikke smerter, men som om mensen er rett rundt hjørnet.

Jaja, bare jeg ikke får noen blødningerexcl.png

6+1 idag :hjerter_rundt:

Jeg er sååååååå trøtt. og slapp! Puppene er ikke så ømme lenger, de er ømme men tror jeg har blitt så vandt til det at jeg ikke merker det like mye lenger :fnise: Også er jeg småkvalm. Ser ut som kvalmen sniker seg på. OG jeg drikker vann hele tiden! Er tørst hele tiden.

Det å ikke ha symptomer skremmer meg mer enn å ha det, rart, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine pupper var kjempeømme da jeg først ble gravid. Men før uke 7 var de tålig normale igjen. Såre brystvorter, men det var ikke lenger vondt å ligge på magen :gjeiper:

Mensmurringer hadde jeg senest istad så det kommer og går veldig. Er bare tegn på at ting vokser inni der :)

Detta går nok så bra atte. Vi kan jo ikke tenke noe annet enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt ingen symptomer mens du kan :fnise: eller kvalmen i hvert fall. Her virker det som den bare blir verre. Igår og i dag har vært helt forferdelig. Er ikke lenger bare kvalm når jeg blir sulten, men hele tiden :( og har mistet matlysten. Men som du sier, med symptomer så vet man jo at ting er som det skal :) Så er egentlig bare glad for de. (sier jeg nå som kvalmen er rolig :fnise:) Puppene mine har også blitt litt mindre ømme :) og en størrelse større!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine pupper var kjempeømme da jeg først ble gravid. Men før uke 7 var de tålig normale igjen. Såre brystvorter, men det var ikke lenger vondt å ligge på magen :gjeiper:

Mensmurringer hadde jeg senest istad så det kommer og går veldig. Er bare tegn på at ting vokser inni der :)

Detta går nok så bra atte. Vi kan jo ikke tenke noe annet enn det :)

Jeg har fortsatt ømme pupper men som du sier så er de tålelig normale, har bare blitt vant til det tror jeg:)

Ja mensmurringene har jeg sluttet å bekymre meg om, blir faktisk glad når de kommer litt for da føler jeg at det skjer noe. Var veldig skeptisk men forstår jo nå at det er vanlig:)

Nyt ingen symptomer mens du kan :fnise: eller kvalmen i hvert fall. Her virker det som den bare blir verre. Igår og i dag har vært helt forferdelig. Er ikke lenger bare kvalm når jeg blir sulten, men hele tiden :( og har mistet matlysten. Men som du sier, med symptomer så vet man jo at ting er som det skal :) Så er egentlig bare glad for de. (sier jeg nå som kvalmen er rolig :fnise:) Puppene mine har også blitt litt mindre ømme :) og en størrelse større!!

Hehe, ja jeg bør egentlig være glad for at den kvalmen enda ikke har dukket opp ordentlig. Bare Idag tidlig, da jeg brakk meg litt, følte jeg hvor ikle det sikkert er med konstant kvalme. Hos meg har det begynt å komme litt og litt men er ikke kvalm hele tiden. Bare i noen sekunder hver 3-4 time. Æsj!

Haha, bhene mine er nesten for små nå! Litt morsomt egentlig.

6+3 Idag<3

Mine symptomer:

Småkvalm/brekninger (veldig lite)

Konstant trøtt! Må tvinge meg opp på beina

Mensmurringer som kommer og går (veldig lite Idag)

Vond rygg

Kviser! Fysj! Ikke så mye men jeg har aldri kviser på ansiktet, nå har jeg i hvert fall 5-6 fordelt i hele ansiktet, haha.

Om ca. 10 dager planlegger jeg og dra på tidlig ul. Klarer ikke å vente til uke 9. Man kan vel høre hjertet når man er 7+5 ca? Er den tida jeg tenker å dra, har ikke bestilt time enda men siden det er privat kan man nesten få det på dagen.

Blir det innvendig ul eller vanlig ul så tidlig i svangerskapet? Vet noen noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i uke 7 må du regne med innvendig UL. Det er for at de skal få best mulig bilde. Jeg var på innvendig i uke 9. Og i uke 11. I uke 11 var jeg på sykehuset og tok, og da var ikke den maskinen som var god på utvendig ledig. Men det brydde ikke meg så veldig.

Et svangerskap begynner og slutter ved at man spriker med beina, så et par ganger ekstra må man tåle :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i uke 7 må du regne med innvendig UL. Det er for at de skal få best mulig bilde. Jeg var på innvendig i uke 9. Og i uke 11. I uke 11 var jeg på sykehuset og tok, og da var ikke den maskinen som var god på utvendig ledig. Men det brydde ikke meg så veldig.

Et svangerskap begynner og slutter ved at man spriker med beina, så et par ganger ekstra må man tåle :gjeiper:

:fnise: ja, det synes jeg at man skal tåle. Gleder meg til UL jeg, høre hjertelyd :hjerter_rundt:

Ja hjertet kan man fint høre da:-) jeg var bare 6 uker da vi var:)

Og du fikk høre hjertet i uke 6? Utrolig hvordan vi er skapt, at man kan høre hjertet til noe på 9-10 mm :hjertesmil:

Er inne og leser

:smilyblomst: Gjør gjerne det. Morsomt med flere lesere syns jeg:)

er 6+4 idag :hjerter_rundt:

Det er 2,5 uker siden jeg fant ut at jeg var gravid, så det går faktisk litt fort. Vil bare over 12 uker!!!

mine symptomer idag:

Mensmurringer (lite)

Kvalme (kommer og går, lite)

halsbrann (æsj!)

VELDIG ømme pupper i natt!

Våknet av at jeg snudde meg og puppene var vonde hele tiden.

Symptomer hittil har gått veldig greit. har ikke hatt noe ekstremt bortsett fra trøtthet i spesielt forrige uke. Også har jeg lyst på mye mat, samtidig som jeg ikke har matlyst.

Å ha lyst på mye mat er nå ikke noe nytt for meg da :fnise:

Har prøvd å passe på kostholdet men det er virkelig vanskelig når man ikke har noe energi. Man putter i seg det lettest tilgjengelige, og det er som oftest noe usunt. Men full skjerpings! Sunne matvarer her i huset, både for min og babyens skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille bønna var faktisk bare 4 mm når vi var der :O og man kan høre hjertet, det er helt utrolig ja... Prøver å spise sunt jeg også, men det frister ikke med noe av salat eller grønnsaker :( jeg som vanligvis elsker det.. hvordan går det med kvalmen? fortsatt ikke noe gale? Jeg kjenner igjen den store matlysten, men uten å ha lyst på noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille bønna var faktisk bare 4 mm når vi var der :O og man kan høre hjertet, det er helt utrolig ja... Prøver å spise sunt jeg også, men det frister ikke med noe av salat eller grønnsaker :( jeg som vanligvis elsker det.. hvordan går det med kvalmen? fortsatt ikke noe gale? Jeg kjenner igjen den store matlysten, men uten å ha lyst på noe :fnise:

Lite kvalme her. Kommer litt på morran men varer ikke mer enn noen få minutter og utover dagen går det helt over. Er litt redd for å ikke være kvalm i det hele tatt også plutselig stå opp en morgen og kaste opp hele dagen :overrasket: hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe ja man vet aldri;-) jeg har heldigvis ikke kastet opp enda, men av og til føles det som at jeg bare vil kaste opp for å få den vekk. Men har fått litt kontroll på den nå merker jeg, med å spise ofte:-) synd at middag ikke er godt lengre, jeg som eeeelsker middag!! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med ustoppelig sult men dårlig matlyst! Merkelige greier altså... :klo: Og mat jeg vanligvis liker smaker annerledes enn før. Men jeg kunne virkelig spist døgnet rundt, magen rumler hele tiden. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse matvanene er jo en helt egen verden, det er iallfall helt sikkert :fnise:

Jeg spiste masse lakris, så salt som mulig, hver ENESTE kveld, for å bli kvitt den lille uggenheten som var.. Jeg har bøtta nedpå med aprikos og fersken på boks, samt at jeg spiste mye bananer og gule epler en periode.

Banan spiser jeg gjerne nå om natta også, hvis jeg våkner og er sulten. Er perfekt nattmåltid :jepp:

Nå er matvanene tilbake til det vante, og jeg spiser ikke på langt nær så mye som jeg gjorde for 10 uker siden.. Ja, og sjokoladen har fått bein å gå på.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja man vet aldri;-) jeg har heldigvis ikke kastet opp enda, men av og til føles det som at jeg bare vil kaste opp for å få den vekk. Men har fått litt kontroll på den nå merker jeg, med å spise ofte:-) synd at middag ikke er godt lengre, jeg som eeeelsker middag!! :-(

Igår var jeg kvalm gjennom hele dagen. Merker at jeg er kvalm når jeg sover lite (noe som egentlig ikke er lite, 5-7 timer er for lite for meg kun nå) :fnise: Idag har jeg fått meg godt med søvn og er ikke kvalm, enda i hvert fall.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med ustoppelig sult men dårlig matlyst! Merkelige greier altså... :klo: Og mat jeg vanligvis liker smaker annerledes enn før. Men jeg kunne virkelig spist døgnet rundt, magen rumler hele tiden. :fnise:

Det er litt ekkelt det der. Jeg har ikke matlyst men blir nesten kvalm fordi jeg føler meg så sulten hele tiden. Herregud :fnise:

Disse matvanene er jo en helt egen verden, det er iallfall helt sikkert :fnise:

Jeg spiste masse lakris, så salt som mulig, hver ENESTE kveld, for å bli kvitt den lille uggenheten som var.. Jeg har bøtta nedpå med aprikos og fersken på boks, samt at jeg spiste mye bananer og gule epler en periode.

Banan spiser jeg gjerne nå om natta også, hvis jeg våkner og er sulten. Er perfekt nattmåltid :jepp:

Nå er matvanene tilbake til det vante, og jeg spiser ikke på langt nær så mye som jeg gjorde for 10 uker siden.. Ja, og sjokoladen har fått bein å gå på.. :rolleyes:

Ja, jeg tror det er i begynnelsen man føler seg slik. Jeg har enda ikke stått opp om natten fordi jeg har følt meg sulten eller må tisse. Våkner av at puppene er vonde.

Apropo det med tissing, Er det mange som tisser ofte? Det er så mange som synes det er rart at jeg ikke må tisse så ofte. Jeg tisser ofte men det er fordi jeg er så utrolig tørst og drikker masse vann. Men det er ikke sånn at jeg blir skikkelig tissetrengt hver time liksom.

Mine symptomer:

Gikk en 3 timers tur for noen dager siden og fikk veldig vondt i beina og korsryggen (skjedde aldri før)

så vond korsrygg

ømme pupper

uggen/kvalme som kommer litt mer nå, men blir fort borte

mensmurringer

6+6 idag :hjerter_rundt:

Gleder meg virkelig til jeg er 12-13 uker altså. Er fortsatt så redd for å miste! Synes det er så mange som mister i uke 7-9:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...