Gå til innhold

Miraaaa er gravid for 1. gang!


Miraaa

Anbefalte innlegg

Hei!

På onsdag tok jeg en graviditetstest pga uteblitt mensen og jeg visste at jeg hadde glemt pillen 2 dager, og gjett hva?? Den var positiv:)

Jeg er 23, sambo er 25, han jobber og tjener godt mens jeg studerer. Vi eier en fin liten leilighet og har en nokså god økonomi der vi til å må får penger til overs, som vi sparer. Graviditeten var ikke planlagt, jeg glemte pillen 2 dager på rad (tror jeg), og plutselig så klaffet det. Vi skulle egentlig vente 1 år til så vi kunne bli gravide akkurat 7-8 mnd før enden av siste semester, så jeg var ferdig, men nå må jeg ut i permisjon allerede til våren, også har jeg 3 semestere jeg må fullføre etter mammaperm.

Siden det skjedde så plutselig, så tror både jeg og sambo på at det er en mening med det:)

Imorgen er jeg 5+0. Det er veldig tidlig å juble enda, og jeg har nesten ingen symptomer, bortsett fra halsbrann, diger mage pga. Masse luft og super ømme pupper, spess på morgenen:-/

Gleder meg til 12 uker!! Er så redd for at det skal skje noe:(

Eneste ulempen ved at det kom så brått er at det ødela slankingen min. Jeg er 168 høy og veier 90 kilo. Har altså 20 kg for mye og denne dagboken skal både brukes til å notere utviklingen under graviditeten og til å skrive ned måltider og aktiviteter. Jeg skal selvfølgelig ikke slanke meg under svangerskapet men jeg har lyst til å bruke det som en god grunn til å endre livsstil så jeg slipper å legge på meg altfor mye og til og med gå fort ned i vekt etter fødsel. Hittil har det ikke gått bra i dette hele tatt. Har jobbet altfor mye, og til og med nå sitter jeg nattevakt på jobb:/ men denne er den siste lange vakten min, siden skole går for fullt nå og da skal det konsentres om mat og aktivitet. Og selvfølgelig lesing:)

Kom gjerne med motivasjon, erfaring og tips:) trenger det virkelig. Vil ikke være overvektig lenger, sakte men sikkert så vil jeg ha et sunt forhold til mat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+3 :hjerter_rundt:

Idag har jeg kun hatt mens murringer, ikke så ømme pupper. Merker humørsvingningene også. Pluss at jeg har angst. Er så redd for å miste, kommer virkelig ikke til å slippe jubelen løs før 12 uker er over. Det er spennende å vente å se hvilke andre symptomer jeg får etter hvert.

Denne uken skal hjertet begynne å slå :hjertesmil:

Når er det vanlig å ta tidlig UL? Jeg har ikke tid etter at jeg er 10 uker på vei men er det altfor tidlig å ta det i uke 9 f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) gratulerer med graviditeten!! Skjønner godt at du er redd for å miste. Jeg krysser fingrene for at alt går bra:) Vi tok tidlig UL da min samboer var 10 uker på vei. Jeg syntes det selv var litt for tidlig. Neste gang vil vi heller ta i 12. uke. da ser man litt mer enn i 10. uke.

Men så kommer det vel litt an på hva man vil se da. I uke 5-6-7-8 ser man kun en liten klump med et hjerte som banker. I uka 9,10 er den litt større og ser du noe som er armer og bein (4 klumper) og hodet og hjernen går an å se på ultralyd. Litt seinere ser man enda bedre at det er et lite menneske.

I uke 10 så vi også at han bevegte seg masse! Det var så kjekt å se:) Virkelig et lite menneske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herregud, så spennende!! Er det noe vits å vente så lenge som 12 uker? Ordinær UL er jo når man er 17 uker. Har bare lyst til å se liv, og bekreftelse på at jeg virkelig er gravid :fnise: Jeg føler liksom ikke så mye nå. Da blir det tidlig UL i uke 9 på meg da! I uke 10 til uke 16 er jeg på praksis og da er det litt vanskelig med fridager og sånt. Gleder meg! 3,5 uker til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herregud, så spennende!! Er det noe vits å vente så lenge som 12 uker? Ordinær UL er jo når man er 17 uker. Har bare lyst til å se liv, og bekreftelse på at jeg virkelig er gravid :fnise: Jeg føler liksom ikke så mye nå. Da blir det tidlig UL i uke 9 på meg da! I uke 10 til uke 16 er jeg på praksis og da er det litt vanskelig med fridager og sånt. Gleder meg! 3,5 uker til da!

Ja, jeg hadde virkelig ventet til uke 12. Men for oss var det viktig å se litt mer enn en bevegende klump. Vi ville gjerne se noe som lignet et menneske. Vi så allerede en del i uke 10 som sagt, men neste gang blir det uke 12. Og de fleste får vel ordinær ultralyd i uke 18. Vi fikk 18 pluss 4 dager. Så vi ventet 8,5 uke mellom tidlig og ordinær ultralyd. Det var lenge:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så masse :klem: Kjenner meg veldig igjen i å være bekymret. Disse ukene går veldig seint. Gleder meg bare masse til det er gått 12 uker. Det er jo kanskje greit ja å få sett at det er liv der før dere skal si det til folk. Jeg ville ventet til 10-12 uker egentlig, men pga blødningen så ble det tidligere. Det er jo bare en klump på 3mm, men så veldig tydelig et hjerte, og det var spesielt :) Her har kvalmen kommet for fullt, har ikke merket noe før på søndag var det vell. Er helt forferdelig, hvis jeg ikke spiser på 2 timer så må jeg nesten spy :P så jeg må konstant ha noe å spise rundt meg. Har vært å kjøpt sånne armbånd på apoteket idag som trykker på et punkt, og jeg vet ikke om det er psykisk eller hva, men syntes de har virket altså :) Et tips om du blir kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvor har du funnet datoene som du har på førstesiden om når ting skjer? :) hjertet slår osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde virkelig ventet til uke 12. Men for oss var det viktig å se litt mer enn en bevegende klump. Vi ville gjerne se noe som lignet et menneske. Vi så allerede en del i uke 10 som sagt, men neste gang blir det uke 12. Og de fleste får vel ordinær ultralyd i uke 18. Vi fikk 18 pluss 4 dager. Så vi ventet 8,5 uke mellom tidlig og ordinær ultralyd. Det var lenge:P

ja det blir litt for lang tid i mellom. Men som sagt, jeg må ta det i uke 9 :rolleyes:

Gleder meg! :hjerter_rundt:

Gratulerer så masse :klem: Kjenner meg veldig igjen i å være bekymret. Disse ukene går veldig seint. Gleder meg bare masse til det er gått 12 uker. Det er jo kanskje greit ja å få sett at det er liv der før dere skal si det til folk. Jeg ville ventet til 10-12 uker egentlig, men pga blødningen så ble det tidligere. Det er jo bare en klump på 3mm, men så veldig tydelig et hjerte, og det var spesielt :) Her har kvalmen kommet for fullt, har ikke merket noe før på søndag var det vell. Er helt forferdelig, hvis jeg ikke spiser på 2 timer så må jeg nesten spy :P så jeg må konstant ha noe å spise rundt meg. Har vært å kjøpt sånne armbånd på apoteket idag som trykker på et punkt, og jeg vet ikke om det er psykisk eller hva, men syntes de har virket altså :) Et tips om du blir kvalm!

Uff, kvalmen vil jeg ikke ha noe av :forvirret: Merker absolutt ingenting til kvalme nå, så håper det fortsetter.

Idag hadde jeg bare litt halsbrann og mensmurringer som kommer og går.

5+5 idag :hjerter_rundt:

Gleder meg til UL i uke 9. Vi har mye tvillinger i familien, både min og mannens så lurer virkelig på om det gjemmer seg 2 der inne:)

Har på følelsen av at det bare er en men kanskje det er enda en overraskelse der :smilorange: Who knows? hehehe.

Du finner de forskjellige datoene ved å skrive termin dato på babyverden.no:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så spennende om det blir tvillinger eller ikke!:D men mannen din sin side har ingenting å si om det kan bli tvillinger eller ikke. Og hvis det kun er eneggede tvillinger på din side er ikke det arvelig heller. Så hvis det er toeggede tvilling har dere økt sjanse. Det har noe å gjøre med at det er arvelig å ha dobbel eggløsning:) Spennende i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende da :D Kanskje det er to inni der? Hørte om en som hadde vært på ul i uke 5-6 og så en, men på senere ul var det to der! hjelp, tror jeg hadde blitt litt skremt jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så spennende om det blir tvillinger eller ikke!:D men mannen din sin side har ingenting å si om det kan bli tvillinger eller ikke. Og hvis det kun er eneggede tvillinger på din side er ikke det arvelig heller. Så hvis det er toeggede tvilling har dere økt sjanse. Det har noe å gjøre med at det er arvelig å ha dobbel eggløsning:) Spennende i hvert fall!

På min side er det ingen eneggede, bare toeggede:) Men jeg har virkelig på følelsen av at det bare er 1 der inne. Tanken på to gnager jo, men er ganske sikker på at det er 1 egentlig :fnise:

Spennende da :D Kanskje det er to inni der? Hørte om en som hadde vært på ul i uke 5-6 og så en, men på senere ul var det to der! hjelp, tror jeg hadde blitt litt skremt jeg :P

OY, var det noe legen ikke hadde sett da? uff, det hørtes jo bare skummelt ut, men tenk så morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min side er det ingen eneggede, bare toeggede:) Men jeg har virkelig på følelsen av at det bare er 1 der inne. Tanken på to gnager jo, men er ganske sikker på at det er 1 egentlig :fnise:

hihi, da blir det ekstra spennende for dere å dra på ultralyd:D Ikke lenge til! Da må du oppdatere med engang:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. :vinke: Gratulerer med bønne i magen :) Tenkte jeg skulle prøve å følge med her litt.

Ser at du har skrevet litt om overvekt og slaking. Selv er jeg 6 cm lavere enn deg, og 4 kg tyngre!! Så kjenner godt til dette. Men jeg har forløpig vært veldig heldig. Har gått opp ca 1 kg så langt, og vekten svinger veldig. Men gutten vokser godt inni der og er aktiv.

Jeg var kvalm i starten, men kasta ikke opp veldig ofte. Men har slitt lenge med veldig dårlig matlyst :( Så porsjonene mine har blitt mindre, og jeg orker ikke like mye godis som før.

For en mnd siden begynt jeg å trene styrke med en gruppe gravide, men har ikke vært veldig aktiv før det.

Om jeg skulle føde nå (noe jeg IKKE skal på 3 mnd) så har graviditeten blitt en slankestart. Men det er vel ganske sjelden..

Og gøy med tidlig UL. Jeg var på tidlig UL i uke 9 og 11. Og forskjellen var enorm :) I uke 9 så vi en klump med "knotter" som armer og ben som boksa litt :) Og i uke 11 kunne du se tydelig at det var en baby.. som turna skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditet :-D Skal følge med på denne dagboken. er så spennende med graviditet! Hvis du føler at du trenger å miste litt vekt, så kanskje du kan få hjelp på helsestasjonen? De kan vel legge opp et opplegg for gravide :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, da blir det ekstra spennende for dere å dra på ultralyd:D Ikke lenge til! Da må du oppdatere med engang:P

Det skal jeg absolutt gjøre!:)

Heisann. :vinke: Gratulerer med bønne i magen :) Tenkte jeg skulle prøve å følge med her litt.

Ser at du har skrevet litt om overvekt og slaking. Selv er jeg 6 cm lavere enn deg, og 4 kg tyngre!! Så kjenner godt til dette. Men jeg har forløpig vært veldig heldig. Har gått opp ca 1 kg så langt, og vekten svinger veldig. Men gutten vokser godt inni der og er aktiv.

Jeg var kvalm i starten, men kasta ikke opp veldig ofte. Men har slitt lenge med veldig dårlig matlyst :( Så porsjonene mine har blitt mindre, og jeg orker ikke like mye godis som før.

For en mnd siden begynt jeg å trene styrke med en gruppe gravide, men har ikke vært veldig aktiv før det.

Om jeg skulle føde nå (noe jeg IKKE skal på 3 mnd) så har graviditeten blitt en slankestart. Men det er vel ganske sjelden..

Og gøy med tidlig UL. Jeg var på tidlig UL i uke 9 og 11. Og forskjellen var enorm :) I uke 9 så vi en klump med "knotter" som armer og ben som boksa litt :) Og i uke 11 kunne du se tydelig at det var en baby.. som turna skikkelig :)

Så bra at du bare har lagt på deg 1 kg hittil! Tror nok du legger på deg mer de siste ukene, men det er jo veldig vanlig både fordi babyen vokser veldig og kroppen samler masse væske. Jeg er ikke noe kvalm, enda, men har ikke mye matlyst og prøver så godt jeg kan å spise sunt. Merker at jeg har mye lyst på agurk og vannmelon :fnise: Håper jeg også legger på meg like lite som deghappy.png

At graviditeten blir en slankestart er jo ikke så dum tanke. Man skal selvfølgelig ikke slanke seg men å være mer bevisst på hva man putter i seg og endre kosthold i løpet av svangerskap er jo kjempe lurt. Slankingen min skal nok begynne med en gang jeg føder, skal spise sunt, både for melkas skyld og for mitt eget beste, og være aktiv. Trilleturer blir det nok mange av ja:)

Så mye forskjell på UL ja :closedeyes: Kanskje jeg kan se litt på hvordan det blir med praksis, går jo an å få en time til UL på en studiedag. Litt mer spennden å se en baby, enn en liten klump :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med graviditet :-D Skal følge med på denne dagboken. er så spennende med graviditet! Hvis du føler at du trenger å miste litt vekt, så kanskje du kan få hjelp på helsestasjonen? De kan vel legge opp et opplegg for gravide :-)

Takk iev :smilorange:

Ja jeg skal nok snakke med de på helsestasjonen om det også, kanskje de har et oppllegg for det. Også kan det jo være en god motivasjon.

Jeg tenkte jeg skulle til legen på mandag. Er da 6 uker på vei men kanskje de skal ta noe blodprøver ogsånt? Syns liksom det er litt ekkelt å bare vite at man er gravid pga. graviditetstester. Kanskje hun kan måle Hcg? Vet at 1. svangerskapskontroll ikke er før uke 10-12 men de forskjellige helsestasjonene gjør det jo forskjellig. + at jeg vil få vite hvor jordmødrene holder til i bydelen her og nr og sånt. Må nok skrive en liste med spørsmål til legen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt jeg vet tar ikke legen en graviditetstest med en annen test enn de som selges på apoteket. Og jeg tror ikke de tar blodprøver i uke 6 enda (sikkert også med tanke på at det fortsatt er en sjanse for spontan abort). Som du selv skriver er det vanlig å ha svangerskapskontroll mellom 10 og 12 uke så jeg tror du heller kan vente til uke 10. Du trenger egentlig ikke dra til jordmor før uke 24 så hvis du får informasjon om jordmor og helsestasjoner i uke 10 fra legen så har du nok tid. Vi dro til jordmor i uke 17 for første gang og da måtte vi ta med blodprøvesvar og noen andre papirer som vi hadde fått i posten etter svangerskapskontroll i uke 12.

Men jeg skjønner godt du vil komme i gang med kontrollene. Man føler seg mer gravid når man har vært hos legen:P

ps..

Jeg tror ikke de tar Hcg prøve på deg i og med at du ikke har hatt blødninger etc og siden det ikke er mistanke om spontan abort. Men kan hende de er hyggelige og vil gjøre det likevel? Hver lege har andre rutiner så det kan hende at din lege tar andre prøver enn min:)

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ringe legekontoret og spør hvordan de praktiserer det. Jeg var inne i uke 6 og tok alle blodprøver pluss hcg med en ukes mellomrom.

Men vi hadde prøvd en stund før det klaffa (2år), og jeg var jevnlig hos legen siste 6mnd på grunn av lavt stoffskifte. Så dette har nok noe med saken å gjøre. Jeg var så sjokka over å plutselig bli gravid så jeg fikk litt mer oppfølging.

Så kommer vel helt ann på fastlegen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der som jeg går er de veldig forståelig med at man vi ta blodprøver å sjekke at hcg stiger. I begynnelsen gikk jeg hver 2 dag, og nå en gang i uken:-) syntes det er litt greit for stigningen viser mye. Mange steder kan du få ul om kvelden også:-) volvat og diverse andre gjør det. Jeg hadde time kl 18 når jeg var:) veldig greit med tanke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...