Gå til innhold

Vi venter på det lille knøttet vårt!


My84

Anbefalte innlegg

For en dum kommentar! Hvis det er noe som er kjemperart så er det etter min mening at kollegaen din ikke vet at det er veldig normalt med vondt i bekken og rygg, særlig på slutten av svangerskapet.

Utrolig hva enkelte sier altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så teit kommentar! Det er jo mye som er naturlig som likevel er vondt, som for eksempel å føde! Og som du sier er rygg- og bekkensmerter veldig vanlig under graviditet, har i grunnen inntrykk av at det er mer vanlig å ha det enn å ikke ha det.

Enda godt at det kommer noe godt ut av det ja, før du vet ordet av det har du jenta di i armene dine :Nikke: Jeg syntes i hvert fall at de siste ukene gikk noe helt vanvittig fort!

Folk sier mye rart ja. Ut ifra noen søk på google finner jeg at opptil 70% av gravide lider av ryggplager under graviditeten, så det er rett og slett en naturlig del av det å gå gravid, akkurat som morgenkvalme. :)

Ja tenk at det ikke er så lenge til jeg får holde henne, gleeeeder meg sånn! :rodmer:

For en dum kommentar! Hvis det er noe som er kjemperart så er det etter min mening at kollegaen din ikke vet at det er veldig normalt med vondt i bekken og rygg, særlig på slutten av svangerskapet.

Utrolig hva enkelte sier altså....

Helt enig! Man kan virkelig lure på hva som foregår oppi hodet til enkelte... :kari::ler: Nå var dette en person som har det med å plumpe ut med sånne dumme kommentarer, så jeg gidder ikke ta meg nær av det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva folk får seg til å si ja :sjenert: Ofte må man gå igjennom det samme selv for å forstå andre sine plager. Merker selv at jeg bør nok sikkert passe meg av og til med å tenke enkelte ting om folk når jeg ikke har vært der selv. Har skjønt mye om gravide kvinner etter å selv ha opplevd det nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva folk får seg til å si ja :sjenert: Ofte må man gå igjennom det samme selv for å forstå andre sine plager. Merker selv at jeg bør nok sikkert passe meg av og til med å tenke enkelte ting om folk når jeg ikke har vært der selv. Har skjønt mye om gravide kvinner etter å selv ha opplevd det nå :fnise:

Nei, det er jo sant at det er en fordel å ha gått igjennom noe sånt selv for å forstå hvordan det er. :) Denne dama har vært gravid tre ganger men tydeligvis hadde hun ingen forståelse allikevel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt på samme måte som sjefen min som synes det er greit at gravide jobber overtid hver dag... Hun har også barn fra før av, to stk til og med....

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til eks-kjæresten min mente at fødsler "ikke gjorde spesielt vondt". Så, siden hun var en av den veldig heldige promillen av fødene hvor riene ikke var så smertefulle og fødselen var fort unnagjort, så virket det rett og slett som hun ikke hadde snøring på hvordan andre igjen kunne oppleve det. Ble litt provosert der ja. Kanskje er det litt på sammen som med den sjefen din Vims? Kanskje hun ikke hadde særlig vondter eller dårlig nattesøvn og dermed mener at "alle gravide bare syter og overdriver"? Blir så irritert på de som drar erfaringer fra sitt eget liv og gjør det til en allmenngyldig sannhet :balltre:

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt på samme måte som sjefen min som synes det er greit at gravide jobber overtid hver dag... Hun har også barn fra før av, to stk til og med....

Merkelig. :blink: Hun hadde kanskje lette svangerskap, men å jobbe overtid hver dag tror jeg hadde tatt på enhver gravid!!

Moren til eks-kjæresten min mente at fødsler "ikke gjorde spesielt vondt". Så, siden hun var en av den veldig heldige promillen av fødene hvor riene ikke var så smertefulle og fødselen var fort unnagjort, så virket det rett og slett som hun ikke hadde snøring på hvordan andre igjen kunne oppleve det. Ble litt provosert der ja. Kanskje er det litt på sammen som med den sjefen din Vims? Kanskje hun ikke hadde særlig vondter eller dårlig nattesøvn og dermed mener at "alle gravide bare syter og overdriver"? Blir så irritert på de som drar erfaringer fra sitt eget liv og gjør det til en allmenngyldig sannhet :balltre:

Det er mange som tror det at fordi de selv har opplvevd ting på en spesiell måte, så er det sånn det er for alle. :rolleyes: Jeg blir også provosert når folk påstår at grunnen til at noen opplever fødsler som veldig smertefulle er fordi de har lav smerteterskel. Man takler selvfølgelig smerte forskjellig, men det er jo helt klart at noen har lettere fødsler enn andre! :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. :blink: Hun hadde kanskje lette svangerskap, men å jobbe overtid hver dag tror jeg hadde tatt på enhver gravid!!

Ja, jeg har konkludert med at noen rett og slett bare har litt underutviklet empatisk evne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så føler man lett å ikke bli trodd, det føler i alle fall jeg når folk sier "det er så overdrevet hvor vondt fødsler gjør, joda det gjør vondt, men det er absolutt levbart". Når jeg da hadde den opplevelsen jeg hadde og synes det var, kremt, ganske så forferdelig, føler jeg de nærmest sier til meg: det er bare du som har lav smerteterskel og taklet det dårlig. Som joda kan være sant, men etter noe sånt vil man bare ikke høre det. Empati er helt klart underutviklet hos enkelte ja.

Apropos: sitat 3 åringen forrige dagen "Mamma, jeg er ikke empatisk!!!!!! (i kjeftende tonefall) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så føler man lett å ikke bli trodd, det føler i alle fall jeg når folk sier "det er så overdrevet hvor vondt fødsler gjør, joda det gjør vondt, men det er absolutt levbart". Når jeg da hadde den opplevelsen jeg hadde og synes det var, kremt, ganske så forferdelig, føler jeg de nærmest sier til meg: det er bare du som har lav smerteterskel og taklet det dårlig. Som joda kan være sant, men etter noe sånt vil man bare ikke høre det. Empati er helt klart underutviklet hos enkelte ja.

Apropos: sitat 3 åringen forrige dagen "Mamma, jeg er ikke empatisk!!!!!! (i kjeftende tonefall) :fnise:

Det er rett og slett frekt å antyde at andre er "pinglete" og har lav smerteterskel fordi man syns fødselen var forferdelig! Huff, blir skikkelig provosert jeg altså... :kjefte::fnise:

Hehe, søte 3-åringen din da. :hoho: Morsomt når de bruker masse fremmedord de egentlig ikke vet hva betyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå MY :) sorry at jeg har vært litt fraværende :) Men dagene flyr avgårde med baby i hus. Men jeg koser meg veldig :) Går det bra med deg og lillebaby?? Nærmer seg med stormskritt nå altså :)

Kommer med en lite kommentar til det dere har diskutert, selv om jeg ikke har lest hele diskusjonen :)

Jeg tror det er FRYKTELIG mange som glemmer hvordan det er å gå gravid, føde og ha baby i hus!!!

Merker det ihvertfall på meg selv om mamman min. Jeg har allerede glemt hvor plage det var å gå høygravid med vond rygg, vond bekken og diabetes.. Tenker nå kun på hvor fantastisk det var å ha en baby i magen og den fine kulen :P

Fødselsmertene har jeg også FULLSTENDIG glemt! Seriøst. Jeg klarer ikke se for meg hvor vondt det var. For det var fryktelig vondt. Men jeg kom aldri dit at jeg trodde jeg skulle dø. Slik som jeg har hørt mange andre følte det. Men fødsler er jo så ekstremt individuelle. Jeg var kjempeheldig og hadde pause mellom riene. Det gjorde til at jeg var "klar" for en ny rie da den kom. Pluss at fentanylen gjorde meg så sløv at jeg sovna et par ganger :fnise: hehe..

Men jeg forstår absolutt at man hyyyyler etter epidural om man har konstante rier!! For det må være jævli..

Pressing gjorde ikke vondt i det hele tatt. Riesmerten forsvant i det jeg begynte å presse. Veldig rart altså..

Noe ligger i hodet også tror jeg. For om man får panikk så gjør det mer vondt. Jeg fikk litt panikk da dama i naborommet hylskrek.. og da ble riene enorme :(

Men når jeg fikk roa meg var det overkommelig :)

Mitt såkalte poeng er at du må bare drite i hva mange sier til deg. Bare hør på meg :P hehehe..

Men ta alt med en klype salt. Ingen kan forutse hvordan dine fødselsmerter vil bli, hvor lang fødsel du får, og hvordan du takler det hele :)

Er ting ellers bra?? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå MY :) sorry at jeg har vært litt fraværende :) Men dagene flyr avgårde med baby i hus. Men jeg koser meg veldig :) Går det bra med deg og lillebaby?? Nærmer seg med stormskritt nå altså

Kommer med en lite kommentar til det dere har diskutert, selv om jeg ikke har lest hele diskusjonen

Jeg tror det er FRYKTELIG mange som glemmer hvordan det er å gå gravid, føde og ha baby i hus!!!

Merker det ihvertfall på meg selv om mamman min. Jeg har allerede glemt hvor plage det var å gå høygravid med vond rygg, vond bekken og diabetes.. Tenker nå kun på hvor fantastisk det var å ha en baby i magen og den fine kulen :P

Fødselsmertene har jeg også FULLSTENDIG glemt! Seriøst. Jeg klarer ikke se for meg hvor vondt det var. For det var fryktelig vondt. Men jeg kom aldri dit at jeg trodde jeg skulle dø. Slik som jeg har hørt mange andre følte det. Men fødsler er jo så ekstremt individuelle. Jeg var kjempeheldig og hadde pause mellom riene. Det gjorde til at jeg var "klar" for en ny rie da den kom. Pluss at fentanylen gjorde meg så sløv at jeg sovna et par ganger :fnise: hehe..

Men jeg forstår absolutt at man hyyyyler etter epidural om man har konstante rier!! For det må være jævli..

Pressing gjorde ikke vondt i det hele tatt. Riesmerten forsvant i det jeg begynte å presse. Veldig rart altså..

Noe ligger i hodet også tror jeg. For om man får panikk så gjør det mer vondt. Jeg fikk litt panikk da dama i naborommet hylskrek.. og da ble riene enorme :(

Men når jeg fikk roa meg var det overkommelig :)

Mitt såkalte poeng er at du må bare drite i hva mange sier til deg. Bare hør på meg :P hehehe..

Men ta alt med en klype salt. Ingen kan forutse hvordan dine fødselsmerter vil bli, hvor lang fødsel du får, og hvordan du takler det hele :)

Er ting ellers bra?? :klemmer:

Hei hei Kakaoen! :vinke: Så koselig at du titter innom! Skjønner da godt at du ikke får hengt så mye her inne når du har en liten baby i hus. :) Morsomt at du sier at du har glemt alle de negative tingene allerede, det har jeg hørt mange andre si også! Og det er jo bra, ellers ville man kanskje ikke fått flere. ;) Nei, det er ikke vits i å ta seg nær av alt det andre sier. Man kan jo ikke sammenlikne seg med andre, alle har forskjellige opplevelser! Jeg regner med at det vil hagle inn "gode råd" fra folk etter at babyen kommer også, og det kan sikkert være en tålmodighetsprøve det også. Særlig når det kommer fra folk som hadde småbarn for 30 år siden. ;)

Ellers går det supert med meg og lillejenta, tenk, 33 uker på vei allerede! :danse: Jeg har jo endel vondt i rygg og bekken, men klarer meg foreløpig bra. Jobber 50%, og nå er det bare 4 uker til permisjonsstart! :hoppendeglad: Har litt småinnkjøp av babyutstyr igjen, men stresser ikke. Butikkene er jo åpne etter at hun kommer også. ;)

I går ble jeg tatt med ut på date av kjæresten, middag ute og kino etterpå. :hjerte: Kjempekos! Selvom ryggen plagde meg hele kvelden, huff. :P Idag har jeg fri og skal en tur på IKEA. Drar tidlig så jeg slipper fredagsrushet hjem igjen!

Gooood helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med Valentines-date :hjerte: Nyt egentiden nå mens dere kan :fnise:

Fikk du ordnet det du skulle på IKEA?

Ja, vi får benytte oss av sjansen til å være alene nå som vi kan det. ;)

Jeg fikk ordnet det jeg skulle og rakk akkurat å kjøre før trafikken begynte å gå tregere. :nigo: Det er vanskelig å være effektiv på IKEA, kommer alltid på en haug med ting vi kanskje trenger, og så blir jeg stående og vurdere.... Da går tida fort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag igjen, men jeg har fri, så jeg føler at det fortsatt er helg! :nigo: Fy søren det gjør skikkelig godt å ha disse fridagene, ryggen er ordentlig vond om dagen. Verre enn bekkenet faktisk. Idag har jeg vært hos fysioterapeut for første gang, og det var nok på tide... :sjenert: Hun kjente med en gang at musklene var i helspenn i hele ryggen, og brukte en halvtime på å massere og prøve å løse opp. Skikkelig vondt og godt på samme tid! :sprettoy: Og det hjalp, men jeg fikk time igjen på torsdag allerede. Deilig å være i gang med behandling ihvertfall! :hoppe: Lillefrøkna i magen sparket godt ifra mens jeg ble massert, så det ble innvendig magemassasje også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så bra at du har fått behandling som hjelper :Nikke: Har du veldig stor mage (altså at baby ligger veldig "på utsiden", hvis du skjønner :fnise: ? ) En venninne hadde det, og hun slet også vanvittig med ryggvondt. Jeg fikk aldri så superstor mage, og jeg hadde ikke så vondt i ryggen, men fy så vondt jeg hadde i bekkenet og hofta mot slutten.. Det er enda godt man får verdens fineste premie ut av all lidelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at du har fått behandling som hjelper :Nikke: Har du veldig stor mage (altså at baby ligger veldig "på utsiden", hvis du skjønner :fnise: ? ) En venninne hadde det, og hun slet også vanvittig med ryggvondt. Jeg fikk aldri så superstor mage, og jeg hadde ikke så vondt i ryggen, men fy så vondt jeg hadde i bekkenet og hofta mot slutten.. Det er enda godt man får verdens fineste premie ut av all lidelsen :)

Jeg syns babyen min ligger veldig på utsiden ja, og jeg får stadig høre hvor stor jeg er. :fnise: Har veldig følelsen av at det er noe av grunnen. :Nikke: Rart hvor forskjellige vi er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering 33 + 5

Kjønn: :babyjente:

Utålmodig? Begynner å bli veldig klar til å hilse på lillejenta nå ja. :rodmer: Har også endel plager som gjør det slitsomt om dagen. Men jeg håper hun holder seg der inne til termin. :)

Hodet ned: På forrige kontroll lå hun i seteleie. Føles som hun flytter mye på seg, akkurat nå tror jeg hun ligger på tvers.

Aktivitet i magen: Ja, mest åling og dytting. Endel skikkelig harde spark ned i madrassen når jeg ligger på siden i senga. ;)

Navn: Vi har klart å kutte ned til 4 navn på lista, jobber fortsatt med saken.

Vektøkning: 7 kg sist jeg var på vekta. Mesteparten er på magen, føler meg ganske så framtung. :fnise:

Vann i kroppen: Ikke mye, men helt klart mer enn vanlig.

Kynnere: Ja, særlig ved stress.

Humør: Stort sett bra. :)

.

Barnerom: Holder på å fikse barnerom nå, koselig! :rodmer: Hun skal ligge på rommet vårt i starten, så vi stresser ikke.

Utstyr: Har det meste på plass, men mangler stelleutstyr, badebalje, dyne, babycall (usikker på om vi trenger det i vår lille leilighet), flasker, smokk og litt andre småting.

Strekkmerker: Ingen foreløpig! Krysser fingre og tær for at jeg slipper. Men det strekker og svir skikkelig nederst på magen til tider, så det spørs...

Melk i brystene? Når jeg klemmer, ja. Har lekket litt én gang bare.

Fødsel: Håper på en fin fødselsopplevelse. Prøver å ikke fokusere alt for mye på det, men er jo veldig spent. Skal på fødselsforberedende kurs om en uke.

Plager: Det verste nå er ryggen, den er konstant vond. Musklene er som fiolinstrenger fra setet og opp til nakken. :( Har ellers vondt i bekkenet, rastløse bein og halsbrann om natta. Til tider dårlig søvn pga vondt i rygg, hofter og bekken. Lite overskudd.

Oppegående: Jo da, og har jobbet 50 % fram til nå. Men nå er jeg usikker på om jeg får gjort noe nytte for meg på jobben med den ryggen....

Sulten: Ja, omtrent som vanlig. Men har et enormt søtsug! :sjokkert: Kunne levd på sjokolade. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så gøy med oppdatering, My :Nikke: Og så lite du har gått opp! Jeg gikk opp hele 18 kg, faktisk, og han kom jo 37+2, så det skulle jo egentlig ha blitt enda noen kg til...!

Og det med babycall: leiligheten vår er bare på 59 kvm, og vi har bare ett soverom, så vi tenkte egentlig at vi ikke trengte det. Men så kjøpte vi det før jul siden vi da skulle ligge over hos foreldrene mine, og de har et mye større hus. Og nå som vi har den, så blir det til at vi bruker den hver dag hjemme også, det er egentlig veldig praktisk. Før lot vi døra på soverommet stå på gløtt sånn at vi hørte ham hvis han gråt, men da måtte vi være litt stille i stua så han ikke våknet. Nå kan vi ha soveromsdøra igjen, og bråke så mye vi vil i stua :ler: Det er også veldig kjekt hvis dere har balkong, da kan jo baby sove ute mens dere har babycall på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med oppdatering, My :Nikke: Og så lite du har gått opp! Jeg gikk opp hele 18 kg, faktisk, og han kom jo 37+2, så det skulle jo egentlig ha blitt enda noen kg til...!

Og det med babycall: leiligheten vår er bare på 59 kvm, og vi har bare ett soverom, så vi tenkte egentlig at vi ikke trengte det. Men så kjøpte vi det før jul siden vi da skulle ligge over hos foreldrene mine, og de har et mye større hus. Og nå som vi har den, så blir det til at vi bruker den hver dag hjemme også, det er egentlig veldig praktisk. Før lot vi døra på soverommet stå på gløtt sånn at vi hørte ham hvis han gråt, men da måtte vi være litt stille i stua så han ikke våknet. Nå kan vi ha soveromsdøra igjen, og bråke så mye vi vil i stua :ler: Det er også veldig kjekt hvis dere har balkong, da kan jo baby sove ute mens dere har babycall på!

Nei har ikke gått opp så mye ennå, men kan jo sikkert bli litt mer nå på slutten. ;) Har ikke lett for å legge på meg til vanlig, så det er vel derfor.

Bra poeng du har ang. babycall, det blir sikkert til at vi skaffer oss en allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...