Gå til innhold

Sessa's verden!


Sessa

Anbefalte innlegg

Gosh, 30 uker allerede. Gratulerer med det!

Må jo bety at jeg skal føde snart da... :o

Håper du har hatt en fin helg, og at formen er bra. Sliter du enda med kvalmen da? Håper ikke det.

Stor :klem: fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gosh, 30 uker allerede. Gratulerer med det!  

Må jo bety at jeg skal føde snart da... :o  

Håper du har hatt en fin helg, og at formen er bra. Sliter du enda med kvalmen da? Håper ikke det.

Stor :klem: fra meg.

Jeg er 29+0 i dag! ganske utrolig :kul: Kvalmen har jeg bare om morgenen før frokost og når jeg blir sulten eller sliten heldigvis. Er mest bare bekkenet jeg sliter med, men hva er det man ikke blir vant til? :wink: Men har forøvrig fått noen sinnsyke utslett i går, som har blomstret opp igjen i dag. Ser helt spedalsk ut. Sitter i kø på legetlf nå...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag Sessa!

I dag er det tirsdag 28. juni.

Du går nå i 31. svangerskapsuke og har 71 dager (10 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 31 og fosterets uke 29:Oljebad mot svangerskapskløe

Av Jordmor Siri von Krogh

Nå har babyen din blitt ca 37cm lang og veier ca 1300g. Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme. Pupillene reagerer på lys og babyen merker hvis det kommer sollys på mors mage.

Babyens hjerte slår med mellom 110 og 160 slag i minuttet. Takten kan variere kraftig og det er helt normalt når babyen er så liten som den er nå.

Nå når livmoren din midt mellom navlen og brystbenet.

Svangerskapskløe er en ikke så vanlig plage, men plagsom. Man vet ikke hva det kommer av, men at man på noen kan finne forhøyede leverfunksjonsprøver, derfor bør du si fra til lege/jordmor dersom du er plaget. Slik at du kan få tatt leverfunksjonsprøver.

Har du herpesutbrudd i skjeden eller rett ved bør du si fra til jordmor eller lege nå slik at dere kan planlegge fødselen i forhold til dette. Man ønsker å unngå utbrudd akkurat når du skal føde fordi du da kan gi smitten videre til babyen din. Du blir derfor tilbudt en Zovirax kur de siste ukene før termin for å hindre et utbrudd. Du vil i tillegg bli sjekket når du kommer inn for å føde dersom det er den minste mistanke om utbrudd. De fleste steder gjør de keisersnitt dersom du har utbrudd når du skal føde for at fosteret ikke skal bli smittet fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens legetall fra 5. svangerskapskontroll

28.06.05

Uke: 30+1

Vekt: Opp 9,3 kg fra utgangspunkt

BT: 100/60 (sist måling: 105/60)

HB: 12,9

Urin: Utslag, prøve sendt til dyrking (mulig en liten uvi)

Ødem: 1

Fl./min: + 144

SF-mål: 28 cm

Notater: Sykmeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her da... Venter i spenning... To ultralyder denne uken. En i morgen og en på fredag. Den på fredag er på Ullevål hos en kvinnelig lege på fostermedisin. Hybelboeren min skal undersøkes. Jeg håper inderlig alt er i orden!

I morgen blir bestevenninna mi med på UL, for mannen min er bortreist. Godt å ha noen med seg!

Dagen i dag skal jeg bruke på å kose meg. Har tenkt å få pakket ut etter vestlandsturen og luftet koffert. Så må jeg plante ut noen rabarbra-røtter og rydde litt i huset. Men her tar jeg ting med ro. Skal bare kose meg! Junior er i barnehagen og han henter jeg rundt 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til i morgen på ul. Er det noe spesielt som skal sjekkes, eller bare vanlig ul?

Blir nok kos å få se hybelboeren tenker jeg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra dagens UL:

Det bor en flott liten........

PRINS!!!!

...i magen min! Alt var foreløpig bare velstand. Får nok grundigere undersøkelse på fredag når jeg skal på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gratulerer med ny gutt i magen! :P

Hvordan føles det?

Tusen takk! Det føles fantastisk!!!! Jeg var nemlig sikker på at det var en gutt der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig!! :hjerte:

Jeg syntes magen nå var veldig lik E-magen, så da stemte det jo.

Er helt enig med deg! Magen er nesten dønn lik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er dagen for kontroll/UL på Ullevål. Grugleder meg siden det antakelig er en veldig nøye kontroll av lillebror. Blir spennende å se om jeg blir satt opp på keisersnitt en spesiell dato og om dem har fått de siste prøveresultatet ang antistoffene jeg danner...

Klokka 14 har jeg time, jeg drar hjemmefra kl 13. Lang ventetid.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så var vi hjemme igjen etter en lang dag med venting og kontroll. Kom inn til en annen lege enn jeg trodde vi skulle til, etter 1 times venting *phew*... Men det var absolutt ventingen da vi kom inn. Legen var hyggelig han :)

Først tok vi UL undersøkelse og her ble ikke noen ting overlatt tilfeldighetene. Hjerne, hjerte, milt, lunger, lever, navlestreng, morkake, etc alt ble sjekket og fungerte som det skulle. Ingen tegn på blødning i hjernen, takk og lov!

Så lurte han i det han sveipet over kjønnet, om vi visste om det ble gutt eller jente. Jeg begynte nesten å le fordi jeg så det så klart (igjen) med en gang. Til og med mannen måtte glise godt når han så det :ler: Ingen tvil om at dette blir en guttebass nei.

Bildet spurte vi ikke om å få med, for det var ikke mye av babyen vi kunne se samlet på skjermen

Etter UL undersøkelsen ble det satt opp tid for keisersnitt, og jeg fikk fødeplass på Ullevål avd.A (fødte på B sist gang). YES!!! Var jo på Ullevål jeg i bunn og grunn ville føde :kul: Dato for keisersnitt, og når vi skal få møte lillebror er 23 august (med ikke fødselen setter i gang før av seg selv). Dagen før 22 august skal jeg inn til samtale med jordmor, anestesilege og gynekolog. Skal klargjøres og få unna formaliteter. Så får jeg vel vite når jeg blir satt opp til KS dagen etter og sånn regner jeg med. Kan jo hende jeg får brev om dette også.

Jeg spurte hvordan det ble gjort hvis fødselen skulle sette i gang før den 23 august og da kommer vi bare rett inn og får unnagjort KS med en gang, for det hadde dem bemanning til. Ble også skrevet i min journal at jeg har et høyrisikosvangerskap, så nå føler jeg meg nesten litt småpriveligert. Rart å vite datoen, men åhh så godt også! Håper virklelig at dette blir en helt annerledes og mye mer positiv opplevelse enn det vi hadde sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God kveld Sessa!

I dag er det mandag 4. juli.

Du går nå i 32. svangerskapsuke og har 65 dager (9 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

:hjerte: 50 dager igjen til KS! :hjerte:

Mors uke 32 og fosterets uke 30:Ta kalk om du er plaget med leggkramper eller små rykninger i musklene

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå ca 38,5 cm lang og veier rundt 1400 gram. Det er vektøkningen som er det viktigste for babyen din nå. Lungene er ikke modne ennå, men vil være det om noen få uker.

Skulle du få kynnere som blir regelmessig og begynner å presse nedover i skjeden, så må du ringe til fødestedet ditt og snakke med en jordmor der, slik at dere kan avklare at du ikke har begynnende rier.

Leggkramper kan være et problem for noen. Da kan det hjelpe å ta kalk og magnesiumstabletter, men for at dette skal bli tatt opp i kroppen trenger du også A og D vitaminer, disse får du gjennom tran for eksempel. Pass på at du ikke får i deg mer A vitaminer enn det som er anbefalt når du er gravid, for store doser kan være skadelig. Det kan også hjelpe å stå på foten hardt slik at krampen løsner, eller la noen ta tak i den og presse fotbladet bakover mens benet ditt er strakt. Litt god massasje etterpå kan også gjøre at du ikke blir så støl.

Hvis du liker å svømme så er det ingenting i veien for det, det kan være en ganske behagelig opplevelse etter hvert som du blir tyngre å være litt mer vektløs for en kortere periode. Du kan svømme helt frem til fødselen eller til vannet går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med "nytt" forum... Synes alt ble litt rotete, men man venner seg vel til det ja... Siden forumet har vært nede litt, så får jeg oppdatere litt senere om hva som har skjedd i det siste (ikke så spennende at det gjør noe...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...