Gå til innhold

Sessa's verden!


Sessa

Anbefalte innlegg

God formiddag Sessa!

I dag er det mandag 18. juli.

Du går nå i 34. svangerskapsuke og har 51 dager (7 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 34 og fosterets uke 32:Nå gjelder det å tenke kreativt når man skal ha samleie

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå 41 centimeter lang og veier rundt 1700 gram. Seksuallivet er ikke alltid like greit å opprettholde med en stor mage, det gjelder å tenke kreativt. Selve skjeden kan være litt tørr fordi hormonen har endret slimhinnene, da går det an å kjøpe glidekrem på apoteket eller rett og slett bruke litt olje uten parfyme.

Ikke hell oljen rett inn i skjeden, men smør godt på de indre kjønnsleppene slik at noe av det føres inn sammen med penis og smører samtidig. Det går an å ha samleie ved at mannen din ligger bak deg i "trapp" isteden, eller at du sitter øverst oppå ham. Det er ingenting i veien for en vanlig "misjonærstilling" så lenge det ikke er ubehagelig for deg, barnet tar ikke skade av det, men for de fleste er det liksom ikke helt plass.

Å stå på alle fire kan også være en løsning, eventuelt med en dyne/pute under magen for å støtte opp litt ( har noen flere gode forslag er det bare å komme med dem).

Det er slett ikke alle som syns det er gøy med sex nå og da får man respektere den andre part for det, og hjelpe seg selv som best man kan, dersom det ikke er gjensidig. Trøsten er at dette er forbigående. En venninne av meg sa en gang at det var akkurat som om de ikke var alene lenger, som om babyen liksom også var med. For noen er det da bedre å la være kanskje.

Både kvinner og menn kan miste lysten helt for en periode, det er helt normalt. Andre igjen har sjeldent hatt det så bra, så her er det rom for hele spekteret.

En del gravide opplever også at de tenner på kvinner, fantaserer om å ha sex med andre damer og drømmer at de har det om natten. Er du en av dem, så sjekk sexdebatten vår, du er ikke alene om dette. Det er ganske så normalt. Man er ikke nødvendigvis lesbisk for det.

Det eneste man skal være forsiktig med er sexleketøy som føres opp i skjeden, for det kan virke stimulerende på mormunnen og sette igang fødselen før tiden. Av samme grunn skal man heller ikke bruke vibrator med vibreringen på langt inne i skjeden. Å stimulere klitoris er imidlertid helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for kjempe koselig besøk i dag Qlio! :klem: Herlig å få se lille Vilde igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld Sessa!

I dag er det mandag 25. juli.

Du går nå i 35. svangerskapsuke og har 44 dager (6 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 35 og babyens uke 33:Nå står livmoren på sitt høyeste og kanskje mest ubehagelige?

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen veier nå i gjennomsnitt 1900 gram og er ca 42 centimeter lang. Nå er som regel livmoren på sitt aller høyeste og det er ganske vanskelig å puste dypt ned i lungene. Trøsten er at livmoren snart synker ned i bekkenet.

På en førstegangsfødende er det normalt at hodet snart fester seg nå. Hos deg som har født tidligere er det litt bedre plass i bekkenet så det er ikke sikkert at hodet fester seg i det hele tatt før fødselen.

Hodet kan allikevel gå ganske langt ned i bekkenet slik at du kan føle et ganske kraftig press ned mot skjeden. Jeg har hørt flere si at det er akkurat som om de sitter på hodet til barnet. Vær ikke bekymret: Hodet ligger meget godt beskyttet nede i bekkenet!

Det gjør ikke så mye om baby blir født nå, de greier seg bra, men vil kanskje trenge litt ekstra tid på barsel fordi de ofte ikke er så flinke til å suge fra brystet. Babyen selv setter i gang en beskyttelse mot farlige stoffer som kan komme ned i luftveiene og væske som har vært nede i lungene (fostervann) blir absorbert. Lungenes kapasitet for utveksling av gass øker dramatisk, slik at babyen får max utbytte av surstoffet som den puster inn. Som tidligere nevnt har også fosteret en økt evne til å frakte surstoff med de røde blodlegemene, dette varer også den første tiden etter fødselen.

Leveren er oftere litt umoden og sjansen for at de får litt gulsott og må lysbehandles er større. Babyen vil regnes som for tidlig født og det vil derfor være en barnelege tilstede ved fødselen, sånn for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens JM-tall fra 7. svangerskapskontroll

26.07.05

Uke: 34+1

Vekt: Opp 13,8 kg fra utgangspunkt

BT: 100/60 (sist måling: 100/60)

HB: Ikke målt

Urin: Neg

Leie: HB

Ødem: 1-2 (men jeg vet jo det forsvinner da...)

Fl./min: + 140

SF-mål: 33 cm (hopper snart ut av grønt felt. Ikke rart jeg ikke får puste...)

Notater: Sykmeldt, bra med liv, bekkenløsning, planlagt snitt 23/8-05 pga antistoffer

Dette var forøvrig siste gang jeg var hos min faste jordmor. Neste gang jeg skal dit må jeg til en vikar, for hun jeg går til har ferie da... Men jeg skal innom henne med babyen når jeg har nedkommet! Hun skulle kanskje ringe meg også for å høre hvordan det har gått. Åhh, hun er så koselig! :klappe:

Endret av Sessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du snart er tobarnsmor,

det gikk opp for meg da jeg så deg sist med den svære kula.

To barn,

er vi riktig kloke eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen Sessa!

I dag er det mandag 1. august.

Du går nå i 36. svangerskapsuke og har 37 dager (5 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 36 og babyens uke 34:Brystene har nok vokst en del, men de blir faktisk ennå større!

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå 43.5 centimeter lang og veier 2250 gram. Brystene dine er nå 200-400 gram større enn vanlig, og det kan hende at du allerede har vært avgårde og kjøpt deg en ny BH. Når du skal kjøpe en ny amme BH kan det være lurt å kjøpe en som er ytterligere en størrelse større enn den du har nå. Dette er fordi at når brystene dine blir fylt med melk blir de ennå litt større.

Babyen begynner å få det trangt og krøker seg sammen. Bevegelsene blir også roligere fordi det er liten plass. De allerfleste kjenner det som store bevegelser hvis babyen snur seg fra den ene siden til den andre eller fra seteleie til hodeleie. Ligger babyen din fortsatt i seteleie nå så skal du sendes til sykehuset for vurdering om du skal føde vanlig vaginalt eller ved hjelp av keisersnitt.

Syns du at babyen beveger seg mye mindre enn for bare noen dager siden, så ring til fødestedet ditt og snakk med dem, uansett tid på døgnet! Særlig hvis du føler deg urolig i tillegg. Det er bedre å få snakke med en som har greie på dette enn å gå å bekymre seg alene. Det hender jo også, heldigvis sjeldent, at babyene har det dårligere og vil få det bedre utenfor magen enn inni, men det trenger du profesjonell hjelp til å vurdere.

Normalt skal du kunne kjenne fem bevegelser eller mer pr 20 minutter en eller annen gang i løpet av døgnet.

Det finnes mange typer amme BH'er å få kjøpt til særs varierende priser. Det viktigste er at de gir puppene dine god støtte. Dette også fordi du lekker mindre melk dersom vorten får ett lett lite trykk mot tuppen. Her sitter det en liten lukkemuskel som blir stimulert av lett press.

Etter hvert som du skal amme vil du eventuelt kunne bruke fingeren dersom du lekker mye fra det ene brystet mens du ammer fra det andre. De fleste av oss lekker ganske mye i begynnelsen etter at melkeproduksjonen har kommet skikkelig i gang, men så normaliserer det seg som oftest.

Du begynner kanskje nå å merke at du begynner å bli klar til å føde. Du er klar til å føde fordi du er lei av å være gravid og svær, lurer på hvem den lille personen inni deg er, men er kanskje ikke helt forberedt på selve fødselsprosessen ennå? Dette er en litt ambivalent tid. Du puster lettet ut hver gang du hører om noen som har født lett som bare det og lukker ørene når du hører om de som har slitt ganske kraftig. Husk at enhver fødsel er særs individuell!

Det aller første tegnet på at noe så vidt er i ferd med å skje er at slimproppen går - hos noen. Det kan allikevel gå ytterligere inntil en måned før du begynner å føde.

Mange har nå kynnere som kommer og går. De varierer både i lengde og intensitet, og kommer gjerne kraftigere hvis du er sliten eller hvis du nettopp har hatt samleie eller orgasme. Så lenge de ikke er regelmessige i flere timer, eller hvis de forandrer karakter når du skifter stilling på kroppen er det bare trening fra livmorens side.

Kraftigere kynnerne er forvarsel om hva som skal skje, og de er med på å gjøre deg klar til å føde ikke minst mentalt, men også fysisk. Det at du er forberedt oppe i hodet ditt på fødselen er også viktig. Hvis du ikke har født før er det vanskelig å forestille seg det, det er godt da å vite at riene bygger seg opp slik at du venner deg noe til smerten underveis. At det går an å få god jordmorhjelp og at slutt resultatet er en fantastisk liten unge i dine armer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 august i dag!!! Det betyr at vi er "min" mnd nå!

Det er 22 dager igjen til snitt. I dag blir faktisk min siste dag som sykmeldt hvis det er slik at permisjonen min blir flyttet to uker frem pga snittet (som blir tatt to uker før termin). Det er da i morgen nøyaktig 3 uker igjen til vi får hilse på lillebror. Det skal bli herlig! ;)

Formen:

Kranglete bekken, blir fort kvalm igjen, mye kynnere (fredag så mye at jeg lurte på om vi måtte dra til sjekk på sykehuset ), megasulten - har kjempe apetitt, mye vann i kroppen (ser ut som ansiktet går i ett med halsen), litt halsbrann til tider, leggkramper om jeg prøverå strekke meg i sengen, ellers lei og veldig klar for fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk kake, den slo virkelig an og Vilde's gudmor har allerede bestilt en maken til hennes neste barn som har termin 5.januar! Name your price! ;)

Ellers var det koselig å se deg igjen, du er en flott gravid jente, og ingen ballong. Men stor, det er du, og det skal du jo også være nå!

Håper du og mannen hadde en koselig kveld ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så koselig å lage kakae til dere, Qlio. Det var en ære! Jeg lager gjerne kake til Vilde's gudmor :) Kommer tilbake med priser når jeg har snakket med min mentor :ler:

Og du.. Tusen takk for komplimenter. Nå er jeg kjempe klar for å bli kvitt den store kula mi! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Sessa!

I dag er det mandag 8. august.

Du går nå i 37. svangerskapsuke og har 30 dager (4 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 37 og babyens uke 35:Lær deg tegnene på at fødselen er igang

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå rundt 45 centimeter lang og veier i snitt 2500 gram.

Du merker sikkert nå at du lett blir andpusten. Det er fordi barnet ditt gir et konstant press mot mellomgulvet slik at lungene ikke får brukt kapasiteten like godt som ellers. Derfor kompenserer lungene ved at du må trekke pusten oftere slik at du får nok surstoff.

Tegn på at fødselen er i gang:

1. Vannet går. Det kan ikke alltid være like lett å skjønne om det har gått, ta da på deg et bind og ha det på en times tid. Har det kommet klar eller farget væske i det slik at det er litt vått, kan du ringe til fødestedet ditt og spørre dem til råds. Hvis hodet er festet er det nemlig ikke alltid det kommer så mye vann fordi hodet sitter ned i bekkenet som en propp. Er ikke hodet festet og du mistenker at vannet har gått skal du ringe til fødestedet ditt med en gang.

2. Kynnerne du har hatt blir regelmessige og det er 10 minutter eller mindre i mellom og de varer 30 sekunder eller mer. Dersom du bor langt fra sykehuset kan det være lurt å kontakte sykehuset før det er 10 minutter eller mindre imellom for da kan du jo ha et stykke vei å kjøre. Er du flergangsfødende så går det også som regel fortere enn den første gangen.

3. Tegningsblødning. Dette er blod som kommer fordi mormunnen din begynner å bli påvirket av riene du har. Blør du mer enn mens nå bør du ringe sykehuset med en gang. Det samme gjelder dersom du ikke har mellomrom mellom riene, men at smerten er der hele tiden. Det kan være et tegn på at du føder raskt, men det kan også være et tegn på at noe er galt, så ta kontakt med fødestedet pr. telefon med en gang.

4. ER DET NOE DU LURER PÅ ELLER ER BEKYMRET FOR RINGER DU TIL DET STEDET DU SKAL FØDE PÅ MED EN GANG OG SNAKK MED EN JORDMOR ELLER EN LEGE.

Endret av Sessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra www.ulleval.no sine nettsider:

Keisersnitt

Dersom du skal ha keisersnitt (latin: sectio caesarea), håper vi at følgende informasjon kan være nyttig for deg og dine nærmeste. Beslutningen om at det skal tas keisersnitt gjøres av lege ved fødeavdelingen.

Planlagt keisersnitt

Dersom du på forhånd vet at du skal ha keisersnitt, skal du møte til innskrivning ved fødeavdelingen dagen før. Du vil møte jordmor, fødselslege og anestesilege. Det vil bli tatt nødvendige blodprøver. Dersom alt er greit, kan du reise hjem etter disse samtalene, og møte fastende tidlig neste morgen.

Når det haster

Noen ganger blir det bestemt under fødselen at du må ha keisersnitt. Dersom situasjonen tilsier at det haster, vil det noen ganger ikke være tid til å gi deg og din partner nok informasjon, men alt vil bli gjennomgått etterpå, slik at det ikke er uoppklarte ting for dere.

Forberedelser

Kvelden før eller tidlig om morgenen samme dag som inngrepet vil du få et lite klyster for at tarmen skal være tømt (klyx). Som ved alle operasjoner skal du være fastende. Det innebærer at du må unngå å spise, drikke, tygge tyggegummi eller røyke fra kl. 24 dagen før. Du kan ikke ha på deg smykker eller neglelakk når du blir operert. Operasjonsdagen vil jordmor gjøre følgende forberedelser:

barbere nederste del av magen

legge inn et tynt plastrør (kateter) i urinblæra slik at urinblæra holdes tom og ikke kommer i veien under operasjonen

legge inn en kanyle (venflon) i venstre hånd for at du skal få intravenøs væske

observere blodtrykk, puls, fosterlyd.

I hastesituasjoner vil man kunne avvike fra disse forberedelsene.

Smertelindring

Du vil bli spurt om hvilken type smertelindring du ønsker. Om hovedregel anbefales spinalbedøvelse, men beslutningen om bedøvelse taes i samarbeid mellom fødselslege, anestesilege og deg.

Epidural/spinal-bedøvelse

Dette er en lokalbedøvelse som virker slik at du blir nummen og følelsesløs nedenfor brystet, og som gjør at du kan være våken, men smertefri under fødselen.

Om du får epidural- eller spinalbedøvelse så sier det bare noe om teknikken man bruker og hvor bedøvelsesvæsken settes, virkningen vil stort sett være den samme. Bedøvelsen settes enten sittende på sengekanten, eller når du er liggende på siden med krum rygg. Lokalbedøvelse settes først, slik at du kjenner minimalt når selve innstikket skjer. Det er viktig at du sitter/ligger helt rolig mens dette pågår. Ved epidural/spinal-bedøvelse blir det lagt inn en tynn slange som tapes fast oppover ryggen din, slik at man kan fylle på med mer bedøvelsesmiddel dersom det trengs.

Når bedøvelsen virker, vil du føle at beina blir varme og tunge, deretter følelsesløse. Anestesilegen vil alltid teste effekten av bedøvelsen før det blir gitt klarsignal til at fødselslegen kan begynne å operere.

Dersom du skal ha epidural/spinal-bedøvelse kan du være våken og din partner eller en annen kan være med når barnet blir født. Han eller hun må da skifte til grønne klær og ha på seg lue, munnbind og spesielle sko inne på operasjonsstua.

Ved epidural/spinal-bedøvelse vil ikke barnet bli utsatt for narkosemidler - og statistisk sett er det færre komplikasjoner enn ved narkose. Det er imidlertid få komplikasjoner ved begge typer bedøvelse.

Når du har epiduralbedøvelse, vil du ikke kjenne smerter, men noen kjenner drag eller berøring i den korte perioden mens barnet tas ut. Dette oppleves likevel positivt av de fleste, de føler på en måte at de er delaktig i fødselen. Det er få bivirkninger. Noen kjenner smerter i ryggen etter lokalbedøvelse de første dagene. Noen kan få hodepine når de står opp etter operasjonen. Behandling finnes, men for de aller fleste går plagene raskt over av seg selv.

Når barnet fødes

Når alle forberedelser er gjort og bedøvelsen virker godt, vil du få en maske som du skal puste i. Dette er oksygen som gis for å gi best mulig betingelser for barnet like før fødselen. Din partner kan sitte ved siden av deg. Magen vil bli tildekket, så dere kan ikke se selve operasjonen. Når barnet er født, vil det bli gitt til jordmor som viser dere barnet før hun tar det med ut på naborommet. Barnet vil der bli avtørket og pakket inn slik at det ikke blir avkjølt. Etter at alt er sjekket, kan barnet komme inn til deg igjen. Operasjonen er vanligvis avsluttet innen en time.

Mens du blir sydd ferdig, tar jordmor, eventuelt sammen med din partner, barnet med til fødeavdelingen, og kan komme opp til deg på oppvåkningen (ofte kalt P.O.) i 4.etasje når du er klar. Du vil her få hjelp til å legge barnet til brystet. Etter noen få timer blir du kjørt til barsel A eller B eller observasjonsposten for gravide. Det vurderes ut fra morens og barnets tilstand, men vanligvis tilbys 3 døgn på barsel og de 2 siste døgnene på barselhotellet, slik at det er mulig for barnefar eller en annen ledsager å bo sammen med mor og barn før hjemreise.

Narkose

Noen kvinner kan ikke få epidural/spinalbedøvelse. Dette kan skyldes enkelte sykdommer eller at det haster med at barnet fødes. Narkose blir da brukt i stedet. Dersom epiduralen/spinalen ikke virker godt nok eller du av forskjellig grunner ønsker det, kan du også få narkose. De samme forberedelser blir gjort. Du vil få en maske til å puste i, og medikamenter som gjør at du sover blir gitt gjennom masken og direkte i blodårene dine. Du sover vanligvis i en halv time etter inngrepet, men de fleste er trøtte i flere timer etterpå. Noen blir kvalme, men det finnes effektive medisiner for å lindre dette. Så snart du er i form til det, vil du få barnet opp til deg på oppvåkningen til amming og kos.

Å føde ved keisersnitt

Vi ønsker at alle skal ha gode fødselsopplevelser, og fødslene som skjer ved keisersnitt forsøker vi så langt det er mulig å ha i en rolig atmosfære. Noen kvinner som har forberedt seg til å føde på "vanlig" måte kan føle seg skuffet over at det ikke gikk som planlagt, og kan føle seg litt "snytt" for fødselsopplevelsen. Uansett på hvilken måte fødselen foregår, gjør du en flott innsats. Det er viktig at du og dine nærmeste får snakket ut om dette før dere drar hjem. Si fra til oss dersom det er uoppklarte eller vanskelige ting dere har behov for å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må få levert kakefatet... how?

Kanskje du kan svippe innom min mann med det? Han jobber på Strax på Furuset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.08.05

Uke: 36+2

Vekt: Opp 17,4 fra utgangspunktet (heldigvis er det mye vann)

BT: 120/65 (sist måling: 100/60)

HB: 11,8

Urin: Sukker (blodsukker på 5,8 etter frokost)

Leie: HF (spennende å høre om JM neste uke mener det samme)

Ødem: 1-2 (men jeg vet jo det forsvinner da...)

Fl./min: + 144

SF-mål: 35,5 cm (Utenfor grønn kurve :sjokk: Ikke rart jeg ikke får puste...)

Notater: Sukker i urinen. Blodsukker vanlig. Snitt om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble ringt opp fra fødeavdelingen på Ullevål nå. Jeg må komme dit i morgen og ta en blodprøve til i forbindelse med disse antistoffene min. Jeg trodde jeg var ferdig, men dem ville visst ha en blodprøve til. Var visst viktig... Så jeg skal være der før klokka 11 i morgen. Hjelpes, og så på føden da gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...