Gå til innhold

Sessa's verden!


Sessa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Notater til morgendagens samtale er skrevet og printet ut. Jeg er så klar jeg kan bli med magevondt og skjelvende hånd!

Klokken 10 i morgen er jeg på fødeavd på AHUS. Hjelpes! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag Sessa!

I dag er det tirsdag 31. mai.

Du går nå i 27. svangerskapsuke og har 99 dager (14 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 27 og fosterets uke 25:Kroppen er nå større enn hodet

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen har nå blitt ca 32cm og veier ca 850. Kroppen er nå større enn hodet. Nå ligger livmoren fire til fem centimeter over navlen. Babyer som fødes så tidlig som nå vil trenge ganske mye hjelp for å puste. Som tommelfingerregel regner man at den må være på sykehuset like lenge som den ville ha vært inne i magen. Men her er variasjonene store.

Det advares mot å bruke boblebad fordi når du er gravid kan blodtrykket ditt lettere bli lavt, enn ellers. Dette kan føre til at du besvimer. En annen ting er at offentlige boblebad ofte er fulle av bakterier uansett hvor rengjorte de er, en unødig risk og ta. Er du stiv og støl, ta heller en god varm eventuelt litt hard dusj mot rygg og skuldre, eller få kjæresten din til å massere deg med en god olje.

Noen får enkelte punkter på livmoren som blir ømme. Dette kan ha flere årsaker, men ofte er det fordi babyen sparker på det samme stedet hele tiden. Litt senere vil man av samme grunn kunne bli øm i ribbeina der babyen sparker.

Ennå føler de aller fleste seg i god form, kroppen har ikke blitt skikkelig tung ennå og fødselen ligger langt unna.

Har du imidlertid litt tunge tanker om fødselen, så ta det opp med jordmoren din så fort som mulig. Det kan være mye god hjelp i noen gode samtaler. Hjelper ikke dette kan du henvises til fødestedet ditt og få snakket med en jordmor som har en tilleggsutdanning nettopp på dette. Det er stadig flere som kommer frem med sine bekymringer, og disse skal definitivt tas på alvor, så sitt ikke alene! Kjæresten din må også gjerne være med på slike samtaler, det kan være godt for alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referat fra JM samtale på A-HUS 30.05.05

Nervøs og skjelvende troppet vi opp på fødeavdelingen på A-HUS Det var ikke sånn at jeg var kjempe redd når jeg gikk inn, men skrekken for å ikke bli trodd på og skrekken for sykehus satt godt i magen... Men så traff vi JM og fikk komme inn på et kontor. Det var veldig greit!

Vi snakket om forrige fødselsopplevelse, følelser ang kommende fødsel, tanker om litt forskjellig, JM sine synspunkt, våre/mine ønsker og diverse spørsmål. Jeg hadde med meg et "ønskebrev" og JM skulle prøve å la alle ønskene bli oppfylt så langt det lot seg gjøre.

Etter samtalen, som løsnet opp litt i kroppen min fikk vi en liten omvisning. Fikk se det ene nye store badet der man kan få føde under vann. Stor deilig hjørnebadekar som man kan slappe av i, pluss dusj og alt utstyr for å ta i mot en baby der inne. Dit vil jeg! (Håper det er ledig når jeg kommer inn...)

Ellers så fikk vi se et par fødestuer og de så helt kurrante ut. Det var i alle fall godt å bli litt kjent med sykehuset og få se litt hvordan det er der. Gjorde meg i alle fall mye tryggere. Hvis det er ledig plass på sykehuset når jeg har født får jeg ha Cato der med meg. Skulle jeg ønske det og alt har godt bra, kan jeg dra tidlig hjem.

Sånn alt i alt! Det fikk lettet på trykket å snakke med JM og titte litt der. Så nå er det opp til skjebnen å lage resten av opplevelsen til en hyggelig opplevelse sådan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens JM tall fra 4. svangerskapskontroll

31.05.05

Uke: 26+1

Vekt: Opp 6,8 kg fra utgangspunkt ( men JM sin vekt viser 1 kg for mye...)

BT: 105/60 (sist måling: 100/65)

HB: Ikke målt

Urin: -

Ødem: 0 (vel.. )

Fl./min: + 140

SF-mål: 24 cm

Notater: Sykmeldt. Bra med liv. Fortsatt kvalme. Bekkenløsning. Har vært på Embla samtale på AHUS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen Sessa!

I dag er det mandag 6. juni.

Du går nå i 28. svangerskapsuke og har 93 dager (13 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 28 og fosterets uke 26: Babyer som blir født nå har ganske store sjanser for å overleve

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå ca 34 cm lang og veier 950 gram. Nå er du trekvartveis mot målet! Venter du tvillinger eller flere, er det vanlig å bli sykemeldt i uke 29 og ut resten av svangerskapet. Dette er fordi sjansen for å føde for tidlig er mye større når det er flere barn inni magen. Men fordi man sykemelder mer nå enn tidligere går de allerfleste som venter tvillinger til termin.

Dersom du skulle være plaget med smerter i bekkenet bør du få en henvisning til fysioterapeut av legen din. Fysioterapeutene kan hjelpe deg både med behandling og råd for hvordan du skal bevege deg riktig og øvelser. En kiropraktor vil kunne si om det er en bekkenløsning eller en bekkenlåsning.

En del steder har de bading og bevegelse i vann for gravide med bekkenproblemer. Det finnes også en forening for de som har det riktig ille, og de kan hjelpe deg å finne gode behandlere og gi deg gode råd.

Årsaken til bekkenløsning er at hormonet relaksin mykgjør brusken som binder bekkenbene sammen. Dette skal skje den siste måneden før fødselen hos alle, det er normalt. Men hos noen skjer det for tidlig.

Det kan også ha med tidligere ryggskader å gjøre.

Både homeopater, akupunktører og kiropraktorer har mye å fare med om du skulle være så uheldig å få bekkenløsning eller bekkenlåsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at samtalen med JM gikk bra.

Ellers flotte tall fra kontroll, men synd at du sliter med kvalme enda. Håper den gir seg, og at bekkenet ikke blir så mye værre.

Hadde vært deg vel unt å få nyte de siste mnd som gravid. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble jeg ringt opp av legekontoret mitt med beskjed om at jeg måtte komme og ta en ny blodprøve ang blodplatetypen min (HPA-1bb). Den forrige var visst høy (altså dannet antistoffer) så da kan det se ut som det blir KS på meg i stedet for vanlig fødsel. Nå skal jeg ta ny blodprøve på mandag, pluss snakke med fastlegen min der vi skal søke meg over til Ullevål eller Riksen pga tilgangen på blodplater til den lille.

Skal si det blir mye frem og tilbake, men sånn er det jo en gang med meg da :roll:

Jeg snakket med Kjeldsen Kragh på Ullevål (han som kan alt om dette) og han sa at jeg kunne belage meg på et KS. Det er jo valgfritt da, men det er til det beste for alle parter at babyen blir forløst slik. Da er det mindre risiko og komplikasjoner...

Så det jeg må gjøre nå da er å ta blodprøven på mandag, søke om ny sykehusplass og vente tålmodig på svar. Tar gjerne 3-5 uker å få svar på disse blodprøvene...

Det blir rart å på en måte "miste" en mnd som gravid da. For babyen må forløses 3-4 uker før termin. Så i stedet for septemberbarn vil vi da få et augustbarn. Om det nå blir slik da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig for styr det skulle bli rundt deg, vennen.

Håper legene gjør det som er til deg og babyens beste, uansett om det blir ks eller ikke.

Ha en fin helg hele familien! :klem:

Ps: vet dere kjønn forresten? Du sa du gjerne ville vite det denne gangen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Pondusa snupp! :klem:

Vi vet ikke kjønnet enda, men forhåpentligvis får vi vite det når vi skal på UL 29 juni. Håper i alle fall det, for jeg er for nysgjerrig til ikke å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at babyen kommer ut,

ikke hvordan.

Jeg vet at dere takler det dere må uten problemer,

sammen er dere sterke!

Gratuler mannen med dagen fra meg,

og ha en fortreffelig helg.

Her er det to syke jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med dagen til sessa-mannen! Håper dere har en fin feiring.

I dag ville mamman min vært 52 år. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God formiddag Sessa!

I dag er det mandag 13. juni.

Du går nå i 29. svangerskapsuke og har 86 dager (12 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 29 og fosterets uke 27:Trekvartveis!

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå ca 35 cm lang og veier rundt en kilo. Hjertet til barnet slår mellom 120 og 160 slag i minuttet.

Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen- ganske fantastisk innrettet! Når barnet fødes ved keisersnitt skjer ikke dette i like stor grad og derfor er keisersnitt barn mer utsatt for luftveis komplikasjoner rett etter fødselen. En grunn til å vurdere om man skal ønske seg keisersnitt eller ikke. Det er definitivt en økt belastning på kroppen både for mor og barn, men noen ganger den eneste utveien.

Hjerterytmen til babyen ligger nå normalt mellom 110 og 160 slag pr minutt.

Er mor Rhesus negativ og far Rhesus positiv vil den andre blodprøve i svangerskapet tas i løpet av de nærmeste ukene når du er på neste kontroll. Dette er for å sjekke at det ikke utvikles antistoffer mot barnets blod dersom det skulle vise seg å være positivt. Man tar alltid navlestrengsblod etter fødselen og sender dette til analyse for å finne ut av barnets blodtype i disse tilfellene. Viser det seg at babyen har Rhesus positivt blod vil mor få en anti-D sprøyte innen 72 timer etter fødselen. Dette er for å forebygge dannelse av antistoffer i forhold til et nytt svangerskap hvor barndet eventuelt har forskjellig type Rhesus i forhold til mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sannsynligvis

....keisersnitt på meg denne gang

Pga blodplatetypen min som har dannet antistoffer ser det ut til at jeg må ta keisersnitt rundt 3 uker før termin, så da blir det augustbarn på oss. Har egentlig fått fødeplass på AHUS, men nå må jeg søkes over til Riksen eller Ullevål (var jo egentlig til Ullevål jeg ville)

Skal ta en ny blodprøve i dag som blir sjekket og da får jeg et endelig svar om ca 3 uker... Lenge å vente, men ut fra verdiene jeg hadde så blir det nok mest sannsynligvis KS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Sessa!

I dag er det mandag 20. juni.

Du går nå i 30. svangerskapsuke og har 79 dager (11 uker) til termin onsdag 7. september 2005.

Mors uke 30 og fosterets uke 28:Nå er du jammen flott!

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er nå 36 centimeter lang og veier 1100 gram. Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime. Legg deg derfor med en liten pute under den ene siden, slik at du får en liten tipp.

Hvis du er sliten og hoven i bena kan det være godt å kjøpe en litt god fotkrem og massere føttene litt og ligge og slappe av etterpå med bena litt høyere enn resten av kroppen.

Foreløpig er ikke magen den store hindringen og du føler deg ganske vel og flott og det er du!

Tiden er inne for å tenke på hvor du skal føde, om det er på det nærmeste fødestedet eller om du må flyttes til nærmeste store sykehus dersom du bor på en liten plass i Norge hvor det er lang vei til ekspertene. Det er fritt sykehusvalg i Norge, dette betyr at du selv kan velge hvor du vil føde. Men dersom det er mange som skal føde når du har termin kan det være vanskelig å få fødeplass på andre sykehus enn det du sogner til. Et sykehus kan imidlertid ikke nekte en kvinne i fødsel å få føde hos seg, men de færreste av oss har vel nerver nok til først å komme når tingene virkelig er igang.

Har du tenkt på hjemmefødsel kan det være lurt å utrede mulighetene for det nå. I Oslo er det Hilde Synnøve Spilling og Anette Schaumburg Huitfeldt som driver med dette. Ta kontakt med Den Norske Jordmorforening og de vil kunne gi deg navnene på de jordmødrene som driver med hjemmefødsler slik at du kan få pratet med dem.

Du må regne med at det vil lekke litt melk fra brystene dine før fødselen, men det er individuelt når det begynner. På denne måten gjør brystene dine seg klare til melkeproduksjon i full skala. Lekker du mye kan det hjelpe med ammeinnlegg, men gjør ingen ting for å stimulere produksjonen ved å dra i vortene eller prøve å klemme ut melken, da blir det bare verre fordi du stimulerer melkeproduksjonen. Mange lekker litt hvis de hører babygråt eller står i en butikk og ser på babyutstyr eller rett og slett bare tenker på den lille nyskapningen som befinner seg inni magen din!

Å elske kan også starte denne refleksen, det gjør ingenting og dette virker ikke stimulerende på melkeproduksjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...