Gå til innhold

Sessa's verden!


Sessa

Anbefalte innlegg

Tenk snart uke 12 allerede så deilig :-)

Det er litt av en skøyer du har de e jo herlige de små da :hoho::hoho::hoho::hoho:

Kos og prate med deg på msn :sjarmor::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk Pia! :klem:

I dag er det en trist dag. En god venninne har mistet pappaen sin (Qlio). Han døde av kreft :( Jeg er så skremt over hvor mange jeg kjenner eller vet om som har dødd av det. Det gjør meg redd! Det er en sånn urettferdig sykdom. Det må ha vært et mirakel av svigermor faktisk ble frisk fra den...

Fikk nettopp telefon fra en av jentene på jobben min. Dem savner meg! Jeg skal dit i morgen og prøve og se om jeg klarer å begynne å jobbe 50%. Det hadde vært litt greit å fått jobbe litt mer i dette svangerskapet enn forrige. Da jobbet jeg kun 50% i 1,5 mnd. Det var alt jeg klarte... Denne gang vil jeg gjerne føle meg litt mer "brukbar".

I dag hadde jeg lyst på melk. Kanskje jeg begynner å få kalkmangel? Jeg får følge med og se om jeg får mer lyst på melk fremover :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen begynner jeg på jobb igjen, 50%. Både gleder og gruer meg til å prøve på det. I første omgang blir det ut mnd, og så får vi se etter det...

Skal innom jobb i dag for å sette opp timer og sånn og ikke minst hilse på "jentene mine". Savner dem ja! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag begynner jeg å jobbe litt igjen! Skal jobbe 4 timer i dag. Blir spennende å se hvordan det går. Etter jobb skal mannen og jeg til Oslo å spise og vindusshoppe. Blir koselig å dra bare oss to. Junior er hos min mor og skal være der til i morgen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist med Qlio uff hun har ikke lette dager nå nei :cry:

Håper du og mannen din kosa dere i byen på vindusshopping kansje det ble orndtlig shopping også.

Godt du prøver og jobbe litt håper du klarer det for det kan fort bli lange dager hjemme.

Ha fortsatt en superfin helg :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra www.barnimagen.no

God dag Sessa!

I dag er det tirsdag 22. februar.

Du går nå i 13. svangerskapsuke og har 198 dager (28 uker) til termin torsdag 8. september 2005.

Mors uke 13, fosterets uke 11: Hvis babyen stryker seg over leppene oppstår det en sugereaksjon.

Av Jordmor_Siri

Det lille fosteret veier nå ca. 30 g og er ca 9cm lang.Nå har livmoren blitt omtrent så stor som en knyttneve, når det ikke er flerlinger. Hos noen kan man nå begynne å kjenne livmoren rett over bekkenbenet når hun ligger på ryggen. Dette gjelder særlig flergangsfødende.

Allerede nå er det noen som kjenner liv hvis de kjenner riktig godt etter. Dette er så tidlig at det er snakk om at du kanskje kjenner noe den ene dagen og så kan det gå et par dager/uker til neste gang.

Fosteret produserer selv urin og skiller det ut i fostervannet. Fostervann svelges og fordøyes, men har ingen næring i seg selv. All næring til fosteret kommer via deg gjennom navlestrengen fra morkaken. Kjønnsorganene er ferdig dannet og armene har fått sin proposjonale lengde. Hvis barnet stryker seg over leppene sine oppstår det en sugereaksjon.

De aller fleste spontanaborter har skjedd innen nå og de fleste av oss puster litt umerkelig lettet ut.

Når det gjelder mat er det lurt å prøve å ha et litt variert kosthold. Ferske grønnsaker og frisk frukt er en meget god næringskilde til vitaminer og mineraler som du også har et økt behov for nå. Kroppen din gjør en helt fantastisk jobb og trenger næring.

Er du sulten hele tiden kan det være lurere å spise grønnsaker og frukt enn mat med et høyt kaloriinnhold, for det blir du egentlig unødig tykk av. Av egen erfaring kan jeg si at det er ikke lett å gå ned etterpå, og jeg hører ennå jordmora mi sin advarsel om ikke å legge på meg en kilo i uka..

For en del av de som har vært plaget av kvalme, så begynner det å gi seg nå.

Trening kan du bare gjøre, men innenfor den grensen at du ikke sliter deg helt ut, eller at det kjennes ubehagelig. Du tåler mindre når du er gravid og det kan ta litt lengre tid å ta seg inn igjen etterpå. Ingen tar imidlertid skade av å ha kondisen rimelig i orden.

Hvis du har drevet med veldig hard sport til nå eller mye hopping for eksempel kan det være lurt å gå over til noe annet for denne perioden i livet ditt. Etter hvert som presset øker mot bekkenbunnen din er for eksempel hopping en unødig belastning. Kjenn etter og gjør det du føler for i ditt eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 svangerskapskontroll

22.02.05

Uke: 12+0

BT: 100/60

HB: 12,7

Urin: -

Ødem: 0

Notater: Kvalme og bekkenplager

Kontrollen i går gikk helt greit. Det ble ikke gjort så veldig mye annet enn å komme inn i systemet. Jeg trodde jeg skulle få GU'n da også, men den må jeg komme tilbake om 14 dager for å ta. Legen er helt kurant. Han søkte plass på Ullevål for meg uten noen videre spørsmål om det, men jeg fortalte litt om hvorfor jeg ville dit uansett Alle blodprøver ble tatt, samt en spesiell blodprøve jeg må ta fordi jeg har en blodplatetype som heter HPA-1bb (to prosent av befolkningen har denne blodplatetypen og rundt 10% av gravide kvinner av disse danner antistoffer. Det som skjer da i så fall er at jeg må ta keisersnitt i uke 36 og bebbin må få byttet blodet sitt for ikke å bli bløder.) Så dette skal sjekkes opp med enda 2 blodprøver til i løpet av svangerskapet. De andre prøvene tar det vel noen uker før jeg får svar på...

Foruten dette ble jeg aktiv sykmeldt 4 uker til pga kvalmen og bekkenet. Etter det går jeg nok ut i 100% sykmelding om jeg kjenner kroppen min riktig. Jeg fikk henvisning til fysio pga bekkenet, så da får vi håpe at jeg kommer til der snart! (Det var visst trangt om plassen)

Men jeg må innrømme at jeg er dø-spent på når jeg får tilbud om UL. Vi drar jo til Thailand på kvelden 1 april, så det er siste dagen jeg kan ta UL. Håper jeg får den 29 eller 30 mars. Ellers så er jeg vel egentlig enda mer spent på hvor jeg får fødeplass. Jeg tipper sterkt på at det blir A-HUS, men vi får vente og se...

Magen har begynt å vokse. Skal legge ut mitt første magebildet snart som jeg tok i går. Det er faktisk begynt å bli en liten bulk nå, så flere av buksene mine strammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen :klem:

Flott kontroll godt de passer godt på deg og den lille i magen.

Gleder meg til magebilde tenk kul allerede har hørt det er mer vanlig og få fortere mage når man går gravid med nr to har også hørt at fødsel nr to blir lett så du kan bare kose deg og nyte graviditeten

Klemmer fra Pia :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slag i ansiktet....

Ringte Ullevål nå for å høre om dem hadde behandlet min søknad om fødeplass og UL. AVSLAG!

Hun i telefonen fant ikke ut hvor søknaden var sendt videre, så jeg får vel bare vente på svar. Det blir vel sikkert AHUS Det blir nok rekordkort barselopphold på meg da om formen er god etter fødselen, for sykehus oppholder jeg meg på minst mulig. Jeg spurte Ullevål om det var mulig for meg å føde på AHUS for så å ha barseltiden på pasienthotellet etterpå, men det gikk visst ikke

Fritt sykehusvalg lissom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVSLAG....... hm hvorfor det??

Går det ikke ann og skrive en søknad til?? Det skal jo være fritt sykehusvalg trodde jeg.

Hpoer du får ordnet opp i det :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Sessa!

I dag er det tirsdag 1. mars.

Du går nå i 14. svangerskapsuke og har 191 dager (27 uker) til termin torsdag 8. september 2005.

Mors uke 14, fosterets uke 12: Livmoren har begynt treningen til fødselen

Av Jordmor Siri

Fosteret er nå ca 11 centimeter langt og veier 60 gram. Hele skjelettet er dannet, men mye av det er fortsatt brusk. Det blir til ben sakte men sikkert, en prosess som foregår frem til etter fødselen.

Babyens armer er nå proposjonalt riktig i forhold til resten av kroppen, men bena er ennå litt korte. De første anleggene til tenner er også klare.

Etter hvert som livmoren øker i størrelse vil du kunne kjenne at båndene som er med på å holde den på plass strekker på seg. De fleste kjenner det som en smerte ned mot bekkenet og gjerne liksom på innsiden. Det er mange, særlig de som har født før som syns at det gjør litt vondt. Det kan faktisk gjøre litt vondt den første tiden etter fødselen også før de kommer seg "på plass" igjen.

Livmoren driver allerede nå på med å trene seg opp til fødselen. De færreste kjenner sammentrekningene ennå. Muskelfibrene bygger seg opp og blir flere, lengre og tykkere hele tiden for å kunne være med på den solide jobben det er å "dytte" barnet ut til slutt. Det er disse sammentrekningene som man kaller kynnere.

Livmoren er nå i ferd med "å stige opp" av bekkenet, og for mange er dette en lettelse fordi trykket mot urinblæren avtar og du må ikke så ofte på do og tisse lengre.

For mange er dette begynnelsen på en litt bedre periode i svangerskapet. Du er ikke så trett lenger.

Fordi slimhinnen er påvirket av hormonene og du blør lettere i dem, vil du kanskje merke at du blør mer når du pusser tennene eller bruker tanntråd. Før trodde man at du lettere fikk hull i tennene når du er gravid, det har man ingen holdepunkter for lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til legen i sted. Trygdekontoret har mast sånn på sjefen min (skal si dem er sære med aktiv sykm. om dagen altså), så nå har jeg fått gjort om sykmeldingen min slik at jeg fra i morgen er 100% hjemme. Det skal nesten bli litt befriende å slippe å si fra til sjefen min hver morgen om jeg kommer på jobb eller ikke. Å ha svangerskapskvalme vil jo si å være skikkelig uforutsigbar, så da sier det seg selv.

Men men...

Kanskje jeg kan bruke energien jeg har (den lille jeg har) på å løse opp i de økonomiske flokene her hjemme og rydde huset til fredag. Da kommer nemlig den første megleren vi skal ha i hus. Har tenkt å få verdivurdering på huset for så å refinansiere siden. Må få litt orden på penga våre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fra nå 5 timer på meg på å rydde og vaske en god del i huset til megler kommer på inspeksjon samt dusje og ordne meg til vi skal i bursdag i kveld. Så må junior hentes i bhg, og så skal vi innom jobben min for jeg skal ordne noen digitalbilde av de ansatte på jobben og få sendt til hovedkontoret. Mye rart man må ordne for sjefen :kul:

Spiser frokost nå og er litt stressa over alt jeg skal rekke. Er det flere enn meg som våkner om morgenen og hjertet banker i full gallopp fordi man allerede er stressa? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nydelig vær ute i dag, men fryktelig fryktelig kaldt. SKulle egentlig ønske jeg kunne gått meg en tur og bare kosa meg i dag, men jeg må få unna en god del ting. Får heller slappe av i kveld og kose meg med kake i bursdagen til mammas kjære.

Jeg må skrive en motiveringsliste så jeg ser hva jeg har brukt dagen til...

Nå har jeg:

* Satt på en maskin med klær

* Sortert alle klær til hvit, farget og håndklær vask

* Laget klar sykmeldingen min (grønt skjema) som skal sendes trygdekontroret

* Tatt ut av oppvaskmaskin og satt inn mer oppvask

* Lagd sjokoladekake som står i ovnen

* Vasket salong- og spisebord og ryddet bort smårot som lå der

* Tatt en paracet fordi det dundrer i hodet så mye at det kommer til å bli migrene hvis jeg ikke tar en...

* Vasket speil og vask på ene badet

Har planer om å få gjort mer også. Må bare ha en pust i bakken nå... Bestfar ringte meg nettopp og lurte på om jeg hadde fått noe på konto'n min, men det har jeg ikke enda. Går og venter på noen penger jeg "låner" av han til regninger. Ligger så bakpå fra i sommer, så nå hadde det hopet seg sånn opp at vi trengte hjelp. Bestefar er så snill! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!

Regninger som har ligget her aaaaaltfor lenge, er betalt! Snille bestefaren min som sponset oss med litt hjelp. I tillegg fikk vi litt ekstra til reisepenger når vi skal til Thailand neste mnd. Så nå tror jeg faktisk vi har nok feriepenger til å kose oss godt! Deilig! Ingen regninger som ligger igjen her nå har forfalt og det er første gang på lang lang lang lang tid :-) Litt glad må man vel få være?

Og enda bedre... Har fått time til fysio på tirsdag, så nå kan jeg endelig få litt "sving" på bekkenet mitt :)

Og ikke nok med det!!! Det har meldt pluss grader til søndag!!! kanskje kommer våren??

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste bilen vår var på EU kontroll i dag. Jeg var bombesikker at vi kunne kjøre bilen rett på fyllinga, men neida... Bilen gikk igjennom med bare 2 feil: Det ene var å skifte ene piggdekket og det andre var å skifte bakre eksospotte!

Lekkert! :sjarmor: Da slipper vi en gigautgift til, og vi kan trygt betale årsavgiften også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En halvtime til megler nr 1fra Exact kommer... Er spent på hva han kommer til å si. Jeg håper han forteller oss at prisen på huset vårt har gått opp masse masse. Jo mer jo bedre :kul:

Så kommer megler nr 2 på mandag, en dame fra Areal. Og megler nr 3 på torsdags kveld, en hyggelig mann fra Notar. Da skal både mannen min og jeg være hjemme, for han ønsket visst det.

Men huset er strøkent og det er rett og slett koselig her nå. Skulle ønske jeg fikk til at det så slik ut hele tiden, men det er ikke mulig... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har megleren vært her. Han likte huset veldig godt og var overrasket over hvor luftig og fint det var. Vi skal få prisvurderingen skriftlig, så nå er jeg spent ja!!!

Bare to meglere igjen!!! Men pause til mandag nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...