CalidumCor Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Kom over dennesaken og kjenner jeg er ikke så rent lite rystet.... At dette er i ferd med å bli vanlig nok i Sverige til at de har egne barnehager, og at det visstnok er på fremmarsj i Norge kan jeg ikke helt fatte. Seriøst?? Er det noen av dere her inne som kan forklare med på en måte som jeg skjønner det hvorfor dette skal være bra for barnet, for jeg skjønner ikke vitsen jeg 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Eeeeeeeh, hallo! Nå må de gi seg med det tullet. En ting er at man ikke skal lage for klare skiller mellom jentefarger, gutteleker, jenteting og gutteting osv, men å gå så langt som å gjøre de kjønnsløse og ikke la de føle seg som gutter og jenter, men som dèt? Hadde dette foregått i barnehagen til min datter så hadde jeg eksplodert og tatt henne ut derfra på flekken. Jenta mi føler seg som ei jente, liker å være jente, og skal tiltales som henne, ikke som hen, eller dèt. 6
CalidumCor Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2012 Ja du sier noe... Det jeg også lurer på er jo hvordan foreldrene har tenkt å få dette til når ungene blir større. Som det står i artikkelen vil jo ungene før eller siden oppdage hvilket kjønn de er? Skal de fortsatt ikke får si pappa da heller? Lurer på hvordan disse ungene klarer seg når de blir store, blir de trygge eller bare helt forvirret?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Utrolig En ting er at enkelte mennesker får rare ideer, men det som er virkelig rart er at andre henger seg på ideen, samme hvor rar / idiotisk den er. Hva er det med dagen småbarngenerasjon som gjør dem tilbøyelige å "falle for" en slik en tanke? Skremmende. Lurer på hvor mange barn som kommer til å havne innen psykiatrien etter noe slikt. 3
Solskinnsbolla Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Det er viktig å lese hele teksten og ikke la følelsene ta helt overhånd her. Feks synes jeg det er viktig å poengtere at dette med det kjønnsnøytrale pronomenet hen ikke har en feministisk agenda, heller ikke prinsippet med å tone ned kjønnskategoriseringen. Mennesker er først og fremst mennesker, deretter kvinne/mann(Og noen ser ut som kvinner, men er menn og omvendt....) Kjønnsnøytrale pronomener finnes allerede i flere språk i Europa. Og siden nordmenn får totalpanikk av slike saker og Utdanningsforbundet ikke har tatt tak i denne debatten med ildtang enda, synes jeg Lorenzen sier det greit: Vi får forholde oss til en kjønnsSENSITIV oppdragelse... Og jeg synes psykologen er trangsynt om dette når hun sier: "Barn må få lov til å kalle familie etter hvilken rolle de har, om det er mamma, pappa, onkel eller tante. Det handler om barnets relasjonsbegrep, ikke om kjønn, understreker psykologen. " Å kalle familie etter hvilken rolle de har- er jo nettopp basert på KJØNN og ikke hva enkeltindividet ønsker! Jeg synes dette er en viktig samtale og ta og jeg håper vi kan klare å holde oss på et saklig nivå også her i Norge, dog jeg tviler... Se samfunnet ovenfra, vi har gått fra kjønnskamp til kampen for individet og den personlige utviklingen. Å gå i retning av kjønnsnøytrale pronomener handler om å ta den individuelle kampen opp i praksis. Å snakke om dette temaet hjelper lite i lengden-og det er fint at noen setter ord ut i handling og blir en foregangsbarnehage. Noen må starte og jeg gleder meg til fortsettelsen. Hurra for individet!! 17
Gjest Bella111 Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 jeg blir gal av slikt. jeg hadde aldri sendt ungene mine til en slik barnehage. jeg er glad vi har både gutter og jenter . 9
Gjest _La Femme Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Fra et psykologisk perspektiv er dette idioti, og vil sannsynligvis skape mye problemer for barnet i fremtiden. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Jeg er egentlig i mot at vi skal ha gutteting og jenteting som rosa er jentefarge, blå er guttefarge, Barbie er jenteleker, biler gutteleker, gutter kan ikke gå skjørt. Men dette er jo ren idioti. Og barn er jo ikke dumme heller. Det er jo nok at "hen 1" ser tissen til "hen 2" så ser dem jo med en gang at dem ikke er like. Med mindre de ikke kutter bort pølsa til guttene da. Men det kommer vel snart det og 14
Solskinnsbolla Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Fra et psykologisk perspektiv er dette idioti, og vil sannsynligvis skape mye problemer for barnet i fremtiden. Hva mener du med det? 3
Solskinnsbolla Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Jeg er egentlig i mot at vi skal ha gutteting og jenteting som rosa er jentefarge, blå er guttefarge, Barbie er jenteleker, biler gutteleker, gutter kan ikke gå skjørt. Hit er jeg med... Men dette er jo ren idioti. Og barn er jo ikke dumme heller. Det er jo nok at "hen 1" ser tissen til "hen 2" så ser dem jo med en gang at dem ikke er like. Med mindre de ikke kutter bort pølsa til guttene da. Men det kommer vel snart det og Plutselig ble du usaklig 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Kom over dennesaken og kjenner jeg er ikke så rent lite rystet.... At dette er i ferd med å bli vanlig nok i Sverige til at de har egne barnehager, og at det visstnok er på fremmarsj i Norge kan jeg ikke helt fatte. Seriøst?? Er det noen av dere her inne som kan forklare med på en måte som jeg skjønner det hvorfor dette skal være bra for barnet, for jeg skjønner ikke vitsen jeg uten å måtte ha rosa klær til jenter, og blått til gutter....så skal det vel være litt forskjell på jenter og gutter? Blir ikke barna forvirret av dette? Hvordan kler de ungene? Får jenter strikk og bånd i håret. Vokser håret til guttene vilt? Like klær? Vet du hva....dette er en motesak, som kommer til å forvinne. Hva skjer den dagen de oppdager ...jøss jeg har pupper...f...blir så f...på folk som skal ødelegge barndommen til unger. Er vel noen som har forlest seg igjen. Er vel en raring i usa som fant opp dette? En periode så omfavnet en del foreldre (70 tallet) fri barneoppdragelse. Det var det eneste rette. F f de ungene kunne man ikke ha andre plasser enn hjemme hos seg selv. Så nå er det ny motesak Lykke til 2
daemonia Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 Det var.... rare greier.....? Hva skal det her være godt for liksom? 1
The Kitten Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Jeg er egentlig i mot at vi skal ha gutteting og jenteting som rosa er jentefarge, blå er guttefarge, Barbie er jenteleker, biler gutteleker, gutter kan ikke gå skjørt. Men dette er jo ren idioti. Og barn er jo ikke dumme heller. Det er jo nok at "hen 1" ser tissen til "hen 2" så ser dem jo med en gang at dem ikke er like. Med mindre de ikke kutter bort pølsa til guttene da. Men det kommer vel snart det og Fun fact, rosa var opprinnelig en guttefarge og blå var opprinnelig en jentefarge. Forøvrig skjønner jeg ikke poenget med kjønnsløs oppdragelse. Mitt barn skal iallfall få vite hvilket kjønn det har. 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Uten å kommentere nødvendigheten av dette direkte reagerer jeg på at folk alltid skal begynne å skrike om "psykologiske ettervirkninger" og "barnemisshandling" bare noen gjør ting litt annereledes. Dette er et eksempel og den aktuelle amme-saken er et eksempel på det. Man kan gjerne argumentere for hvorfor man ikke tror slik praksis er optimalt, men det blir så tåpelig å dra debatten ned på et slikt nivå. Barn er ikke så lette å ødelegge.... 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #16 Skrevet 18. mai 2012 Plutselig ble du usaklig Sorry, dårlig vane
Gjest _La Femme Skrevet 18. mai 2012 #17 Skrevet 18. mai 2012 Hva mener du med det? Det står faktisk litt om det i artikkelen også, men... For det første (hvis du er noe enig med mange utviklingspsykologer) vet man at et barn i 2-3 års alderen allerede har begynt med å definere "jeg-et". Man har altså begynt å definere personligheten allerede som 2-3-åring. Hvis man ikke kan gi seg selv en merkelapp f.eks. "gutt" eller "jente", når alle andre har den merkelappen, vil man ha problemer med å definere jeg-et. Er jeg gutt? Er jeg jente? Er jeg ingen av delene? Er jeg begge deler? Deretter vil ungen ha et problem med å definere hvem foreldrene er, hvilken roller de har. I en vanlig familiestruktur har foreldrene hver sin rolle. "Mamma" er mamma. Hun er en dame og hun er den hun er. "Pappa" er pappa. Han er mann og han er annerledes fra mamma på mange måter. Hvis man ikke kan skille mellom disse to som "mamma" og "pappa", kan det skape problemer for barnet å forholde seg til dem når de ikke har helt avklarte roller ift. hverandre og ift. barnet. Å gi hverandre roller og et kjønn, gjør at man kan definere hverandre, rett og slett. 4
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #18 Skrevet 18. mai 2012 Uten å kommentere nødvendigheten av dette direkte reagerer jeg på at folk alltid skal begynne å skrike om "psykologiske ettervirkninger" og "barnemisshandling" bare noen gjør ting litt annereledes. Dette er et eksempel og den aktuelle amme-saken er et eksempel på det. Man kan gjerne argumentere for hvorfor man ikke tror slik praksis er optimalt, men det blir så tåpelig å dra debatten ned på et slikt nivå. Barn er ikke så lette å ødelegge.... Uten å diskutere det du sier, hvorfor er det da så mange "ødelagte" homofile/lesbiske/transeksuelle mennesker da? Om det å høre til et kjønn ikke er relevant for det å være menneske. Hvorfor er det opplest og vedtatt fra alle hold, at kvinner tenner på slikt og menn på slikt? Senest i dag på radio sa noen at "forskere har nå funnet ut at årsaken til at kvinner velger "bad boys" er hormoner". Det er forsket på (og bevist) at den jevne mann tenner på et visst forhold mellom midje og hofter.. Osv osv. Jeg undres på hvordan man skal forklare disse barna menstruasjon og ereksjon, uten å nevne kjønn? Forøvrig, jeg driter i det. :gjeiper: Jeg vokste opp på søttitallet og da eksperimenterte man hemningsløst med farger, leker, oppdragelse og hele sulamitten. Og se hvor mye det hjalp.. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #19 Skrevet 18. mai 2012 Studerer du psykologi, Yellow Taxi? Om du gjør det - rart at du ikke vet hvor sårbare barn er. Om du ikke gjør det - ikke rart du ikke skjønner hvor viktig det er å snakke om psykologiske ettervirkninger. Det er psykologiske ettervirkninger som skaper psykiske vansker og lidelser. Noe som forøvrig 50% av befolkningen opplever på et eller annet tidspunkt. Det koster penger for samfunnet, og det skaper problemer for folk. Hvorfor ikke ta problemet ved roten, der det starter? 3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. mai 2012 #20 Skrevet 18. mai 2012 Uten å diskutere det du sier, hvorfor er det da så mange "ødelagte" homofile/lesbiske/transeksuelle mennesker da? Det er da ikke det? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå