Gå til innhold

er tyrkia en del av europa?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

bare for å legge til en ting til;

egypt kommer litt i samme situasjon.. er det afrikansk?

rent geografisk er det jo afrikansk.. men det tilhører helt klart midtøsten som region likevel..

"midtøsten" er et langt bedre ord enn kontinentsnavnene for denne regionen.. det er en informativ betegnelse.. i motsetning til "afrika" "eurpoa" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
selv om tyrkia geografisk ligger i både europa og asia, så ligger det neste i all hovedsak i asia

og uansett så tilhører det asia.. tilhørighet er mer en geografisk flisespikking..  

så selv om noen insisterer på at de lille fliken som rent geografisk ligger i europa har betydning, så er og blir tyrkia et asiatisk land..  

(det merker man f.eks godt når man er der.. det er en typisk midtøstensk steming.. ikke europeisk)

det er lov å bruke hue, sier nå jeg..  

tyrkia er asiatisk..

Du kan godt få mene at det er asiatisk, men internasjonale reguleringer fastslår at Tyrkia er både asiatisk og europeisk. At det er "midtøstensk steming.. ikke europeisk" der er vel ikke akkurat et godt argument... (Dessuten er vel "europeisk stemining" ganske så variert vil jeg påstå.)

Det er lov å bruke huet, ja, men det hjelper ikke å synes det er mer fornuftig at Tyrkia er asiatisk når det er lovbestemt at landet tilhører to verdensdeler!

Ja, det meste av landet er i Asia, og det er godt mulig at det virker mer asiatisk der, men det er nå slik at det er bestemt at det ikke bare er asiatisk!

Egypt ligger forresten i Afrika selv om det virker "midtøstensk."

Geografi skiller ikke mellom ulike kulturer, bare landområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Geografi skiller ikke mellom ulike kulturer, bare landområder.

ok, men var det åpenbart at det var geografi det ble spurt om..

tyrka ligger i alle fall geografisk i asia (det er det jo ingen som har nektet for..)

det tilhører i alle fall kulturelt midtøsten

så om det har en "lovbestemt" geografiks tilknynting til europa, er dette totalt irrelevant for annet enn geografisk flisespikkeri..

i alle praktiske, mellommenneskelige, kulturelle hensender ligger tyrkia i asia

geografisk ligger det i all hovedsak i asia

til sammen gjør dette at jeg føler meg trygg på å påstå at tyrka ligger i ASIA... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
skal bestille meg forskinring ved en reise til tyrkia, da er det to ulike priser ettersom landet er en del av europa eller ei... er tyrkia i europa?

og en annen ting, noen som vet om det er varmt i tyrkia i juni?

Jeg antar at forsikringsselskapet ikke bryr seg om den kulturelle tilknytningen, men den internasjonale geografiske inndeling. Om du synes det er flisespikkeri, så får det så være. :wink:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

når det er snakk om reiseforsikring kan du ikke regne med å ha en forsikring som gjelder for bare Europa og anta at den skal gjelde for Tyrkia..

Tyrka ligger nemlig (også.. fornøyd?) i Asia

så for alle temaer som har blitt diskutert her inne er ASIA det viktigst stikkordet..

om en liten flik ligger innenfor Europa rent geografisk sett har ingen innvirkning på forsikringen.. eller noe annet, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg synes denne tråden er morsom! Sterke følelser rundt dette emnet gitt! Tror alle involverte skal trekke pusten dypt og slappe litt av. Det ser jo ut som om dere er enige!!

Tyrkia er lovbestemt både europeisk og asiatisk, men det er den asiatiske delen som dominerer og som betyr noe. Stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, at det er mulig.. :o

Gjest: Tyrkia ligger geografisk plassert i Asia OG Europa (Henholdsvis 97% og 3 % som andre har nevnt her)

Hvis jeg ikke husker helt feil er det sånn i Russland også, at områdene vest for Uralfjellene inkluderes i Europa mens resten tilhører Asia.

Tror også det hadde vært en fordel å kunne forskjellen på verdensdel og region før du kastet deg inn i debatten, verdensdeler betegner geografisk kartlagte områder.

Dette er helt uavhengig av språk og kultur, som et eksempel tilhører Australia verdensdelen Oseania selv om kulturen er veldig lik den europeiske og amerikanske.. :roll:

.. og forresten, det er bare Europeiske land som kan bli med i EU, derav navnet "den europeiske union"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det monner faktisk ikke det spor for reiseforsikringer om det er lovbestemt at 3% at tyrkia ligger i europa..

du må fortsatt innse at du reiser til asia når du reiser til tyrkia.. og trenger reiseforsikring som gjelder for asia..

men om du vil reise i vei med kun europeisk reiseforsikring, så er det bare å sette i gang for min del :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ingen som har påstått at Tyrkia ikke ligger i Asia. Det er bare du som nekter for at det ligger i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
selv om tyrkia geografisk ligger i både europa og asia, så ligger det neste i all hovedsak i asia

og uansett så tilhører det asia.. tilhørighet er mer en geografisk flisespikking..

så selv om noen insisterer på at de lille fliken som rent geografisk ligger i europa har betydning, så er og blir tyrkia et asiatisk land..

(det merker man f.eks godt når man er der.. det er en typisk midtøstensk steming.. ikke europeisk)

det er lov å bruke hue, sier nå jeg..

tyrkia er asiatisk..

Hmm...viste ikke at Ikke-Europeiske land kunne bli EU medlemmer? Det kan hende du ikke vet det, men EU er en forkortelse for Europeisk Union, mao en union mellom de europeiske landene.

"Tyrkia snart EU-klart

Tyrkia vil være klart for EU-medlemskap i løpet av få år, forsikret statsminister Bülent Ecevit i Oslo i går.

NILS CHRISTIAN HELLE

Før den tyrkiske statsminister avsluttet sitt offisielle besøk i Norge med å dra på fjordtur sammen med kulturminister Ellen Horn, holdt han foredrag om "Tyrkia på terskelen til det 21. århundre" på Nobelinstituttet i Oslo.

Han anla et bredt perspektiv med de tre store endringsprosesser Tyrkia har vært igjennom de siste 100 år: overgangen til en sekulær republikk i 1920-årene, overgangen til et flerparti-demokrati i 1940-årene og overgangen til markedsøkonomi på 1980-tallet.

Tyrkias rolle i Europa

Men aller mest snakket han om to helt dagsaktuelle saker: landets forestående EU-medlemskap og dets status i EUs nye, forsvarspolitiske identitet (ESDI, eller ESDP som vi forkortet kaller den i Norge).

På sistnevnte punkt var Ecevit krystallklar: - Vi kan ikke akseptere den underordnede rolle som EU vil påtvinge Tyrkia innenfor rammen av ESDI, sa han, og viste til at landet i mer enn et halvt århundre har gitt "betydelige bidrag til Vestens sikkerhet som medlem av NATO". Norge står overfor "den samme, upassende holdning". Tyrkia stoler derfor på norsk støtte når vi forkaster EUs forslag, sa Ecevit.

Vil oppfylle kraven

Når det gjelder EU-medlemskap, tar de sørgelig feil de "politikere i EU som ikke ser med blide øyne på Tyrkias forestående medlemskap, og trøster seg med håpet om at landet ikke vil være i stand til å tilpasse sin økonomi til EUs krav i overskuelig fremtid".

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d144279.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hmm...viste ikke at Ikke-Europeiske land kunne bli EU medlemmer?

nei.. det synes jeg er ganske utrolig også..

men det kommer vel på linje med at Israel er med i eurovisjonen... :roll:

(der er tyrkia også med, ja.. )

jeg synes det er totalt latterlig å i det hele tatt tenke på å inkludere tyrkia i EU.. fordi jeg synes EU kun bør være europeiske land.. det blir jammen nok konflikter og uenigheter osv med kun europeiske land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: lenge siden jeg har sett Goddag mann økseskaft nå :ler:

Hvis man må være del av europa for å være med i EU, så er jo 3 % nok til å kvalifisere. 3% er som kjent mer enn 0%. Inndelingen til kontinenter skjedde vel for en god stund siden, og kan ikke ta hensyn til landegrenser (som endrer seg innimellom etter en saftig krig). Alle land er ikke så heldige at de ligger godt innenfor kontinentgrensene, men har grensene gående over seg. Hvis Europa starter ved Bosporosstredet og rett vestover, så blir jo tyrkias flik vest for bosporosstredet europeisk. Noen her er innmari trang i nøtta assa :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis man må være del av europa for å være med i EU' date=' så er jo 3 % nok til å kvalifisere. [/quote']

OK, la 3% av tyrkia bli medlem av EU, da.. men det synes jeg virker rimelig upraktisk for Tyrkia ;)

seriøst; tyrkia ligger i all hovedsak i Asia og jeg synes derfor det blir på grensen til tragisk å i det hele tatt vurere å ta dem inn i EU..

dersom du er ca 3% påkledd av klær, vil du si at du er påkledd da? neppe.. de 97% bar hud teller vel noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du er ca 3% påkledd av klær, vil du si at du er påkledd da? neppe.. de 97% bar hud teller vel noe mer..

Så hvis jeg har en liten stringtruse som dekker ca 3% så er jeg alikevel naken? :roll:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

jeg hadde i alle fall følt meg naken.. ikke snakk om at jeg ville gått ut av huset slik..

men om du føler deg påkledd da.. så kan du jo ta en tur til "det europeiske tyrkia" "påkledd i stringtruse"

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde i alle fall følt meg naken.. ikke snakk om at jeg ville gått ut av huset slik..

men om du føler deg påkledd da.. så kan du jo ta en tur til "det europeiske tyrkia" "påkledd i stringtruse"

:hoho:

Jeg hadde nok følt meg naken jeg også, men per definisjon hadde jeg ikke vært det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne være med å leke jeg:

Hvis du hadde 3% alkoholinnhold i blodet, hadde du kjørt bil da? Det er jo ganske mye som ikke er alkohol, i all hovedsak er jo ikke blodet alkohol.

Hadde du røyket sigaretter som hadde 3% blåsyreinnhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du hadde 3% alkoholinnhold i blodet, hadde du kjørt bil da? Det er jo ganske mye som ikke er alkohol, i all hovedsak er jo ikke blodet alkohol.

Hadde du røyket sigaretter som hadde 3% blåsyreinnhold?

det er ikke fysisk mulig å få 100% alkoholinnhold i blodet

det er heller ikke mulig å lage en sigarett som har 100% blåsyre

det er derimot fullstendig mulig for et land å ligge 100% i europa

så denne leken gjorde ikke veslebråka det særlig godt i.. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...